به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

مراسم نمادین مشعل گردانی در قم

 


ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:مشعل,مشعل گردانی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 «اويی»، شهری در زيرزمين



  سورنا لطفی نيا :
 شهر زیرزمینی «اویی» در زیر بافت شهر «نوش‌آباد»، در 8 کیلومتری شمال کاشان، در استان اصفهان جای دارد. این شهر در 3 اشكوب(:طبقه)، در زیرزمین، با ژرفايی(:عمق) بین 4 تا 18 متر، به‌گونه‌ی دست‌کن، ساخته شده و جاهای گوناگونی مانند اتاق، راهرو،  چاه‌ها و کانال‌های بسياری برای در پناه ماندن از دست دشمنان دارد.
 به گزارش برنا؛ تا سال 1381 هیچ اطلاعات مستندی از این گستره از ديد سیستم دفاعی و پناه‌گاهی، از آن در دست نبود و به دخمه‌های اسرار آمیز شهرت داشت.
 راه‌های ورود به درون این شهر، به شکل پنهاني در خانه یا درون دژ خشتی، در روبه‌روي شهر و یا محل‌های پر جمعیت و درون کانال‌های پایاب‌هایی که از زیر خانه‌ها و برای گذر آب كاريز(:قنات) ایجاد شده، چاه‌های درون مساجد و باغ‌ها و بازارها و هر جایی که در هنگام يورش دشمن امکان دسترسی تند و فرار ساکنان را فراهم می‌کرده، بوده‌است.
 در شهر زیرزمینی، اتاق‌هایی به اندازه‌هاي گوناگون برای زندگی موقت، كنده‌اند. در بدنه اتاق‌ها، شماری تاقچه ديده می‌شود. هر اتاق 180سانتی متر بلندا دارد.
 اتاق‌ها، تودرتو و با راهروهای زاویه‌دار که دید مستقیم را با فضای بعدی از بین می‌برد، ساخته شده است. در 20سانتی متری زیر سقف و به فاصله 1متر در همه‌ي بدنه‌ي اتاق‌ها، گودال‌هايي برای جاي دادن چراغ‌های پیه‌سوز، جهت تامین روشنایی فضاها كارگذاشته شده است.
 در بدنه دیوار اتاق‌ها و در برخي از آن‌ها چاهک‌هایی ديده می‌شود که به سختی می‌توان وارد آن شد؛ بلنداي این چاهک‌ها 3تا 5متر است که راه دسترسي به اشكوب‌هاي ديگر است.
با توجه به تودرتو بودن فضاها، هیچ گونه مشکل تنفسی احساس نمی‌شود و این، یکی از شگفتی‌های درون این شهر است.
 آب مورد نياز ساکنین درون شهر زیرزمینی، از راه‌های پنهان، که به پایاب‌های مرتبط به رشته كاريزها بوده و از زیر زمین می‌گذرد تامین می شد. این فضاها نه تنها در سطح زیرین شهر گسترده شده، بلکه تا حصار بیرون شهر و حتا شهر تاریخی و تالار نیاسر راه دارد.

شهري در زيرزمين
شهري در زيرزمين
شهري در زيرزمين






تاريخ : یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:اویی,نوش آباد,شهر اویی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


   

 

رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 12 تا 18 آذر

 



گروه مردم :


شنبه 12 آذر:

  • اولتیماتوم تند شاپور دوم (ذوالاکتاف) به امپراتوری روم و تعرض نظامی تازه ایران به متصرفات شرقی روم، سوم دسامبر سال 359 میلادی امپراتور روم، کنستاتینوس دوم اولتیماتوم شدید اللحنی به این شرح از شاپور دوم (ذوالاکتاف) شاه وقت ایران از دودمان ساسانیان دریافت کرد: «پس از تحیت ... ، آگاه باش که طبق اسناد و مکتوب های موجود و نوشته های مورخان ، اراضی و سرزمین های آن سوی رود خانه استرومون Strymon (که در تراکیه = تراس جریان دارد و به دریای اژه می ریزد) تا مرز مقدونیه متعلق به ایران بوده است. آن امپراتور باید آنجا را از نیروهای مسلح خود تخلیه کند تا ماموران ما بتوانند در آن مناطق به جمع کردن مالیات و تمشیت امور بپردازند. 

سه‌شنبه 15 آذر:

  • افتادن بغداد به دست عثمانی، سلطان سلیمان امپراتور عثمانی در این روز در دسامبر 1534 تصرف بغداد را تکمیل کرد. نیروهای عثمامی دو روز پیش از این وارد حصار بغداد شده بودند که برخی از مورخان آن روز را زمان تصرف بغداد ذکر کرده اند. دولت صفویه ایران بعدا بغداد را از عثمانی ها پس گرفت و در آنجا یک پایگاه نظامی ثابت به وجود آورد و یک واحد کاملا مجهز را مستقر ساخت. جنگ متناوب ایران و عثمانی بر سر بغداد دو سده طول کشید و در زمان نادرشاه مصالحه صورت گرفت؛ ایران از دعاوی خود بر بغداد دست کشید و عثمانی حاکمیت ایران بر ایروان و همه قفقاز جنوبی را برسمیت شناخت. در زمان شاه عباس هم عثمانی ها همین نظر را داشتند و شاه عباس موقتا و تا رسیدن به هدفهای مقدم خود آن را رد نکرده بود.

چهارشنبه 16 آذر:

  • روزی که کوروش وصیت کرد گور او در پاسارگاد (پارس) باشد و "زروبابل" را رئیس یهودیان آزاد شده از اسارت کرد، کوروش بزرگ بنیاد گذار ایران هفتم دسامبر سال 539 پیش از میلاد ضمن دیدار از معبد اصلی شهر بابل و ادای احترام نسبت به آن، در همین جا خطاب به همراهانش اعلام داشت که در هرجای جهان که بمیرد باید جسد او را به پاسارگاد پارس منتقل و در آنجا دفن کنند. این بیان کوروش در تاریخ تحت عنوان "وصیت کوروش" ضبط شده است. کوروش با این که زرتشتی بود به ادیان دیگر که پیروان داشتند و نزد آنان مقدس بودند احترام می گذارد.

پنجشنبه 17 اذر:

  • پادگان خجند، مرزبان شمال شرقی ایران در دو هزار و 543 سال پیش، کرونیکلر های اروپایی در صدر رویدادهای «هشتم دسامبر» دستور سال 534 پیش از میلاد کوروش بزرگ (هخامنشی) به ایجاد یک پادگان مرزبانی در کنار «سیردریا» به منظور جلوگیری از عبور طایفه «ماساگاتا» از سیردریا (رود سیحون ـ آراکزس) و هجوم به منطقه ایرانی «فرارود» را درج کرده و نوشته اند که محل این پادگان که بعدا شهر خجند در کنار آن ساخته شد «کوروشکده (بر وزن دانشکده)» نامیده می شد.
  • افتادن گیلان به دست مغولها، 85 سال پس از آغاز حمله چنگیزخان مغول به ایران، گیلان هم هشتم دسامبر سال 1306 میلادی به دست ایلخان وقت (حاکمران مغول بر ایران) افتاد و آسیب فراوان دید. مغولان هم بمانند عرب قادر به عبور از کوههای البرز و حمله به گیلان و مازندران پوشیده از جنگل نبودند که مردمی عمیقا میهندوست و وفادار به ایران داشته اند.

آدینه 18 آذر:

  • هارون الرشید یک دولتمرد ایرانی را وزیر خود کرد و ... هارون الرشید خلیفه توانمند عباسی نهم دسامبر سال 794 میلادی یحیی برمکی را که یک ایرانی و در علم مدیریت و تدبیر کشور داری و شهرت امانتداری سرآمد دیگران بود به وزارت خود برگزید تا به تمشیت امپراتوری او بپردازد. هارون که مردی هوشمند بود پی برده بود که بقاء امپراتوری پهناور او بستگی به وجود یک وزیر لایق و باکفایت دارد که بر امور اداری و مالی نظارت دقیق داشته باشد و کسی را بهتر از یحیی نیافته بود.

برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 

 





تاريخ : یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:روزنگار هفته,شاپور دوم,تمشیت,زروبابل,خجند,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


  ويرانی سازه‌های تاریخی روستای گردشگری «پاده»

سازمان ميراث هيچ واكنشی نشان نداده است

سورنا لطفی نيا :

نابودسازی خانه‌های تاریخی در روستای نمونه‌ی گردشگری پاده به دست مردم بومی در حالی آغاز شده که مسوولان اداره‌ی میراث فرهنگی استان سمنان تصویب این روستا به عنوان روستای نمونه‌ي گردشگری و ثبت آثار تاریخی آن را یک پيروزی برای خود می‌دانند.
به گزارش مهر؛ روستای تاریخی و گردشگری پاده در شهرستان گرمسار، در استان سمنان از روستاهای خشتی ایران است که تنها پيشینه‌ی دژ آن، به روزگار ساسانی مي‌رسد. این روستا دارای دژ، گرمابه، آب‌انبارهای گوناگون و خانه‌های تاریخی بسیاری است.
اما اداره میراث فرهنگی استان سمنان در حالی روستای تاریخی پاده در گرمسار را با این داشته‌های تاریخی و فرهنگی به نام گستره‌اي نمونه گردشگری شناخته است که، بافت تاریخی این روستای خشتی به‌دست مردم بومی زیر چرخ ويرانی و نوسازی قرار می‌گیرد و مسوولان این اداره واکنشی نشان نمی‌دهند.
«وحید محمدی»، عکاس میراث  فرهنگي و دانشجوي بهسازي و بازسازي سازه‌هاي تاریخی گفت: «مشکلات نابودی سازه‌های تاریخی این روستا را به اداره میراث فرهنگی استان گزارش دادیم و آن‌ها کارشناسانی برای بازدید فرستادند اما دیگر هیچ اتفاقی نیفتاد و روند نابودي همچنان دنبال مي‌شود. مردم بومی این روستا براين باورند كه، چون این خانه‌های خشتی ويژگی سکونت ندارند باید آن را نابود کرده و به جای آن، خانه‌ای نو بسازند تا بتوانند در آن زندگی کنند اما گویا نمی‌دانند اگر با بهسازی این خانه‌ها، نگه داشته شود چه اندازه می‌تواند به تاریخ و صنعت گردشگری این روستا کمک کند.»






تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1390برچسب:پاده,روستای پاده,وحید محمدی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


سنگ‌نگاره‌های غار مير‌ملاس را بريدند و دزديدند!



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

بخشي از غار كه بريده شده استبخشی از ‌نگاره‌ی نقش شده بر غار ميرملاس كه ١٢ هزار سال ديرينگی دارد، بريده شد و به سرقت رفت. اين غار در کوه سرخين شهرستان کوهدشت استان لرستان نخستين غاری است که بر روی ديوار آن رنگين‌نگاره‌هايی از ١٢ هزار سال پيش يافت شده است، با اين حال اما با عدم محافظت از غار و بی توجهی در نگهبانی از آن، بخشي از سنگ‌نگاره‌هايش دزديده شد. 
نگاره‌های ديواره‌ی اين غار، بيشتر صحنه‌هايی از رزم، شکار، انسان و حيوان را نشان می دهد.
گفته می شود ربايندگان اين آثار تاريخی با توجه به ارزشمند بودن سنگ‌نگاره‌های ميرملاس بخشی از نقش و نگارهای آن را با خود برده‌اند.
غار ميرملاس پس از غار «لاسکو» و «کرکس» در فرانسه، سومين غاری است که در جهان نگاره‌هايی رنگين بر روی ديواره‌های خود دارد. 






تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1390برچسب:لاسکو,کرکس,میرملاس,غار میرملاس,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


ریشه کراوات و پیدایش آن



حسين شهرستانی :
در فرهنگ‌های انگلیسی  و فرانسه نوشته‌اند که واژه‌ی کراوات از نیمه سده‌ی هفدهم در زبان فرانسه گسترش يافت، و البته این یک دزدی فرهنگی است. آنان شوند آن‌را اين‌گونه می آورند: چون سربازان کروآت (اهل کرواسی) که در هنگ پادشاهی کروآت در روزگار لويی چهاردهم بودند دستمالی به گردن می‌بستند پس این رسم از آن روزگار آغاز شده. اما این دلیل هم در برابر آنچه که ثابت می‌کند آيين بستن کراوات  درپيوند با نیاکان ما ایرانیان دارد بسیار ضعیف است.
شايد مردم فرانسه در سده‌ی هفدهم از سربازان کرواسی آموخته باشند تا دستمال گردن ببندند و حتا اگر بپذیریم که نام آن دستمال گردن را کراوات گذاشته‌اند، دلیلی بر نفی این وجود ندارد زیرا که ریشه این واژه‌ی کهن، ایرانی‌ست چرا که اسناد و مدارکی مستند و مستدل و غیرقابل انکار به ما این چنین می‌گوید:
در آغاز با نگاهی به اوستا کتابی که هزاران سال پیشتر از سده‌ی هفدهم در اختیار ایرانیان بوده خواهیم دید که در(ویدیودات فرگرد 14 آیه 9) آمده و از دوازده چیز که مرد جنگی به آنها نیازمند است نام می‌برد. ... هفتم زره، هشتم  کُئِرِس، و این عبارت  از واژه کُئِرِت است و در برابر آن در پهلوی «گرپویان» آمده ودرباره‌ی  آن می‌گوید که کُئِرِت به زره بسته می‌شود.
به این نگاره‌ بنگريد! چهره‌ای است از «پاپک» پدر اردشیر که در تخت جمشید بر روی  سنگ نگاشته‌شده و  کراوات یا چیزی شبیه به آنچه امروزه به‌عنوان کراوات از آن استفاده می‌کنند دیده می‌شود. هرتسفلد نیز در  Iran In The Ancient East (fig 402)آورده که آن چهره‌ی پاپک پدر اردشیر است و رخت مادها را به تن دارد. اینجاست که به‌راستی  و به‌ خوبی  روشن می‌شود که  کُئِرِت  کدام است و واژه  کراوات از کجا گرفته شده!
البته این کراوات پیش‌تر نیز به‌گونه‌ي پهن‌تر و پیش سینه هم بسته می‌شده و در نگاره‌ها دیده می‌شود که پادشاهان و بزرگان سپاه آن‌را می‌بستند و در بیشتر چهره‌های کنده‌شده بر روی سنگ در تاق بستان و سکه‌های باستانی دیده می‌شود. و می‌توانیم بگويیم که شاید پاپیون هم با اندكی دگرگونی از روی آن برداشت شده باشد.
این پیش سینه را تا روزگار صفویه و پس از آن نیز به‌عنوان یک آيين می‌بینیم. شماری از نگاره‌هايی که بردیوار سنگی ایوان موزه تخت جمشید و آيين تاجگذاری اردشیر دوم که در تاق بستان نقش بسته را به همراه نگاره‌هايی از پادشاهان روزگار باستان که پوشش آنان این ادعا را ثابت می‌کند.
همچنین یادآوری می‌شود دکتر محمدمقدم استاد زبانشناسی دانشگاه تهران در سال 1324 خورشيدی در جزوه شماره‌ي سه خود که به تلاش کتاب فروشی ابن سینا با عنوان «ایران کوده» به‌چاپ رسیده به ریشه واژه کراوات پرداخته و پژوهشگران گرامی می‌توانند از آن بهره ببرند.
در پایان  این نوشتار اعتراف می‌کنم گرچه توان نویسنده بیش از این نبود اما  همین اندازه هم می‌تواند گامی هر چند اندک برای آشنايی جوانان و نوجوانان با فرهنگ و تمدن سرزمینش و پی‌بردن به خرد نیاکانش باشد زیرا که  نیاکانش هزاران سال پیش پوششی داشتند که مردمان جهان  امروز بهره‌گیری از آن‌را شوند بزرگی خود می‌دانند.






تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1390برچسب:کئرس,کئرت,کروآت,کروات,گرپویان,پاپیون,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


آبشار «آتشگاه» در آستانه‌ی خاموشی

آبشاری كه زير آب می رود

سورنا لطفی نيا :

آبشار «آتشگاه» در استان چهارمحال‌وبختیاری كه بلندترين آبشار ایران و یکی از گيرايی های گردشگری این استان، با اجرایی شدن دو پروژه نابود می‌شود.
به گزارش مهر؛ «هومان خاکپور»، فعال محیط‌ زیست و منابع طبیعی، در استان چهارمحال‌و بختیاری گفت: «آبشار آتشگاه یکی از گيرايي‌های گردشگری استان است که در بروشورها و نقشه‌‌های گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری بر روی آن بسیار تاکید شده است.»
خاکپورافزود: «با ساخت سد ”خرسان 3“ و سپس آبگیری آن، بخش بزرگس از این آبشار دره‌ای که بلندترین آبشار کشور است زير آب مس رود.»
خاكپور با بازگويس این‌که با آبگیری این سد، بخش‌هاس پایینی این آبشار در دریاچه‌س سد فرو خواهد رفت، افزود: «شوربختانه با این‌که انتظار داشتیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واكنش بیشتری نسبت به این كار نشان دهد، اما این سازمان به هرحال کوتاه آمده و این وعده را دادند که، با ساختن اسکله‌های تفریحی و بهره‌گيرس از قایق به جای خودرو، طبیعت‌گردان و گردشگران را جابه‌جا کرده که این آبشار را ببینند.»
 وی گفت: «با توان كم مالس ميراث فرهنگس، دور از ذهن است كه اين سازمان بتواند چنین امکانات پر هزینه‌ای را آن‌جا فراهم کند و همچنین با توجه به محدودیت‌ها و دشواري‌هاس كار  اداری که باید گذرانده شود و اين دشوارس که از دریاچه باید گذشت تا بتوان آنجا را ديد به نظر می‌رسد که نشدنس باشد.»
خاكپور با اشاره به سفر دولت به این استان و بازدیدی که ريیس‌جمهور از منطقه داشته و پیشنهاد جابه‌جايس آب آتشگاه از سرچشمه این آبشار برای شمارس روستا افزود: «به نظر می رسد که همین آبشار آتشگاه نیز از سرچشمه خشک خواهد شد و ديگر آبشاری برجاس نمی‌ماند که پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی نیز تحقق پیدا کند و بخواهند اسکله درست کند.»
خاكپور درباره‌ي دو پروژه‌اس كه نابودی آبشار آتشگاه را به دنبال دارند گفت:  «آبشار از  پایین با ساخت سد خرسان 3 نابود می شود و سرچشمه آن نیز با پروژه جابه‌جايی آب از ميان خواهد رفت.»
خاکپور افزود: «این پروژه‌ی تازه، به نظر می‌رسد که فاقد هر گونه مطالعه‌ی فنی و اجرایی و حتا توجیه اقتصادی باشد زيرا ارزیابی محیط‌ زیستی ندارد و تاکنون دستگاه‌های متولی مانند آب منطقه‌ای و محیط‌زیست هیچ‌گونه گزارشی درباره‌ي این‌که آن‌جا مطالعه‌ای شده و چنین پروژه‌ای ارزیابی شده باشد وجود ندارد.»






ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 

عروسی زرتشتیان و یزدی‌ها

 عروسی زرتشتیان و یزدی‌ها  (+عکس)
داماد لباس سفید چین دار و عروس ساری چین دار سفید می‌پوشد. در هند بر گردن آن‌ها گلوبندی از گل آویزان می‌کنند و بر پیشانی آن‌ها خالی سرخ رنگ می‌گذارند. نخست عروس بر تخت می‌نشیند و...


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

کلوخ اندازون؛ سنت فراموش شده ابرکوهی‌ها

رمضان
افرادی که روزه خوار بودند مورد سرزنش قرار می‌گرفتند و با کنایه و طنز مورد تمسخر و بی مهری مردم قرار می‌گرفتند و در بین مردم رایج بود که می‌گفتند.....
 


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

مراسم ازدواج ترکمنها

عروسی ترکمن
فاصله سنی در میان ترکمنها مسأله ای نیست. در گذشته مرد پنجاه ساله با دختر هشت، نه ساله و زن سی ساله با پسر پانزده ساله ازدواج می‌کرد. گاهی نیز ازدواج در سنی....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

آواز کمانچه و دهل با عطر بهار نارنج و تویانه در میان عروسی‌های ایرانی!

آواز کمانچه و دهل با عطر بهار نارنج و تویانه در میان عروسی‌های ایرانی!
در عروسی ترک‌ها ابتدا با چایی از آنها پذیرایی می‌شود و بعد کسی که مسئول جمع آوری هدایا است با کاسه‌ای نقل و شکلات وارد می‌شود میهمان‌ها هر کدام.....



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا



«‌دعای باران جاسک» ثبت ملی مي‌شود



خبريار امرداد-نگار پاكدل :

«عباس نوروزی»، معاون ميراث‌فرهنگی هرمزگان گفت: «آيين قبله دعای شهرستان جاسک به عنوان ميراث معنوی ثبت ملی می شود.‌»
به گزارش ميراث آريا و بنا به گفته‌ی عباس نوروزی، آيين قبله دعا  يا همان دعای باران، در شهرستان جاسک که خاوری ترين(:شرقی ترين) شهرستان استان هرمزگان است، برای درخواست بارش باران برگزار مي‌شود.
وی در تعريف اين آيين گفت: «هنگاميكه شهر با کم‌آبی و کاهش بارش‌های آسمانی روبه‌رو می شود يکی از معتمدين مردم به بيابان می رود و در راه، چند بار خود را به خاک می اندازد که در واقع اين كار، نمادی از نياز به آب و باران است.»
نوروزی در ادامه افزود: «سپس افراد شهر همگی  در بيابان نماز می خوانند و گاو يا گوسفندی را کنار ساحل قربانی می کنند.»
وی، درباره‌ی تفاوت دعای باران جاسک با ديگر جاها گفت: «مردم جاسک، دعا را در بيابان می خوانند و کنار ساحل قربانی می دهند.»
معاون ميراث فرهنگی هرمزگان، در پايان از مستند‌سازی اين آيين  خبر داد و گفت: «پرونده‌ی ثبت ملی آيين قبله‌ی دعا برای چهارمين جشنواره‌ی ثبت که آذرماه در خوزستان برگزار می شود، فرستاده شده‌است.»






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 28 آبان تا 4 آذر

 



گروه مردم :


شنبه 28 آبان:

  • بی کفایتی شاه سلطان حسین، شورش قندهار و سقوط اصفهان، «میرویس» بزرگ قندهاری ها که برای تظلم از جور و ستم عبدالله خان حکمران اعزامی دولت صفویان رنج سفر به اصفهان را بر خود هموار کرده بود ولی موفق به دیدار شاه سلطان حسین نشده بود 19 نوامبر سال 1699 (1078 هجری خورشیدی) با دست خالی به قندهار بازگشت و سران طوایف ناحیه را به باغ خود دعوت کرد و وجود ضعف در ارکان دولتی و رواج فساد اداری و چاپلوسی در دربار صفویان را برایشان بیان داشت و گفت که شاه در محاصره عده ای کوته نظر آزمند قراردارد و کسی نمی تواند، حتی برای تظلم به او دسترسی یابد و احکام انتصابات خرید و فروش می شود و دلسوز وجود ندارد. در این شرایط راه دیگری جز این که خودمان بپاخیزیم وجود ندارد، و بذر شورش در همان روز کاشته شد و ظرف دو سال از زمین سر بر آورد. پشتونها و بویژه قندهاریها تا آن زمان سابقه نافرمانی و ضدیت با دولت متبوع، ایران، را نداشتند.

یکشنبه 29 آبان:

  • اعلان جنگ ایران به روم شرقی در نوامبر 502، دولت وقت ایران بیستم نوامبر سال 502 میلادی (زمان پادشاهی قباد ساسانی) به دولت روم شرقی (قسطنطنیه) اعلان جنگ داد. این اعلان جنگ پس از سه اخطار پی در پی به دولت روم که این دولت در رعایت تعهداتی که به موجب پیمان صلح سال 442 (منعقد شده میان یزدگرد دوم و تئودور) سپرده بود تعلل کرده است صادر شده بود. در اخطاریه های کتبی سه گانه، دولت روم متهم شده بود که تعمدا در صدد اجرای چند بند از پیمان بر نیامده و تاکید شده بود که ادامه تعلل رومی ها، پیش از آن تحمل پذیر نخواهد بود.

دوشنبه 30 آبان:

  • سالروز آغاز جنبش سوسیالیستی «مزدک» متفکر بزرگ ایرانی، 21 نوامبر سال 488 میلادی، درست 1360 سال پیش از انتشار «مانیفست کمونیست» از سوی کارل مارکس و انگلس، مزدک عقاید اقتصادی ــ اجتماعی (سوسیالیسم) خود را اعلام داشت و ترویج آن را آغاز کرد. مزدک پسر بامداد که یک روحانی زرتشتی در شهر استخر فارس (شیراز) بود مدعی شد که این عقاید تفسیر درست آموزشهای زرتشت است که هدفی جز نیکبختی بشر نداشته و زمانی این نیکبختی تحقق خواهد یافت که برابری انسانها تامین شود. از ابتدای سده 19 که عقاید مزدک مورد تحلیل و تفسیر اندیشمندان و مورخان بزرگ قرار گرفت «21 نوامبر» برای روشنفکران چپ، روزی گرامی بوده است.
  • سامانیان بر سر کار آمدند، زبان پارسی و فرهنگ ایرانی زنده شد، مورخان «21نوامبر سال874 میلادی» را روزی ذکر کرده اند که سامانیان بر سرکار آمدند و کمر همت به احیاء زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایرانی و گسترش علوم و معارف بستند و در این راه لحظه ای از تلاش باز نایستادند. پایتخت سامانیان شهر بخارای خراسان بزرگتر و رودکی از شعرای بزرگ این دوران بود. برخی از مورخان سامانیان را از نسل بهرام مهران (چوبین) ژنرال معروف ایرانی که در «ری» زاده شده بود می دانند. در میان ایرانی تبارها، تاجیکها بیش از دیگران قدرشناس سامانیان هستند. دولت تاجیکستان پول ملی خود را «سامانی» نام نهاده است. 

سه‌شنبه 1 آذر:

  • در قرون وسطا، روزی که زلزله شهر تاریخی نیشابور را ویران کرد، 22 نوامبر سال 1267میلادی (666 هجری قمری) یک زمین لرزه شدید شهر تاریخی نیشابور خراسان را ویران کرد و هزاران تن را مقتول و مجروح ساخت. این شهر سه سال بعد به هزینه دولت وقت تجدید بنا شد. نیشابور که در جهان به شهر "عمر خیام" معروف است در دوران ساسانیان به صورت شهری بزرگ درآمد و یک بار هم پایتخت ایران شد. این شهر در ردیف بلخ، بخارا، هرات، سمرقند و مرو یکی از شهرهای باستانی خراسان بزرگتر بشمار می رود و طاهر ذوالیمینین در همین شهر تجدید استقلال ایران را اعلام داشت که آغاز پایان حکومت عباسیان برایران بشمار آمده است.

چهارشنبه 2 آذر:

  • با فرار خسرو پرویز و در پی آن رویداد های دیگر مسیر تاریخ جهان یک بار دیگر تغییر کرد، خسرو پرویز هنوز بر جای پدر ننشسته بود که وارث دشواری های او و ضدیت ژنرال بهرام چوبین شد که با شاه متوفا درگیری پیدا کرده بود. خسرو پرویز که در تاریخ عمومی (جهان) به خسرو دوم معروف است چون یارای ایستادگی در برابر ژنرال بهرام (از مردم «ری»)را نداشت 23 نوامبر سال 589 میلادی به قسطنطنیه فرار کرد تا از موریس امپراتور روم شرقی کمک بخواهد. موریس که در انتظار چنین فرصتی بود یک سپاه کامل در اختیار خسرو دوم قرار داد و این سپاه با کمک هواداران داخلی خسرو، در جنگ سال 591 میلادی بهرام را شکست و به شمال خاوری ایران فراری دادند و خسرو دوم بر تخت نشست. 
  • شکست ایران در قادسیه و رد پیشنهاد انتقال پایتخت از تیسفون به شیراز ، 23 نوامبر 636 میلادی و چهار روز پس از شکست نظامی امپراتوری ایران در نبرد قادسیه (معرکة القادسیه) و عقب نشینی باقیمانده یگانها از پل عتیق و به مخاطره افتادن تیسفون (پایتخت)، جلسه بزرگان کشور برای چاره جویی در کاخ سلطنتی (ایوان مدائن ـ طاق کسرا) تشکیل شد. حاضران در جلسه پس از شنیدن گزارش جنگ پیشنهاد کردند که پایتخت به شهر استخر (شیراز) منتقل شود زیرا که عرب مهارت جنگ صحرایی دارد نه کوهستانی و رسیدن به استخر مستلزم عبور از کوهستان است.

پنجشنبه 3 آذر:

  • عصیان سراسری هواداران بابک خرمدین در سال 842 میلادی، هواداران «بابک خرم دین» و پیروان عقاید اجتماعی ـ اقتصادی او از دهه سوم نوامبر 842 میلادی (آذر ماه221 خورشیدی) درآذربایجان، اصفهان، فارس و کرمان بر ضد حکومت خلیفه عباسی دست به یک عصیان گسترده زدند که به نوشته مورخان، در بیدارکردن ایرانیان موثر واقع شد.

آدینه 4 آذر:

  • روزی که شهر بیشاپور ساخته شد، به گزارش کرونیکلهای جهان (روزشمار رویدادهای مهم ملل جهان در طول زمان)، شهر بیشاپور در منطقه کازرون 24 نوامبر سال 266 میلادی تکمیل شد. کار ساختن این شهر که به تصمیم شاپور یکم، شاه ساسانی وقت ساخته شد نزدیک به شش سال طول کشید. در ساختن این شهر هم از اسیران رومی استفاده شد. ارتش ایران به فرماندهی شاپور یکم در سال 260 در ناحیه «ادسا (امروز: ارفا = اورفا)» در شرق فرات (جنوب ترکیه امروز) ارتش روم را شکستی سخت داد و والرین امپراتور این کشور با 71 هزار نظامی رومی را اسیر کرد که از این اسیران برای ساختن سد شوشنر (بند قیصر)، ساختن شهر گندی شاپور در خوزستان و بیشاپور در فارس استفاده شد.


برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 

 

 





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


هنرجويان آموزش می بينند
راه‌اندازي توليدی پوشاک و دوخت سنتی زرتشتيان در يزد



خبرنگار امرداد- بهروز ساسانی :

توليدی پوشاک و دوخت سنتی زرتشتی، از سوی انجمن زرتشتيان يزد آغاز به كار می كند و هنرجويان برای آموزش دوخت اين پوشاكک آموزش خواهند ديد.

شركت كنندگان در اين كلاس‌ها، برای دوخت‌های صنعتی آموزش می بينند تا بتوانند دوخت‌های سنتی زرتشتی همچون كشتی، دولوگ، كلاه اوستا و... را آماده كنند.

پروين فرخانی، فرنشين انجمن زرتشتيان يزد، در اين باره گفت: «فرآورده‌های اين گروه توليدی در فروشگاهی كه در اشكوب پايينی بنياد پورچيستا در يزد برگزار می شود، به فروش خواهد رسيد.»

به گفته‌ی فرخانی، كسانی كه بخواهند در اين كلاس‌ها شركت كنند، می توانند از ساعت 8 تا 11 با شماره تلفن‌های 0351623774 و 03516240912 تماس بگيرند.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


بوي بد، گردشگران را از چغازنبيل فراری داد

بوی بد فضولات حيوانی و پساب نيشكر در گستره‌ی جهانی چغازنبيل

سورنا لطفی نيا :

گستره‌ي چغازنبيلگستره‌ی ميراث جهانی چغازنبيل راه خوبی برای گذر چارپايان و دام‌ها است. فضولات حيوانی در راه گردشگران و بوی بد پساب‌های نيشکر در اين فصل، شوندی(:سببی) ‌شده تا گردشگران از بازديد گستره‌ی جهانی چغازنبيل خودداری کنند. از سوی ديگر کارخانه‌های پيرامون چغازنبيل که البته فاصله بسياری تا اين اثر دارند، زمين‌های بسياری را زير کشت نيشکر دارند.
به گزارش ميراث خبر؛ چغازنبيل، نيايشگاه باستاني‌است که در روزگار ايلامی ها و نزديک به ١٢٥٠ پيش از ميلاد ساخته شده‌است. اين اثر تاريخی که در سال ١٩٧٩ در سياهه‌ی ميراث جهانی يونسکو ثبت شد ‌امروزه جای چريدن گوسفندان شده است و تنها ١٠ تن نيروی كارشناس و نگهبان دارد.
 
«بهنام اسکندری»، باستان‌شناس و راهنمای گردشگری چغازنبيل در‌باره‌ی بوی بد در اين گستره‌ی باستانی گفت: «امروزه بوی بدی چغازنبيل يا از تخمير زباله‌های نيشکر است، يا پسمانده‌ی زباله‌ای است که با آب درهم آميخته شده است.»
اثر جهانی چغازنبيل در مثلثی جای گرفته است که ٣ راس آن کارخانه‌های ميان‌آب، کارون و هفت‌تپه قرار دارند که اين کارخانه‌ها، زمين‌های گسترده‌ای را زير کشت نيشکر دارند. برداشت نيشکر از راه آتش زدن انجام می شود که اين به خودی خود يک آلاينده‌ی طبيعی به شمار می آيد که هم به چغازنبيل و هم به مردم آسيب می رساند.
روستاييان بر اين باورند كه، ٣ راه بيشتر برای گذر چارپايان ندارند. ٢ راه  پيرامون چغازنبيل است که به شوند دره‌های ژرف مرگ دام‌ها را در پی دارد. می ماند يک راه که  هموار و کوتاه است و آن هم گذر گوسفندان از ميانه‌ی چغازنبيل است.
به گفته‌ی روستاييان پيرامون چغازنبيل، حتا پايگاه ميراث‌فرهنگی بارها جلوی گذر دام‌ها را گرفته‌اند که گله‌‌های پی در پی در شورای حل اختلاف را دربر داشته است.




ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


«بهرام‌شاه» رفاه را در ايران گسترد



نگار پاكدل :

بهرام گور،(بهرام پنجم یا وهرام)، پانزدهمین شاهنشاه ایران از دودمان ساسانی‏، پسر و جانشین یزدگرد اول بوده است. پس از مرگ یزدگرد بزرگان ایران شاهزاده ای را به‌نام خسرو بر تخت نشاندند اما ”منذر بن نعمان“ امیر حیره، که سرپرست بهرام بود او را یاری کرد و نيرويی مجهز به ‌فرماندهی پسر خود «نعمان بن منذر» به‌سوی بهرام فرستاد، نعمان به سوی تیسفون راند و بزرگان وحشت كرده و با منذر و بهرام به گفت‌و‌گو پرداختند، در پايان، خسرو از تخت پادشاهی به زير كشيده شد و بهرام (از سال ۴۲۱ تا ۴۳۸ میلادی به مدت  ١٧ سال) بر تخت پادشاهی تكيه زد، مشهور است وی برای به‌‌دست آوردن تخت سلطنت، تاج شاهی را از میان دو شیر ربود.
وی پادشاهی نيک سيرت بود و برای مردم زمانش رفاه و خوشبختی را به ارمغان آورد، به نوشته‌ی رخدادنگاران ايرانی و عرب وی پادشاهی دادخواه و آبادگر و هوشمند بوده است، دل‌بستگی‌ بهرام شاه به شکار گورخر شوند(دليل) آن بود  که به وی فرنام بهرام گور بدهند.
بهرام هنگام نشيتن برتخت شاهی گفت: «اینک که بر تخت و آيین طهمورث و پدری نیاکان‌مان نشستم خدای بزرگ را ستایش می‌کنم و از او سپاسگزارم، من اکنون شما کارگزاران را به نیکی و خرد و دانش که یادگار زرتشت است راهنمایی می‌کنم ، من خواستار این جهان زود گذر،( سپنج ) نیستم و برای گذاشتن نام نیک از خود برای آیندگان کوشش خواهم کرد، اکنون می گويم، به مردم تهیدست و ناتوان زور نخواهم گفت و به یاری آنان خواهم شتافت، سپاه ایران را نیرومند خواهم کرد و پایبند خواهم بود تا دشمنان ایران را همواره از پای درآورم، تلاش خواهم کرد که جز راستی با مردم رفتار نکنم و اگر از سوی مردم اشتباه سر بزند آنان‌را می بخشم، اکنون شما را به دین اجدادی و کهن ایرانی می خوانم و هرگز از راه نیاکان خود برنخواهم گشت.»
داستان‌های بسیار در چابکی بهرام  در جنگ با اقوام شمالی و دولت بیزانس و شکارهای وی گفته‌اند، این رويدادها هم در ادبیات و هم در نقاشی ایران شهرت دارد.
وی نخست با اقوام وحشی شمالی جنگید و آنان را شکست داد در 421 ميلادی جنگی میان او و« تئودوسیوس» امپراتور روم در گرفت، فرماندهی سپاه ایران با «مهر‌نرسی» بود، وی تمامی ارمنستان را ضمیمه‌ی ایران كرد و به سبب آشتی نامه ای که در سال 422 ميلادی امضا شد ایرانیان در کشور خود به عیسویان آزادی دینی دادند و رومیان هم همین حق را به زردشتیان ساكن بیزانس دادند.
بهرام پس از پیروزی بر «هپتال‌ها» هدایای بسیاری را راهی «آتشکده‌ی شیز» کرد و مالیات سه سال مردم ایران را به آنان بخشود و 20 میلیون درهم از خزانه‌ی سلطنتی را میان مردم ایران تقسیم کرد، سپس فرمان داد در روز نخست هر ماه دادگاه‌هایی تشکیل شود و همه‌ی فرمانروایان و سرداران و بزرگان حکومتی در آنجا باشند و اگر کسی از مردم از آنان شکایتی دارد آن‌را به دادگاه تقدیم کند تا شاهنشاه  به آنان رسیدگی کند.
هیچ‌یک از شاهنشاهان ساسانی به‌جز اردشیربابکان و خسرو انوشیروان به مانند بهرام گور محبوب مردم نبوده‌‌اند وی نسبت به‌ همه خیرخواهی می‌کرد.
شاهنشاهی بهرام گور برای ایرانیان؛ آبادانی، ارتش نیرومند، مرزهای مستحکم، زمینهای آباد، کشاورزی پربرکت، مالیات‌های سبک و زندگی خوب همراه با شادی و خوش گذرانی برای ایرانیان پيشكش آورد.
به گفته‌ی فردوسی بزرگ که از زندگی نامه ساسانی ها ( خدای نامه ) برداشت کرده، شاهنشاهی بهرام هم‌زمان با پیدا کردن گنج‌های بسیاری از دل خاک شد، این گنج‌ها که به گنج‌های جمشید شاه نسبت داده شده است گمان می رود همان خزانه های سلطنتی کورش و داریوش بوده است كه به بهرام رسيد و کارگزاران وی آنها را از زیر خاک بیرون آوردند، به فرمان بهرام شاه مردم نیز باید در این ثروت ملی شريک باشند  و در اين زمان بهرام شاه می‌گوید:« من نیاز به گنج ندارم زیرا جوان و تندرست هستم و با کار و کوشش و نبرد با بیگانگان و متجاوزان به خاک ایران ثروت‌های زیادی کسب خواهم کرد، پس کسانی به این گنج‌ها نیاز دارند که فقیر هستند، کسانی که از کار افتاده و قادر به کار کردن نیستند، زنان بیوه و کودکان یتیم باید سهم داشته باشند، این یک منبع ملی است و همگان باید در آن شريك باشند.»
آمده که او در آخرین سال‌های سلطنت سخنرانی کرد و به بزرگان و کارگزاران حکومتی ایران هشدار داد، كه اگر از راه راست و نیکویی به مردم سرپيچي كنيد، آگاه باشيد که هم‌چون پدرم و حتا سخت‌تر از او با شما برخورد خواهم کرد به همین شوند(دليل) وی در یک توطئه كه از سوی  بزرگان دولتی ترتيب داده شده بود کشته شد.

يار‌ی نامه ها:
دايرة المعارف فارسی
فرهنگ فارسی معین
مسعودی( مروج الذهب )
تاریخ طبری






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


مقبره کوروش هخامنشی


تخت جمشید





تاريخ : یک شنبه 29 آبان 1390برچسب:تخت جمشید و آرامگاه کوروش از منظره هوایی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

از اردیبهشت سال ۸۸ صحبت‌هایی مبنی بر ساخت جزیره مصنوعی فروهر در اطراف شهر سیراف بوشهر و در خلیج همیشه فارس آغاز شده است. این پروژه بزرگ گردشگری برای نخستین بار است که در ایران اجرا می‌شود.
به گزارش تکناز طرح ساخت جزیره مصنوعی به شکل نماد فروهر در شاخاب پارس (خلیج فارس) درحال تکمیل بوده و مجوزهای اولیه و موافقت اصولی این پروژه نیز دریافت شده است.
این جزیره با مساحتی بالغ بر ۶ میلیون و دویست هزار متر مربع در محدوده‌ای به ابعاد ۳ در ۵ کیلومتر، روبروی حاشیه بندر تاریخی سیراف در استان بوشهر ساخته خواهد شد.
این جزیره شامل منطقه مسکونی، هتل، دانشگاه، پارک انرژی خورشیدی، زمین ورزش، فرهنگسرای بزرگ ملل و گفتگوی تمدن ها، رصدخانه عمومی است. همچنین مجوزهای اولیه اجرای این پروژه نیز دریافت شده است.

ساخت جزیره مصنوعی فروهر در خلیج فارس + عکس

اسفندیار اختیاری؛ نماینده ایرانیان زرتشتی که عضو تیم مدیریت این پروژه است ضمن اعلام این خبر افزود:«در آینده‌ای نزدیک طرح این پروژه که بیش از ۶۰ کارشناس در حال بررسی آن هستند، آماده می‌شود و طرح نهایی این جزیره در نشست‌هایی تخصصی برای آخرین بار بررسی خواهد شد تا شاهد اجرای یک پروژه کم نظیر باشیم».
این جزیره مصنوعی درکناره منطقه پارس جنوبی و در حاشیه بندر تاریخی سیراف ساخته خواهد شد.

براساس باور ایرانیان، فروهر یکی از اجزای وجود هر آدمی است که او را به سمت پیشرفت و راستی رهنمون خواهد کرد و هریک از قسمت‌های این نماد مفهومی دربردارد.
در نشست انجمن موبدان تهران با طراحان و مجریان ساخت جزیره مصنوعی فروهر در شاخاب پارس ، درمورد نگاره فروهر و مفاهیم آن گفتگو شد.

ساخت جزیره مصنوعی فروهر در خلیج فارس + عکس

اسفندیار اختیاری به مهندس فرصت، به عنوان ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار طرح و همچنین طراحان همراه وی تاکید کرد که ساخت این جزیره یک پروژه معماری ساده نیست؛ زیرا هر گوشه‌ای از فرهنگ ایرانی و زرتشتی مفاهیم بالایی را در خود دارد. به ویژه نماد فروهر که هرکدام از بخش‌های این نگاره مفهوم و منظور دارد و بی‌حکمت نیست.
نماینده انجمن موبدان همچنین با اشاره به استفاده از نماد فروهر پیش از دوران هخامنشیان توسط ملل دیگر ادامه داد:« این نماد در ایران مهر ایرانی خورده است و با اندیشه و مفاهیم ارزشمندی همراه شده است».
همچنین وی با اشاره به معماری خانه‌های زرتشتیان، دقت درجهت سازه‌ها و نمادهای عددی رمزگونه را یادآور شد و مفاهیم اسطوره ای آنها را برای طراحان حاضر که دانشجویان معماری بودند، بازگو نمود.
سپس مهندس فرصت، در سخنانی بخشهای گوناگون جزیره فروهر را برای حاضرین توضیج داد و معماری را برگرفته از سه فلسفه دانست که یکی از آنها فلسفه سهروردی است.
نماینده ایرانیان زرتشتی نیز با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب که می‌گویند ما افتخار می‌‌کنیم که از آغاز یکتاپرست بودیم، پرسش‌هایی را درباره این پروژه بزرگ گردشگری مطرح نمود.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

کارگاه پرنده‌شناسی در «زيست‌کره‌ی توران» برپا می‌شود



خبریار امرداد- صدیقه نوده فراهانی :

همزمان با دومين جشنواره‌ی گردشگری «سفر به زيستگاه زاغ بور» در گستره‌ی نمونه‌ی گردشگري «زيست‌کره‌ی توران» شاهرود، کارگاه پرنده‌شناسی برپا خواهد شد.
 به گزارش میراث آریا، «حميد يزدانی»، مدير‌کل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان سمنان در این‌باره گفت: «اين جشنواره در 26 و 27 آبان‌ماه، براي دومين سال پياپی به مناسبت روز ملی پرنده‌نگری و با آرمان آشنايی گردشگران با توانمندی‌های گردشگری طبيعی از جمله پرنده‌نگری، در شهرستان شاهرود برپا می شود.»
گفتنی است 25 آبان‌ماه از سوی کميته‌ی ملی طبيعت‌گردی به عنوان روز ملی «پرنده‌نگری و استقبال از پرندگان مهاجر» نام‌گذاری شده است.
یزدانی با تاکيد بر اين که شهرستان شاهرود از توانمندی بالايی در زمينه‌ی برگزاری تورهای پرنده‌نگری برخوردار است، گفت: «برگزاری اين جشنواره‌ها در ماندگاری روستایی‌ها و کشاندن گردشگر نقش موثری دارد.»
وی با اشاره به اين که دوستداران براي شرکت در اين جشنواره می توانند به دفترهای خدمات گردشگری شاهرود بروند، افزود: «دیدن زاغ بور و ديگر انواع پرندگان، برپايی کارگاه پرنده‌شناسی و بازديد از روستای هدف گردشگری «قلعه‌بالا» و گستره‌ی نمونه‌ی گردشگری توران همراه با رصد آسمان شب کوير از جمله برنامه‌های جشنواره‌ی گردشگری سفر به زيستگاه زاغ بور است.»
گستره‌ی توران که در جنوب راه تهران – مشهد و در شمال‌خاوری(:شرقي) دشت کوير است، از 3 بخش پارک ملی، پناهگاه حيات‌وحش و گستره‌ی حفاظتی تشکيل شده و پس از پناهگاه حيات‌وحش «نايبندان»، دومين گستره‌ی بزرگ تحت حفاظت سازمان محيط‌زيست کشور است.
اين گستره از نظر پوشش گياهي از گوناگونی بالايی برخوردار بوده و در ميان گونه‌های جانوری آن برخی از نادرترين گونه‌ها مانند يوزپلنگ آسيايی، گورخر ايرانی و پرندگانی هم‌چون زاغ بور و هوبره ديده می شود.






ارسال توسط سورنا



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:ویراژ,دخمه,برج خاموشان,خیله,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:کویر مرنجاب,قلاده,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


ترک ها بر ديواره‌ی تخت جمشيد و خطر فروپاشی



خبريار امرداد-نگار پاكدل :
ترک‌های فراوان و تازه بر بنای تخت جمشید، اين سازه‌ی برجسته‌ی ايرانی را در خطر ریزش و آسیب جدی قرار داده است.
به گزارش مهر، «محمد اسدپور»، فعال میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت گفت: «با گذشت زمان شاهد افزوده شدن ترک‌هایی ميان سنگ‌ها، ستون‌ها و کاخ‌های مجموعه‌‌ي جهانی تخت‌جمشید هستیم.»
وی ادامه داد: «هنگامی‌که از پلکان‌ها وارد تخت جمشید می‌شویم در دروازه ملل، ستون‌هایی هست که ترک‌هایی خورده‌اند و اين ترک ها تازه است.»
به گفته‌ی اسدپور سنگ‌ها به شوندهای(:دليل‌های) گوناگون؛ فرسایش و باران‌های اسیدی، شرایط آب و هوایی و گذشت زمان، فسیل شده و ترک‌هایی در آن‌ها پديد می‌آید، كه روزانه بر اين ترک ها افزوده می شود و به شوند(:دلیل) کنترل نشدن از سوی مسوولان و كارشناسان این ترک‌ها روز به روز بیشتر شده است.
«اسدپور»، درباره‌ي آسيب‌ها‌ گفت:« در دیواره‌های دروازه‌ي ناتمام، ترک‌هایي دیده می‌شود که آجرهای آن قابل ديدن است. همچنين در کاخ صدستون، نیز ترک‌های فراواني ديده مي‌شود، در این مجموعه هر گردشگری بخواهد بازدیدی از تخت‌جمشيد داشته باشد به سادگی مي‌تواند این ترک‌ها را ببيند.»
 
 

اين مدير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي  يادآور شد: «در درگاه کاخ‌موزه، شکاف‌ها و ترک‌های گوناگونی در بخش خاوری(:شرقی) ديده می شود كه انحنای یک ستون را درپی داشته است. ترک‌های دیواره‌ی کاخ‌موزه به‌اندازه‌ای است که هنگاميكه از سمت چپ به کاخ‌موزه می رويم این ترک‌ها را به سادگی مي‌توان ديد.»
 
 

  وی در پايان گفت: «در مجموعه‌ی جهانی تخت‌جمشید، مدیریت بحران وجود ندارد، از همين روی به مسوولان امر پیشنهاد دادیم که درباره‌ی شوند(:دليل) این ترک‌ها، كاوش شود و مقرر شده کارشناسان برای بررسی این موضوع و جلوگیری از پیشرفت آن به این مجموعه سفر کرده و راهکارها را ارايه دهند، چرا كه اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور با فروپاشی نمای کنونی رو به رو خواهیم بود. هر دم بر ترک‌های سنگ یا دیواره‌ها افزوده می‌شود كه اگر این ترک‌ها به‌گونه‌ی گسل و شکاف باشد و یکی از کاخ‌ها ويران شود دیگر نمی‌توان کاری انجام داد از این رو نياز است  كه کارشناسان راهکارهای اساسی را ارايه دهند.»






ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:رشید شهرت,خدایار,کانکس,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


  ٢١ آبان‌ماه سالروز ثبت «آتشكده‌ی آتشكوه» و «آتشكده‌ی نياسر» در سياهه‌ی آثار ملی ايران
به ياد آتشكده‌های خاموش



صديقه نوده فراهاني :

آتشكده‌ی آتشكوه
«آتشکده‌ی آتشکوه» یکی از مهم‌ترین و برترین آتشکده‌های زرتشتیان جهان به شمار می‌رود که در ۵ کیلومتری راه نیمه‌‌ور به دلیجان و در نزدیکی روستای «آتشکوه» شهرستان محلات قرار دارد. تاريخ‌دان‌ها ديرينگي این ساختمان را به روزگار ساسانیان نسبت ‌مي‌دهند. البته اكنون از اين ساختمان چهارتاقی تنها ستون‌هايی برجا مانده و از سقف و ديواره‌های آن هيچ اثری نيست. چهارتاقی ساختمانی است كه بر چهارپایه‌ی استوار ساخته مي‌شده و گنبدی بر روی گوشواره‌ها و بر بالای این چهارپایه‌ای بزرگ قرار داشت که تاق‌نماهایی آنها را به یکدیگر پيوند مي‌داد. اين بنای چهار تاقی دربردارنده‌ي ستون‌های سنگی استوانه‌ای است که بر روی هم استوار شده‌اند. این ساختمان پيش از اين اتاق‌هایي سرپوشیده و جايي برای برافروختن آتش داشت.
به گفته‌ي «ابن‌فقیه همدانی» این ساختمان تا سده‌ي چهارم هجری برپا و سالم بوده ‌است. همچنین او این اثر را هم‌رديف با «ایوان کسری» و «پرستشگاه آناهیتا» در کنگاور دانسته ‌است.
«هوتوم شیندلر» و «آندره گدار» در دهه‌ي ۱۳۱۰ خورشیدی به واكاوي این ساختمان پرداخته‌اند. گدار ابتدا از اين ساختمان با عنوان آتشكده یاد می‌کند و نقشه‌ای از دیوار پيراموني و دهلیزهای احتمالی آن بر پايه‌ي تصوراتی که می‌کرده، مي‌كشد اما پس از آن با به‌دست آوردن دانستني‌هاي بيشتر، نقشه‌ي خود را رد می‌کند و از اين ساختمان به عنوان یک نشانه‌ي راه‌یابی یاد می‌کند.
از ويژگي‌هاي اين آتشكده‌ي خاموش مي‌توان به ریزه‌کاری‌های به‌کار رفته در بهره‌گیری از سنگ‌های پاستون‌ها و ستون‌ها اشاره كرد، به گونه‌اي كه هیچ‌گاه دوبند سنگ روی هم قرار نگرفته ‌است. در ساخت اين اثر از آجرهای چهارگوش با نمای سنگ استفاده شده و برای استواری بیشتر در درون دیوارها، تیرچه‌ي چوبی به‌کار رفته ‌است.
«آتشکده‌ي آتشکوه»، در ٢١ آبان‌ماه 1317 خورشيدي، به شماره‌ي 311 در سياهه‌ي آثار ملی ايران به ثبت رسیده است.

آتشكده‌ي نياسر
«آتشكده يا چهارتاقی نیاسر»، اثري تاريخي و ملي است كه در 35 کیلومتری شمال باختري كاشان، بر بلندي‌هاي شهر نیاسر و در کنار چشمه‌ی آبی به همین نام قرار دارد.
پژوهشگران هنگام ساخت اين ساختمان را واپسين سال‌هاي روزگار اشکانی و یا آغاز ساسانی می‌دانند. به باور «آندره گدار»، معمار و باستان‌شناس فرانسوي، اين آتشكده نخستين پرستشگاه و آتشکده‌ای است که در روزگار ساسانی، با آرمان گسترش دین و آیین زرتشتی، در نیاسر ساخته شده است.
 برای این ساختمان کاربری‌های گوناگونی مانند نشان راه‌یابی، ساختمان یادبود، آتشكده و گور بزرگان بيان شده است.
اين آتشكده دربردارنده‌ی اتاقی است كه به چهار تاقی دگرگون شده است. ساختمان اين آتشكده از سنگ با ملات گچ ساخته شده و بخش‌های پایینی آن از لاشه‌ی سنگ و بخش‌های بالایی و به ويژه تاق‌ها از سنگ‌هایی به شکل آجر تراشیده ساخته شده است.
آتشكده‌ی تاريخی نياسر كاشان در تاريخ ياد شده، با شماره‌ی ۳۱۶ در سياهه‌ی آثار ملی ايران ثبت شده است.






ارسال توسط سورنا

 

سنگ‌نبشته‌های باستانی؛ رازهای سر به مهر سنگی

نقش رستم
کهن ترین نقش‌هایی كه در نقش رستم كنده شده به نخستین پادشاهان هخامنشی از جمله كورش، كمبوجیه، داریوش و خشایارشاه تعلق دارد. الگوی معماری آنچه....


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:کرتیر,نقش رجب,نقش رستم,سنگ نبشته,الگو,,
ارسال توسط سورنا

 

جنگلی برای كویرنشینان!

استاج
شاید یكی از چیزهایی كه در روستا نسبت به سایر مناطق و بویژه شهرها از اصالت بیشتری برخوردار است، نحوه برگزاری مراسم عروسی است. عروسی در استاج به صورت سنتی با سرنا همراه است. به هنگام....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

کوچه باغ‌های خیال انگیز و کاخ سنگی ناصری/ سفری یک روزه به نگین البرز

شهرستانک
تقریبا تمام کسانی که مهمان این روستای منحصربه فرد شده اند به اتفاق می گویند سه چیز شهرستانک را از سایر روستاهای استان تهران و اطراف آن تمایز می‌دهد....
 


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

تصاویری از زیباترین کویر ایران!

کویر مرنجاب
کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد، كویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می شود......


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:کویر ایران,کویر مرنجاب,آران و بیدگل,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  «امرداد» برگزار می كند
جشنواره‌ای برای زنده‌ نگه‌داشتن ترانه‌های دری و زرتشتی

نام‌نويسی نخستين جشنواره‌ی پاسداری از فرهنگ و سنت‌های زرتشتی آغاز شد
 
خبرنگار امرداد - اشکان خسرو پور :

 

 

نخستين جشنواره‌ی پاسداری از فرهنگ و سنت‌های زرتشتی، با موضوع ترانه‌های زرتشتی ازسوی هفته‌نامه‌ی امرداد، برپا می شود.

اين جشنواره قرار است ٢٦ و ٢٧ آبان‌ماه و ٣ آذرماه، از ساعت ١٦ در تالار دبستان گيو برگزار شود و زرتشتیانی كه در زمينه‌ی خواندن ترانه‌های دری و فارسی ( با موضوع زرتشتی) توانايی يا علاقه داشته باشند، می توانند در آن شركت كرده و هنرنمايی كنند.

هر خواننده‌ی شركت‌كننده در اين برنامه می تواند حداكثر 6 ترانه را برگزيده و بخواند.

ترانه‌های برتر از سوی مردم داوری شده و به برترين‌ها پيشكش‌هايی داده خواهد شد.

نخستين جشنواره‌ي پاسداري از فرهنگ و سنت‌هاي زرتشتي، با موضوع سيروگ‌‌پزي، ١٦ آبان‌ماه در شاه‌ورهرام‌ايزد تهران برگزار شد كه در آن، شمار بسياري از همكيشان باشنده بودند.

همكيشان می توانند برای نام‌نويسی و آگاهی بيشتر تا ٢٥ آبان‌ماه ( به جز پنج‌شنبه‌ها)، از ساعت ٩ تا ١٧ با شماره تلفن ١-٨٨٣٢٥٣٣٠ تماس بگيرند.
همه‌ی همكيشان می توانند براي تماشای مسابقه و همكاری در گزينش بهترين آهنگ. در اين همايش شركت كنند.
 

آيين نامه جشنواره پاسداری از سنت‌ها و فرهنگ زرتشتی (ترانه های زرتشتی)

 

 

1-     هرخواننده‌ای می تواند يک همراه به عنوان نوازنده‌ داشته باشد. بديهی است خود خوانندگان نيز می توانند به تنهايی بنوازند يا بدون موسيقی بخوانند.

2-     نوازنده‌ها بايد از سازهای سنتی ايران استفاده كنند.

3-     خوانندگان بايد به هنگام نام‌نويسی نام ترانه‌های خود را بگويند.

4-     ترانه‌ها بايد زرتشتی باشند يا به زبان دری يا به زبان فارسی ولی با موضوع زرتشتی (مانند: شد فروردين به به ...)

5-     هر خواننده حداكثر 6 ترانه می تواند بخواند.

6-     سامانه‌ي صوتي در تالار دبستان گيو فراهم است و نيازي به آماده‌سازی از سوی خوانندگان ندارد.

7-     داوري ترانه‌ها را مردم انجام می دهند.

8-     مردم به عنوان داور به ترانه‌ها امتياز می دهند و بنابراين ترانه‌ها در جايگاه‌های نخست تا سوم قرار مي‌گيرند.

9-     روزهاي برگزاري 26 و 27 آبان‌ماه و 3 آذرماه خواهد بود و در روز پايانی سه تن به عنوان برنده اعلام شده و جوايز توزيع خواهد شد.
10 - آخرين مهلت نامنويسی تا ساعت 18 روز 25 آبان‌ماه است.




تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:اشکان خسروپور,ترانه دری,دری,,
ارسال توسط سورنا

 

این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید!

این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید! (+عکس)
آب و هوای روستا در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. البته درست است که هوای روستا در پاییز سرد است اما دیدن این روستا.....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

سفر به دریاچه 30 میلیون ساله/ نقاشی خدا با رنگ‌هایی که تا به حال ندیده‌اید!

 دریاچه گهر
اما زیبایی خیره كننده و چشم اندازهای بدیع دریاچه سبب شده هر ساله با وجود سختی راه، انبوهی از مردم لرستان، استان های اطراف و دیگر نقاط كشور، با پای پیاده یا....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 21 تا 27 آبان

 




شنبه 21 آبان:

  • اصفهان باردیگر پایتخت ایران شد،  12نوامبر سال 1598 میلادی (21 آبان) شهر اصفهان یک بار دیگر پایتخت ایران شد. شاه عباس اول تصمیم به انتقال پایتخت از قزوین گرفته بود و کار این انتقال هفت سال طول کشیده بود. پیش از دوران سلطنت شاه عباس، اصفهان در سال 931 میلادی به تصمیم «مرداویز» قهرمان ملی ما که سودای احیاء امپراتوری ایران باهمه مراسم و آیین های باستانی اش را در سر داشت، پایتخت اعلام شده بود. وی نخستین مراسم «سده» پس از ساسانیان را در همین شهر برگزار کرده بود و سخن گفتن و نوشتن، جز به فارسی را ممنوع ساخته بود. طغرل سلجوقی نیز مدتی اصفهان را پایتخت خود کرده بود. در سال 1915 هجری (1294 میلادی ـ زمان سلطنت احمد شاه ) هم تصمیم گرفته شد که اصفهان پایتخت شود که به علت ورود نیروهای خارجی متخاصم یکدیگر به ایران و تبدیل ایران به گوشه ای از میدان جنگ جهانی اول عملی نشد.

دوشنبه 23 آبان:

  • خشکسالی سه ساله ایران، 14 نوامبر 467 میلادی، پس از سه سال خشکسالی شدید در ایران، ریزش باران آغاز شد که یک هفته طول کشید و پیروز ساسانی شاه وقت دستور داد که به این مناسبت، از آن پس هر سال در چنین هفته ای جشن بگیرند. خشکسالی سه ساله ایران همزمان با هجوم پی در پی اقوام شمال شرقی معروف به هپتال ها بود که بالاخره «پیروز» مجبور شد در گرگان برای جلوگیری از دست اندازی آنان سدی بلند، همانند دیوار چین بسازد که مردم محل بقایای آن را «سد سکندر!» گویند.

سه‌شنبه 24 آبان:

  • تاسیس حکومت غزنویان، 15 نوامبر سال 988 میلادی سبکتکین ازسران طوایف معروف به«ترکان غز = اغوز ها» کابل را تصرف کرد که مورخان این روز را سالروز تاسیس حکومت غزنویان می دانند که عمدتا بر ایران خاوری و گاهی تا «ری» حکومت کردند. ساسانیان برای جلوگیری از ورود طوایف دوردست «آلتائیک» به فرارود (ماوراءالنهر)، در سرحدات شمالی این منطقه (سیر دریا = رود سیحون) پادگانهای متعدد تحت عنوان «مرزبان» تاسیس کرده بودند که پس از افتادن ایران به دست عرب، این پادگانها برچیده شد و مهاجرت آن طوایف به «فرارود» آغاز گردید و عباسیان و پیش از آنان حتی امویان به استفاده از مردان این طوایف در ارتشهای خود پرداختند که اصطلاحا «غلام» خطاب می شدند و از این طریق قدرت یافتند. قدرت گرفتن سبکتکین هم از همین راه بود. وی عمیقتر از پیشینیان خود در ایران خاوری پیشروی کرده بود.

چهارشنبه 25 آبان:

  • نبرد قادسیه و تغییر مسیر تاریخ ایرانیان، نبرد قادسیه میان اعراب مسلمان و ایران 16 نوامبر 636 میلادی آغاز شد و تا نیمروز 19 نوامبر بطول انجامید. این نبرد به شکست نیروهای ایران انجامید و متعاقب آن، اعراب تیسفون را تصرف کردند و سپس به تعقیب یزدگرد سوم شاه وقت که از تیسفون عقب نشینی کرده بود پرداختند و در دو جنگ دیگر، جلولا و نهاوند، نیز او را شکست و به خراسان فراری دادند که در مرو ترور شد. اعراب سپس ایران را شهر به شهر به تصرف درآوردند. در پی سقوط تیسفون بود که اعراب از جزیرةالعرب به بین النهرین (عراق) مهاجرت کردند و شهرهای کوفه و بصره را ساختند.
  • روزی که سنگبنشته های ایران باستان خوانده شدند، 16 نوامبر 1846 را روزی نوشته اند که «سر هنری راولینسونSir Henry C. Rawlinson» موفق به خواندن خطوط میخی سنگنبشته داریوش بزرگ در بیستون شد و آن را ترجمه کرد. این سنگنبشته مربوط به سال 519 پیش از میلاد (2 هزار و 528 سال پیش) است که حدود جغرافیایی ایران در آن مشخص شده و «سند مالکیت میهن ما» بشمار می رود - تنها کشور جهان که چنین سندی را دارد. راولینسون از دهه 1830 تلاش خود را برای خواندن کتیبه های (خط میخی) ایران باستان آغاز کرده بود.

پنجشنبه 26 آبان:

  • کودتای سیاسی در ایران سال 487 میلادی، با این که ارتش ایران به فرماندهی سپهبد «زرمهر» هپتالها را در فرارود (آسیای میانه) شکستی سخت داده بود، بزرگان کشور در یک نشست محرمانه در 17 نوامبر سال 487 میلادی تصمیم گرفتند که بلاش، شاه ساسانی وقت را برکنار و قباد (گواد = گوات) را بر جای او بنشانند و این تصمیم (کودتا)، بدون خونریزی عملی شد. بزرگان ایران از مسامحه بلاش در قبال خزرهای مهاجر به مناطق شمالی دریای مازندران که ستیزه جویی می کردند خسته شده بودند.
  • سالگشت درگذشت «جامی»، مولفان تاریخ فلسفه، پس از تطبیق تقویم میلادی با تقویم هجری قمری، 16 نوامبر را سالگشت فوت نورالدین عبدالرحمن جامی شاعر و فیلسوف ایرانی ذکر کرده اند که در سال1492 (13 محرم 898 هجری قمری) در هرات از این دنیا رفت. کرونیکلرهای غرب سالروز درگذشت جامی را 19 نوامبر این سال نوشته اند. جامی برجسته ترین فارسی سرای قرن پانزدهم میلادی 18 اوت سال 1414 میلادی (817 هجری قمری) در «جام» واقع در خراسان بزرگتر به دنیا آمده و در هرات و سمرقند تحصیل کرده بود. وی در عین حال از آخرین صوفیان بزرگ بشمار می آید.

آدینه 27 آبان:

  • روزی که بهرام گور، شاه ایران شد، در پی کشته شدن یزدگرد یکم شاه ساسانی وقت با لگد اسب در نزدیکی نیشابور در نهم نوامبر 420 میلادی، هجدهم نوامبر این سال بهرام پسر کوچکتر او خود را بهرام پنجم شاه ایران خواند. شاپور برادر بزرگ بهرام قبلا در یک درگیری کشته شده بود و «نرسی» برادر میانی، مقام پادشاهی را نمی پذیرفت و بزرگان ایران با شاه شدن بهرام (معروف به بهرام گور) موافق نبودند. یکی از دلایل مخالفت بزرگان این بود که مادر او سوشندخت، یک بانوی ایرانی یهودی بود. بزرگان ایران (و به نوشته مورخان اروپایی: طبقه گرندیز، و یا گراندس) در دوران سلطنت 21 ساله یزدگرد نسبت به پیروان ادیان دیگر، بسیار حساس شده بودند زیرا که یزدگرد وسیعا به مسیحیان قلمرو ایران آزادی مذهبی و اجازه تاسیس کلیسا و حتی تبلیغ داده بود. 
  • روزی که مجلس روسیه متن قرارداد تقسیم ایران را دریافت کرد!  18 نوامبر سال 1907 ایسفولسکی وزیر امور خارجه وقت روسیه متن قرارداد انگلستان و روسیه منعقد در 31 اوت همین سال مبنی بر تقسیم ایران میان خود را به پارلمان تازه تاسیس روسیه (دوما) جهت اطلاع تسلیم کرد. این قرارداد که بدون توجه به استقلال ایران که 12 قرن قدرت اول و یا یکی از دو قدرت برتر جهان و از لحاظ ادبیات و معارف تا قرن هفدهم در سطوح بالا قرار داشت تنظیم و به اجرا گذارده شده بود در سن پترزبوگ به امضا رسیده بود.

  برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 





تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:دوما,بهرام گور,یزدگرد اول,لگد اسب,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


تنها آب‌انبار هفت بادگیری جهان، در ریگزارهای یزد فرو مي‌رود



سورنا لطفي‌نيا :
 
تنها آب انبار هفت بادگيري جهان، در روستاي تاريخي «عصرآباد» استان يزد، است. هفت بادگیر قد کشیده پيرامون آب انبار، همانند دکل های کشتی غرق شده در حال فرو رفتن زیر ریگزارهای کویر هستند.
به گزارش مهر؛ عصر آباد روستایی متروک است که تا 60 سال پیش نزديك به 50 خانوار در آن زندگی می‌کردند اما با خشک شدن كاريز(:قنات) محل زندگی خود را رها کرده و دیگر به آن‌جا بازنگشتند. نام پيشين این روستا «مجومرد» بوده و در زبان فارسی قدیم به نام مرد جویای محبت شهرت داشته است.
آب انبار هفت بادگیر موجود در این روستا بازمانده‌اي از روزگار قاجار است و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۷۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ویژگی بزرگ این آب انبار داشتن هفت بادگیر بلند است. هر بادگیر دارای چهار بادگير در هر سو است. آجر خشت خام، ساروج، گچ و قلوه سنگ عمده مصالح به‌کار رفته در این سازه است.
اما از آن‌جایی که روستای عصرآباد و روستاهای پيرامون آن همواره زير هجوم توفان های شنی است اکنون این آب انبار با همه‌ي هفت بادگیرش در حال فرو رفتن در میان تلی از شن‌های روان است، حال آن‌که هیچ گردشگری راه بدان‌جا ندارد و کمتر کسی آماده است کیلومترها از یزد فاصله بگیرد تا این سازه‌ي  روبه نابودي را ببیند.
هر چند که سازمان میراث فرهنگی یزد چند سال پیش آب انبار را بهسازي(:مرمت) کرد اما از آن همه رسیدگی اکنون دیوار نوشته‌های روی آب انبار را می توان دید و حفاران غیرمجاز را که پيرامون این روستا، خاک‌ها را زیر و رو می كنند تا شاید عتیقه‌ای بیابند.
 








تاريخ : پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:ریگزار,دکل,عصرآباد,عصر آباد,مجومرد,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:ام رستم,دکتر مصدق,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

يازده هزار دست‌نوشته‌ی خطی پارسی، جهانی می شود



سورنا لطفی نيا :
دست‌نوشته‌های پارسی جای گرفته در مجموعه‌ی نسخه‌های خطی كتابخانه‌ی بريتانيا، تا سه سال ديگر در شبكه اينترنت در دسترس همگان خواهدبود.
با انجام پروژه ديجيتالی کردن دست نوشته‌های پارسی، تا سه سال ديگر بيش از يازده هزار اثر، از دست نوشته‌های پارسی در مجموعه‌ی نسخه‌های خطی کتابخانه بريتانيا از راه اينترنت در دسترس همگان قرار مي‌گيرد.
به گزارش ميراث فرهنگی؛ بر پايه‌ی برنامه ريزی های انجام شده، دست نوشته‌های پارسی موجود در مجموعه‌ی دست‌نوشته‌های اين کتابخانه و با خواست دسترسی آزاد پژوهشگران و دوستداران در سراسرجهان، تا سه سال ديگر ديجيتالی و در اينترنت پخش می شود.
مجموعه دست نوشته‌های پارسی در کتابخانه بريتانيا يکی از بزرگ‌ترين و نامدارترين مجموعه‌های جهان است که در برگيرنده‌ی بيش از ١١٠٠٠ نسخه‌ی خطی اصل، از همه‌ی سرزمين‌ها و فرهنگ‌های جهان، درباره‌ی ايران است. اين مجموعه، از ديد زمانی نيز دامنه‌ی گسترده‌ای از سده‌ی ١٢ ميلادی تا امروز را دربر می گيرد. بسياری از اين دست نوشته‌ها، متون بسيار کميابی هستند و برخی نيز دارای تصويرها و نگاره‌های بی مانندی هستند که امروزه از نامدارترين مينياتورها و نقاشی های مکتب‌های نقاشی ايرانی و مغول شناخته شده‌اند. هم اکنون دسترسی به اين آثار تنها از راه مراجعه به کتابخانه شدنی است.
با انجام اين كار، آثارموجود، در شمار مواد و آثار پژوهشی آنلاين خواهند بود که امکان بالا بردن سطح تحقيقات و موضوعات پژوهشی را در همه‌ی حوزه‌های همسو به ويژه موسيقی ايرانی و نقاشی و ادبيات پارسی فراهم می کند . همچنين امکان معرفی و شناخت و نيز نگهداری از بخشی از ميراث گران‌سنگ ايران، برای نسل‌های آينده، فراهم می شود.






تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:گران سنگ,خط,دست خط,دست نوشته,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 
دانش‌آموزان «گرمدره»، در يک دژ باستانی درس می خوانند
   
 
سورنا لطفی نيا :
نزديک به ٧٨ دانش‌آموز روستای گرمدره استان چهارمحال و بختیاری همچنان در مدرسه‌ای که در دژ تاریخی این روستا جاي دارد، درس می‌خوانند.
این دانش‌آموزان همراه با انجام بازی‌های کودکانه خود در این دژ، به درس و كسب دانش می‌پردازند.
به گزارش همشهري؛ مدرسه‌ی این دانش‌آموزان درون دژ جای گرفته و دانش‌آموزان از این‌که در یک دژ تاریخی بازی می‌کنند و درس می‌خوانند بسیار خوشحال هستند.
مدرسه شهید محمد منتظری روستای گرمدره در سال 1362 بنيادگذاری شد و آغاز به كار كرد.
«فیروز مردانی» مدیر مدرسه‌، با اشاره به ديرينگی دژ که به روزگار قاجاریه می رسد، گفت: «بسیاری از مردم، تاریخ این دژ را بیش از این می‌دانند و آن را به روزگار صفویه نسبت می‌دهند و شوند(:دلیل) این سخن را جای گرفتن در كنار رودخانه‌ی زاینده رود می‌دانند.»
مردانی افزود: «از این شمار دانش‌آموزان مدرسه، 40دانش‌آموز دختر و 38 دانش‌آموز پسر هستند. حصار‌های این مدرسه را دیوارهای دژ تاریخی ساخته‌اند و این مدرسه درون یک اثر تاریخی زیبا جای دارد که شوربختانه به شوند بي‌مهري سازمان میراث فرهنگی استان روبه‌نابودی است. در فصل زمستان وبا آغاز بادوباران هر روز شاهد از بین رفتن بخشی از این سازه بسیار زیبای تاریخی هستیم.»
مردانی با اشاره به اینکه ضلع شمالی وباختری(:غربی) این دژ تاریخی برای دانش‌آموزان خطر ساز است، گفت: «شماری از کشاورزان در پشت دیوار این بخش درختکاری کرده وبا هر آبیاری و نم شدن دیوار بخشی از دیوار نابود می‌شود که هر دم برای دانش‌آموزان خطر ساز است.»

به باور مردانی، سازمان میراث فرهنگی در زمینه نگهداري و بهسازی(:مرمت) این دژ تاریخی مسوول است و اهالی روستا از سازمان مربوطه خواستار نگهداری و بهسازي آن، که نشانگر ديرينگي و شناسه‌ی(:هویت) مردم و روستاست، هستند.
يكی از دانش‌آموزان درباره‌ی اين مدرسه گفت: «در روزهایی که باریدن برف آغاز می شود، آفتاب تنها بخش‌‌هایی از مدرسه را می‌گیرد که این بخش‌‌ها بیشتر کنار دیوارهای شمالی است که روبه‌نابودی است و دانش‌آموزان بیشتر آن بخش را برای بازی برمی گزينند و این کار باعث می‌شود که مربیان کنار بچه‌ها حضور داشته باشند تا برای آنها مشکلی پیش نیاید.»




تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:دژ تاریخی,فیروز مردانی,گرمدره,دژ باستانی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 14 تا 20 آبان

 



گروه مردم :


یکشنبه 15 آبان:

  • سپاهیان ایران پیش به سوی قسطنطنیه، واحدهایی از ارتش ایران که مامور تصرف قسطنطنیه (استانبول امروز) و پایان دادن به حکومت رومیان بر گوشه شمال غربی آسیا شده بودند ششم نوامبر سال 608 میلادی از کوههای توروس (ترسوس واقع در جنوب غربی ترکیه امروز) گذشتند. فرماندهی ارتش امپراتوری ایران پس از بازگرفتن سوریه، نیروهای خود را دو دسته کرده بود؛ یک سپاه مامور تصرف همه فلسطین و دو سپاه راهی تصرف قسطنطنیه شده بودند و سپاهیانی که مامور تصرف قسطنطنیه شده بودند در این روز ازکوههای توروس گذشته بودند .
  • شش روز پس از اعلان جنگ انگلستان به ایران (بر سر هرات)، ششم نوامبر سال 1856 میلادی ــ شش روز پس از اعلان جنگ انگلستان به ایران بر سر هرات، نیروهای انگلیسی مستقر در هند عازم جنگ با ایران شدند. این عملیات ضد ایران را «سر جیمز آوت رام» فرماندهی می کرد. در آن زمان لرد «پالمرستون» نخست وزیر انگلستان بود.     نیروهای انگلیسی یکم ژانویه سال 1857 (درست دو ماه پس از روز صدور اعلان جنگ) بوشهر را تصرف کردند و دولت وقت ایران را مجبور به صرف نظر کردن از هرات ساختند که قرنها حاکم نشین خراسان و زادگاه شاه عباس و یکی از مراکز فرهنگ و ادب ایران بوده است.

دوشنبه 16 آبان:

  • یک روز درخشان در تاریخ ایرانیان؛ روزی که ایران باردیگر ابر قدرت جهان شد، هفتم نوامبرسال 260 میلادی در شهر تیسفون (مدائن ــ 36 کیلومتری جنوب بغداد امروز) شاپور یکم، رئیس وقت کشور ایران از دودمان ساسانی، در مراسمی در برابر والرین (پوبلیوس لیسینیوس والریانوس) امپراتور روم و ژنرالهایش که بر دست و پایشان زنجیر بود؛ ایران را تنها ابر قدرت جهان اعلام کرد. والرین و ژنرالهایش درجنگ به اسارت ایران در آمده بودند و این روز نه تنها یکی از روزهای درخشان تاریخ میهن گرامی ما، بلکه همه مشرق زمین است.
  • ورود نیروهای عثمانی به آذربایجان در نوامبر 1914 ، در این روز در سال 1293 (7 نوامبر 1914) متعاقب ورود نیروهای روسیه به ایران، نیروهای عثمانی با مستشاران آلمانی خود به آدربایجان وارد شدند. کردهای قلمرو عثمانی (ترکیه و عراق) نیز از فرصت سوء استفاده و به ایران رخنه کردند و .... 

سه‌شنبه 17 آبان:

  • همه قلمرو امپراتوری روم در آسیا به تصرف ایران درآمد، پس از پیروزی درخشان ایران در جنگ سال 53 پیش از میلاد در منطقه حرّان (کارهه) که ضمن آن کراسوس از اعضای سه گانه شورای عالی ریاست بر روم و پسرش کشته و هفت لژیون رومی منهدم شد، «ارد Orod» شاه وقت ایران از دودمان اشکانی به مداخله در امور روم پرداخت و این مداخله در جریان جنگ داخلی رومیان (سال 49 تا 44 پیش از میلاد) به اوج خود رسید و شاه ایران هردم از یکی از سرداران رومی که بر سر کسب قدرت با هم می جنگیدند حمایت و وعده کمک نظامی و اعزام سرباز می داد و آتش اختلاف را شعله ور می ساخت .

چهارشنبه 18 آبان:

  • سالگشت مرگ یزدگرد یکم بانی شهر یزد بر اثر لگد اسب، نهم نوامبر سال 420 میلادی یزدگرد یکم از دودمان ساسانیان که رهسپار جنگ و بیرون راندن هون ها از مناطق شمالی ماوراءالنهر بود در محل چشمه سبز (چهل و چند کیلومتری نیشابور) بر اثر لگد اسب کشته شد. وی خود تصمیم به رام کردن یک اسب سرکش گرفته بود. یزدگرد یکم 21 سال بر ایران سلطنت کرد و در دهه اول قرن چهارم میلادی شهر یزد را ساخت که نام وی بر آن نهاده شده است. از کارهای مهم یزدگرد تحمل ادیان دیگر در قلمرو ایران بود. فردوسی در باره واقعه درگذشت یزدگرد یکم چنین سروده است:
         بغرید و یک جفت زد بر سرش ــ به خاک اندر آمد سر و افسرش
         زخاک آمد و خاک شد یزدگرد ــ ........ 

پنجشنبه 19 ابان:

  • سالروز گشایش آبراه دریای سرخ به رود نیل که به تصمیم داریوش بزرگ ساخته شد، دهم نوامبر سال 518 پیش از میلاد کار ساختن آبراه میان دریای سرخ و رودنیل به منظور عبور کشتی های ایران از خلیج فارس به مدیترانه تکمیل شد. این روز پس از محاسبات تقویمی به دست آمده است.  سنگنبشته های به دست آمده در طول این آبراه نشان می دهد که پس از اتمام کار هر قسمت از این آبراه، جزئیات کار بر سنگ حک و در محل نصب می شد که مشروح آن درکتاب «تاریک و روشن های مصر باستان» تالیف مصرشناس آلمانی «کارول میسلیویک» آمده است که این کتاب توسط دیوید لورتن به انگلیسی ترجمه شده و دانشکاه «کرنل» آمریکا آن رامنتشر ساخته است.

آدینه 20 آبان:

  • سپاسگزاری سنای روم از دولت ایران، یازدهم نوامبرسال 401 میلادی سنای روم از اقدام ایران مبنی بر دادن آزادی مذهبی به مسیحیان سپاسگزاری کرد که در صورتجلسه مذاکرات آن روز این مجلس درج شده و باقی مانده است. یزدگرد یکم، شاه ساسانی ایران که در سال 399 میلادی به سلطنت رسیده بود پس از دریافت درخواست دولت روم مبنی بر دادن آزادی انجام آیین های دینی به مسیحیان قلمرو ایران، برغم مخالفت موبدان زرتشتی با این درخواست موافقت کرده بود. 

  برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 

 





تاريخ : یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:قسطنطنیه,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

پیدا شدن جسد مومیایی شده کنار یک امامزاده

 

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف از کشف تعدادی کوزه و یک جسد مومیایی شده در جوار امامزاده سیدسوفی شهرستان ازنا در استان لرستان خبر داد.

 

 

 

 

حسن ربیعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس، با بیان این مطلب افزود: شب گذشته گروهی گنج‌یاب در حال حفاری غیرمجاز در جوار امامزاده سیدسوفی ازنا همراه با دستگاه گنج‌یاب و اسلحه دستگیر شدند.

وی ادامه داد: این گروه با تطمیع یکی از کارگران طرح توسعه امامزاده سیدسوفی مبادرت به این اقدام کرده بودند که با هوشیاری پرسنل اداره اوقاف ازنا افراد مذکور هنگام این اقدام ناشایست دستگیر شدند.

ربیعی تصریح کرد: گفته می‌شود براساس تصاویر دستگاه مانیتور، اشیاء مذکور شامل چند کوزه و قالب یک جسد مومیایی شده است.

همچنین براساس گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف مدیرکل اوقاف استان لرستان با بیان اینکه این اشیاء تاریخی در دالانی مسقف در کنار امامزاده سوفی کشف شده است، گفت: امامزاده سیدسوفی ازنا هم‌اکنون در حال بازسازی و توسعه است و با مراقبت و هوشیاری توانستیم این اشیاء را قبل از آنکه به یغما برود از چنگ غارتگران میراث فرهنگی نجات دهیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل مذکور را دستگیر کنیم.

وی تأکید کرد: شورای تأمین شهرستان ازنا پیش از ظهر امروز جلسه‌ای را با حضور اعضا برگزار کرد و مصوب شد که عصر امروز در محل مذکور اشیاء صورت جلسه و تحویل اداره اوقاف لرستان شود.

مدیرکل اوقاف استان لرستان تصریح کرد: در صورت عدم تأمین امنیت اشیاء این اشیاء به رسم امانت تحویل اداره میراث فرهنگی استان لرستان خواهد شد تا پس از احداث موزه امامزاده سیدسوفی این اشیاء به این موزه بازگردانده شود.

 

 

خبرگزاری فارس





تاريخ : یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:مومیایی,ازنا,سید سوفی,سوفی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 قاسم‌آباد یکی از روستاهای اصیل و تاریخی ایران، واقع در شرق گیلان و از توابع شهرستان رودسر است.

 قاسم آباد ، از دو بخش قاسم آباد علیا  و قاسم آباد سفلی تشکیل می‌شود.

 منطقه قاسم آباد در شهرستان رودسر و در شرق گیلان دارای ویژگی فرهنگی خاصی است،

لباس قاسم‌آبادی ، از قدیمی ترین و اصیل ترین لباس‌های ایران و مشرق زمین است که در جشنواره‌های بین المللی مختلف مد و لباس ، حائز جوایز ویژه شده‌است  لباس زنان قاسم آباد به دلیل تنوع رنگی زیاد و جذابیت بالابسیار معروف بوده و عمومیت پیدا کرده است به طوری که نشانه هایی از این لباس در نقاط دیگر جلگه شرق گیلان دیده می شود.

این لباس شامل یک روسری زیرین به نام (مندیل) که به جای آن از کلاه نیز استفاده شده و با تعداد زیادی سکه در قسمت پیشانی تزیین می شود البته این کلاه مختص قاسم آباد نیست، جلیقه این لباس به مانند جلیقه های دیگر بوده با فرق این که با سکه تزئین شده است. پیراهن لباس قاسم آبادی تفاوت خاصی با پیراهن های نقاط مختلف گیلان دارد.

  دامن آن از پارچه ساده و یا گل دار که روی آن با فرم استانداردی نواردوزی شده تشکیل می شود. البته این فرم نواردوزی در روستاهای مختلف متغیر است و در واقع تکمیل دهنده لباس های مجلسی روستاهای همجوار قاسم آباد شده است.

 همچنان ، مردان قاسم آبادی ، با لباسی مرکب از پیراهن قرمز جگری و شلوار سیاه ، در مسابقات کشتی گیله مردی شرکت می‌کنند.






تاريخ : سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:قاسم آباد,مندیل,زرین,روسری زرین,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:هتل عباسی,اجلاس اپک,اپک,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


سرونوش؛ تنها ذخیره‌گاه جنگلی جهان در گلستان



سورنا لطفي‌نيا :
سرونوش يک گونه‌ی درختی كمياب و آسيب‌پذير است كه تنها زيستگاه آن در جهان، جنگل‌های گلستان است.
به گزارش مهر؛ سرونوش، درختی بومی آسیا، همیشه سبز، دارای پوستی به رنگ قهوه‌ای نزديک به قرمز است که ذخیره‌گاه جنگلی آن در گلستان است. 
این گونه نادر و كمياب از ديد بخش‌بندی گیاهی جزو گونه‌های آسیب پذیر است که شوربختانه در ١٠ سال گذشته ٢٠ درصد کاهش جمعیت داشته است.
برابر ماده ٤٢ و ٤٨ قانون، بريدن این گونه ارزشمند جرم بوده و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
«حمید سلامتی»، مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: «دست‌اندازی های بی‌رویه مانند بريدن گسترده‌ی درختان، چرای بيش از اندازه‌ی دام، ذغال‌گیری و.. روند تندی به خودگرفته بود و امروزه با قرق منطقه و اعمال روش‌های علمی و مدیریتی تحت محافظت اداره منابع طبیعی شهرستان علی‌آباد کتول این روند کاهش یافته است.
وي افزود: « ١٩٦ هکتار از ذخیره‌گاه، زير پوشش گونه‌ي نگهداري شده‌ي سرونوش است و بلندمازو، داغداغان، لور، آزاد، کرکو، ممرز، پلت، انجیلی، اوری، خرمندی و انجیر نیز در این منطقه به‌گونه‌ی پراکنده یافت می شود.»
به گفته وی، سرونوش درختی بومی آسیا، همیشه سبز، پوست به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز، دارای برگ‌هایی به درازاي يک و نيم، تا دو میلیمتر، نورپسند، كم و بيش پايدار به سرما و خشکی با زادآوری بذری است و زيستگاه آن در جنوب شهر فاضل آباد است.
 وی یادآورشد: «پیش بینی می شود با مدیریت درست در كار نگهداري از ذخیره‌گاهها و برنامه‌های احیایی و انجام كارهاي نگهداري مانند كارهاي بیولوژیکی براي جلوگيري از نابودي این گونه ارزشمند، روند خوبي را در راه گسترش این گونه داشته باشیم.»
«علی ناصری» معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به ديرينه بودن ذخیره‌گاه سرونوش گفت: «در سال ١٣٢٠ نزديك به ٢٠ هکتار از این زمين‌ها در آتش‌سوزي از ميان رفت، اما پس از ٧٠ سال طبیعت بدون دخالت انسان خود را بازسازی کرده است.»
وي افزود: «در استان ٤ گونه سوزنی برگ وجود دارد  که با توجه به شرایط اقلیمی از آنها در جنگل‌کاری استفاده می شود.»
ناصري گفت: «گستره‌ي ذخیره‌اه سرونوش ١٩٥ هکتار است که با توجه به اهمیت موضوع مدیریت حفاظت،حصار کشی انجام شده است.»
 







ارسال توسط سورنا

بنام خدا


خبرگزاری میراث آریا:

 

یونسکو كارشناسانی برای بازدید از پاسارگاد می‌فرستد

 



نگار پاكدل :

هرچند حدود دو سال از مرمت آرامگاه کوروش می‌گذرد اما هماهنگ نبودن رنگ میان سنگ‌های قدیمی آرامگاه با سنگ‌های جدید باعث بروز انتقادهایی شده‌ که گفته می‌شود این انتقادها حساسیت یونسکو را هم نسبت به موضوع بیشتر کرده‌است، تا جایی‌كه یونسكو بر‌آن شده تا گروهی از کارشناسان را برای بازدید از عملکرد سازمان میراث فرهنگی روانه پاسارگاد کند.
به گزارش میراث آریا:«سامان خسروانی»، مدیر بنیاد پاسارگاد در این باره گفته: «انجمن‌های تاریخی سال‌هاست که با شكل نگهداری و مرمت پاسارگاد مخالفت کرده‌اند چراکه به جای استفاده از مرمت‌گران ماهر، از افراد بومی در مرمت آرامگاه کوروش استفاده می‌شود که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.»
خسروانی در ادامه افزود: «مرمت پاسارگاد به دلیل بازتاب‌های جهانی بسیار عجولانه و در مدت زمان کوتاهی انجام شد، به گونه‌ای که برنامه‌ی زمانی مرمت بیشتر از 6 ماه  طول نکشید و با این‌که این موضوع اعتراض‌های انجمن‌های تاریخی را به دنبال داشت اما متولیان میراث فرهنگی حتی به وعده نشستی که قرار بود با  موسسات و انجمن‌های تاریخی داشته‌باشند عمل نکردند».
وی، با تاکید این موضوع که طبق قانون و اصول مرمت باید مرمت‌های ادواری مشخص باشد و بیننده با مشاهده آن پی به مرمت‌های انجام شده ببرد ادامه داد: «هم‌اکنون در مرمت آرامگاه کوروش از مصالحی استفاده شده که در برابر آب و هوا و بارندگی‌ها مقاومت ندارد و مواد مرمتی، همجنس با سنگ‌های آرامگاه نیست، همین امر باعث شده که آرامگاه از جلوه مناسبی برخوردار نباشد.»
خسروانی درباره حساسیت یونسکو به نحوه مرمت پاسارگاد گفت: «البته  ما در جریان متن نامه یونسکو به سازمان میراث فرهنگی نیستیم اما می‌دانیم که سازمان یونسکو حساسیت ویژه ای نسبت به مرمت پاسارگاد دارد به‌ گونه‌ای که گفته می‌شود هیاتی قرار است برای بازرسی به ایران بیایند و از عملکرد میراث فرهنگی بازدید کند، چراکه وضعیت آن بسیار نگران کننده است».
این درحالی است که مدیران مجموعه پاسارگاد با بیان این که چنین نامه‌ای به دست آنها نرسیده اعلام کردند که مرمت‌های صورت گرفته تحت نظر یونسکو بوده‌است.

 






تاريخ : یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:مرمت آرامگاه کوروش,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


پيدا شدن شهری كه هزار سال از گم‌شدنش می گذشت



سليمان لطفی نيا :

برجای مانده‌هایی از شهر گمشده «جرم‌وا» پس از هزار سال در گستره‌ی داراب استان فارس پیدا شد.
هم‌اكنون این شهر باستانی که گفته می‌شود از روزگاران پیش‌ از تاریخ، تا سده‌ی سوم هجری مهی(:قمری) كاربری داشته، به گونه‌ای غیرقانونی كاوش شده است. نشانه‌های این شهر تاریخی را می‌توان در کتاب جغرافیایی ابوعبدالله مِقدسی دید.




ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی