به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

امرداد اين شماره به ياد فرهاد دوم و پاكسازي آسيا از سلوكيان، چاپ شد
   
 
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

دویست‌و‌شصتمین شماره‌ی امرداد به شكوه و خجستگی تاراندن سلوكیان تا پشت دروازه‌های آسیا، چاپ شد. در این شماره از فرهاد دوم اشكانی گفته‌ایم، شهریاری كه به تدبیر خویش، سلوكیان را كه نزدیك به ٣٠٠ سال بر ایران و دیگر مرزهای پیرامون، حكومت می‌كردند از آسیا تاراند.
در سخن نخست این شماره از زبان‌خدایی‌مان، سخن گفته‌ایم، از موسیقی ایرانی كه آسمانی است و فراسویی، ولی این‌روزها بنابر ناآگاهی‌های ما رو به فراموشی است. در رویه‌ی نخست و رویه‌ی دوم، رویدادهایی از سرزمینمان ایران را نیز، به چاپ رسانده‌ایم.
در سومین رویه‌ی امرداد(رویه مردم)، از دارالفنون نوشته‌ایم، گهواره‌ی دانش و دانش‌پروری، مدرسه‌ای كه نزدیک به ٢٠٠ سال از عمرش می‌گذرد. از سكوت مرگبار این روزهای دارالفنون و كوتاهی‌ها در بازسازی‌اش نوشته‌ایم. پدر دیگری از پدرهای ایرانی و بازی دیگری از میان بازی‌های بومی این سرزمین بخش دیگری از نوشتارهای رویه‌ی مردم هستند. خبرهای گردشگری، تلنگر و الوامرداد كه پرسش‌های شما و پاسخ‌های امرداد است، نیز در این رویه، میزبان شما خواهند بود.
چهارمین رویه از امرداد در این شماره، رویه‌ی شاهنامه است. در این رویه از بانوگشسب‌نامه خواهید خواند. شاید بسیاری ندانید كه بانو گشسب دختر رستم، پهلوان استوره‌ای ایران است. در این گزارش كه از بانوگشسب‌نامه و به قلم دكتر روح‌انگیز كراچی، به نگارش درآمده از پهلوانی‌های دخت رستم می‌خوانید و اشاره‌هایی كه در دیگر كتاب‌های ایرانی به این پهلوان‌بانو شده است. بی‌گمان از خواندن این نوشتار لذت خواهید برد.
نوشتاری دیگر كه گزارشی از سخنان دكتر جلیل دوستخواه است نیز، دیگر نوشتار این رویه است. بی‌‌گمان آنانی كه دكتر دوستخواه را می‌شناسند به خواندن این گزارش، همت می‌گمارند و آنان كه با او و پژوهش‌هایش آشنا نیستند، شاید با خواندن این نوشتار بابی بگشایند بر همراه شدن با شهنامه.
كسانی كه داستان‌های شاهنامه را دنبال می‌كنند در این شماره می‌توانند ادامه‌ی پادشاهی منوچهر را بخوانند و از میان دشمنان ایران با دیوان، آشنا شوند.
در پنجمین رویه(رویه اندیشه) در نوشتاری كه بخش نخست آن، پیش از این چاپ شده بود، در بخش دوم نیز «چگونگی زندگی ایرانیان در زمانه‌ی سرایش یشت‌ها» را دنبال خواهیم كرد. این نوشتار پژوهشی در بخش دوم  به «بهرام‌یشت»، «رام‌یشت» و «دین‌یشت» پرداخته است. سخن اندیشه برانگیز، «پرده، ساز و آهنگ در فرهنگ ایرانی» و «كتاب هرودوت، آكنده از بزرگنمایی‌های ماهرانه» دیگر عنوان‌هایی است كه می‌توانید در این رویه بخوانید.
گفت‌و‌گو با پریچهر نامدار، هنرمند و نقاش زرتشتی كه تنها زن دارنده‌ی نشان شوالیه‌ی هنر ایتالیا است، گفت‌و‌گویی است كه خوانندگان می‌توانند در رویه‌ی «جوان» آن را بخوانند. دوستداران جدول بی‌گمان این رویه را به خوبی می‌شناسند. رویه‌ی جوان باز هم با یك جدول دیگر به دیدار خوانندگان آمده است. «بیاموزیم پهلوان باشیم نه قهرمان» به مناسبت ١٦ شهریورماه، روز مصوب شدن طرح اجباری شدن ورزش در آموزشگاه‌های كشور از سال ١٣٠٩ خورشیدی، عنوان نوشتار دیگری در این رویه است. آنانی كه نوشتارهای «سرزمین هزار چهره» را دنبال می‌كنند این بار از چگونگی بخش شدن ایران میان روس و انگلیس و پیدایش «مهرگان» و رسمی شدن آن در دربار هخامنشیان، خواهند خواند.
هفتمین رویه‌ی امرداد(زرتشتیان) نیز همچون همیشه به خبرها و گزارش‌هایی از هازمان زرتشتی، ویژه‌ شده است.
در واپسین رویه‌ی امرداد باز هم به زبان پارسی و هویت ایرانی پرداخته‌ایم. در این شماره از زبان «تاتی»، یار پرتوان زبان فارسی، نوشته‌ایم. ستون خرده‌گیری نیز كه از چند شماره‌ پیش، در این رویه برای خود جایی باز كرده از «كنترلرها در باس‌لاین بی. آر. تی، استندبای هستند!» درددل كرده است.
امرداد شماره‌ی ٢٦٠ را از امروز از روزنامه‌فروشی‌‌ها می‌توانید خریداری كنید.





تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:امرداد,دختر رستم,دارالفنون,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:امیر چخماق,مینا زمانپور,,
ارسال توسط سورنا

دانشگاه 700 ساله پارکینگ خودروهای اسقاطی!

دانشگاه 700 ساله پارکینگ خودروهای اسقاطی!

بی مهری به مجموعه ربع رشیدی تا آنجا پیش رفته که صاحبان خودروهای اسقاطی به خود اجازه داده اند، خودروی به دردنخور و مستعمل خود را در محوطه این اثر ارزشمند فرهنگی و تاریخی پارک کنند و صحنه هایی آزاردهنده برای دوستداران آثار تاریخی و میراث فرهنگی به وجود آورند.



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:همدانی,ربع رشیدی,پارکینگ,خودروهای اسقاطی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

ماسوله

 

 

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 

 

 

 

 

 

ماسوله در ۵۵ کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد. این شهر در ناحیه‌ای کوهستانی و جنگلی در دامنه‌ای صخره‌ای با وسعت ۱۶ هکتار و ارتفاع ۱۰۵۰ متر از سطح دریای آزاد ساخته شده‌است. ماسوله در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن قرار دارد و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است.

این شهر طی شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده‌است.

این شهرک هم اکنون رویارو با مسائلی مانند ریزش سنگ، سیل، رانش زمین، زمین‌لرزه، تصرف به منظور توسعه عمرانی و انسانی و تخریب و... می‌باشد.

زبان مردم ماسوله تالشی است.

ماسوله دارای محله‌های ریحانه بر، خانه بر، مسجدبر، کشه سر و اسد محله‌است.

قلل مهم ماسوله عبارت‌اند از: شاه‌معلم (شامولوم)، آسمانکوه، لاسه سر، تروشوم و کله قندی. که قله شاه معلم با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان می‌باشد.

تاریخ

حدود هشتصد تا هزار سال پیش مردمانی از نقاط مختلف سرزمین گسترده ایران به دلائل نامعلومی به منطقه ماسوله کوچ کردند. برخی از مردمان محلی نیز از منطقه‌ای به نام کهنه ماسوله واقع در ۶ کیلومتری شمال غرب این شهر با این افراد همراه شدند. طی کاوش‌های انجام شده از محوطه باستانی کهنه ماسوله سفالینه هائی متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری بدست آمده‌است که دقیق‌ترین مستندات قابل توجه تاریخی می‌باشند.

در ۱۰ کیلومتری بالاتر از ماسوله جدید، ماسوله قدیم با آثار و بازمانده‌های انسانی از قبیل سنگ کوره و... در منطقه‌ای گسترده پراکنده شده‌است که جزء آثار باستانی بشمار می‌آیند.

معماری ماسوله

ماسوله دارای معماری منحصر به فردی است. محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده رو استفاده می‌شوند. خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهد. معماری ماسوله در یک جمله توصیف می‌شود: حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است. ساختمان‌ها معمولاً از دو طبقه تجاوز نمی‌کنند.





تاريخ : پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:ماسوله,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

آیا در ایران منطقه‌ای ملقب به «مثلث برمودا» وجود دارد؟ آیا تا به حال از بیابانی به نام «ریگ جن» چیزی شنیده‌اید؟ منطقه‌ای کویری و پر از تپه‌های ماسه‌ای که در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال چوپانان و اناراک و غرب جندق قرار دارد.” ریگ جن” منطقه‌ای کویری و دارای تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است و به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب، در گذشته‌های دور، محل عبور کاروان‌ها نبوده و فقط در سال‌ها اخیر، چند گروه از محققان و سیاحان به آن منطقه رفته‌اند.

به نقل از هفته نامه سیاحت-تجارت، فرو رفتن در گل و لجن در «ریگ جن»، شاید یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی باشد که ممکن است گریبانگیر مسافران ناوارد شود و آنها را به کام مرگ بکشاند. سال‌های متمادی، هیچکس جرات آنکه به «ریگ جن» سفر کند و راز این کویر اسرار‌آمیز را کشف کند، نداشت، یا اگر حتی جراتش را هم داشت،‌ به دلیل ناآشنایی با منطقه در راه می‌ماند، اما بالاخره چند سال پی، طلسم «ریگ جن» توسط علی پارسا،‌کویر‌شناس مقیم آمریکا شکسته شد. او به همراه آقای میرانزاده، رئیس وقت پارک ملی کویر، با هواپیما بر افراز ریگ جن رفتند تا ثابت کنند که هیچ چیز شگفت‌انگیزی در ریگ جن وجود ندارد.

علی پارسا، اما یک سال بعد، با ماشین وارد «ریگ جن» شد و پس از آن بسیاری از کویرنوردان از «ریگ جن» گذشتند. البته با تجهیزات کامل، که نه گرفتار روح شدند و نه جن زده!

مهمترین مسئله اینکه اگر تا به حال کویر نوردی نکرده‌اید و به اصطلاح حرفه‌ای نیستید، برای نخستین تجربه، به هیچ عنوان «ریگ جن» را برنگزینید که در این صورت، رفتنتان با خودتان است و برگشتنتان با خدا، حتی اگر هم حرفه‌ای هستید، حتماً به طور گروهی به این منطقه سفر کنید. بهترین وسیله برای سفر به این منطقه جیپ‌های سبک وزن است، نقشه را هم فراموش نکنید، چون سفر به «ریگ جن» بسیار خطرناک است.

برای سفر به «ریگ جن» دستکم باید به اندازه دو هفته آب، بنزین، غذا و وسایل فنی ماشین را به همراه داشته باشید. در ضمن، بلد محلی را فراموش نکنید، چون محلی‌ها معمولاً آدم‌های کار کشته‌ای هستند و علاوه بر تعیین مسیر، حتی در شرایط سخت، خیلی خوب می‌توانند راهنمایی‌تان کنند.

بخشی از منطقه، نسبتاً مسطح‌تر است با تپه‌ها کوچک‌تر، بنابراین گذر از آن نسبتاً آسان به نظر می‌رسد ولی با کمی پیشروی، با کم شدن ارتفاع به اراضی باتلاقی می‌رسید که اینجا تقریباً جنوب منطقه است. اصرار برای عبور از این اراضی باتلاقی می‌رسید که اینجا تقریباً جنوب منطقه است. اصرار برای عبور از این اراضی باتلاقی می‌رسید که اینجا تقریباً جنوب منطقه است. اصرار برای عبور از این اراضی باتلاقی بی‌فایده است، بنابراین بهتر است از سمت شمال غربی به حرکتتان ادامه دهید. وقتی آخرین کوه‌هایی که ۲۳۰۰ متر ارتفاع دارند را رد کردید، به بخش شمالی «ریگ جن»می‌رسید. از اینجا، کوه دماوند را هم می‌توانید ببینید. با ادامه این مسیر، به پارک ملی کویر می‌رسید.

اگر شما مسیر دیگری را می‌پسندید، می‌توانید با استفاده از نقشه و راهنما، مسیر تازه ای را تجربه کنید،‌ اما تمام سختی‌ها و بالا و پایین‌ها، یک طرف و آسمان پرستاره شب‌هایی ریگ‌ جن هم یک طرف. خوابیدن روی شن‌های روان، روی تپه‌ای بلند و چشم‌ دوختن به آسمانی که حتی یک نقطه سیاه ندارد و شهاب سنگ‌هایی که هر از گاهی مثل تیر فرشتگان حافظ زمین، که شیاطین را از نزدیک شدن به زمین باز می‌دارند، تمام خستگی روزانه و در شن و باتلاق فروفتن را از تن شما می‌زداید!

محلی‌های این منطقه، چوپان‌ها و ساربان‌ها معتقدند که اگر کسی پایش به ریگ جن برسد، بلافاصله ناپدید و توسط ارواح و موجودات ماورایی به قلب ریگ‌جن فرستاده می‌شود!

یکی از کاوشگران می‌گوید که حتی شتر‌های اهالی کویر هم وقتی به این منطقه می‌رسند، می‌ایستند و به هیچ عنوان حرکت نمی‌کنند!

آیا واقعاً این منطقه مثلث برمودای ایران است؟ «آلفونز گابریل» اتریشی و یک کاوشگر سوئدی قصد داشتند این منطقه را کشف کنند، اما هیچ کدام نتوانستند از این بخش از کویر عبور کنند و ناچار به سمت یزد برگشتند.

صدای عجیب و غریب و ترس‌آوری که از این بیابان برهوت شنیده می‌شود را می‌توانید در یک فایل صوتی بشنوید.

ریگ جن، شگفت‌انگیز‌ترین اسرار‌آمیز‌ترین و ترسناک‌ترین منطقه ایران است، با باتلاق‌های سهمگین که مرگ را برای هر موجودی زنده‌ای به ارمغان می‌آورد. اتفاقات بی‌پاسخ و توجیه نشده بسیاری در این منطقه روی داده است و نمکزار‌های این منطقه محل قتل و دفتن موجوات زنده بسیاری بوده است.





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

اشکان افشاری: «قلعه‌جمهور» نامور به «قلعه‌بابک» در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان «اهر» و در بلندی‌های باختری(:غربی) شعبه‌ای از رود بزرگ «قره‌سو» جای دارد؛ منطقه‌ای که به نام «کلیبر» شناخته می‌شود. «بنای جمهور» شامل دژی است بر فراز قله کوهستانی که نزدیک به۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا بلندا دارد. پیرامون این دژ را از هر سو، دره‌های ژرفی با ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر ژرفا فراگرفته است و تنها از یک سو، راهی باریک و و با دسترسی دشوار برای رسیدن به آن دیده می‌شود.

 

مسافت راه «کلیبر» به دژ با اینکه بیش از ۳ کیلومتر نیست، ولی بسیار دشوار است و هنگام عبور باید گردنه‌ها و گذرهای خطرناکی را پشت‌سر گذاشت. پیش از رسیدن به دروازه قلعه و ورود به بنای استوار دژ، باید از دالانی رفت که از سنگ‌های منظم طبیعی شکل گرفته و تنها گنجایش عبور یک تن را دارد و دو تن به سختی می‌توانند از آن بگذرند. فاصله این راه‌کوچک تا باروی دژ نزدیک به ۲۰۰ متر است. از همین نقطه است که سختی ودشواری راه، بزرگی و شکوه این قلعه بلندبالا و جایگاه خیره‌کننده آن، هر بیننده‌ای را به شگفتی وامی‌دارد. امتداد چشمی معبر، در پایان به دروازه قلعه می‌رسد و درست در راستای آن جای دارد که باعث می‌شود ورود هر تازه‌وارد و سپاهی، به‌وسیله‌ی دو برج دیده‌بانی در دروازه ورودی قابل‌دیدن باشد.

برای نفوذ به درون دژ، تنها راه ورود، دروازه اصلی است و از کوهستان امکان وارد‌شدن به آن وجود ندارد. با گذر از دروازه و پشت‌سر گذاشتن بارو،‌ برای رسیدن به دژ اصلی از گذرگاهی باریک که نزدیک به ۱۰۰ متر بالارفتن را نیز به همراه دارد، باید گذشت تا به مدخل ورودی دژ رسید،‌ راهی دشوار که از یک سو مشرف به دره‌ای است با جنگل‌های تنک و ژرفایی نزدیک به ۴۰۰ متر که به صورت تیغه و دیواره تا قعر دره ادامه دارد.

قلعه بابک خرمدیندر تکیه‌گاه‌های طبیعی این دیواره‌ها و چهارسوی سازه، چهار جایگاه برای دیده‌بان‌ها به گونه‌ی نیمه استوانه ساخته شده‌اند. اینها جایگاه «کوهبانیه»‌ها و سربازانی است که هر جنبنده‌ای را تا کیلومترها دورتر،‌ از فراز دره‌ها و کوهپایه‌ها زیر نظر می‌گرفتند. پس از بالارفتن،‌ برای ورود به دژ اصلی از ورودی دیگری با پلکان‌هایی نامنظم باید گذر کرد. دوسوی ورودی دژ، به‌وسیله دو ستون کاذب مشخص شده است. بنای دژ که دو طبقه و سه طبقه می‌باشد، پس از ورودی قرار گرفته است و پس از آن تالار اصلی وجود دارد که پیرامون آن را هفت اتاق فراگرفته است، اتاق‌هایی که به تالار مرکزی راه دارند. در بخش شرقی دژ سازه‌هایی دیگری از اتاق‌ها و آب‌انبارها ساخته شده است؛ سقف آب‌انبارها برپایه‌ی طرح «تاق جناغی و گهواره‌ای» استوار شده ‌است. محوطه داخلی آنها نیز به‌وسیله نوعی «ساروج» غیرقابل نفوذ شده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان، هنگام نیاز و محاصره‌ها از آب آنها استفاده می‌شده است. در شمال غربی دژ پلکان‌هایی سرتاسری وجود داشته که اکنون ویران شده و بخش‌هایی از آن بیرون خاک است و تنها راه بالارفتن به بخش‌های بلندتر بناست.

از آثار معماری و برخی از سنگ‌های زبره‌تراش و روش چفت‌وبستِ سنگ‌ها و ملات ساروج و اندود دیوارها از نوعی گچ‌وخاک، می‌توان به روشنی گفت که ساختمان این دژ در روزگار اشکانیان و به‌ویژه ساسانیان ساخته شده است. در سده‌های دوم و سوم و تاچند سده پس از آن بازسازی شده و دگرگونی‌هایی در آن به‌وجود آمده و افزوده‌هایی در سازه ایجاد شده است. درباره‌ی اشیا و ابزاری که از «قلعه بابک» به‌دست آمده، باید گفت که نخستین اشیا یافت‌شده سفالینه‌های منقوش و لعاب‌خورده بود که یک دوره استقرار تا نخستین سال‌های سده‌ی هفتم هجری را نمایش می‌دهد. همچنین شماری سکه‌های مسی یافت شدند که برخی از آنها به علت ساییدگی و زنگ خوردگی فراوان ناخوانا است و میان این سکه‌ها برخی مربوط به «اتابکان آذربایجان» و «هزارسیبان»( قرون ششم و هفتم هجری ) هستند.

به لحاظ راهبردی(:سوق‌الجیشی) جای ساخته‌شدن بر فراز قله به گونه‌ای‌ست که بیست نفر سپاهی می‌توانسته، جلوی هجوم یک سپاه صدهزار نفری را بگیرند و کشته‌ای هم ندهند، چراکه تیروکمان و اسلحه آن زمان به سربازان و نگاهبانانی که در آنجا بودند، کارگر نمی‌افتاده است. بدون این که بخواهیم بزرگ‌نمایی کنیم، جایگاه استوار دژ، آنچنان شگفتی‌آور است که از نبوغ نظامی ‌و آگاهی کامل بنیانگذار آن سخن می‌گوید. از همین جا بوده است که «بابک خرم‌دین» و یارانش به مدت بیست و چند سال تازیان را که برای محاصره و سرکوب جنبش او آمده بودند در کوه‌ها سرگردان و با شبیخون‌های خود آنها را از دم تیغ گذرانده و وادار به فرار می‌کردند.

قلعه بابک خرمدین«ابوعلی بلعمی» ‌در ترجمه «تاریخ طبری» درباره‌ی بابک می‌نویسد: «ماوی‌گاه او در کوه‌های ارمینه و آذربایجان بود،‌ جای‌های سخت و دشوار،‌ که سپاه آنجا در نتوانستی رفتن،‌ که صد پیاده در گذاری بیستادندی،‌ اگر صدهزار سوار بودی بازداشتندی و کوه‌ها و دربندها سخت بود اندر یکدیگر شده،‌ در میان آن کوه‌ها حصاری کرده بود که آن را بذ خواندندی و او ایمن در آنجا نشسته بودی، چون لشکری بیامدی گرداگرد آن کوه‌ها فرود آمدندی و بدیشان راه نیافتندی و او آنجا همی بود تا روزگار بسیار برآمد، چون امن یافتندی یک شبیخون کردندی و خلقی را هلاک کردی و سپاه اسلام را هزیمت کردی تا دگرباره سلطان به صد جهد دگر باره لشکر گرد کردی و بفرستادی و بدین جملت بیست سال بماند و آن مردمان که درآن کوه‌ها بودند از دهقانان،‌ همه متابع او بودند گروهی از تتبع و گروهی از بیم…»

برای برابرآمدن جایگاه بابک خرم‌دین با بنای جمهور اشاره‌ای به چند نمونه از سرچشمه‌های تاریخی خواهیم داشت. بسیاری از مورخان جایگاه بابک کوهستان «بذ» نام برده‌اند و برخی نیز آن را «بذین» نامیده‌اند. در کتاب «معجم البلدان» آمده است: «بذ ناحیتی است در میان آذربایجان که بابک خرمی در زمان معتصم از آن برخاست.»

«احمد کسروی» نیز در کتاب «شهریاران گمنام» از سوی یعقوبی می‌نویسد: «شهر بذ که سپس به جهت خروج بابک خرمی در آنجا معروف گردید در کنار رود ارس از این سوی نهاده بود… از روی تحقیقی که ما کرده‌ایم بذ در خاک "قرجه داغ" کنونی در شمال و بالاسر شهر اهر یا اندکی مایل به شرق نهاده بوده است». جایی را که کسروی از سوی خود و یعقوبی گفته با جای کنونی «کلیبر» همانندی دارد.

از‌این‌رو می‌توان گفت «قلعه جمهور» که از روزگاران باستان همچنان پایدار و استوار بر بلندترین قله‌های آذربایجان خودنمایی می‌کند، به عنوان جایگاه بابک خرمدین و یکی از نمودهای پایداری ایرانیان جزو بزرگ‌ترین نمونه‌های معماری ایران به شمار می‌آید.

یاری‌نامه: کامبخش، سیف‌الله. آثار تاریخی ایران، انتشارات سازمان میراث فرهنگی،‌





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 18 تير 1390برچسب:سفال,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

اگر بگویم این روزها، دلم هوای پیر «پارس‌بانو» را نکرده، بی‌گمان دروغ گفته‌ام. دلم حسابی، هوایی شده. هر بار که به تقویم نگاه می‌کنم و «زیارت پارس‌بانو» که به رنگ سرخ بر خانه‌های تقویم، نقش بسته را می‌بینم، همه‌ی هوش و حواسم می‌رود درون زیارتگاه،‌ پرسه می‌زنم درون دانه‌دانه‌ی خیله‌‌ها. می‌خواهم زیلویی پهن کنم و رویش همه‌ی دوستان و آشنایان را میهمان کنم. دوست دارم بنشینم جلوی درگاه پیر بانو و باورمندی همه‌ی زیارت‌کنندگان و به زیارت‌‌آمدگان را ببینم.
دوست دارم باز هم گوش بخوابانم و ببینم که صدای آواز و آوای دف از کدام خیله می‌آید تا من هم به جمع همه‌ی آنانی که به دست زدن،‌ ایستاده‌ یا نشسته‌اند، بپیوندم. دوست دارم شب از راه برسد، خواب به سراغم بیاید ولی آسمان پیر بانو باز هم همچون همیشه، خواب را از چشمانم بگیرد. نمی‌دانم شاید این تنها باور من باشد ولی باور کنید هیچ آسمانی به زیبایی آسمان پیر بانو تا‌کنون ندیده‌ام، این اندازه پرستاره و زیبا. پر از نگین‌های درخشان ریز و درشتی که اگر تا دمیدن آفتاب هم به شمردنشان همت کنی، پایانی ندارند. راستی چه کسی گفته که با شمردن ستاره‌ها، خواب پاورچین‌پاورچین می‌آید و پلک‌ها بر هم می‌شوند، به خدا که داستان ستاره‌های آسمان شب پیربانو، وارون این است. این ستاره‌ها، خواب را از چشم‌ها می‌دزدند.
می‌دانم که این، به هنگام زیارت برای بسیاری، رخ‌می‌دهد اگر جز این بود، پیر بانو تا بامداد در سکوت بود نه اینچنین در شور و شادی، آوای دف و دهل.
دلم هوای پیر بانو را کرده، دلم هوای چیدن دانه‌های اسفند‌هایی را کرده که دور تا دور زیارتگاه سبز شده بودند و بوی زمین می‌‌دادند، زمینی که ارج یک زن را بی‌‌ارج نکرده بود. مادرم همیشه می‌گفت: عرب‌ها به دنبال شاهزاده بودند؛ شاهدخت ساسانی. و اینجا، این زمین، این کوه، همان جایی است که خاتون‌بانو را در دل خود پناه داد و نگذاشت که ارجش شکسته شود.
پیر بانو کمی آن‌سوتر از روستای «عقدا»، ‌فرسنگ‌ها دورتر از شهر کنونی یزد، تک‌گنبدی آرمیده در دامنه‌‌ای سنگلاخی با تک‌درختی است که همدم این زیارتگاه است، همیشه و همیشه.
امروز، سومین روز از هنگامه‌ی زیارت پیر بانو است و تا دو روز دیگر یعنی تا ١٧ تیرماه، همچنان، زمان است که کوله‌بار بربندیم و به زیارت برویم به زیارت بوی زمین، رنگ آسمان، آوای شادی و ارج بانوی ارجمندی که از او بسیار گفته‌اند و بسیار شنیده‌ایم.





تاريخ : شنبه 18 تير 1390برچسب:پیر پارس بانو,پارس بانو,بانوی پارس,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

همت محمدی، مسوول میراث‏فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری شهرستان کازرون گفت: «‌سه پایه از بنای چهار‌تاقی جره‌(بالاده) كه سازه‌ای از روزگارساسانی است نوسازی می‌شود.»فرتور از اينترنت
به گزارش میراث آریا و به گفته‌ی محمدی، نوسازی از  دوم خرداد ماه آغاز شده و تا پایان تیر ماه ادامه خواهد داشت و بیش از160میلیون ریال هزینه‌ی این بازسازی می‌شود.
محمدی گفت: «‌نوسازی  این سازه‌ی تاریخی زیر نظر استادکاران برجسته‌ی سازمان میراث‏فرهنگی که پیش‏تر نیز پیشینه‌ی نوسازی چهار‌تاقی‌ها را داشته‌اند، انجام می‌شود و به هیچ‌روی به ساختار بنیادی آسیبی وارد نشده و پایه‏ها برپایه‌ی الگوی گذشته نوسازی می‌شوند.»
آتشکده‌ی جره به دست «مهر نرسه»، وزیر بهرام پنجم، پادشاه ساسانی و در بخش جره و بالاده، در 55 کیلومتری کازرون در راه کازرون به فراشبند ساخته شده است. این آتشگاه بر یک بلندی مشرف به رودخانه‌ی جره است. بر این بلندی برجای‌مانده‌های‌ ساختمان‏هایی دیده می‌شود که نشان می‏دهد در این مکان، شهری كهن بوده است.





تاريخ : سه شنبه 14 تير 1390برچسب:آتشکده جره,آتشکده ساسانی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

آرش نورآقایی، فرنشین هیات‌مدیره‌ی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران گفت: «مسوولان شهر نوش‌آباد کاشان بخشی از دیواره‌ی بادگیر آب‌انبار كنار شهر زیرزمینی نوش‌آباد را ویران کرده و برای آن در گذاشته‌اند تا مصالح ساختمانی را از آن گذر دهند» عكس از مهر
به گزارش مهر و به گفته‌ی آرش نورآقایی، آب‌انبار این شهر در سیاهه‌ی آثار ملی ثبت‌شده و شهر زیرزمینی نیز به گفته‌ی مسوولان سازمان میراث فرهنگی گنجایش ثبت در سیاهه‌ی میراث جهانی را دارد اما با وجود چنین دست‌اندازی‌هایی چگونه می‌توان به ثبت جهانی این شهر زیرزمینی امیدوار بود؟
او گفت:«این آب‌انبار یک اثر ملی و تاریخی است بنابراین حتا اگر با شهر زیرزمینی پیوندی هم نداشته باشد؛ کسی نمی‌تواند به حریم آن خدشه‌ای وارد کند.»
به گفته‌ی وی سازمان میراث فرهنگی و یا شهرداری کاشان به جز تجاوز به عرصه و حریم آب‌انبار؛ دیواره یکی از بادگیرهای آن را سوراخ کرده و برای آن در گذاشته‌اند.
گویا این در را برای ورود و خروج مصالح ساختمانی کار گذاشته‌اند. بر همین پایه، نورآقایی گفت: «روشن نیست این مصالح از کجا و برای انجام چه کاری درون شهر زیرزمینی جابه جا می‌شود.»
شهر زیرزمین اویی یا شهر زیرزمینی نوش‌آباد، شهری 3 اشكوبه است و کاملا دست ساز که اشكوب نخست آن در ژرفای 3 متری و اشكوب سوم در ژرفای 16 متری از سطح زمین ساخته شده است.
نورآقایی گفت: «گودبرداری روی سقف شهر زیرزمینی برای ایجاد فضای سبز یا دست‌انداز دو موضوعی نامشخص بود که در میان اهالی محل شایع شده بود. اما اگر این گودبرداری برای ایجاد فضای سبز باشد مشخص نیست که چرا تا این اندازه گود‌برداری شده است. اصلا چگونه است که شهرداری تهران کف جوی آب را ایزوگام می‌کنند تا آب به سقف مترو نشت نکند و این ایزوگام به بهای خشکیدن درخت‌های چنار تمام می‌شود. اما در محوطه‌ی شهرزیرزمینی می‌خواهند کف خیابانی را که سقف شهر زیرزمینی نوش‌آباد به شمار می‌آید، چمن بکارند درحالی که چمن آب می‌خواهد و آب نفوذ می‌کند. آیا هیچ‌کس در این اندیشه نیست که ممکن است سقف شهر فرو بریزد؟»
شهر زيرزميني نوش‌اباداو گفت: «از سوی دیگر شنیدم قرار است در این گستره، دست‌انداز ایجاد شود تا خودروهای سنگین در این گستره و کنار آب‌انبار نتوانند پارک کنند اما مگر برای ایجاد دست‌انداز باید زمین را کند؟ مگر نمی‌شود میله‌ای روی زمین گذاشت و دست‌انداز ایجاد کرد؟»
به گمان می‌آید این شهر در زمان یورش مغول بسیار كاربری داشته و حتا تا اواخر قاجار هم از آن، سود می‌جسته‌اند.

 

 





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

كوه بيستون

 این روزها  قرار است بر روی بازمانده‌های گستره‌ی پارتی و شهر اشکانی بیستون که هشتمین اثر ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است یک پارک و محوطه تفریحی ساخته شود.
در این محوطه نشانه‌های تاریخی بسیاری مانند تپه نادری، پل معروف به صفوی بیستون، دژ تاریخی مدفون، مر خریل، مر تاریک، مرآفتاب، مر دودر ، بقایای گورستان پارتی، آتشدان پارتی- بقایای شهر پارتی، سنگ بلاش، مجسمه هرکول، غار شکارچیان، نقش‌برجسته میتریدات دوم، نقش‌برجسته گودرز، وقف‌نامه شیخ علیخان زنگنه، کتیبه داریوش بزرگ، نیایشگاه مادی، سراب بیستون، جاده تاریخی حاشیه سراب، فرهادتراش، بقایای بنای ساسانی، بقایای کاروانسرای اوایل دوره اسلامی، کاروانسرای صفوی، بقایای بنای ایلخانی، پل دوره ساسانی - پل خسرو، بقایای دیوار دوره ساسانی، بقایای سد دوره ساسانی و سنگ‌های تراش خورده ساسانی قرار دارد.كتيبه بيستون
سجاد علی ‌بیگی،کارشناس باستان‌شناسی می‌گوید: «پاییز و زمستان سال 88 این محوطه را کاوش کردیم و تاریخی بودن آن بارز و مشخص است، با این همه آن‌گونه که اعلام شده، قرار است در طرح ساماندهی این مجموعه‏، در این محل پارکی ساخته شود. بی‌گمان انجام این عمل در شرایطی که کاوش‌های صورت گرفته نیز ارزش تاریخی محوطه را تایید می‌کند‌، برای یک اثر جهانی و شناخته شده مناسب نیست و حتا خطرآفرین و آسیب‌زاست.»
سنگ‌نبشته‌ی نامدار داریوش در باختر(: غرب)  ایران را بسیاری، ملکه سنگ‌نبشته‌ها‌ی خاور باستان و آسیا می‌دانند. این سنگ‌نبشته، اثری است که در دی‌ماه سال1310 به شماره 70 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و 75 سال پس از آن در 22 تیرماه 1385 در سی‌امین اجلاس یونسکو در شهر ویلنیوس لیتوانی با شماره 1222 در فهرست میراث‌جهانی یونسکو وارد شد. وجود تپه‌ها و نشانه‌های فراوان موجود در دشت بیستون نیز گواه این است که این منطقه در پیش از تاریخ از مهم‌ترین مناطق سکونتی منطقه زاگرس و به طور کلی ایران بوده است.                                           
بیستون مکانی تاریخی است که در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه که داریوش هخامنشی در بلندای 100 متری بر روی صخره‌ای سنگ‌نبشته‌ی نامدار خود را کنده است. چشمه بیستون آسایشگاه کاروان‌ها در دوران‌های گوناگون بوده است برای همین مسافران زیادی سنگ‌نبشته‌ی داریوش را دیده‌اند و شرحی از آن را در سفرنامه‌ها یا خاطراتشان گفته‌اند.

 





تاريخ : یک شنبه 12 تير 1390برچسب:پارتی,بیستون,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 6 تير 1390برچسب:آفتاب یزدانی,آتشکده آتشکوه,,
ارسال توسط سورنا
 
صبح، سکوت، کویر

 بزرگی و آرامش کویر، انسان را به اعماق سکوتی می‌برد که در هیاهوی زندگی شهری هرگز قابل دستیابی نیست.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

زیباترین پدیده و جاذبه طبیعی مشهد
شنیدن نام هفت حوض شاید تهرانی ها را تنها به یاد میدانی در یکی از محله های شرقی پایتخت بیاندازد.


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا

پيش از آن‌كه، ثبت ملي شود، خاک شد 
پل ساسانی «پاپيلا» ويران شد
   
 
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

پل باستانی «پاپيلا» كه از يادگارهای تاريخی روزگار ساسانی است، فرو ريخت. اين پل پيش از آن كه به ثبت ملی برسد در پی حفاری‌های غيرمجاز و آمد و شد بيل‌های مکانيکی كه همچنان سرگرم برداشت شن وماسه هستند، ماندگاری هزار و اندی‌سالهی خود را به خاک نشست.
به گفته‌ی مجتبا گهستونی سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان(تاريانا)  ناآگاهی كسانی كه با بيل‌های مكانيكی در پيرامون اين پل تاريخی، سرگرم برداشت بی‌رويه از معادن شن و ماسه و از بستر رودخانه‌ها هستند، يكی از مهم‌ترين شوندهايی(:دلايلی) است كه نابودی اين پل را در پی داشته است.
وی با گلايه از روند كند ثبت آثار تاريخی در سياهه‌ی يادگارهای ملی، گفت: «پيش از آن‌که سازمان ميراث فرهنگی برای نگهداری و بازسازی اين پا كاری بكند، بخش بزرگی از پل پاپيلا به تاريخ پيوست.»
بنابر سخنان وی، اكنون، مهم‌ترين بخش‌های اين پل، نابود شده است. پل ساسانی پاپيلا در روستای ططرآباد در شهرستان لالی  از استان خوزستان است. اين پل که بر رودخانه زيو‌رود ساخته شده است.
به گفته ی گهستونی خبر ويرانی پل تاريخی پاپيلا چندين بار به آگاهی فرمانده‌ی يگان حفاظت استان خوزستان رسانده شد اما شوربختانه خبر تعرض‌ها و ويرانی‌ها از شهرستان به استان و از استان به تهران انتقال داده نمی‌شود.





تاريخ : پنج شنبه 2 تير 1390برچسب:پاپیلا,پل پاپیلا,لالی,تاریانا,,
ارسال توسط سورنا

 

 شهرستان تالش با مساحتی حدود ۲۳۷۳ کیلومتر مربع که در شمال غرب گیلان قرار دارد.تالش در اصل نام یکی از تیره‌های آریایی است که سکونتگاه اصلی آن‌ها در البرز غربی از جنوب شرقی جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل ادامه دارد.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 

هم‌نشینی با موجودات فضایی در دره ستاره‌ها

ماندن در دره ستاره‌ها پس از غروب آفتاب برای عده‌ای، نگران كننده است، چون با سكوت شب موجودات فرازمینی در استاره كفته گرد هم می‌آیند.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 

آرامگاه باستانی زرتشتیان در معرض تخریب

 



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 28 خرداد 1390برچسب:دخمه,دخمه زرتشتیان,آتشگاه,,
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 25 خرداد 1390برچسب:تخت جمشید,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 کتیبه‌‌هایی به خط پهلوی «هام دبیره» و «نیم‌گشته» در کوه‌های جنوب خاوری (:شرقی) شهرستان خمین، در گستره‌ی تیمره، پیدا و خوانش شد.
محمد ناصری‌فرد، پژوهشگر سنگ‌نگاره‌های ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار امرداد از پیدا شدن دو کتیبه‌ به خط پهلوی «هام دبیره» و «نیم‌گشته» در پژوهش‌های میدانی خود در کوه‌های جنوب خاوری‌(:شرقی) شهرستان خمین خبر داد.
به گفته‌ی وی، کتیبه‌ای که به خط «هام دبیره» نوشته شده در بالای خود نگاره‌ای از یک سوار، دارد. در زیر این نگاره نوشته‌ای آمده که به معنی «فرخان شاه» است. برپایه‌ی بررسی‌های انجام شده، فرخان شاه نام یکی از سرداران یزدگرد سوم بوده که مرزهای لبنان و فلسطین امروزی را گشوده است.
بنابر سخنان ناصری‌فرد کتیبه‌ای که به خط ‌«نیم‌گشته» پیدا شده، زیبایی خیره‌کننده‌ی دارد و این‌گونه نگاره با چنین خطی تاکنون در جایی دیده نشده است. وی در این راستا افزود: «کتیبه‌ای که به خط «نیم گشته» نگارش شده یکی از زیباترین گونه‌ی نگارش این خط است که توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. این نوشته در نگاه نخست به شکل تصویر به نظر می‌آید در صورتی‌که گونه‌ای خط پهلوی است که حروف آن با زیبایی و هنر گرافیکی ویژه و به‌گونه‌ی سر هم نوشته شده است. متن کتیبه‌ی نیم‌گشته به معنی سیم (سوم) هر ماه است که شاید اشاره به برگزاری آیین‌های دینی که در این روز از ماه برگزار می‌شده دارد.»
پژوهشگر سنگ‌‌نگاره‌های ایران، با اشاره به پیشینه‌ی این کتیبه‌ها که به زمان ساسانی برمی‌گردد، گفت: «کتیبه‌ی نیم‌گشته به شوند‌(:دلیل) تیره‌تر بودن، دیرینگی بیشتری نسبت به کتیبه‌ی هام‌دبیره دارد و به گمان بسیار به آغاز روزگار ساسانی یا سال‌های پایانی روزگار اشکانی مربوط می‌شود.»
به باور وی آسیب‌های انسانی‏، عوامل طبیعی مانند باران، سرما و گرما و همچنین رویش گل‌سنگ‌ها از مهم‌ترین تهدیدهای پیش روی این سنگ‌نگاره‌هاست.
علاقه‌ی شخصی به هنرهای صخره‌ای به ویژه سنگ‌ نگاره‌ها، ناصری‌فرد را شناسایی این مبانی تاریخ، فرهنگ و هنر ایران‌زمین کشانده است. به گفته‌ی وی نخستین گام برای این آرمان، مکان‌یابی است. پس از آن باید در جهت مکان‌نمایی و شناسایی گام برداریم. از آنجایی که یک متخصص به تنهایی نمی‌تواند کتیبه‌ها را رمزگشایی کند، بهره بردن از تخصص‌های کارشناسان دانش‌های گوناگون همچون انسان‌شناسی، باستان‌شناسی، جامعه‌شناسی، هنر، اقلیم‌شناسی، نجوم، شیمی و بسیاری دیگر برای یافتن حلقه‌های مفقوده‌ی این هنر-فرهنگ، بایسته است.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

پايه‌ستون‌هايی كه پيرامون پاسارگاد، رها شده‌اند

 

 

 



تخته‌سنگ‌ها و پایه‌ستون‌های هخامنشی كه در كاوش‌هاي «تنگه بلاغی» يافت شده‌اند، اين روزها زیر نور آفتاب روبه‌روی در نگهبانی گستره‌ی تاریخی پاسارگاد به حال خود رها شده‌اند. اين در حالی است كه این يافته‌ها، بنا بود در گنجينه‌ای نگهداری شود. البته اين موزه که از زمان پهلوی در این گستره در دست ساخت است، هنوز ساختش پايان نيافته است كه يافته‌ها را بتوان در آن، نگهداري كرد.
به گزارش مهر، اگر به گستره‌ی تاریخی پاسارگاد در شیراز برويد همان جلوی در نگهبانی، سمت چپ سنگ‌ها و پایه‌ستون‌های تاریخی بسياري را خواهید دید.
اگر از نگهبانان آنجا بپرسید این تکه‌سنگ‌های تاریخی از کجا آمده‌اند که این‌گونه بی‌اعتنا در این گستره رها شده‌اند می‌گوید: «این‌ها يافته‌های تنگه‌بلاغی است. اما چون جایی برای نگهداری آنها نداشتیم در این مکان رها شده اند تا بلکه ساخت موزه‌ای که از دروزگار پهلوی آغاز شده، روزی پايان يابد و این سنگ‌ها به آن موزه منتقل شوند.
اين پايه‌ستون‌ها و سنگ‌ها را هرچند گروه نجات‌بخشي پاسارگاد از وضعيت پيشينش رهانده‌اند اما هنوز هم با اين شيوه‌ی نگهداری، در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند.
به گمان می‌آيد كه در استان فارس، آن اندازه اثر تاریخی هست که دیگر نگهداری از این چند تخته‌سنگ و پایه‌ستون هخامنشی برای متولیان پاسداری از میراث فرهنگی، ارزش چندانی ندارد که چنین در برابر نور آفتاب و بارش باران رها شده‌اند!





تاريخ : دو شنبه 23 خرداد 1390برچسب:تخته سنگ,تنگه بلاغی,,
ارسال توسط سورنا

 

مجموعه زيبا و ديدني چشمه هاي آب معدني باداب سورت اروست، یکی از شگفت انگيزترين شاهکارهاي طبيعت؛ به عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند به ثبت رسید.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 21 خرداد 1390برچسب:اله آباد,زارچ,یزد,اردکان,عصرآباد,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 

نام این قلعه حتی در کتاب اوستا وقتی صحبت از «وارنای کهن» به میان آمده نیز مطرح شده است. فکرش را نمی‌توان کرد که در استانی که همیشه با شلوغی‌های پایتخت دست به گریبان است، بتوان یک قلعه باستانی را پیدا کرد.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 21 خرداد 1390برچسب:ماخونیک,غروب آفتاب,ایک,,
ارسال توسط سورنا

  ده ونک" دهی در دل شهر

 ●  زالزالکه، زالزالکه ....... میوه ی باغ ونکه



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 19 خرداد 1390برچسب:ده ونک,ونک,قلعه ارامنه,اسب یدک,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:غار کرفتو,کرفتو,,
ارسال توسط سورنا

  در کوه ایوب، قدمگاهی منسوب به ایوب پیامبر دیده می شود و غاری که گفته می شود بزرگترین غار آذرین ایران با بزرگترین دهانه است.

غار ایوب: حوضچه آرزو



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 12 خرداد 1390برچسب:ارگ راین,راین,ارگ,سربازخانه,,
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 10 خرداد 1390برچسب:سفر به کیش,کشتی یونانی,حریره,هور,,
ارسال توسط سورنا

مدفن حضرت یوشع نبی در مجموعه تاریخی و فرهنگی تخت فولاد و در ضلع شمالی تکیه شهدا واقع گردیده است.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی