به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


اميدها به آينده‌ی يوز آسيايی افزايش يافت



سورنا لطفي‌نيا :
گونه‌ی نادر یوزپلنگ آسیایی هم اکنون در استان‌های سمنان، یزد، خراسان شمالی، کرمان و اصفهان ديده شده است که شمار آن‌ها به صد قلاده می‌رسد.
به گزارش مهر؛ با توجه به این‌که 20 قلاده از این یوزپلنگ‌ها در استان سمنان زندگی می‌کنند منطقه‌‌های حفاظت شده پارک ملی کویر گرمسار و توران شاهرود در این استان از ارزشمندترين زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی هستند.
پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سال 1380 با پشتيباني مالی سازمان‌ملل‌متحد و سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد.
«علیرضا جورابچیان»، فرنشين(:مدیر) پروژه بین‌المللی نگهداري از یوزپلنگ آسیایی، از افزایش 50 درصدی خوراك‌های یوزپلنگ خبر داد. وي گفت: «شمار یوزپلنگ‌های آسیایی در کشور چهار تا پنج درصد افزایش یافته است.» وی قوچ و میش، کل و بز، جبیر و آهو را از خوراك‌هاي اين گونه‌ي نادر و روبه انقراض، برشمرد.
 جورابچیان برآورد شمار گوشت‌خواران را سخت دانست و گفت: «با توجه به روند افزایشی شمار طعمه‌ها در زیستگاه‌ها بي‌گمان، شمار یوزها نیز افزایش یافته است.»
جورابچیان افزود: «پارک ملی کویر استان سمنان، پارک ملی پناهگاه حیات وحش و زیست‌گاه خارتوران شاهرود، پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس شمال خاوري(:شرقی) استان یزد، گستره‌ي حفاظت شده بافق استان یزد و گستره‌ي شکار ممنوع دره انجیر استان یزد، برخی از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی هستند.»
«اصغرمحمدی فاضل» معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور نيز، با ناخرسندي از نابودي گونه‌ي ببر مازندران، درباره‌ی دادن مجوز شکار در كشور، سخن گفت.
وی گفت: «شوربختانه به آسانی پروانه شکار داده می‌شود. هرکس که مجوز حمل اسلحه داشته باشد و سوپيشينه نیز نداشته باشد، می‌تواند پروانه‌ی شکار دریافت کند.»
«حمید ظهرابی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز از افزایش شمار یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان خبر داد و گفت: «در هر هفته، دو تا چهار قلاده یوزپلنگ در منطقه توران استان سمنان ديده می‌شود.»
ظهرابي، گفت: «کمبود محیط‌بان با توجه به گستردگي مناطق حفاظت شده در استان سمنان يكي از كمبودها است.  هم اکنون‪۱۲۰محيط‌بان در گستره‌ي تحت حفاظت، فعالیت دارند که این شمار باید به ٢٥٠ تن برسد تا كمبود رفع شود






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


درآمدزايی شهرداری پلدختر با بريدن و فروش درختان

تنومندها را مي‌برند، نهال مي‌كارند

سورنا لطفي‌نيا :
شهرداری شهر پلدختر از استان لرستان، نزديک به‌يک سال است با بريدن درختان شهر و فروش آن‌ها، کسب و کار درخت فروشی را رونق داده است.
به گزارش فارس؛ در حالی فضای سبز شهرستان پلدختر هم اکنون در وضعيت خوبی نيست که به تازگی، شهروندان پلدختر بريده شدن بي‌رويه‌ی درختان را در شهر مي‌بينند.
اين در حالی است که رييس‌جمهوری، قانونی را ابلاغ کرده که بر پايه‌ی آن بريدن هر گونه درخت و يا نابود کردن آن به هر راهی در حريم شهرها، بدون اجازه‌ی شهرداری  و رعايت ضوابط  ممنوع شده است.
بر پايه‌ي اين قانون، هر کس درختان پيرامون شهرها را آگاهانه و وارون(:برخلاف) قانون ببرد يا زمينه‌ي نابودي آن‌ها را فراهم آورد، افزون‌بر جبران آسيب، به جزاي نقدي از يک ميليون ريال تا 10 ميليون ريال براي هر درخت و در صورتي که شمار درختان بريده شده بيش از 30 اصله باشد، به حبس تعزيري از شش ماه تا سه سال محکوم مي‌شود.
يک شهروند پلدختر در اين‌باره گفت: «در يک كار شگفت‌انگيز و با وجود هشدار دلسوزان و دوستداران محيط‌زيست در شهرستان پلدختر ما هنوز هم بايد بريده شدن درختان شهر به دست نيروهاي شهرداري را ببينيم.»
«‌شرفي نصيري»، شهردار پلدختر، با پذيرفتن بريده شدن و فروش درختان شهر گفت: «اين کار بر پايه‌ي مجوز شوراي شهر انجام مي‌گيرد.»
شرفی نصيری افزود: «شهرداری پلدختر امسال دست به كار کاشت نهال در سطح شهر شده است.»
با اين همه و با توجه به شرايط اقليمي و گرمسيري بودن شهرستان پلدختر که در فصل گرما دمای هوای آن به بيش از 50 درجه مي‌رسد و همچنين ارجمندي درختان در زندگی انسان‌ها، ايکاش شهرداری پلدختر تا تبديل شدن اين نهال‌ها به درخت از بريدن درختان تنومند که عمر آن‌ها به بيش از 20 سال هم مي‌رسد، دست بردارد.






تاريخ : پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:پلدختر,شهرداری,شهردار,شهرداری پلدختر,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 10 دی 1390برچسب:پرندگان,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 10 دی 1390برچسب:حیات وحش,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



«پاسارگاد» در تيررس يک شهرک صنعتی

 


خطری ديگر در كمين آرامگاه كوروش بزرگ

  سورنا لطفی نيا :

«پاسارگاد» يكی از مجموعه‌های ثبت‌شده‌ی ايران در سياهه‌ی ميراث جهانی است. موضوع تازه‌ای كه برخي دوستداران ميراث فرهنگی را نگران اين يادگار جهانی كرده، ساخت يک شهرک صنعتی در نزديكی آن است.
به گزارش ايسنا؛ چندی پيش شماری از دوستداران ميراث فرهنگی از ساخت يک شهرک صنعتی خبر دادند كه به حريم درجه‌ی دو پاسارگاد بسيار نزديک است. گويا اين شهرک، می بايست در حريم درجه‌ی سه، ساخته شود كه با جابه‌جايی 500 متری، جای اكنون آن، به چشم‌انداز پاسارگاد، آسيب می رساند. ساخت اين شهرک افزون‌بر آسيب رساندن به چشم‌انداز، آسيب‌های ديگری را نيز ممكن است برای پاسارگاد در بر داشته باشد كه اين موارد شوند(:سبب) نگرانی دوستداران ميراث فرهنگی و البته، شگفتی آن‌ها از اجازه‌ی مسوولان ميراث فرهنگی استان و پايگاه ميراث جهانی پاسارگاد، برای ساخت اين شهرک شده است.
 «فريدون فعالی»، مديركل ميراث فرهنگی و گردشگری استان فارس با اشاره به اين‌كه قرارداد ساخت اين شهرک در روزگار مدير پيشين اداره كل ميراث فرهنگی و گردشگری استان بسته شده است، گفت:‌ «برای ساخت اين شهرک كه مصوبه‌ی استان را نيز دارد، زمينی در نظر گرفته شده و مكان‌يابی انجام گرفته بود؛ ولی مسوولان شهرک، با توجه به مسايلی كه برای آن‌ها پيش آمد، زمين روبه‌روی آن را برای ساخت در نظر گرفتند.»
 فريدون فعالی، با اشاره به اين‌كه اين مساله به استانداری اعلام شده است، گفت: «گلايه‌ی ما اين‌است كه چرا منطقه‌ی مشخص‌شده، دگرگون شد و چرا برای دگرگونی آن ‌با مسوولان ميراث فرهنگی هماهنگی نشده و موضوع به آن‌ها اعلام نشده است؟ »
 در اين‌باره، «عبدالرضا نصيری»، معاون ميراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، نيز با تاكيد بر اين‌كه، جای كنونی برای ساخت شهرک صنعتی از ديد ما پذيرفته نيست‌، گفت: «نخست، برای ساخت اين شهرک سه جا را كه همه در حريم درجه‌ی سه پاسارگاد بودند، پيشنهاد كرديم و سازندگان شهرک نيز اولويت ما را امضا و با آن موافقت كردند. در واقع، جايی كه پيشنهاد كرده بوديم از ديد جايگاه توپوگرافی در منطقه‌ی پايينی بود كه از نظر بصری، آسيب‌ كمتری به پاسارگاد می رساند، ولی آن‌ها بدون دادن اطلاع به سازمان ميراث فرهنگی جايی را برگزيدند كه در بلندی است و جزو هيچ‌كدام از آن سه گزينه‌ی پيشنهادی نيست.»
 نصيری افزود:‌ «جای تازه، با آن‌كه در حريم درجه‌ی سه پاسارگاد است، ولی به حريم درجه‌ی دو نزديک شده است. البته حريم درجه‌ی سه، محدوده‌ی بزرگي است و تلاش می شود تا جايی كه شدنی است آسيب‌های منظری پاسارگاد كم شود.»
او گفت: «انجام بازديدهای ميدانی، نشان از اين داشت كه اداره‌ی ميراث فرهنگی خواست همكاری برای ايجاد شهرک را داشته است، ولی هنگامیكه آن‌ها، جای ديگری را برمی گزينند هم به اداره‌ی ميراث فرهنگی و هم به امضای خود بی احترامی كرده‌اند.»
 وی افزود: «درباره‌ی اين مساله نامه‌ای به استانداری فارس فرستاده شده تا در اين راستا پيگيری كنند، زيرا اين مساله همسو با ديدگاه سازمان ميراث فرهنگی نيست. البته در اين‌باره هنوز پاسخی دريافت نشده است.»
 اين در حالی است كه برخی دوستداران ميراث فرهنگی، ساخته شدن چنين شهركی را در حريم پاسارگاد غيرقانونی می دانند و از كار مسوولان ميراث فرهنگی برای دادن اجازه‌ی ساخت شهرک، آن هم در حريم اين اثر جهانی شگفت‌زده هستند. »






تاريخ : سه شنبه 6 دی 1390برچسب:فریدون فعالی,توپوگرافی,شهرک صنعتی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


شش هکتار از نیزارهای دریاچه ‌زريوار سوخت

ادامه آتش سوزی در زریوار مریوان

خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
نیزارهای دریاچه‌ي زریوار مریوان، برای چندمین بار در یک ماه كنوني آتش گرفتند. اين آتش‌سوزي‌ها آسيب‌هاي جبران‌ناپذیری به این اثر طبیعی و گردشگری رسانده است.
به گزارش مهر، برای چندمین‌بار در یک ماه، بخش گسترده‌ای از سطح این دریاچه در آتش سوخت و به شوند(:دلیل) نبود امکانات، آتش‌سوزی تا چندین ساعت همچنان ادامه داشت.
این آتش‌سوزی آسيب‌هاي بسياري به این دریاچه رسانده، مرگ شمار فراوانی از جانوران دریاچه را در پی داشت.
در ماهي كه گذشت، ١٠ مورد آتش‌سوزی در این دریاچه روی داد.
ناصح قادری، مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: ٦ هکتار از نیزارهاي سطح این دریاچه در آتش‌سوزي نابود شده‌اند و تا کنون فرد یا افراد خاطی، شناسایی و دستگیر نشده‌اند.
به گفته‌ي وی با توجه به سختی مهار آتش، با تلاش‌های گروه‌های محیط‌زیستی در اطفای حریق تلاش داشته‌اند اما رويارويی با این پدیده‌ی خطرناک نیازمند توجه بیشتر مسوولان کشوری و استانی است.
او گفت: شایعه‌ی ارتباط آتش‌سوزی نیزارها توسط اداره کل محیط‌زیست به هیچ عنوان صحت ندارد.
عدم‌ برنامه‌ریزی مناسب در راستای مقابله با آتش ‌سوزی در نیزارهای دریاچه‌ي زریوار مریوان در حالی ادامه دارد که تاکنون مسوولان كاری در راستای مقابله با این وضعیت انجام نداده‌اند و زریوار در میان مشکلات بی‌شمار ناچار است که با موضوع آتش‌سوزی نیز کنار بیاید.










تاريخ : سه شنبه 6 دی 1390برچسب:زریوار,دریاچه زریوار,زریوار مریوان,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 به گزارش598 به نقل از ايسنا درخت چنار كهن‌سالي در حياط امامزاده علی اصغر در روستای زرآباد الموت در استان قزوين وجود دارد كه به درخت چنار خون‌بار نامور است. خون‌بار بودن اين درخت، قدمت ديرينه‌ای دارد و حتا در زمان شاه‌سلطان حسين صفوی نيز روايت‌هايی از آن مطرح شده است.

 در اين باره، اسدالله بيرانوند ـ مديركل ميراث فرهنگی و گردشگری استان قزوين ـ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا بيان كرد:‌ در نزديكی سحرگاه روز عاشورا، صمغی قرمز رنگ شبيه خون از اين درخت بیرون می آید كه آزمايش‌هايی هم روی آن انجام شده است. البته هيچ‌كدام از آزمايش‌ها با وجود مشاهده‌ی تركيبات مشابه خون در اين صمغ‌، اين مسأله را تأييد نكرده‌اند كه اين مايع، به خون انسان مربوط می شود.

 

 

derakht.jpg  او با اشاره به قدمت بيش از 600 سال دو درخت چناری كه درهم تنيده شده‌اند،‌ افزود:‌ هر سال در روزهای عزاداری ماه محرم، بيش از 10هزار نفر در اين محل حضور می يابند و امكانات لازم و مهمانسرا نيز برای آن‌ها فراهم می شود.

 همچنين فاطمه آسيابان‌ها ـ مدير روابط عمومی اين اداره‌ی كل ـ كه دو سال شاهد اين ماجرا بوده است، با اشاره به اين‌كه مردم معتقدند، اتفاق‌هايی در روز عاشورا برای اين درخت رخ می دهد، گفت: پس از پايان مراسم عزاداری و سينه‌زنی در روز تاسوعا، جمعيت حاضر در امامزاده، سحرگاه روز عاشورا دور درخت جمع می شوند و به خواندن مرثيه و عزاداری می پردازند. در اين زمان، صمغ قرمز رنگی از برخی شاخه‌های اين درخت چنار به آرامی شروع به تراوش می كند. اين اتفاق تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد و پس از آن، اين شاخه‌ها خشک می شوند.

 او بيان كرد: نكته‌ی جالب اين است كه اين مايع فقط روز عاشورا از درخت بیرون می آید، يعنی با توجه به متفاوت بودن سال‌های هجری خورشیدی و هجری قمری، اين اتفاق درست در روز دهم ماه محرم رخ می دهد.

  وی افزود: وجود اين درخت كه به يكی از جاذبه‌های گردشگری و مذهبی استان قزوين تبديل شده است، هر سال در ماه محرم گردشگران زيادی را از كشورهای مسلمان مانند عراق و سوريه و حتا برخی از كشورهای اروپايی به اين محل می كشاند.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


يك حشره‌شناس آمريكايی از شناسايی حشره غول پيكری خبر داد كه وزن آن سه برابر وزن معمول يک موش‌ و غذاي مورد علاقه آن هويج است.

به گزارش ايسنا اين جانور عجيب سنگين‌ترين
حشره‌ای است كه تاكنون در جهان شناسايی شده است.

مارک موفيت،
حشره‌شناس دانشگاه كلورادو كه اين حشره را پيدا كرده می گويد: دو روز پشت سرهم اين حشره غول‌پيكر را در يک جزيره دوردست در نيوزلند تعقيب كردم تا توانستم آن را در حالی كه هويج می خورد در دست‌های خود نگه دارم.



به گزارش روزنامه تلگراف، موفيت مي‌گويد: از نظر وزنی اين
حشره سنگين‌ترين گونه‌ای است كه تاكنون در طبيعت شناسايی شده است و وزن آن حدود سه برابر وزن يک موش معمولی است. اين حشره عجيب شبيه به جيرجيرک بوده و بال‌های آن حدود 17 سانتيمتر است. حشره غول‌پيكر فقط در جزيره دورافتاده «ليتل بارير» در نيوزلند مشاهده شده است.

منبع: تابناک





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


سنگ‌نگاره‌های غار مير‌ملاس را بريدند و دزديدند!



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

بخشي از غار كه بريده شده استبخشی از ‌نگاره‌ی نقش شده بر غار ميرملاس كه ١٢ هزار سال ديرينگی دارد، بريده شد و به سرقت رفت. اين غار در کوه سرخين شهرستان کوهدشت استان لرستان نخستين غاری است که بر روی ديوار آن رنگين‌نگاره‌هايی از ١٢ هزار سال پيش يافت شده است، با اين حال اما با عدم محافظت از غار و بی توجهی در نگهبانی از آن، بخشي از سنگ‌نگاره‌هايش دزديده شد. 
نگاره‌های ديواره‌ی اين غار، بيشتر صحنه‌هايی از رزم، شکار، انسان و حيوان را نشان می دهد.
گفته می شود ربايندگان اين آثار تاريخی با توجه به ارزشمند بودن سنگ‌نگاره‌های ميرملاس بخشی از نقش و نگارهای آن را با خود برده‌اند.
غار ميرملاس پس از غار «لاسکو» و «کرکس» در فرانسه، سومين غاری است که در جهان نگاره‌هايی رنگين بر روی ديواره‌های خود دارد. 






تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1390برچسب:لاسکو,کرکس,میرملاس,غار میرملاس,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


آبشار «آتشگاه» در آستانه‌ی خاموشی

آبشاری كه زير آب می رود

سورنا لطفی نيا :

آبشار «آتشگاه» در استان چهارمحال‌وبختیاری كه بلندترين آبشار ایران و یکی از گيرايی های گردشگری این استان، با اجرایی شدن دو پروژه نابود می‌شود.
به گزارش مهر؛ «هومان خاکپور»، فعال محیط‌ زیست و منابع طبیعی، در استان چهارمحال‌و بختیاری گفت: «آبشار آتشگاه یکی از گيرايي‌های گردشگری استان است که در بروشورها و نقشه‌‌های گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری بر روی آن بسیار تاکید شده است.»
خاکپورافزود: «با ساخت سد ”خرسان 3“ و سپس آبگیری آن، بخش بزرگس از این آبشار دره‌ای که بلندترین آبشار کشور است زير آب مس رود.»
خاكپور با بازگويس این‌که با آبگیری این سد، بخش‌هاس پایینی این آبشار در دریاچه‌س سد فرو خواهد رفت، افزود: «شوربختانه با این‌که انتظار داشتیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واكنش بیشتری نسبت به این كار نشان دهد، اما این سازمان به هرحال کوتاه آمده و این وعده را دادند که، با ساختن اسکله‌های تفریحی و بهره‌گيرس از قایق به جای خودرو، طبیعت‌گردان و گردشگران را جابه‌جا کرده که این آبشار را ببینند.»
 وی گفت: «با توان كم مالس ميراث فرهنگس، دور از ذهن است كه اين سازمان بتواند چنین امکانات پر هزینه‌ای را آن‌جا فراهم کند و همچنین با توجه به محدودیت‌ها و دشواري‌هاس كار  اداری که باید گذرانده شود و اين دشوارس که از دریاچه باید گذشت تا بتوان آنجا را ديد به نظر می‌رسد که نشدنس باشد.»
خاكپور با اشاره به سفر دولت به این استان و بازدیدی که ريیس‌جمهور از منطقه داشته و پیشنهاد جابه‌جايس آب آتشگاه از سرچشمه این آبشار برای شمارس روستا افزود: «به نظر می رسد که همین آبشار آتشگاه نیز از سرچشمه خشک خواهد شد و ديگر آبشاری برجاس نمی‌ماند که پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی نیز تحقق پیدا کند و بخواهند اسکله درست کند.»
خاكپور درباره‌ي دو پروژه‌اس كه نابودی آبشار آتشگاه را به دنبال دارند گفت:  «آبشار از  پایین با ساخت سد خرسان 3 نابود می شود و سرچشمه آن نیز با پروژه جابه‌جايی آب از ميان خواهد رفت.»
خاکپور افزود: «این پروژه‌ی تازه، به نظر می‌رسد که فاقد هر گونه مطالعه‌ی فنی و اجرایی و حتا توجیه اقتصادی باشد زيرا ارزیابی محیط‌ زیستی ندارد و تاکنون دستگاه‌های متولی مانند آب منطقه‌ای و محیط‌زیست هیچ‌گونه گزارشی درباره‌ي این‌که آن‌جا مطالعه‌ای شده و چنین پروژه‌ای ارزیابی شده باشد وجود ندارد.»






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


بوي بد، گردشگران را از چغازنبيل فراری داد

بوی بد فضولات حيوانی و پساب نيشكر در گستره‌ی جهانی چغازنبيل

سورنا لطفی نيا :

گستره‌ي چغازنبيلگستره‌ی ميراث جهانی چغازنبيل راه خوبی برای گذر چارپايان و دام‌ها است. فضولات حيوانی در راه گردشگران و بوی بد پساب‌های نيشکر در اين فصل، شوندی(:سببی) ‌شده تا گردشگران از بازديد گستره‌ی جهانی چغازنبيل خودداری کنند. از سوی ديگر کارخانه‌های پيرامون چغازنبيل که البته فاصله بسياری تا اين اثر دارند، زمين‌های بسياری را زير کشت نيشکر دارند.
به گزارش ميراث خبر؛ چغازنبيل، نيايشگاه باستاني‌است که در روزگار ايلامی ها و نزديک به ١٢٥٠ پيش از ميلاد ساخته شده‌است. اين اثر تاريخی که در سال ١٩٧٩ در سياهه‌ی ميراث جهانی يونسکو ثبت شد ‌امروزه جای چريدن گوسفندان شده است و تنها ١٠ تن نيروی كارشناس و نگهبان دارد.
 
«بهنام اسکندری»، باستان‌شناس و راهنمای گردشگری چغازنبيل در‌باره‌ی بوی بد در اين گستره‌ی باستانی گفت: «امروزه بوی بدی چغازنبيل يا از تخمير زباله‌های نيشکر است، يا پسمانده‌ی زباله‌ای است که با آب درهم آميخته شده است.»
اثر جهانی چغازنبيل در مثلثی جای گرفته است که ٣ راس آن کارخانه‌های ميان‌آب، کارون و هفت‌تپه قرار دارند که اين کارخانه‌ها، زمين‌های گسترده‌ای را زير کشت نيشکر دارند. برداشت نيشکر از راه آتش زدن انجام می شود که اين به خودی خود يک آلاينده‌ی طبيعی به شمار می آيد که هم به چغازنبيل و هم به مردم آسيب می رساند.
روستاييان بر اين باورند كه، ٣ راه بيشتر برای گذر چارپايان ندارند. ٢ راه  پيرامون چغازنبيل است که به شوند دره‌های ژرف مرگ دام‌ها را در پی دارد. می ماند يک راه که  هموار و کوتاه است و آن هم گذر گوسفندان از ميانه‌ی چغازنبيل است.
به گفته‌ی روستاييان پيرامون چغازنبيل، حتا پايگاه ميراث‌فرهنگی بارها جلوی گذر دام‌ها را گرفته‌اند که گله‌‌های پی در پی در شورای حل اختلاف را دربر داشته است.




ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

کارگاه پرنده‌شناسی در «زيست‌کره‌ی توران» برپا می‌شود



خبریار امرداد- صدیقه نوده فراهانی :

همزمان با دومين جشنواره‌ی گردشگری «سفر به زيستگاه زاغ بور» در گستره‌ی نمونه‌ی گردشگري «زيست‌کره‌ی توران» شاهرود، کارگاه پرنده‌شناسی برپا خواهد شد.
 به گزارش میراث آریا، «حميد يزدانی»، مدير‌کل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان سمنان در این‌باره گفت: «اين جشنواره در 26 و 27 آبان‌ماه، براي دومين سال پياپی به مناسبت روز ملی پرنده‌نگری و با آرمان آشنايی گردشگران با توانمندی‌های گردشگری طبيعی از جمله پرنده‌نگری، در شهرستان شاهرود برپا می شود.»
گفتنی است 25 آبان‌ماه از سوی کميته‌ی ملی طبيعت‌گردی به عنوان روز ملی «پرنده‌نگری و استقبال از پرندگان مهاجر» نام‌گذاری شده است.
یزدانی با تاکيد بر اين که شهرستان شاهرود از توانمندی بالايی در زمينه‌ی برگزاری تورهای پرنده‌نگری برخوردار است، گفت: «برگزاری اين جشنواره‌ها در ماندگاری روستایی‌ها و کشاندن گردشگر نقش موثری دارد.»
وی با اشاره به اين که دوستداران براي شرکت در اين جشنواره می توانند به دفترهای خدمات گردشگری شاهرود بروند، افزود: «دیدن زاغ بور و ديگر انواع پرندگان، برپايی کارگاه پرنده‌شناسی و بازديد از روستای هدف گردشگری «قلعه‌بالا» و گستره‌ی نمونه‌ی گردشگری توران همراه با رصد آسمان شب کوير از جمله برنامه‌های جشنواره‌ی گردشگری سفر به زيستگاه زاغ بور است.»
گستره‌ی توران که در جنوب راه تهران – مشهد و در شمال‌خاوری(:شرقي) دشت کوير است، از 3 بخش پارک ملی، پناهگاه حيات‌وحش و گستره‌ی حفاظتی تشکيل شده و پس از پناهگاه حيات‌وحش «نايبندان»، دومين گستره‌ی بزرگ تحت حفاظت سازمان محيط‌زيست کشور است.
اين گستره از نظر پوشش گياهي از گوناگونی بالايی برخوردار بوده و در ميان گونه‌های جانوری آن برخی از نادرترين گونه‌ها مانند يوزپلنگ آسيايی، گورخر ايرانی و پرندگانی هم‌چون زاغ بور و هوبره ديده می شود.






ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:کویر مرنجاب,قلاده,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:رشید شهرت,خدایار,کانکس,,
ارسال توسط سورنا

 

جنگلی برای كویرنشینان!

استاج
شاید یكی از چیزهایی كه در روستا نسبت به سایر مناطق و بویژه شهرها از اصالت بیشتری برخوردار است، نحوه برگزاری مراسم عروسی است. عروسی در استاج به صورت سنتی با سرنا همراه است. به هنگام....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

کوچه باغ‌های خیال انگیز و کاخ سنگی ناصری/ سفری یک روزه به نگین البرز

شهرستانک
تقریبا تمام کسانی که مهمان این روستای منحصربه فرد شده اند به اتفاق می گویند سه چیز شهرستانک را از سایر روستاهای استان تهران و اطراف آن تمایز می‌دهد....
 


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

تصاویری از زیباترین کویر ایران!

کویر مرنجاب
کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد، كویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می شود......


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:کویر ایران,کویر مرنجاب,آران و بیدگل,,
ارسال توسط سورنا

 

این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید!

این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید! (+عکس)
آب و هوای روستا در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. البته درست است که هوای روستا در پاییز سرد است اما دیدن این روستا.....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

سفر به دریاچه 30 میلیون ساله/ نقاشی خدا با رنگ‌هایی که تا به حال ندیده‌اید!

 دریاچه گهر
اما زیبایی خیره كننده و چشم اندازهای بدیع دریاچه سبب شده هر ساله با وجود سختی راه، انبوهی از مردم لرستان، استان های اطراف و دیگر نقاط كشور، با پای پیاده یا....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا

پلنگ برفی

 
پلنگ برفی
پلنگ برفی
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشتخواران
تیره: گُربه‌سانان
زیر خانواده: پلنگ‌سانان
سرده: Uncia
گونه: U. uncia
نام علمی
Uncia uncia
(Yu et al.٬ ۱۹۷۶)
زیستگاه پلنگ برفی

پلنگ برفی (نام علمی: Uncia uncia) از گونه پلنگ‌های نادر جهان است. زیستگاه این موجود، کوه‌های مرتفع هیمالیا است.

طبقه بندی این گربه بزرگ هنوز نامشخص است، برخی جانورشناسان آنرا در سرده پلنگ شکلان دسته بندی می کنند اما برخی دیگر آن را متعلق به سرده uncia ( اونسیا ) می دانند . اونسیا ( یا اونس ) در زبان‌های لاتین و فرانسه باستان و انگلیسی به معنای " کوچک " است که به گربه‌های کوچکی چون سیاهگوش اتلاق میشد .


این گربه‌ها نسبت به سایر گربه‌های بزرگ مانند ببر و شیر کوچکترند . بر روی پوست آنها روزت‌های ( خال‌های رز شکل ) تیره رنگ وجود دارد . ویژگی‌های پلنگ برفی به گونه ای متناسب با نواحی سرد و کوهستانی است : وزن آنها بین 27 تا 54 کیلوگرم و درازای آن 75 تا 130 ( به طور میانگین 90 ) سانتیمتر می‌باشد ( برای تحرک آسانتر ) و موهای آنها انبوه و بلند با رنگ زرد دودی و مایل به قهوه ای برای دفع سرما ) است . گوش‌های این جانور برای دفع کمتر گرما، گرد و کوچک است و دم بلند به تعادل آن کمک می‌کند . پوزه کوچک، پیشانی برجسته و سوراخ‌های بینی بزرگ حیوان نیز با استنشاق هوای سرد و سنگین سازگاری یافته اند . از دیگر ویژگی‌های این پلنگ که در سایر گربه‌های بزرگ مشاهده نشده باید به صدای جیغ مانند ( به سبب نداشتن خشک نای ) و چشم سبز کمرنگ اشاره نمود .

هر چند برآورد می‌شود که 3500 تا 7000 قلاده در طبیعت و 600 تا 700 قلاده در باغ وحش وجود دارد، به سبب خوی مرموز این گربه، به طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد از آن در طبیعت یافت می‌شود .

 





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups




ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:دلفین,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


سرونوش؛ تنها ذخیره‌گاه جنگلی جهان در گلستان



سورنا لطفي‌نيا :
سرونوش يک گونه‌ی درختی كمياب و آسيب‌پذير است كه تنها زيستگاه آن در جهان، جنگل‌های گلستان است.
به گزارش مهر؛ سرونوش، درختی بومی آسیا، همیشه سبز، دارای پوستی به رنگ قهوه‌ای نزديک به قرمز است که ذخیره‌گاه جنگلی آن در گلستان است. 
این گونه نادر و كمياب از ديد بخش‌بندی گیاهی جزو گونه‌های آسیب پذیر است که شوربختانه در ١٠ سال گذشته ٢٠ درصد کاهش جمعیت داشته است.
برابر ماده ٤٢ و ٤٨ قانون، بريدن این گونه ارزشمند جرم بوده و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
«حمید سلامتی»، مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: «دست‌اندازی های بی‌رویه مانند بريدن گسترده‌ی درختان، چرای بيش از اندازه‌ی دام، ذغال‌گیری و.. روند تندی به خودگرفته بود و امروزه با قرق منطقه و اعمال روش‌های علمی و مدیریتی تحت محافظت اداره منابع طبیعی شهرستان علی‌آباد کتول این روند کاهش یافته است.
وي افزود: « ١٩٦ هکتار از ذخیره‌گاه، زير پوشش گونه‌ي نگهداري شده‌ي سرونوش است و بلندمازو، داغداغان، لور، آزاد، کرکو، ممرز، پلت، انجیلی، اوری، خرمندی و انجیر نیز در این منطقه به‌گونه‌ی پراکنده یافت می شود.»
به گفته وی، سرونوش درختی بومی آسیا، همیشه سبز، پوست به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز، دارای برگ‌هایی به درازاي يک و نيم، تا دو میلیمتر، نورپسند، كم و بيش پايدار به سرما و خشکی با زادآوری بذری است و زيستگاه آن در جنوب شهر فاضل آباد است.
 وی یادآورشد: «پیش بینی می شود با مدیریت درست در كار نگهداري از ذخیره‌گاهها و برنامه‌های احیایی و انجام كارهاي نگهداري مانند كارهاي بیولوژیکی براي جلوگيري از نابودي این گونه ارزشمند، روند خوبي را در راه گسترش این گونه داشته باشیم.»
«علی ناصری» معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به ديرينه بودن ذخیره‌گاه سرونوش گفت: «در سال ١٣٢٠ نزديك به ٢٠ هکتار از این زمين‌ها در آتش‌سوزي از ميان رفت، اما پس از ٧٠ سال طبیعت بدون دخالت انسان خود را بازسازی کرده است.»
وي افزود: «در استان ٤ گونه سوزنی برگ وجود دارد  که با توجه به شرایط اقلیمی از آنها در جنگل‌کاری استفاده می شود.»
ناصري گفت: «گستره‌ي ذخیره‌اه سرونوش ١٩٥ هکتار است که با توجه به اهمیت موضوع مدیریت حفاظت،حصار کشی انجام شده است.»
 







ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

3 گیاه موثر برای نفخ شکم


بسیاری از این موارد را می‌توان با رژیم غذایی مناسب یا گیاهان دارویی و داروهای گیاهی تسكین‌ داد یا درمان كرد. گیاهان حاوی اسانس (رایحه) از مهم‌ترین گیاهانی هستند كه از قدیم به‌‌عنوان طعم‌دهنده و خوشبوکننده غذاها و تسکین دهنده اختلال‌های سوءهاضمه مصرف می‌‌شده‌اند زیرا به علت داشتن مواد و تركیب‌های اسانسی به سرعت جذب می‌شوند و آثار خود را ظاهر می‌كنند.

این گیاهان كه بیشتر به‌صورت ادویه‌های مختلف، به‌خصوص در شرق آسیا از جمله هندوستان و چین مصرف بالایی دارند شامل نعناع، گشنیز، بادرنجبویه، زیره‌ سبز و سیاه، رازیانه، دارچین، هل، جوزبویا و.... است که رایج‌ترین و موثرترین‌های آنها در درمان نفخ عبارتند از:

1 نعناع:
گیاه معروفی است كه در جهان به «مینت» مشهور است. این گیاه حداقل 33 گونه دارد كه بیش از 15گونه از آنها در ایران موجود است. نعناع یكی از پرمصرف‌ترین گیاهان خوراكی دارویی جهان و اسانس (رایحه) آن از پرمصرف‌ترین‌ها در صنایع دارویی و بهداشتی از جمله خمیردندان‌هاست.

از اسانس نعناع (روغن معطر آن) برای ساخت داروهای ماساژدرمانی به وفور استفاده می‌شود. 2 نوع نعناع به نام‌های «نعناع فلفلی» و «نعنای قمی» در ایران مصرف بیشتری دارند. محصولات گیاهی نعناع به‌صورت تازه، خشك، عصاره، عرق گیاهی، چای كیسه‌ای و تنتور مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این گیاه آثار قوی و ایده‌آل ضدنفخ، ضددرد (دل‌درد) و ضداسپاسم دارد و بسیار زوداثر است.

2 گشنیز:
گیاهی خوراكی و دارویی است كه از قسمت‌ هوایی (برگ‌ها) و میوه آن در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود. گشنیز از خانواده جعفری و دارای رایحه خوشی‌ است كه بیشتر آثار گیاه عمدتا به آن ارتباط دارد. آثار این گیاه عبارتند از: مقوی معده، ضداسپاسم، ضددرد (دل‌درد)، ضدمیكروب، ضدقارچ، تقویت‌كننده قوای جنسی، هضم‌كننده غذا، صفراآور، آرام‌بخش، كاهش‌دهنده قندخون، كاهش‌دهنده چربی‌خون و كاهش‌دهنده فشار‌خون.

3 بادرنجبویه:
گیاهی است از خانواده نعناع كه از نظر شكل ظاهری شباهت زیادی به نعناع دارد ولی بوی آن متفاوت است. این گیاه كه از گیاهان خوراكی- دارویی پرمصرف دنیاست به نام ملیسا هم مشهور است و از زمان‌های قدیم در بسیاری از نقاط دنیا به‌عنوان ضدنفخ، ضدتب و معرق مورداستفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین آثار بادرنجبویه كه از نظر علمی به اثبات رسیده، آثار ضددرد، ضدباكتری، ضدویروس تبخال، ضدهیستامین، ضدتب، ضدنفخ، آرام‌بخش، خواب‌آور، مقوی قلب، مقوی معده و ضداسپاسم است.
از گیاهان دیگری كه مصرف بالا و خواص مشابهی با نعناع، گشنیز و بادرنجبویه دارند شامل زیره سبز و سیاه (از دانه‌های آنها استفاده می‌شود)، دارچین (از پوست درخت به‌دست می‌آید)، هل (دانه‌های گیاه) و جوزبویا (میوه گیاه) را می‌توان نام برد كه همگی اسانس (رایحه) دارد و به غیر از مصرف برای درمان سوءهاضمه، دارای آثار مفید دیگری هم هستند





ارسال توسط سورنا

         اینجا آفریقاست ...


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:افریقا,کنیا,شکار,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 3 آبان 1390برچسب:حیوانات,دنیای حیوانات,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شناسنامه‌دار شدن غارنشين ٧٠ ساله



سلیمان لطفی نیا :

 

اداره ثبت احوال فومن اعلام کرد: «برای عزيز نوروزی پرور جيرده، که ٥٠ سال است در يکی از غارهای کوچک منطقه‌ی جنگلی آليان فومن زندگی می کند، شناسنامه صادر کرده است.»

به گزارش آريا؛ محسن قربانی رييس اداره ثبت احوال فومن گفت: «اين مرد غارنشين ٧٠ ساله، شناسنامه‌ی خود را در ٢٠ سالگی گم کرده و کارت ملی وی نيز در چند روز آينده صادر می شود.»

خوراک اين مرد غارنشين از ميوه‌های جنگلی است و برای آن‌كه نان و ماست بخرد، هفته‌ای يک‌بار به روستای نزديک جای زندگی اش می رود.

بنابراعلام آموزش و پرورش فومن، وی، تا کلاس چهارم دبستان درس خوانده و در حال حاضر يک خواهر ٦٨ ساله دارد.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شیرهای اصیل ایرانی از هندوستان بازمی گردند؟

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، مدتی است که زمزمه‌هایی درباره ورود شیر اصیل ایرانی از کشور هندوستان به گوش می‌رسد.

در این ارتباط نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد هماهنگی برای ورود شیر اصیل ایرانی از هند خبر داده بود.

محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از پروژه‌های زیست‌محیطی کرج که امسال اتفاق افتاده بود، عنوان کرد که براساس بررسی‌های یکساله صورت گرفته در محیط زیست مشخص شد ۴۱۱ قلاده شیر اصیل ایرانی در کشور هند وجود دارد.

بنابراین با هماهنگی‌هایی که با مسئولان زیست‌محیطی هندوستان صورت گرفته است به زودی شیر اصیل ایرانی که پیش از این اجداد آن در ایران منقرض شده بود از کشور هند به ایران وارد می‌شود.

خبرنگار فارس جزئیات این موضوع را از مسئولان محیط زیست جویا شد ولی آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای را در این ارتباط ندادند و ارائه پاسخ را به آینده موکول کردند.






تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:شیر,شیر ایرانی,شیر اصیل ایرانی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

عمر مردم این روستا بسیار طولانی است/ «زیارت» را زودتر زیارت کنید!

آب و هوای روستای زیارت در پایان مهر رو به سردی می رود،بنابراین این روزها بهترین فرصت برای دیدن روستای زیبای زیارت در استان گلستان است.
شمال کشور برای خیلی از ما تنها محدود می‌شود به دریا و جنگل، به جاده چالوس و دیدن شهرهای بزرگی در شمال کشور که هربار در تعطیلات راهی آنها می شویم و ترافیک این شهرها در تعطیلات نشان می دهد که مردم تنها راه سفر به این شهرها را می شناسند.

در حالی که شهرهای شمالی کشور پر از مناطق بکر و روستاهای نه چندان معروف اما بسیار زیبایی هستند که لذت سفر به آنها و غرق شدن در زیبایی، آرامش و مناظر بکرشان با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

دیدن این روستاها که البته بعضی‌شان از فرط زیبایی برای دوستداران طبیعت و گردشگران حرفه‌ای ناآشنا نیستند خیلی هم سخت نیست. کافی است جست‌وجوی کوتاهی برای یافتن این روستاها انجام بدهید و بعد از شناخت کامل مقصد با برنامه ریزی صحیح راهی جاده شوید.


روستای زیارت که البته اگر اهل سفر و طبیعت باشید نباید برایتان ناشناخته باشد یکی از روستاهای زیبای گرگان در استان گلستان است.

آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم و امامزاده صالح  از جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.


 آب گرم این روستا خواص درمانی بسیار زیادی دارد، بنابراین در سفر به این روستا حتما آب تنی در چشمه‌های آب گرم را تجربه کنید.


زنان روستای زیارت نان‌های محلی می پزند که امتحان آنها به تمام نان‌های صنعتی می ارزد. مردم زیارت به دلیل تغذیه مناسب و استفاده از غذاهای جنگلی و سالم عمر طولانی دارند.

این روستا در این روزها گزینه خوبی برای سفر است، چون در اواسط پاییز هوای زیارت رو به سردی می رود.

برای رفتن به این روستا باید به گرگان سفر کنید. زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.


اگر در گذشته به این روستا سفر می کردید و نیت می کردید چند روزی در زیارت بمانید و دل سیر این زیارت را زیارت کنید! تنها می توانستید در خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای ساکن شوید. اما در حال حاضر روستای زیارت هتل هم دارد.   یکی از روزهای مهرماه که هنوز سرمای پاییز بر گرمای خورشید غلبه نکرده است می توانید راهی این روستا شوید و خاطره‌ به یادماندنی از سفر به روستای زیارت و دیدار با مردم مهربان و مهمان نواز این روستا برای خود رقم بزنید.


برای دیدن آبشار زیبای زیارت در روستای زیارت باید در حدود 15 دقیقه پیاده روی کنید.ا ین پیاده روی در دره زیبایی صورت می گیرد و باید از این مسیر بگذرید.ب نابراین نگران مسیر نباشید. اتوموبیل‌تان را پارک کنید و با خیال راحت به طرف آبشار بروید.





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:روستای زیارت,زیارت,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

ترک‌ها با نام شاهنشاهی هخامنشیان، درآمدزایی می‌کنند

 


 



سلیمان لطفی‌نیا :

http://www.amordadnews.com/Uload/PG/0000/3749/%D9%A1%D9%A5/mardin-tarnama.jpgكشور ترکیه، این روزها با پخش اخباری مبنی براینکه این کشور بخشی از شاهنشاهی هخامنشیان بوده است، گردشگر جلب می‌کند. این در حالی است که ایران با اینکه پایتخت هخامنشیان بوده، از جلب گردشگر از کشور همسایه خود ترکیه، به سختی جا مانده است.

به گزارش میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی؛ چندی پیش خبری مبنی بر پیدا شدن یک شهر باستانی از روزگار هخامنشی و تمدن بابل در جنوب خاوری(:شرقی) ترکیه را پخش كرد. گفته می‌شد این شهر و آثار به جای مانده از آن در ویرانه هایی چند هزار ساله‌ی (دارا)، در کنار شهر (ماردین) در جنوب خاوری ترکیه پیدا شده است.

با این وجود در دنباله‌ی خبر، هیچ چیزی درباره‌ی اینكه چه كسانی روی این منطقه كاوش كرده اند و این حكم قطعی پیدا شدن یك شهر هخامنشی چگونه صادر شده است، ارایه نشده بود، به همین شوند(: دلیل)، بسیاری از كارشناسان و باستان شناسان با واكنش به این خبر آن را كاری تبلیغاتی برای كشیدن گردشگران ایرانی به این استان خاوری تركیه دانستند.

كارشناسان میراث فرهنگی، در واكنش به این خبر آن را كاری از سوی فروشندگان آثار عتیقه نام می‌برند. همچنین دو تن از اساتید دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه «آرتوکولوی» ماردین درپاسخ به پرسش درباره‌ی این كاوش‌ها به یكی از كارشناسان میراث فرهنگی گفته اند؛ در «دارا» هیچ كار حفاری تازه‌ایی در دست انجام نیست آنان همچنین بر داده‌های پیشین پافشاری كرده، که بر پایه‌ی واپسین بررسی‌ها، دارا یک شهرک نظامی رومی است که برای رویارویی با هجوم نظامی ساسانیان ساخته شده است.

اما آن‌گونه كه نقشه های باستانی نشان می‌دهد، دامنه امپراتوری ایران در زمان هخامنشیان فراتر از آناتولی و تا مرزهای روم بوده است، نقشه‌هایی كه نشان می‌دهد تركیه امروزی بخشی از سرزمین‌های زیر فرمان شاهان هخامنشی بوده است، از سویی دیگر در روزگار برخی از شاهان این سلسله، ایران لشكركشی‌های گسترده‌ای به سوی دشمنان خود در خاور(:مغرب) زمین انجام داده است كه ازآن‌ها می‌توان به لشكر كشی بزرگ «خشایارشاه» اشاره كرد، بی‌گمان لشكریان هخامنشی برای رسیدن به سرزمین‌های هدف، از فلات اناتولی گذر كرده‌اند. اگر چه خبر پخش شده از یافتن یك شهر هخامنشی، پایه و بنیاد چندانی ندارد، اما این به معنای آن نیست كه هخامنشیان جایگاه ها و پایگاه‌هایی نظامی یا شهری در تركیه امروزی نداشته اند.

دكتر«شاهرخ رزمجو» ، باستان‌شناس متخصص دوره تاریخی هخامنشی و پژوهشگر موزه‌ی ملی بریتانیا، دراین باره‌، می‌گوید: «سرزمن های آسیای كوچك و آناتولی، كه امروزه به نام كشور تركیه‌ی كنونی شناخته می‌شود، بخش مهمی از شاهنشاهی هخامنشی بودند و هخامنشیان استان‌های مهمی را در این منطقه داشتند، برای نمونه، «سارد» شهر بزرگی در این بخش بود و شهرهای دیگری نیز در این گستره وجود داشت، شهرهایی مانند «داسكیلیون» ، كه مركز حكومتی مهمی در دوره هخامنشیان بود، داسكیلیون در نزدیكی استانبول امروزی جای دارد. همچنین شهر «كاپادوكیه» و «اپیسوس» و« گوردین» و بسیاری مراكز دیگر، از مراكز مهم هخامنشی در این منطقه به شمار می‌رفت.

رزمجو می‌افزاید:‌ «بخش هایی از سرزمین‌های گفته شده، زیر پرچم «مادها» بود كه پس از جابه‌جایی قدرت به پارس‌ها، به كنترل هخامنشیان در آمد، آثار بسیاری هم از هخامنشیان در منطقه یافت شده است، ازجمله، گنجینه‌ای كه در نزدیكی «یوشاك» یافته شد. همچنین نقاشی‌هایی كه در «تاتارلی» به دست آمده و نشان از صحنه‌ی نبرد وخاك‌سپاری مردگان، در آن روزگاران دارد.

افزون بر این همان‌گونه كه رزمجو نیز گفته است، تاکنون آثار ایرانی بسیاری در ترکیه یافته و شناسایی شده است. یکی از آن‌ها سنگ نوشته‌ی خشایارشاه است كه به خط و زبان فارسی باستان در صخره‌های میان شهر وان و دریاچه وان جای دارد.

هرچند که بر پایه‌ی گفته‌های رزمجو، ترکیه روزگاری از مهمترین بخش‌های شاهنشاهی هخامنشی بوده است اما به نظر می‌رسد که ترک‌ها، با آگاهی از این قضیه، با خبرهایی که حتا می‌تواند ساختگی باشد، تنها یک خواست دارند و آن كشیدن گردشگر و درآمدزایی است.

 





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:کاپادوکیه,سارد,سرد,سردی,مادها,رزمجو,حتی,حتا,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


غزال‌ها، اسير موتورسواران تيز پا

موتورسيکلت و نابودی آهوهای ايرانی

سليمان لطفی نيا :
عكس از اينترنتشکارچيان غيرمجاز در باختر(:غرب) کشور، با موتورسيکلت‌هايی با حجم بالای 250 سی سی، به شكار آهوان تيزپا رفته‌اند.
به گزارش خراسان؛ با توجه به اين‌که بيشترين سرعت آهو نزديک به 80 کيلومتر در ساعت است، شكارچيان با اين موتورسيکلت‌ها با سرعتی بالاتر از 100 کيلومتر در ساعت، از تپه‌ها بالا رفته و به آهو رسيده و آن را شكار می كنند.
زيست‌بوم ايران هر روز خود را در رويارويی با يک دست‌اندازی و دشواری تازه می بيند. گويا دست‌درازی به طبيعت روبه نابودی و نيمه‌جان اين سرزمين پايانی ندارد. يكبار خشک سالی و كمبود آب و خوراک، بار ديگر بريدن درختان و شخم زدن مراتع، ديگر بار شكار با تفنگ‌های ويرانگر و ناياب و اين‌بار شكار با موتورسيكلت.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:موتور,سیکل,سیکلت,موتورسیکلت,آهوان,خشک سالی,,
ارسال توسط سورنا

 

قطع بی رویه درختان شهر کویری کرمان !

نارونها ایستاده می میرند


در حالی فضای سبز کرمان هم اکنون از لحاظ کمی و کیفی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست که اخیرا شهروندان کرمانی شاهد قطع بی رویه درختان در سطح شهر هستند. به گزارش خبرنگار مهر، طی ماههای اخیر به کرات مشاهده شده که درختان شهر کرمان که حتی برخی نزدیک به نیم قرن هم عمر داشته اند به دلایل مختلف، اعم از انجام پروژه های عمرانی در حال تخریب هستند کما اینکه در همین مدت پارکی که در سه راه احمدی شهر بود هم به طور کامل تخریب و درختان آن قطع شد.



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org






ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:نارون,کرمان,قطع,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


تالاب بین‌المللی درگه سنگی خشک شد



سلبمان لطفی نيا :

 

تالاب بین‌المللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد.

به گزارش «مهر»، «حسن عباس نژاد» مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی افزون بر اين خبر، گفت: «به شوند(:دلیل) گرمای هوا و تبخیر آب، تالاب بین‌المللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد.»

این تالاب با گستردگی 735 هکتار در یک‌کیلومتری سه راهی محمدیار جای دارد و زیستگاه خوبی براي زمستان گذرانی، تغذیه، زادآوری و استراحت بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند فلامینگو، قو،انواع مرغابی و ... است و در سال 1354 به عنوان تالاب بین‌المللی در سایت رامسر ثبت شده است.

مديركل محيط زيست آذربايجان غربي افزود: « منبع فراهم كردن آب تالاب از بارندگي‌هاي فصلي، مازاد جریان آب رودها، نشتی رودخانه‌ی گدارچای، و معیشت آبهای زیرزمینی و جریان چشمه هاست که در اثر بالا بودن میزان گرما و تبخیر خشک شد.» 






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


  
چنارسوخته حسن آباد اسفراین از سیلاب در امان ماند

 

طی یک عملیات نجات بخشی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی درخت کهنسال جنار سوخته حسن آباد اسفراین که به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت شده است از سیلاب در امان ماند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت:این درخت که از آثارملی ثبت شده می باشد در یک کیلومتری شمال شرق اسفراین ودر روستای حسن آباد قرار دارد که در گذشته دچار آتش سوزی شده و پس ازمدتی دوباره حیات پیدا کرده است و به خاطر کهنسال بودن ، شادابی و اهمیت آن برای روستیان،نام روستا برگرفته از این چنار می باشد.
علی اکبر وحدتی اضافه کرد:این درخت اکنون دارای تنه های مقاوم و بزرگی می باشد که سطح تاج پوشش آن حدود 706مترمربع را تشکیل می دهد.این چنار به لحاظ فیزیولوژیکی دچار پدیده درون گسیختگی شده است که آثار آتش سوزی نیز در داخل تنه آن مشهود است و طبق نظریه های کارشناسی صورت گرفته قدمت آن حدود 350 تا 400 سال برآورد می گردد.
معاون میراث فرهنگی از آسیب این درخت تنومند در سیلاب سال 1389 در این منطقه خبر داد وگفت: با توجه به اینکه این درخت در حاشیه رودخانه قرار دارد در اثر وقوع سیل،خاک اطراف آن تخریب شدید شده و تهدیدی برای از بین رفتن ریشه های درخت به شمار می رفت که با طرح کارشناسی نجات بخشی با ساخت دیوار ساحلی دور این درخت که به نوبه خود برای اولین بار در کشور صورت گرفته است این درخت کهن از سیلاب در امان ماند.
وی در پایان اعتبار این عملیات را 20 میلیون ریال عنوان کرد وگفت که این درخت زیبا و کهنسال به شماره 95 در بهمن سال 1389در فهرست آثار طبیعی ملی کشورمان به ثبت رسیده است.






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:چنار سوخته,حسن آباد,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


«ورود» را علامت ممنوع زدند!



خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

باز هم يک خبر. باز هم يک خبر كه به جای يكبار، سه بار خواندمش. اين خبر را امروز در «آفتاب» خواندم.
تيتر خبر اين بود: کردستان عراق ورود محصولات ایران را ممنوع کرد!
در اين خبر آمده بود، فرنشين گمرگ مرز «حاج عمران» کردستان گفته كه بر پايه‌ی دستور وزارت اقتصاد این منطقه، ورود بسیاری از تولید‌های کشاورزی ایران به کردستان ممنوع است. و البته كه شوند(:دليل) اين كار، تشویق کشاورزان کٌرد برای افزایش تولیدات کشاورزی‌شان، عنوان شده است.
سه بار شد چهاربار، بازهم خواندم، خنده‌ام گرفت. می دانيد داشتم به برنج‌كاران ايرانی می انديشيدم كه خنده‌ام گرفت، برنج‌كارانی كه برنج‌های هندی و پاكستانی، به تنگ‌شان آورده‌اند. داشتم به چای ايرانی می انديشيدم كه سال‌هاست با آمدن چای های خارجی، رنگ و بويش را از ياد برده‌ام. داشتم به فندق خارجی، بادام آمريكايی، بادام زمينی چينی و عدس يادم نيست كجايی، می انديشيدم كه خنديدم. البته به گمانم شما بهتر از من بدانيد كه اين خنده از سر چه بود، از سر خوشی يا ناخوشی.
به ياد ميوه‌هايی افتادم كه از چين و مصر وارد می كنيم و آنگاه توقع داريم با اين آب گران، برق و گازوئيل گران و كارگر گران، كشاورز ما هنوز در باغ‌هايش سيب بكارد يا چشم به راه رسيدن زردآلو بنشيند. راستی ياد پرتقال بمی، سيب دماوند و سير ايرانی به خير.
اين روزها پرتقال مصری می خوريم، سيب همه‌جايی جز دماوندی و سير چينی. ميوه‌های كال و داروخورده‌ی خارجی، كارتن‌كارتن، كاميون‌كاميون و كشتی كشتی، وارد می كنيم و می گذاريم، چشم‌های چشم‌به راه كشاورز ايرانی، به راه بخشكد و اشكی شود به حال دست‌های پينه‌بسته‌اش و دل زخم ديده‌اش.






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:آفتاب,سیر چینی,سیب دماوند,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

چوب درختان گردو، مهمان نجاری‌ها



  سلیمان لطفی نيا :

  درختان كهنسال گردوی شهرستان «بوانات» استان فارس، به شوند(:سبب) خشک سالی، روبه نابودی گذارده‌اند.
 به گزارش خبرنگار مهر؛ شهرستان بوانات فارس ، در چند سال گذشته به شوند خشکسالی دستخوش آسيب‌های بسياری شده است به گونه‌ای که در سال گذشته دو هزار و 500 هکتار از درختان گردو در این شهرستان خشک شد. باغ‌‌داران برای كاستن زيان های خشک شدن درختانشان، برخی از درختان 100 ساله، را بريده و برای استفاده از چوبشان به نجاریها مي‌فروشند.
 «سجاد میرزایی» فرماندار شهرستان بوانات در این باره، با نام بردن از كارهای انجام شده برای جلوگیری از خشک شدن درختان گردو، گفت: «در سال گذشته کارهای بزرگی مانند ساخت کانال‌های آبیاری، لوله گذاری و آبرسانی به کشاورزان و... انجام گرفت اما با توجه به کاهش بارندگی در این شهرستان شاهد کاهش برداشت گردو هستیم.»

 وی افزود: «در اين سال‌ها چهار هزار هکتار از باغاها و 180 كاريز(:قنات) در این شهرستان صد‌درصد خشک شد به گونه‌ای که وضعیت باغاها در بوانات بد است. وی از كاهش 40 درصدی برداشت گردو، در برابر سال گذشته خبر داد.»






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:باغات,بوانات,گردو,درخت گردو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

لجن درمانی در درياچه نیمه خشک اروميه

 

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852994.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852990.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852986.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852982.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852977.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852972.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852960.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852956.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852949.jpg

 

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852999.jpg






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


در ميان رسانه‌ها
پژوهشگران آلمانی «آذرگشسب» را مرمت می‌کنند



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

مجموعه‌ی جهانی آذرگشسب يا تخت سلیمان با همکاری گروه طراحی سازه دانشگاه درسدن آلمان  مرمت خواهد شد.
به گزارش مهر، فرهاد عزیزی، سرپرست پایگاه دايمی مجموعه جهانی تخت سلیمان گفت: «بر پايه‌‌ی این موافقت‌نامه که در تکاب به امضا رسیده است، قرار است طرح حفاظت از ایوان خسرو در این مجموعه، به عنوان مهم‌ترین بخش آن تهیه و اجرا شود ».
به گفته‌ی وی همکاری در بهسازی بخش‌های دیگر این مجموعه‌ی جهانی در پنج سال از دیگر بخش‌های این پيمان‌‌نامه‌ی همکاری با این دانشگاه آلمانی است.»
سرپرست این گروه متخصص آلمانی پرفسور «ولفرام یگر»، مدیر گروه طراحی سازه دانشکده معماری دانشگاه در‌سدن خواهد بود که تا‌کنون در بهسازی سازه‌های تاریخی جهانی همچون ارگ بم همكاری داشته است .
پرفسور ولفرام یگر، مدیر گروه طراحی سازه دانشگاه در سدن آلمان نیز در این نشست گفت: مطالعه این طرح امسال آغاز و اجرای آن سال آینده به پايان می‌رسد و داربست‌هایی که برای نگهداری آن‌ها از سال‌ها پيش برپا شده است، برداشته می‌شود .
تخت سلیمان یا شهر شیز باستاني در ٤٥ کیلومتری شمال خاوري(:شرقی) شهرستان تکاب در یک دره‌ی سرسبز در بلندی ٣٠٠٠ متری، سرشار از جاذبه‌های بی همتای طبیعی- تاریخی است.
ویرانی‌های به‌جا مانده از آتشکده آذر‌گشنسب بر پیرامون دریاچه‌ای همیشه جوشان و بر روی صخره‌ای سنگی برآمده از رسوبات آهکی دریاچه، در میان برج و باروی سنگ، آثار معماری ويژه مانند چهارتاقی آتشکده و سازه‌های آیینی وابسته به آن، نیایشگاه آناهیتا، کاخ‌های روزگار ساسانی و ساختمان‌هایی از زمان ایلخانی قرار دارد.
این ناحیه همان شهري است كه در نوشته‌های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده، گیتا‌نویسان عرب آن را «شیز» گفته‌اند، گذشته‌‌نگاران رومی و یونانی «گزکا» نوشته‌اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» گفته است که امروزه همه‌ی این آثار را تخت سلیمان می‌نامند.
سازهای برجای مانده از زمان اشکانیان، ساسانیان و ایلخانان مغول در اینجا یافت شده است. مهم‌ترین يادگار به‌جا مانده در آن، آتشکده و تالارهای روزگار ساسانی است.
گستره‌ی باستانی تخت سلیمان در آذربایجان غربی، چهارمین اثر تاریخی است که در سياهه‌ی(:فهرست) آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


قطار جان تپه باستانی دامغان را گرفت

 

تپه ‌ای ٧هزارساله، قربانی قطار

 



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

 

تپه‌ی ٧هزار ساله‌ی «تپه حصار» در شهر دامغان با گذر شبانه‌روزی ده‌ها قطاری که از تهران به مشهد می‌روند، ویران شده است به‌گونه‌ای که اکنون دیگر اثری از کاخ ساسانی این گستره، دیده نمی‌شود.
در کتاب شهر دامغان که 50 سال پیش به كوشش شماری از پژوهشگران همچون دکتر ملک شهمیرزادی و بهزادیان نوشته شده درباره‌ی این تپه تاریخی آمده که کاخی ساسانی در سال‌های 1310 تا 1311 پیدا شده و بسیاری از بخش‌های آن سالم است. به هر روی اکنون با این آمد و شدهای قطار، اثری از این کاخ ساسانی نیست.
به گزارش مهر، تپه‌ی تاریخی معروف به حصار در جنوب شهر دامغان استان سمنان از آن دوران تمدن پیش از تاریخ از هزاره‌ی چهارم تا هزاره‌ی نخست پیش از میلاد است. در این تپه، سفال خاکستری یا سیاه درخشان هست که نشانه‌ی عصر آهن در ایران است.
با آغاز نصب ریل‌های راه‌آهن قطار تهران ــ مشهد و گذر از شهر دامغان، راه ریل‌ها از روی تپه حصار گذشت. تپه‌ای که نشان از تمدنی هفت هزار ساله است.
مسوولان وقت سازمان میراث فرهنگی در سال 73 برای ساخت این خط با دریافت ‪ صد میلیون ریال غرامت، مجوز قانونی ساخت آن را صادر کردند
.
این در حالی است كه باستان‌شناسان بر این باورند که اگر کاوش‌ها در این گستره، با جدیت بیشتری دنبال می‌شد، بخش‌های تاریكی از زندگی این دوره‌ی تاریخی آشکار می‌شد.
‌تپه‌حصار دارای 12 هکتار زمین باستانی است که با محدوده‌ی باستانی پیرامون آن به 81 هکتار نیز می‌رسد اما از این میزان تنها نزدیك به هشت هکتار زیر کشت نیست! ریل قطار نیز درست از میانه‌ی همین زمین می‌گذرد. حتا در این گستره هیچ نگهبانی نیز نیست تا دست‌كم موتورسواران، این تپه را به پیست موتور‌سواری تبدیل نکنند.
در این تپه باستانی هنوز هم می‌توان تکه‌هایی از ظر‌ف‌ها و آبکش‌های قدیمی و سفال‌های خاکستری رنگ فراوانی را پیدا کرد.
حتا در این گستره، ساختمانی از دوره‌ی قاجاریه نیز بود که دیگر اثری از آن هم نیست.
پیش از این، مدیر کل راه‌آهن شمال‌شرق  گفته بود: «امکان ایجاد راه جدیدی در این منطقه وجود ندارد. چون این خط در نزدیکی ورودی ایستگاه است و نیازی به صرف هزینه‌های کلان و ایجاد مسیر جدید نیست.»

 

 
 





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:قطار,تپه حصار,دامغان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  در ميان رسانه‌ها
تغییرکاربری زمین‌های ساحلی و دریای قشم به مجتمع تجاری
  هيچ‌كس از اهالي ساحل قشم نظر نخواست
 
سليمان لطفی نيا :

 

عكس از اينترنتمنطقه آزاد قشم پروانه‌ی(:مجوز) ساخت مجتمع تجاری، در 35 هکتار از زمین‌های ساحلی و دریای «درگهان» را به بخش ويژه(:خصوصی) داده است.  ازاين‌رو، سواحل گلی «درگهان» که جاي تخم‌گذاری میگو است خشک شده و به جای آن پاساژهای تجاری و لوکس ساخته می‌شود.
به گزارش مهر؛ «سید مسلم دریانورد»، فرنشين‌(:ريیس) شورای شهر درگهان، در منطقه آزاد قشم گفت: «35 هکتار از زمین‌های ساحلی و بخش بزرگي از دریای عمان، قرار است به‌دست بخش ويژه استحصال شود و بخش ويژه در دریای درگهان خاک بریزد تا بتواند دریا را برابر ساحل کرده و روی آن مجتمع تجاری بسازد.»
از ديدگاه دريانورد، این 35 هکتار زمین به سه بخش تجاری، مسکونی و فضای سبز، بخش می‌شود، در حالي كه، در شهر درگهان قشم، هشت هزار و 400 مغازه كه بسياری از آن‌ها بيكار هستند، ساخته شده است. بنابراین با جمعیت ده هزار نفری درگهان می‌توان گفت که كمينه، برای هر یک نفر یک مغازه هست.وی درباره‌ي بندهای دیگر قرارداد بخش ويژه و سازمان منطقه آزاد قشم گفت: «این كار می‌بایست در صورت موافقت اهالی انجام می‌شد اما هیچ‌کس نظری از مردم درگهان در این مورد نخواسته است.»
وی ساخت مجتمع تجاری تازه‌تر، آن هم در دریا را بايسته ندانست و گفت: «چرا سازمان منطقه آزاد به‌جای این‌که به نيازهای  شهری درگهان برسد همه‌ی توجه‌اش را معطوف به ساخت مجتمع تجاری کرده است؟ براي نمونه، در این شهر که روزهاي تعطيل پر از مسافر می‌شود هنوز امکانات شهری خوبي در دسترس نيست.»
وی شهر درگهان را روستایی دانست، که بازارهای لوکس دارد و افزود: «سازمان منطقه آزاد قشم درآمدی که از مجتمع‌های تجاری درگهان به دست مي‌آورد را به شهر قشم داده و درگهان در این زمینه، بی‌بهره است. همچنین این میزان درآمد با آن‌چه که سازمان در درگهان هزینه می‌کند هرگز هم‌خوانی ندارد.»
دريانورد نگرانی خود را از ارايه‌نكردن طرح ارزيابی محيطی زيستی، از سوی  سازمان به  شورای شهر ابراز داشت و از اين‌كه اين طرح، ارزيابی زيست محيطي نشده باشد، هشدار داد.





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:درگهان,قشم,لوکس,پروانه,مجوز,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


در میان رسانه‌ها

 

واگذاری ٢٠٠ هکتار از پارک ملی «بمو» به پالایشگاه شیراز و مسکن مهر

 


چوب حراج سازمان حفاظت محیط زیست بر تن «بمو»

سلیمان لطفی‌نیا :

فرنشین(:رییس) سازمان حفاظت محیط‌زیست، محمدجواد محمدی‌زاده، در سفر خود به استان فارس، که مهرماه انجام شد، با واگذاری ٢١٥ هکتار از زمین‌های پارک ملی بمو برای طرح‌های عمرانی موافقت کرد؛ ١١٥ هکتار برای طرح گسترش پالایشگاه شیراز و ١٠٠ هکتار دیگر هم برای شهرک صنعتی و مسکن‌ مهر لپویی.


ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  پيدا شدن لاک پشتی كه لاكش نرم است در لرستان
  همه‌ی لاک پشت‌ها، سخت‌لاک نيستند
 
سليمان لطفی نيا :

گونه‌ی نادری از لاک‌پشت، که دارای لاک نرم و سه انگشت پرده‌دار است، در رودخانه‌ی «کشکان» در استان لرستان، ديده شد.
به گزارش مهر؛ «نبی الله قائد رحمتی» معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان در این باره گفت: «این گونه با شناسه‌هاي یاد شده به «لاک‌پشت فراتی» نامور است و از گونه‌های روبه نابودي به شمار می رود.»
وي افزود:  «اين گونه تنها لاک پشت  با لاك نرم است و امروزه در سياهه‌ي(:فهرست) سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی جای دارد و رو به نابودی است.»
این لاک‌پشت در رودخانه‌های «دجله» و «فرات» و شاخه‌هاي آن‌ها در کشورهای ترکیه، سوریه و عراق یافت می‌شود و اين نخستين‌بار است كه در رود خانه‌ی كشكان ديده مي‌شود. 
قائد رحمتی درباره‌ی ويژگی های این لاک‌پشت یادآور شد: «این گونه از خانواده‌ی لاک‌پشت‌های سه انگشتی است و تنها گونه‌ی لاک‌پشت سه انگشتی در ایران به ‌شمار مي‌رود. این لاک‌پشت بیشتر زندگی خود را در زیر آب زندگی می‌کند، و لي گاهي آن را می‌توان در زیر گل ولای رودخانه‌ها و ماسه‌ها ديد و تنها برای گرفتن آفتاب و تخم‌گذاری از آب بیرون می‌آید و بیشتر در رودخانه‌های فرعی با جریان آهسته و یا مرداب‌های کم ژرفای زندگی کند. لاک‌پشت يافت شده در لرستان، هفت کیلو وزن دارد.»

 





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:کشکان,لاک پشت,دجله,فرات,پرآب,,
ارسال توسط سورنا


گردشگران از ماسوله جنس چينی سوغات می آورند!

گردشگران از ماسوله جنس چيني سوغات مي‌آورند!



تا زماني كه گردشگري را فرصتي اقتصادي بدانيم و چيرگي پول‌مداري در آن وجود داشته باشد، طبيعت، فرهنگ و بافت اجتماعي ما از آسيب‌ها مصون نمي‌مانند.



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:ماسوله,,
ارسال توسط سورنا

 
تصاویری شگفت انگیز از خزندگان ناشناخته

 



به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 10 مهر 1390برچسب:خزندگان,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی