بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
آبشار «آتشگاه» در استان چهارمحالوبختیاری كه بلندترين آبشار ایران و یکی از گيرايی های گردشگری این استان، با اجرایی شدن دو پروژه نابود میشود. |
عروسی زرتشتیان و یزدیها
کلوخ اندازون؛ سنت فراموش شده ابرکوهیها
مراسم ازدواج ترکمنها
آواز کمانچه و دهل با عطر بهار نارنج و تویانه در میان عروسیهای ایرانی!
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبريار امرداد-نگار پاكدل : | ||
«عباس نوروزی»، معاون ميراثفرهنگی هرمزگان گفت: «آيين قبله دعای شهرستان جاسک به عنوان ميراث معنوی ثبت ملی می شود.» |
بنام خدا
رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 28 آبان تا 4 آذر |
گروه مردم :
شنبه 28 آبان:
- بی کفایتی شاه سلطان حسین، شورش قندهار و سقوط اصفهان، «میرویس» بزرگ قندهاری ها که برای تظلم از جور و ستم عبدالله خان حکمران اعزامی دولت صفویان رنج سفر به اصفهان را بر خود هموار کرده بود ولی موفق به دیدار شاه سلطان حسین نشده بود 19 نوامبر سال 1699 (1078 هجری خورشیدی) با دست خالی به قندهار بازگشت و سران طوایف ناحیه را به باغ خود دعوت کرد و وجود ضعف در ارکان دولتی و رواج فساد اداری و چاپلوسی در دربار صفویان را برایشان بیان داشت و گفت که شاه در محاصره عده ای کوته نظر آزمند قراردارد و کسی نمی تواند، حتی برای تظلم به او دسترسی یابد و احکام انتصابات خرید و فروش می شود و دلسوز وجود ندارد. در این شرایط راه دیگری جز این که خودمان بپاخیزیم وجود ندارد، و بذر شورش در همان روز کاشته شد و ظرف دو سال از زمین سر بر آورد. پشتونها و بویژه قندهاریها تا آن زمان سابقه نافرمانی و ضدیت با دولت متبوع، ایران، را نداشتند.
یکشنبه 29 آبان:
- اعلان جنگ ایران به روم شرقی در نوامبر 502، دولت وقت ایران بیستم نوامبر سال 502 میلادی (زمان پادشاهی قباد ساسانی) به دولت روم شرقی (قسطنطنیه) اعلان جنگ داد. این اعلان جنگ پس از سه اخطار پی در پی به دولت روم که این دولت در رعایت تعهداتی که به موجب پیمان صلح سال 442 (منعقد شده میان یزدگرد دوم و تئودور) سپرده بود تعلل کرده است صادر شده بود. در اخطاریه های کتبی سه گانه، دولت روم متهم شده بود که تعمدا در صدد اجرای چند بند از پیمان بر نیامده و تاکید شده بود که ادامه تعلل رومی ها، پیش از آن تحمل پذیر نخواهد بود.
دوشنبه 30 آبان:
- سالروز آغاز جنبش سوسیالیستی «مزدک» متفکر بزرگ ایرانی، 21 نوامبر سال 488 میلادی، درست 1360 سال پیش از انتشار «مانیفست کمونیست» از سوی کارل مارکس و انگلس، مزدک عقاید اقتصادی ــ اجتماعی (سوسیالیسم) خود را اعلام داشت و ترویج آن را آغاز کرد. مزدک پسر بامداد که یک روحانی زرتشتی در شهر استخر فارس (شیراز) بود مدعی شد که این عقاید تفسیر درست آموزشهای زرتشت است که هدفی جز نیکبختی بشر نداشته و زمانی این نیکبختی تحقق خواهد یافت که برابری انسانها تامین شود. از ابتدای سده 19 که عقاید مزدک مورد تحلیل و تفسیر اندیشمندان و مورخان بزرگ قرار گرفت «21 نوامبر» برای روشنفکران چپ، روزی گرامی بوده است.
- سامانیان بر سر کار آمدند، زبان پارسی و فرهنگ ایرانی زنده شد، مورخان «21نوامبر سال874 میلادی» را روزی ذکر کرده اند که سامانیان بر سرکار آمدند و کمر همت به احیاء زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایرانی و گسترش علوم و معارف بستند و در این راه لحظه ای از تلاش باز نایستادند. پایتخت سامانیان شهر بخارای خراسان بزرگتر و رودکی از شعرای بزرگ این دوران بود. برخی از مورخان سامانیان را از نسل بهرام مهران (چوبین) ژنرال معروف ایرانی که در «ری» زاده شده بود می دانند. در میان ایرانی تبارها، تاجیکها بیش از دیگران قدرشناس سامانیان هستند. دولت تاجیکستان پول ملی خود را «سامانی» نام نهاده است.
سهشنبه 1 آذر:
- در قرون وسطا، روزی که زلزله شهر تاریخی نیشابور را ویران کرد، 22 نوامبر سال 1267میلادی (666 هجری قمری) یک زمین لرزه شدید شهر تاریخی نیشابور خراسان را ویران کرد و هزاران تن را مقتول و مجروح ساخت. این شهر سه سال بعد به هزینه دولت وقت تجدید بنا شد. نیشابور که در جهان به شهر "عمر خیام" معروف است در دوران ساسانیان به صورت شهری بزرگ درآمد و یک بار هم پایتخت ایران شد. این شهر در ردیف بلخ، بخارا، هرات، سمرقند و مرو یکی از شهرهای باستانی خراسان بزرگتر بشمار می رود و طاهر ذوالیمینین در همین شهر تجدید استقلال ایران را اعلام داشت که آغاز پایان حکومت عباسیان برایران بشمار آمده است.
چهارشنبه 2 آذر:
- با فرار خسرو پرویز و در پی آن رویداد های دیگر مسیر تاریخ جهان یک بار دیگر تغییر کرد، خسرو پرویز هنوز بر جای پدر ننشسته بود که وارث دشواری های او و ضدیت ژنرال بهرام چوبین شد که با شاه متوفا درگیری پیدا کرده بود. خسرو پرویز که در تاریخ عمومی (جهان) به خسرو دوم معروف است چون یارای ایستادگی در برابر ژنرال بهرام (از مردم «ری»)را نداشت 23 نوامبر سال 589 میلادی به قسطنطنیه فرار کرد تا از موریس امپراتور روم شرقی کمک بخواهد. موریس که در انتظار چنین فرصتی بود یک سپاه کامل در اختیار خسرو دوم قرار داد و این سپاه با کمک هواداران داخلی خسرو، در جنگ سال 591 میلادی بهرام را شکست و به شمال خاوری ایران فراری دادند و خسرو دوم بر تخت نشست.
- شکست ایران در قادسیه و رد پیشنهاد انتقال پایتخت از تیسفون به شیراز ، 23 نوامبر 636 میلادی و چهار روز پس از شکست نظامی امپراتوری ایران در نبرد قادسیه (معرکة القادسیه) و عقب نشینی باقیمانده یگانها از پل عتیق و به مخاطره افتادن تیسفون (پایتخت)، جلسه بزرگان کشور برای چاره جویی در کاخ سلطنتی (ایوان مدائن ـ طاق کسرا) تشکیل شد. حاضران در جلسه پس از شنیدن گزارش جنگ پیشنهاد کردند که پایتخت به شهر استخر (شیراز) منتقل شود زیرا که عرب مهارت جنگ صحرایی دارد نه کوهستانی و رسیدن به استخر مستلزم عبور از کوهستان است.
پنجشنبه 3 آذر:
- عصیان سراسری هواداران بابک خرمدین در سال 842 میلادی، هواداران «بابک خرم دین» و پیروان عقاید اجتماعی ـ اقتصادی او از دهه سوم نوامبر 842 میلادی (آذر ماه221 خورشیدی) درآذربایجان، اصفهان، فارس و کرمان بر ضد حکومت خلیفه عباسی دست به یک عصیان گسترده زدند که به نوشته مورخان، در بیدارکردن ایرانیان موثر واقع شد.
آدینه 4 آذر:
- روزی که شهر بیشاپور ساخته شد، به گزارش کرونیکلهای جهان (روزشمار رویدادهای مهم ملل جهان در طول زمان)، شهر بیشاپور در منطقه کازرون 24 نوامبر سال 266 میلادی تکمیل شد. کار ساختن این شهر که به تصمیم شاپور یکم، شاه ساسانی وقت ساخته شد نزدیک به شش سال طول کشید. در ساختن این شهر هم از اسیران رومی استفاده شد. ارتش ایران به فرماندهی شاپور یکم در سال 260 در ناحیه «ادسا (امروز: ارفا = اورفا)» در شرق فرات (جنوب ترکیه امروز) ارتش روم را شکستی سخت داد و والرین امپراتور این کشور با 71 هزار نظامی رومی را اسیر کرد که از این اسیران برای ساختن سد شوشنر (بند قیصر)، ساختن شهر گندی شاپور در خوزستان و بیشاپور در فارس استفاده شد.
برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد- بهروز ساسانی : | ||
توليدی پوشاک و دوخت سنتی زرتشتی، از سوی انجمن زرتشتيان يزد آغاز به كار می كند و هنرجويان برای آموزش دوخت اين پوشاكک آموزش خواهند ديد. شركت كنندگان در اين كلاسها، برای دوختهای صنعتی آموزش می بينند تا بتوانند دوختهای سنتی زرتشتی همچون كشتی، دولوگ، كلاه اوستا و... را آماده كنند. پروين فرخانی، فرنشين انجمن زرتشتيان يزد، در اين باره گفت: «فرآوردههای اين گروه توليدی در فروشگاهی كه در اشكوب پايينی بنياد پورچيستا در يزد برگزار می شود، به فروش خواهد رسيد.» به گفتهی فرخانی، كسانی كه بخواهند در اين كلاسها شركت كنند، می توانند از ساعت 8 تا 11 با شماره تلفنهای 0351623774 و 03516240912 تماس بگيرند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
گسترهی ميراث جهانی چغازنبيل راه خوبی برای گذر چارپايان و دامها است. فضولات حيوانی در راه گردشگران و بوی بد پسابهای نيشکر در اين فصل، شوندی(:سببی) شده تا گردشگران از بازديد گسترهی جهانی چغازنبيل خودداری کنند. از سوی ديگر کارخانههای پيرامون چغازنبيل که البته فاصله بسياری تا اين اثر دارند، زمينهای بسياری را زير کشت نيشکر دارند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
نگار پاكدل : | ||
بهرام گور،(بهرام پنجم یا وهرام)، پانزدهمین شاهنشاه ایران از دودمان ساسانی، پسر و جانشین یزدگرد اول بوده است. پس از مرگ یزدگرد بزرگان ایران شاهزاده ای را بهنام خسرو بر تخت نشاندند اما ”منذر بن نعمان“ امیر حیره، که سرپرست بهرام بود او را یاری کرد و نيرويی مجهز به فرماندهی پسر خود «نعمان بن منذر» بهسوی بهرام فرستاد، نعمان به سوی تیسفون راند و بزرگان وحشت كرده و با منذر و بهرام به گفتوگو پرداختند، در پايان، خسرو از تخت پادشاهی به زير كشيده شد و بهرام (از سال ۴۲۱ تا ۴۳۸ میلادی به مدت ١٧ سال) بر تخت پادشاهی تكيه زد، مشهور است وی برای بهدست آوردن تخت سلطنت، تاج شاهی را از میان دو شیر ربود. ياری نامه ها: |
بنام خدا
مقبره کوروش هخامنشی
تخت جمشید
بنام خدا
از اردیبهشت سال ۸۸ صحبتهایی مبنی بر ساخت جزیره مصنوعی فروهر در اطراف شهر سیراف بوشهر و در خلیج همیشه فارس آغاز شده است. این پروژه بزرگ گردشگری برای نخستین بار است که در ایران اجرا میشود.
به گزارش تکناز طرح ساخت جزیره مصنوعی به شکل نماد فروهر در شاخاب پارس (خلیج فارس) درحال تکمیل بوده و مجوزهای اولیه و موافقت اصولی این پروژه نیز دریافت شده است.
این جزیره با مساحتی بالغ بر ۶ میلیون و دویست هزار متر مربع در محدودهای به ابعاد ۳ در ۵ کیلومتر، روبروی حاشیه بندر تاریخی سیراف در استان بوشهر ساخته خواهد شد.
این جزیره شامل منطقه مسکونی، هتل، دانشگاه، پارک انرژی خورشیدی، زمین ورزش، فرهنگسرای بزرگ ملل و گفتگوی تمدن ها، رصدخانه عمومی است. همچنین مجوزهای اولیه اجرای این پروژه نیز دریافت شده است.
اسفندیار اختیاری؛ نماینده ایرانیان زرتشتی که عضو تیم مدیریت این پروژه است ضمن اعلام این خبر افزود:«در آیندهای نزدیک طرح این پروژه که بیش از ۶۰ کارشناس در حال بررسی آن هستند، آماده میشود و طرح نهایی این جزیره در نشستهایی تخصصی برای آخرین بار بررسی خواهد شد تا شاهد اجرای یک پروژه کم نظیر باشیم».
این جزیره مصنوعی درکناره منطقه پارس جنوبی و در حاشیه بندر تاریخی سیراف ساخته خواهد شد.
براساس باور ایرانیان، فروهر یکی از اجزای وجود هر آدمی است که او را به سمت پیشرفت و راستی رهنمون خواهد کرد و هریک از قسمتهای این نماد مفهومی دربردارد.
در نشست انجمن موبدان تهران با طراحان و مجریان ساخت جزیره مصنوعی فروهر در شاخاب پارس ، درمورد نگاره فروهر و مفاهیم آن گفتگو شد.
اسفندیار اختیاری به مهندس فرصت، به عنوان ایدهپرداز و سرمایهگذار طرح و همچنین طراحان همراه وی تاکید کرد که ساخت این جزیره یک پروژه معماری ساده نیست؛ زیرا هر گوشهای از فرهنگ ایرانی و زرتشتی مفاهیم بالایی را در خود دارد. به ویژه نماد فروهر که هرکدام از بخشهای این نگاره مفهوم و منظور دارد و بیحکمت نیست.
نماینده انجمن موبدان همچنین با اشاره به استفاده از نماد فروهر پیش از دوران هخامنشیان توسط ملل دیگر ادامه داد:« این نماد در ایران مهر ایرانی خورده است و با اندیشه و مفاهیم ارزشمندی همراه شده است».
همچنین وی با اشاره به معماری خانههای زرتشتیان، دقت درجهت سازهها و نمادهای عددی رمزگونه را یادآور شد و مفاهیم اسطوره ای آنها را برای طراحان حاضر که دانشجویان معماری بودند، بازگو نمود.
سپس مهندس فرصت، در سخنانی بخشهای گوناگون جزیره فروهر را برای حاضرین توضیج داد و معماری را برگرفته از سه فلسفه دانست که یکی از آنها فلسفه سهروردی است.
نماینده ایرانیان زرتشتی نیز با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب که میگویند ما افتخار میکنیم که از آغاز یکتاپرست بودیم، پرسشهایی را درباره این پروژه بزرگ گردشگری مطرح نمود.
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
خبريار امرداد- نگار پاكدل : | ||
بزرگداشت كوروش بزرگ، با عنوان «مديريت فرهنگی در ايران باستان»، امروز ، ٢٦ آبانماه، در «سرای محلهی خاقانی» برگزار ميشود. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبریار امرداد- صدیقه نوده فراهانی : | ||
همزمان با دومين جشنوارهی گردشگری «سفر به زيستگاه زاغ بور» در گسترهی نمونهی گردشگري «زيستکرهی توران» شاهرود، کارگاه پرندهشناسی برپا خواهد شد. |
بنام خدا
1. آنچه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر.
2. پیش از پاسخ دادن فکر کن.
3. هیچکس را تمسخر مکن.
4. نه به راست و نه به دروغ سوگند مخور.
5. خود برای خود، زن انتخاب کن.
6. به ضرر و دشمنی کسی راضی مشو.
7. تا حدی که می توانی، از مال خود داد و دهش نما.
8. کسی را فریب مده تا دردمند نشوی.
9. از هرکس و هرچیز مطمئن مباش.
10. فرمان خوب ده تا بهره خوب یابی.
11. بیگناه باش تا بیم نداشته باشی.
12. سپاس دار باش تا لایق نیکی باشی.
13. با مردم یگانه باش تا محرم و مشهور شوی.
14. راستگو باش تا استقامت داشته باشی.
15. متواضع باش تا دوست بسیار داشته باشی.
16. دوست بسیار داشته باش تا معروف باشی.
17. معروف باش تا زندگانی به نیکی گذرانی.
18. دوستدار دین باش تا پاک و راست گردی.
19. مطابق وجدان خود رفتار کن که بهشتی شوی.
20. سخی و جوانمرد باش تا آسمانی باشی.
21. روان خود را به خشم و کین آلوده مساز.
22. هرگز ترشرو و بدخو مباش.
23. در انجمن نزد مرد نادان منشین که تو را نادان ندانند.
24. اگر خواهی از کسی دشنام نشنوی کسی را دشنام مده.
25. دورو و سخن چین مباش و نزدیک دروغگو منشین.
26. چالاک باش تا هوشیار باشی.
27. سحر خیز باش تا کار خود را به نیکی به انجام رسانی.
28. اگرچه افسون مار خوب بدانی ولی دست به مار مزن تا تو را نگزد و نمیری.
29. با هیچکس و هیچ آیینی پیمان شکنی مکن که به تو آسیب نرسد.
30. مغرور و خودپسند مباش، زیرا انسان چون مشک پرباد است و اگر باد آن خالی شود چیزی باقی نمی ماند.
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبريار امرداد-نگار پاكدل : | ||
ترکهای فراوان و تازه بر بنای تخت جمشید، اين سازهی برجستهی ايرانی را در خطر ریزش و آسیب جدی قرار داده است.
به گزارش مهر، «محمد اسدپور»، فعال میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت گفت: «با گذشت زمان شاهد افزوده شدن ترکهایی ميان سنگها، ستونها و کاخهای مجموعهي جهانی تختجمشید هستیم.» وی ادامه داد: «هنگامیکه از پلکانها وارد تخت جمشید میشویم در دروازه ملل، ستونهایی هست که ترکهایی خوردهاند و اين ترک ها تازه است.» به گفتهی اسدپور سنگها به شوندهای(:دليلهای) گوناگون؛ فرسایش و بارانهای اسیدی، شرایط آب و هوایی و گذشت زمان، فسیل شده و ترکهایی در آنها پديد میآید، كه روزانه بر اين ترک ها افزوده می شود و به شوند(:دلیل) کنترل نشدن از سوی مسوولان و كارشناسان این ترکها روز به روز بیشتر شده است.
«اسدپور»، دربارهي آسيبها گفت:« در دیوارههای دروازهي ناتمام، ترکهایي دیده میشود که آجرهای آن قابل ديدن است. همچنين در کاخ صدستون، نیز ترکهای فراواني ديده ميشود، در این مجموعه هر گردشگری بخواهد بازدیدی از تختجمشيد داشته باشد به سادگی ميتواند این ترکها را ببيند.» اين مدير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي يادآور شد: «در درگاه کاخموزه، شکافها و ترکهای گوناگونی در بخش خاوری(:شرقی) ديده می شود كه انحنای یک ستون را درپی داشته است. ترکهای دیوارهی کاخموزه بهاندازهای است که هنگاميكه از سمت چپ به کاخموزه می رويم این ترکها را به سادگی ميتوان ديد.» وی در پايان گفت: «در مجموعهی جهانی تختجمشید، مدیریت بحران وجود ندارد، از همين روی به مسوولان امر پیشنهاد دادیم که دربارهی شوند(:دليل) این ترکها، كاوش شود و مقرر شده کارشناسان برای بررسی این موضوع و جلوگیری از پیشرفت آن به این مجموعه سفر کرده و راهکارها را ارايه دهند، چرا كه اگر این روند ادامه داشته باشد در آیندهای نه چندان دور با فروپاشی نمای کنونی رو به رو خواهیم بود. هر دم بر ترکهای سنگ یا دیوارهها افزوده میشود كه اگر این ترکها بهگونهی گسل و شکاف باشد و یکی از کاخها ويران شود دیگر نمیتوان کاری انجام داد از این رو نياز است كه کارشناسان راهکارهای اساسی را ارايه دهند.» |
بنام خدا
یزدگرد سایتی برای نسل آینده پژوهشگران زرتشتی |
نگین شهریاری فرد | |
تارنمای «پارسی خبر» از راه اندازی یک سایت انگلیسی زبان با نام «یزدگرد» خبر داده است که وب سایتی است با هدف گردآوری و انتشار تحقیقات و پژوهشهای علمی انجام شده بر روی زرتشتیان که توسط محققان زرتشتی در دانشگاه های مختلف در سراسر جهان صورت گرفته است. پارسی خبر بهمن مرادیان، دان شفیلد، ساموئل تروپ و دینیار پتل را از دست اندرکاران این سایت معرفی می کند. و در ادامه به یکی از نوشتارهایی که توسط دینیار پتل در این سایت قرار گرفته اشاره می کند، این نوشتار مربوط است به مقالات، جزوات، بروشورها و اخبار مربوط به دادابای نورورجی یکی از پارسیان سرشناس که خدمات زیادی را انجام داده است، در این مقاله به وجود 25000 نوشته در مورد نوروجی اشاره می شود که بسیاری از آنها به دلیل نگهداری نادرست دچار آسیب شده اند. این تارنمای انگلیسی زبان را در اینجا ببینید. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
صديقه نوده فراهاني : | ||
آتشكدهی آتشكوه «آتشکدهی آتشکوه» یکی از مهمترین و برترین آتشکدههای زرتشتیان جهان به شمار میرود که در ۵ کیلومتری راه نیمهور به دلیجان و در نزدیکی روستای «آتشکوه» شهرستان محلات قرار دارد. تاريخدانها ديرينگي این ساختمان را به روزگار ساسانیان نسبت ميدهند. البته اكنون از اين ساختمان چهارتاقی تنها ستونهايی برجا مانده و از سقف و ديوارههای آن هيچ اثری نيست. چهارتاقی ساختمانی است كه بر چهارپایهی استوار ساخته ميشده و گنبدی بر روی گوشوارهها و بر بالای این چهارپایهای بزرگ قرار داشت که تاقنماهایی آنها را به یکدیگر پيوند ميداد. اين بنای چهار تاقی دربردارندهي ستونهای سنگی استوانهای است که بر روی هم استوار شدهاند. این ساختمان پيش از اين اتاقهایي سرپوشیده و جايي برای برافروختن آتش داشت. به گفتهي «ابنفقیه همدانی» این ساختمان تا سدهي چهارم هجری برپا و سالم بوده است. همچنین او این اثر را همرديف با «ایوان کسری» و «پرستشگاه آناهیتا» در کنگاور دانسته است. «هوتوم شیندلر» و «آندره گدار» در دههي ۱۳۱۰ خورشیدی به واكاوي این ساختمان پرداختهاند. گدار ابتدا از اين ساختمان با عنوان آتشكده یاد میکند و نقشهای از دیوار پيراموني و دهلیزهای احتمالی آن بر پايهي تصوراتی که میکرده، ميكشد اما پس از آن با بهدست آوردن دانستنيهاي بيشتر، نقشهي خود را رد میکند و از اين ساختمان به عنوان یک نشانهي راهیابی یاد میکند. از ويژگيهاي اين آتشكدهي خاموش ميتوان به ریزهکاریهای بهکار رفته در بهرهگیری از سنگهای پاستونها و ستونها اشاره كرد، به گونهاي كه هیچگاه دوبند سنگ روی هم قرار نگرفته است. در ساخت اين اثر از آجرهای چهارگوش با نمای سنگ استفاده شده و برای استواری بیشتر در درون دیوارها، تیرچهي چوبی بهکار رفته است. «آتشکدهي آتشکوه»، در ٢١ آبانماه 1317 خورشيدي، به شمارهي 311 در سياههي آثار ملی ايران به ثبت رسیده است. آتشكدهي نياسر |
سنگنبشتههای باستانی؛ رازهای سر به مهر سنگی
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد : | ||
روزنامهی ايران، در گفتوگو با ماهبانو تاتا، بانويی فرهيختهی زرتشتی و مادر آمار ايران، زندگی پرفراز و نشيب وی را به تصوير كشيدهاست.در گفتوگويی كه در شمارهی ٤٩٣٤ روزنامهی ايران، در ١٧ آبانماه ٩٠ ، با تيتر «گراميداشت مادر علم آمار با جايزه 500 ساله» منتشر شده، آمده است: «از زمانی كه به ايران آمدم اين میهن ديرينه ام وطنم شد و تنها هر از چند گاهی برای ديدار خانواده به كشور هند سفر كرده ام. او می گويد آرامش را در كنار آب های دريا و كوه و طبيعت می يابد و موسيقی لازمه زندگی اوست. » متن گفتو گوی كامل روزنامه ايران با ماهبانو تاتا، مادر علم آمار ايران را در اينجا می توانيد بخوانيد.
|
جنگلی برای كویرنشینان!
کوچه باغهای خیال انگیز و کاخ سنگی ناصری/ سفری یک روزه به نگین البرز
تصاویری از زیباترین کویر ایران!
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - اشکان خسرو پور : | ||
نخستين جشنوارهی پاسداری از فرهنگ و سنتهای زرتشتی، با موضوع ترانههای زرتشتی ازسوی هفتهنامهی امرداد، برپا می شود. اين جشنواره قرار است ٢٦ و ٢٧ آبانماه و ٣ آذرماه، از ساعت ١٦ در تالار دبستان گيو برگزار شود و زرتشتیانی كه در زمينهی خواندن ترانههای دری و فارسی ( با موضوع زرتشتی) توانايی يا علاقه داشته باشند، می توانند در آن شركت كرده و هنرنمايی كنند. هر خوانندهی شركتكننده در اين برنامه می تواند حداكثر 6 ترانه را برگزيده و بخواند. ترانههای برتر از سوی مردم داوری شده و به برترينها پيشكشهايی داده خواهد شد. نخستين جشنوارهي پاسداري از فرهنگ و سنتهاي زرتشتي، با موضوع سيروگپزي، ١٦ آبانماه در شاهورهرامايزد تهران برگزار شد كه در آن، شمار بسياري از همكيشان باشنده بودند. همكيشان می توانند برای نامنويسی و آگاهی بيشتر تا ٢٥ آبانماه ( به جز پنجشنبهها)، از ساعت ٩ تا ١٧ با شماره تلفن ١-٨٨٣٢٥٣٣٠ تماس بگيرند.
همهی همكيشان می توانند براي تماشای مسابقه و همكاری در گزينش بهترين آهنگ. در اين همايش شركت كنند. آيين نامه جشنواره پاسداری از سنتها و فرهنگ زرتشتی (ترانه های زرتشتی)
1- هرخوانندهای می تواند يک همراه به عنوان نوازنده داشته باشد. بديهی است خود خوانندگان نيز می توانند به تنهايی بنوازند يا بدون موسيقی بخوانند. 2- نوازندهها بايد از سازهای سنتی ايران استفاده كنند. 3- خوانندگان بايد به هنگام نامنويسی نام ترانههای خود را بگويند. 4- ترانهها بايد زرتشتی باشند يا به زبان دری يا به زبان فارسی ولی با موضوع زرتشتی (مانند: شد فروردين به به ...) 5- هر خواننده حداكثر 6 ترانه می تواند بخواند. 6- سامانهي صوتي در تالار دبستان گيو فراهم است و نيازي به آمادهسازی از سوی خوانندگان ندارد. 7- داوري ترانهها را مردم انجام می دهند. 8- مردم به عنوان داور به ترانهها امتياز می دهند و بنابراين ترانهها در جايگاههای نخست تا سوم قرار ميگيرند. 9- روزهاي برگزاري 26 و 27 آبانماه و 3 آذرماه خواهد بود و در روز پايانی سه تن به عنوان برنده اعلام شده و جوايز توزيع خواهد شد.
10 - آخرين مهلت نامنويسی تا ساعت 18 روز 25 آبانماه است.
|
این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید!
سفر به دریاچه 30 میلیون ساله/ نقاشی خدا با رنگهایی که تا به حال ندیدهاید!
بنام خدا
رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 21 تا 27 آبان |
شنبه 21 آبان:
- اصفهان باردیگر پایتخت ایران شد، 12نوامبر سال 1598 میلادی (21 آبان) شهر اصفهان یک بار دیگر پایتخت ایران شد. شاه عباس اول تصمیم به انتقال پایتخت از قزوین گرفته بود و کار این انتقال هفت سال طول کشیده بود. پیش از دوران سلطنت شاه عباس، اصفهان در سال 931 میلادی به تصمیم «مرداویز» قهرمان ملی ما که سودای احیاء امپراتوری ایران باهمه مراسم و آیین های باستانی اش را در سر داشت، پایتخت اعلام شده بود. وی نخستین مراسم «سده» پس از ساسانیان را در همین شهر برگزار کرده بود و سخن گفتن و نوشتن، جز به فارسی را ممنوع ساخته بود. طغرل سلجوقی نیز مدتی اصفهان را پایتخت خود کرده بود. در سال 1915 هجری (1294 میلادی ـ زمان سلطنت احمد شاه ) هم تصمیم گرفته شد که اصفهان پایتخت شود که به علت ورود نیروهای خارجی متخاصم یکدیگر به ایران و تبدیل ایران به گوشه ای از میدان جنگ جهانی اول عملی نشد.
دوشنبه 23 آبان:
- خشکسالی سه ساله ایران، 14 نوامبر 467 میلادی، پس از سه سال خشکسالی شدید در ایران، ریزش باران آغاز شد که یک هفته طول کشید و پیروز ساسانی شاه وقت دستور داد که به این مناسبت، از آن پس هر سال در چنین هفته ای جشن بگیرند. خشکسالی سه ساله ایران همزمان با هجوم پی در پی اقوام شمال شرقی معروف به هپتال ها بود که بالاخره «پیروز» مجبور شد در گرگان برای جلوگیری از دست اندازی آنان سدی بلند، همانند دیوار چین بسازد که مردم محل بقایای آن را «سد سکندر!» گویند.
سهشنبه 24 آبان:
- تاسیس حکومت غزنویان، 15 نوامبر سال 988 میلادی سبکتکین ازسران طوایف معروف به«ترکان غز = اغوز ها» کابل را تصرف کرد که مورخان این روز را سالروز تاسیس حکومت غزنویان می دانند که عمدتا بر ایران خاوری و گاهی تا «ری» حکومت کردند. ساسانیان برای جلوگیری از ورود طوایف دوردست «آلتائیک» به فرارود (ماوراءالنهر)، در سرحدات شمالی این منطقه (سیر دریا = رود سیحون) پادگانهای متعدد تحت عنوان «مرزبان» تاسیس کرده بودند که پس از افتادن ایران به دست عرب، این پادگانها برچیده شد و مهاجرت آن طوایف به «فرارود» آغاز گردید و عباسیان و پیش از آنان حتی امویان به استفاده از مردان این طوایف در ارتشهای خود پرداختند که اصطلاحا «غلام» خطاب می شدند و از این طریق قدرت یافتند. قدرت گرفتن سبکتکین هم از همین راه بود. وی عمیقتر از پیشینیان خود در ایران خاوری پیشروی کرده بود.
چهارشنبه 25 آبان:
- نبرد قادسیه و تغییر مسیر تاریخ ایرانیان، نبرد قادسیه میان اعراب مسلمان و ایران 16 نوامبر 636 میلادی آغاز شد و تا نیمروز 19 نوامبر بطول انجامید. این نبرد به شکست نیروهای ایران انجامید و متعاقب آن، اعراب تیسفون را تصرف کردند و سپس به تعقیب یزدگرد سوم شاه وقت که از تیسفون عقب نشینی کرده بود پرداختند و در دو جنگ دیگر، جلولا و نهاوند، نیز او را شکست و به خراسان فراری دادند که در مرو ترور شد. اعراب سپس ایران را شهر به شهر به تصرف درآوردند. در پی سقوط تیسفون بود که اعراب از جزیرةالعرب به بین النهرین (عراق) مهاجرت کردند و شهرهای کوفه و بصره را ساختند.
- روزی که سنگبنشته های ایران باستان خوانده شدند، 16 نوامبر 1846 را روزی نوشته اند که «سر هنری راولینسونSir Henry C. Rawlinson» موفق به خواندن خطوط میخی سنگنبشته داریوش بزرگ در بیستون شد و آن را ترجمه کرد. این سنگنبشته مربوط به سال 519 پیش از میلاد (2 هزار و 528 سال پیش) است که حدود جغرافیایی ایران در آن مشخص شده و «سند مالکیت میهن ما» بشمار می رود - تنها کشور جهان که چنین سندی را دارد. راولینسون از دهه 1830 تلاش خود را برای خواندن کتیبه های (خط میخی) ایران باستان آغاز کرده بود.
پنجشنبه 26 آبان:
- کودتای سیاسی در ایران سال 487 میلادی، با این که ارتش ایران به فرماندهی سپهبد «زرمهر» هپتالها را در فرارود (آسیای میانه) شکستی سخت داده بود، بزرگان کشور در یک نشست محرمانه در 17 نوامبر سال 487 میلادی تصمیم گرفتند که بلاش، شاه ساسانی وقت را برکنار و قباد (گواد = گوات) را بر جای او بنشانند و این تصمیم (کودتا)، بدون خونریزی عملی شد. بزرگان ایران از مسامحه بلاش در قبال خزرهای مهاجر به مناطق شمالی دریای مازندران که ستیزه جویی می کردند خسته شده بودند.
- سالگشت درگذشت «جامی»، مولفان تاریخ فلسفه، پس از تطبیق تقویم میلادی با تقویم هجری قمری، 16 نوامبر را سالگشت فوت نورالدین عبدالرحمن جامی شاعر و فیلسوف ایرانی ذکر کرده اند که در سال1492 (13 محرم 898 هجری قمری) در هرات از این دنیا رفت. کرونیکلرهای غرب سالروز درگذشت جامی را 19 نوامبر این سال نوشته اند. جامی برجسته ترین فارسی سرای قرن پانزدهم میلادی 18 اوت سال 1414 میلادی (817 هجری قمری) در «جام» واقع در خراسان بزرگتر به دنیا آمده و در هرات و سمرقند تحصیل کرده بود. وی در عین حال از آخرین صوفیان بزرگ بشمار می آید.
آدینه 27 آبان:
- روزی که بهرام گور، شاه ایران شد، در پی کشته شدن یزدگرد یکم شاه ساسانی وقت با لگد اسب در نزدیکی نیشابور در نهم نوامبر 420 میلادی، هجدهم نوامبر این سال بهرام پسر کوچکتر او خود را بهرام پنجم شاه ایران خواند. شاپور برادر بزرگ بهرام قبلا در یک درگیری کشته شده بود و «نرسی» برادر میانی، مقام پادشاهی را نمی پذیرفت و بزرگان ایران با شاه شدن بهرام (معروف به بهرام گور) موافق نبودند. یکی از دلایل مخالفت بزرگان این بود که مادر او سوشندخت، یک بانوی ایرانی یهودی بود. بزرگان ایران (و به نوشته مورخان اروپایی: طبقه گرندیز، و یا گراندس) در دوران سلطنت 21 ساله یزدگرد نسبت به پیروان ادیان دیگر، بسیار حساس شده بودند زیرا که یزدگرد وسیعا به مسیحیان قلمرو ایران آزادی مذهبی و اجازه تاسیس کلیسا و حتی تبلیغ داده بود.
- روزی که مجلس روسیه متن قرارداد تقسیم ایران را دریافت کرد! 18 نوامبر سال 1907 ایسفولسکی وزیر امور خارجه وقت روسیه متن قرارداد انگلستان و روسیه منعقد در 31 اوت همین سال مبنی بر تقسیم ایران میان خود را به پارلمان تازه تاسیس روسیه (دوما) جهت اطلاع تسلیم کرد. این قرارداد که بدون توجه به استقلال ایران که 12 قرن قدرت اول و یا یکی از دو قدرت برتر جهان و از لحاظ ادبیات و معارف تا قرن هفدهم در سطوح بالا قرار داشت تنظیم و به اجرا گذارده شده بود در سن پترزبوگ به امضا رسیده بود.
برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفينيا : | ||
تنها آب انبار هفت بادگيري جهان، در روستاي تاريخي «عصرآباد» استان يزد، است. هفت بادگیر قد کشیده پيرامون آب انبار، همانند دکل های کشتی غرق شده در حال فرو رفتن زیر ریگزارهای کویر هستند.
به گزارش مهر؛ عصر آباد روستایی متروک است که تا 60 سال پیش نزديك به 50 خانوار در آن زندگی میکردند اما با خشک شدن كاريز(:قنات) محل زندگی خود را رها کرده و دیگر به آنجا بازنگشتند. نام پيشين این روستا «مجومرد» بوده و در زبان فارسی قدیم به نام مرد جویای محبت شهرت داشته است. آب انبار هفت بادگیر موجود در این روستا بازماندهاي از روزگار قاجار است و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۷۵۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ویژگی بزرگ این آب انبار داشتن هفت بادگیر بلند است. هر بادگیر دارای چهار بادگير در هر سو است. آجر خشت خام، ساروج، گچ و قلوه سنگ عمده مصالح بهکار رفته در این سازه است. اما از آنجایی که روستای عصرآباد و روستاهای پيرامون آن همواره زير هجوم توفان های شنی است اکنون این آب انبار با همهي هفت بادگیرش در حال فرو رفتن در میان تلی از شنهای روان است، حال آنکه هیچ گردشگری راه بدانجا ندارد و کمتر کسی آماده است کیلومترها از یزد فاصله بگیرد تا این سازهي روبه نابودي را ببیند. هر چند که سازمان میراث فرهنگی یزد چند سال پیش آب انبار را بهسازي(:مرمت) کرد اما از آن همه رسیدگی اکنون دیوار نوشتههای روی آب انبار را می توان دید و حفاران غیرمجاز را که پيرامون این روستا، خاکها را زیر و رو می كنند تا شاید عتیقهای بیابند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - اشکان خسرو پور : | ||
هفته نامهی امرداد در دومين جشنوارهی بينالمللی راه ابريشم ، چشمبه راه دوستداران تاريخ و فرهنگ ايران است. |
نجات جان یک انسان در یوتا
عکس متحرک نه برای اینه که بگیم ما بهتریم یا آمریکایی ها، بلکه برای اینه که فکر کنیم وقتی اتفاق مرگباری می افته کارهایی دیگری هم به جز فیلم گرفتن و آپلود کردنش رو یوتیوب و یا وایستادن و جیغ و داد کردن میشه انجام داد ، این سالهای اخیر در ایران چند مورد از این حوادث فقط فیلم جزغاله شدن و جان دادن انسانها رو دیدیم و مردمی که مشغول تماشا کردن و فیلم گرفتن هستند . . . .
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
دستنوشتههای پارسی جای گرفته در مجموعهی نسخههای خطی كتابخانهی بريتانيا، تا سه سال ديگر در شبكه اينترنت در دسترس همگان خواهدبود.
با انجام پروژه ديجيتالی کردن دست نوشتههای پارسی، تا سه سال ديگر بيش از يازده هزار اثر، از دست نوشتههای پارسی در مجموعهی نسخههای خطی کتابخانه بريتانيا از راه اينترنت در دسترس همگان قرار ميگيرد. به گزارش ميراث فرهنگی؛ بر پايهی برنامه ريزی های انجام شده، دست نوشتههای پارسی موجود در مجموعهی دستنوشتههای اين کتابخانه و با خواست دسترسی آزاد پژوهشگران و دوستداران در سراسرجهان، تا سه سال ديگر ديجيتالی و در اينترنت پخش می شود. مجموعه دست نوشتههای پارسی در کتابخانه بريتانيا يکی از بزرگترين و نامدارترين مجموعههای جهان است که در برگيرندهی بيش از ١١٠٠٠ نسخهی خطی اصل، از همهی سرزمينها و فرهنگهای جهان، دربارهی ايران است. اين مجموعه، از ديد زمانی نيز دامنهی گستردهای از سدهی ١٢ ميلادی تا امروز را دربر می گيرد. بسياری از اين دست نوشتهها، متون بسيار کميابی هستند و برخی نيز دارای تصويرها و نگارههای بی مانندی هستند که امروزه از نامدارترين مينياتورها و نقاشی های مکتبهای نقاشی ايرانی و مغول شناخته شدهاند. هم اکنون دسترسی به اين آثار تنها از راه مراجعه به کتابخانه شدنی است. با انجام اين كار، آثارموجود، در شمار مواد و آثار پژوهشی آنلاين خواهند بود که امکان بالا بردن سطح تحقيقات و موضوعات پژوهشی را در همهی حوزههای همسو به ويژه موسيقی ايرانی و نقاشی و ادبيات پارسی فراهم می کند . همچنين امکان معرفی و شناخت و نيز نگهداری از بخشی از ميراث گرانسنگ ايران، برای نسلهای آينده، فراهم می شود. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
نزديک به ٧٨ دانشآموز روستای گرمدره استان چهارمحال و بختیاری همچنان در مدرسهای که در دژ تاریخی این روستا جاي دارد، درس میخوانند.
این دانشآموزان همراه با انجام بازیهای کودکانه خود در این دژ، به درس و كسب دانش میپردازند. به گزارش همشهري؛ مدرسهی این دانشآموزان درون دژ جای گرفته و دانشآموزان از اینکه در یک دژ تاریخی بازی میکنند و درس میخوانند بسیار خوشحال هستند. مدرسه شهید محمد منتظری روستای گرمدره در سال 1362 بنيادگذاری شد و آغاز به كار كرد. «فیروز مردانی» مدیر مدرسه، با اشاره به ديرينگی دژ که به روزگار قاجاریه می رسد، گفت: «بسیاری از مردم، تاریخ این دژ را بیش از این میدانند و آن را به روزگار صفویه نسبت میدهند و شوند(:دلیل) این سخن را جای گرفتن در كنار رودخانهی زاینده رود میدانند.» مردانی افزود: «از این شمار دانشآموزان مدرسه، 40دانشآموز دختر و 38 دانشآموز پسر هستند. حصارهای این مدرسه را دیوارهای دژ تاریخی ساختهاند و این مدرسه درون یک اثر تاریخی زیبا جای دارد که شوربختانه به شوند بيمهري سازمان میراث فرهنگی استان روبهنابودی است. در فصل زمستان وبا آغاز بادوباران هر روز شاهد از بین رفتن بخشی از این سازه بسیار زیبای تاریخی هستیم.» مردانی با اشاره به اینکه ضلع شمالی وباختری(:غربی) این دژ تاریخی برای دانشآموزان خطر ساز است، گفت: «شماری از کشاورزان در پشت دیوار این بخش درختکاری کرده وبا هر آبیاری و نم شدن دیوار بخشی از دیوار نابود میشود که هر دم برای دانشآموزان خطر ساز است.» به باور مردانی، سازمان میراث فرهنگی در زمینه نگهداري و بهسازی(:مرمت) این دژ تاریخی مسوول است و اهالی روستا از سازمان مربوطه خواستار نگهداری و بهسازي آن، که نشانگر ديرينگي و شناسهی(:هویت) مردم و روستاست، هستند.
يكی از دانشآموزان دربارهی اين مدرسه گفت: «در روزهایی که باریدن برف آغاز می شود، آفتاب تنها بخشهایی از مدرسه را میگیرد که این بخشها بیشتر کنار دیوارهای شمالی است که روبهنابودی است و دانشآموزان بیشتر آن بخش را برای بازی برمی گزينند و این کار باعث میشود که مربیان کنار بچهها حضور داشته باشند تا برای آنها مشکلی پیش نیاید.» |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفینیا : | ||
آوردهاند كه روزی خسرو انوشيروان به تماشای دشت و دمن به بيرون از شهر رفت. در راه پيرمردي را ديد كه هرچند، شهرستان وجودش(بدنش)، روبه نابودی گذارده بود، و آمد و شد(كارايی) خبرگيران كار آزمده(گوش و چشم)، از چار دروازه(چار سو) باز آفتاده(ناتوان) شده بود، و سی و دو آسيا(دندان) همه در پهلوی يكديگر از كار افتاده بود؛ اما شاخ آرزوهايش در برگريزان زندگی(پيری)، شكوفهی تازه بيرون می آورد. و بر لب چشمهی زندگانيش پس از رفتن آب سرزندگی، چمنهای سبزی روبه رشد گذارده بود.(با آنكه جوانيشپايان يافته بود، اما هنوز به زندگی با چشم اميدواری نگاه می كرد) و با همهی پيری، درخت انجير می نشاند. خسرو به او گفت: «ای پير؛ كاری را كه بايد در روزگار جوانی انجام می دادی اكنون كه پير و فرسوده شدهای انجام می دهی؟اكنون هنگام آن است كه ديگر دل از اين جهان بركنی و به جای اين جهان، به آباد سازی جهان ديگر و نشاندن درخت در خرمآباد بهشت بپردازی. آيا درختی كه تو امروز می نشانی، تا رسيدن و خوردن ميوهی آن زندهمی مانی؟» پير گفت: «ديگران كاشتند و ما خورديم، و ما می نشانيم تا ديگران بخورند.»
كاشتند و بخورديم و كاشتيم و خوردند چو بنگری همه برزيگران يكدگريم «مرزبان نامه» نوشتهايست پندآموز، دربرگيرندهی ٩ فصل، كه آن را «مرزبان بن رستم شروين» از شاهزادگان تبرستان، در سالهای پايانی سدهی چهارم هجری مهی(:قمری) نوشته است. اين كتاب را «سعدالدين وراوينی» در سالهای نخست سدهی هفتم مهی، تصحيح كرده است. |
بنام خدا
رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 14 تا 20 آبان |
گروه مردم :
یکشنبه 15 آبان:
- سپاهیان ایران پیش به سوی قسطنطنیه، واحدهایی از ارتش ایران که مامور تصرف قسطنطنیه (استانبول امروز) و پایان دادن به حکومت رومیان بر گوشه شمال غربی آسیا شده بودند ششم نوامبر سال 608 میلادی از کوههای توروس (ترسوس واقع در جنوب غربی ترکیه امروز) گذشتند. فرماندهی ارتش امپراتوری ایران پس از بازگرفتن سوریه، نیروهای خود را دو دسته کرده بود؛ یک سپاه مامور تصرف همه فلسطین و دو سپاه راهی تصرف قسطنطنیه شده بودند و سپاهیانی که مامور تصرف قسطنطنیه شده بودند در این روز ازکوههای توروس گذشته بودند .
- شش روز پس از اعلان جنگ انگلستان به ایران (بر سر هرات)، ششم نوامبر سال 1856 میلادی ــ شش روز پس از اعلان جنگ انگلستان به ایران بر سر هرات، نیروهای انگلیسی مستقر در هند عازم جنگ با ایران شدند. این عملیات ضد ایران را «سر جیمز آوت رام» فرماندهی می کرد. در آن زمان لرد «پالمرستون» نخست وزیر انگلستان بود. نیروهای انگلیسی یکم ژانویه سال 1857 (درست دو ماه پس از روز صدور اعلان جنگ) بوشهر را تصرف کردند و دولت وقت ایران را مجبور به صرف نظر کردن از هرات ساختند که قرنها حاکم نشین خراسان و زادگاه شاه عباس و یکی از مراکز فرهنگ و ادب ایران بوده است.
دوشنبه 16 آبان:
- یک روز درخشان در تاریخ ایرانیان؛ روزی که ایران باردیگر ابر قدرت جهان شد، هفتم نوامبرسال 260 میلادی در شهر تیسفون (مدائن ــ 36 کیلومتری جنوب بغداد امروز) شاپور یکم، رئیس وقت کشور ایران از دودمان ساسانی، در مراسمی در برابر والرین (پوبلیوس لیسینیوس والریانوس) امپراتور روم و ژنرالهایش که بر دست و پایشان زنجیر بود؛ ایران را تنها ابر قدرت جهان اعلام کرد. والرین و ژنرالهایش درجنگ به اسارت ایران در آمده بودند و این روز نه تنها یکی از روزهای درخشان تاریخ میهن گرامی ما، بلکه همه مشرق زمین است.
- ورود نیروهای عثمانی به آذربایجان در نوامبر 1914 ، در این روز در سال 1293 (7 نوامبر 1914) متعاقب ورود نیروهای روسیه به ایران، نیروهای عثمانی با مستشاران آلمانی خود به آدربایجان وارد شدند. کردهای قلمرو عثمانی (ترکیه و عراق) نیز از فرصت سوء استفاده و به ایران رخنه کردند و ....
سهشنبه 17 آبان:
- همه قلمرو امپراتوری روم در آسیا به تصرف ایران درآمد، پس از پیروزی درخشان ایران در جنگ سال 53 پیش از میلاد در منطقه حرّان (کارهه) که ضمن آن کراسوس از اعضای سه گانه شورای عالی ریاست بر روم و پسرش کشته و هفت لژیون رومی منهدم شد، «ارد Orod» شاه وقت ایران از دودمان اشکانی به مداخله در امور روم پرداخت و این مداخله در جریان جنگ داخلی رومیان (سال 49 تا 44 پیش از میلاد) به اوج خود رسید و شاه ایران هردم از یکی از سرداران رومی که بر سر کسب قدرت با هم می جنگیدند حمایت و وعده کمک نظامی و اعزام سرباز می داد و آتش اختلاف را شعله ور می ساخت .
چهارشنبه 18 آبان:
- سالگشت مرگ یزدگرد یکم بانی شهر یزد بر اثر لگد اسب، نهم نوامبر سال 420 میلادی یزدگرد یکم از دودمان ساسانیان که رهسپار جنگ و بیرون راندن هون ها از مناطق شمالی ماوراءالنهر بود در محل چشمه سبز (چهل و چند کیلومتری نیشابور) بر اثر لگد اسب کشته شد. وی خود تصمیم به رام کردن یک اسب سرکش گرفته بود. یزدگرد یکم 21 سال بر ایران سلطنت کرد و در دهه اول قرن چهارم میلادی شهر یزد را ساخت که نام وی بر آن نهاده شده است. از کارهای مهم یزدگرد تحمل ادیان دیگر در قلمرو ایران بود. فردوسی در باره واقعه درگذشت یزدگرد یکم چنین سروده است:
بغرید و یک جفت زد بر سرش ــ به خاک اندر آمد سر و افسرش
زخاک آمد و خاک شد یزدگرد ــ ........
پنجشنبه 19 ابان:
- سالروز گشایش آبراه دریای سرخ به رود نیل که به تصمیم داریوش بزرگ ساخته شد، دهم نوامبر سال 518 پیش از میلاد کار ساختن آبراه میان دریای سرخ و رودنیل به منظور عبور کشتی های ایران از خلیج فارس به مدیترانه تکمیل شد. این روز پس از محاسبات تقویمی به دست آمده است. سنگنبشته های به دست آمده در طول این آبراه نشان می دهد که پس از اتمام کار هر قسمت از این آبراه، جزئیات کار بر سنگ حک و در محل نصب می شد که مشروح آن درکتاب «تاریک و روشن های مصر باستان» تالیف مصرشناس آلمانی «کارول میسلیویک» آمده است که این کتاب توسط دیوید لورتن به انگلیسی ترجمه شده و دانشکاه «کرنل» آمریکا آن رامنتشر ساخته است.
آدینه 20 آبان:
- سپاسگزاری سنای روم از دولت ایران، یازدهم نوامبرسال 401 میلادی سنای روم از اقدام ایران مبنی بر دادن آزادی مذهبی به مسیحیان سپاسگزاری کرد که در صورتجلسه مذاکرات آن روز این مجلس درج شده و باقی مانده است. یزدگرد یکم، شاه ساسانی ایران که در سال 399 میلادی به سلطنت رسیده بود پس از دریافت درخواست دولت روم مبنی بر دادن آزادی انجام آیین های دینی به مسیحیان قلمرو ایران، برغم مخالفت موبدان زرتشتی با این درخواست موافقت کرده بود.
برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده
بنام خدا
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان اوقاف از کشف تعدادی کوزه و یک جسد مومیایی شده در جوار امامزاده سیدسوفی شهرستان ازنا در استان لرستان خبر داد.
حسن ربیعی در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار فارس، با بیان این مطلب افزود: شب گذشته گروهی گنجیاب در حال حفاری غیرمجاز در جوار امامزاده سیدسوفی ازنا همراه با دستگاه گنجیاب و اسلحه دستگیر شدند.
وی ادامه داد: این گروه با تطمیع یکی از کارگران طرح توسعه امامزاده سیدسوفی مبادرت به این اقدام کرده بودند که با هوشیاری پرسنل اداره اوقاف ازنا افراد مذکور هنگام این اقدام ناشایست دستگیر شدند.
ربیعی تصریح کرد: گفته میشود براساس تصاویر دستگاه مانیتور، اشیاء مذکور شامل چند کوزه و قالب یک جسد مومیایی شده است.
همچنین براساس گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف مدیرکل اوقاف استان لرستان با بیان اینکه این اشیاء تاریخی در دالانی مسقف در کنار امامزاده سوفی کشف شده است، گفت: امامزاده سیدسوفی ازنا هماکنون در حال بازسازی و توسعه است و با مراقبت و هوشیاری توانستیم این اشیاء را قبل از آنکه به یغما برود از چنگ غارتگران میراث فرهنگی نجات دهیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل مذکور را دستگیر کنیم.
وی تأکید کرد: شورای تأمین شهرستان ازنا پیش از ظهر امروز جلسهای را با حضور اعضا برگزار کرد و مصوب شد که عصر امروز در محل مذکور اشیاء صورت جلسه و تحویل اداره اوقاف لرستان شود.
مدیرکل اوقاف استان لرستان تصریح کرد: در صورت عدم تأمین امنیت اشیاء این اشیاء به رسم امانت تحویل اداره میراث فرهنگی استان لرستان خواهد شد تا پس از احداث موزه امامزاده سیدسوفی این اشیاء به این موزه بازگردانده شود.
خبرگزاری فارس
درود...
شماره تلفنهای ضروری همیشه یكی از مهمترین شماره هاییست كه همیشه آدم باید حفظ باشه تا در مواقع ضروری از اونها استفاده كنه ... البته بیشتر ما ایرونی ها شماره 110 و 118 و 119 و 123 و ... رو حفظ هستیم ولی بیشتر اونها رو نمیدونستیم.....
بنام خدا
متن پاسخ به این شرح میباشد :
بنام خدا
قاسمآباد یکی از روستاهای اصیل و تاریخی ایران، واقع در شرق گیلان و از توابع شهرستان رودسر است.
قاسم آباد ، از دو بخش قاسم آباد علیا و قاسم آباد سفلی تشکیل میشود.
منطقه قاسم آباد در شهرستان رودسر و در شرق گیلان دارای ویژگی فرهنگی خاصی است،
لباس قاسمآبادی ، از قدیمی ترین و اصیل ترین لباسهای ایران و مشرق زمین است که در جشنوارههای بین المللی مختلف مد و لباس ، حائز جوایز ویژه شدهاست لباس زنان قاسم آباد به دلیل تنوع رنگی زیاد و جذابیت بالابسیار معروف بوده و عمومیت پیدا کرده است به طوری که نشانه هایی از این لباس در نقاط دیگر جلگه شرق گیلان دیده می شود.
این لباس شامل یک روسری زیرین به نام (مندیل) که به جای آن از کلاه نیز استفاده شده و با تعداد زیادی سکه در قسمت پیشانی تزیین می شود البته این کلاه مختص قاسم آباد نیست، جلیقه این لباس به مانند جلیقه های دیگر بوده با فرق این که با سکه تزئین شده است. پیراهن لباس قاسم آبادی تفاوت خاصی با پیراهن های نقاط مختلف گیلان دارد.
دامن آن از پارچه ساده و یا گل دار که روی آن با فرم استانداردی نواردوزی شده تشکیل می شود. البته این فرم نواردوزی در روستاهای مختلف متغیر است و در واقع تکمیل دهنده لباس های مجلسی روستاهای همجوار قاسم آباد شده است.
همچنان ، مردان قاسم آبادی ، با لباسی مرکب از پیراهن قرمز جگری و شلوار سیاه ، در مسابقات کشتی گیله مردی شرکت میکنند.