به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  «امرداد» برگزار می كند
جشنواره‌ای برای زنده‌ نگه‌داشتن ترانه‌های دری و زرتشتی

نام‌نويسی نخستين جشنواره‌ی پاسداری از فرهنگ و سنت‌های زرتشتی آغاز شد
 
خبرنگار امرداد - اشکان خسرو پور :

 

 

نخستين جشنواره‌ی پاسداری از فرهنگ و سنت‌های زرتشتی، با موضوع ترانه‌های زرتشتی ازسوی هفته‌نامه‌ی امرداد، برپا می شود.

اين جشنواره قرار است ٢٦ و ٢٧ آبان‌ماه و ٣ آذرماه، از ساعت ١٦ در تالار دبستان گيو برگزار شود و زرتشتیانی كه در زمينه‌ی خواندن ترانه‌های دری و فارسی ( با موضوع زرتشتی) توانايی يا علاقه داشته باشند، می توانند در آن شركت كرده و هنرنمايی كنند.

هر خواننده‌ی شركت‌كننده در اين برنامه می تواند حداكثر 6 ترانه را برگزيده و بخواند.

ترانه‌های برتر از سوی مردم داوری شده و به برترين‌ها پيشكش‌هايی داده خواهد شد.

نخستين جشنواره‌ي پاسداري از فرهنگ و سنت‌هاي زرتشتي، با موضوع سيروگ‌‌پزي، ١٦ آبان‌ماه در شاه‌ورهرام‌ايزد تهران برگزار شد كه در آن، شمار بسياري از همكيشان باشنده بودند.

همكيشان می توانند برای نام‌نويسی و آگاهی بيشتر تا ٢٥ آبان‌ماه ( به جز پنج‌شنبه‌ها)، از ساعت ٩ تا ١٧ با شماره تلفن ١-٨٨٣٢٥٣٣٠ تماس بگيرند.
همه‌ی همكيشان می توانند براي تماشای مسابقه و همكاری در گزينش بهترين آهنگ. در اين همايش شركت كنند.
 

آيين نامه جشنواره پاسداری از سنت‌ها و فرهنگ زرتشتی (ترانه های زرتشتی)

 

 

1-     هرخواننده‌ای می تواند يک همراه به عنوان نوازنده‌ داشته باشد. بديهی است خود خوانندگان نيز می توانند به تنهايی بنوازند يا بدون موسيقی بخوانند.

2-     نوازنده‌ها بايد از سازهای سنتی ايران استفاده كنند.

3-     خوانندگان بايد به هنگام نام‌نويسی نام ترانه‌های خود را بگويند.

4-     ترانه‌ها بايد زرتشتی باشند يا به زبان دری يا به زبان فارسی ولی با موضوع زرتشتی (مانند: شد فروردين به به ...)

5-     هر خواننده حداكثر 6 ترانه می تواند بخواند.

6-     سامانه‌ي صوتي در تالار دبستان گيو فراهم است و نيازي به آماده‌سازی از سوی خوانندگان ندارد.

7-     داوري ترانه‌ها را مردم انجام می دهند.

8-     مردم به عنوان داور به ترانه‌ها امتياز می دهند و بنابراين ترانه‌ها در جايگاه‌های نخست تا سوم قرار مي‌گيرند.

9-     روزهاي برگزاري 26 و 27 آبان‌ماه و 3 آذرماه خواهد بود و در روز پايانی سه تن به عنوان برنده اعلام شده و جوايز توزيع خواهد شد.
10 - آخرين مهلت نامنويسی تا ساعت 18 روز 25 آبان‌ماه است.




تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:اشکان خسروپور,ترانه دری,دری,,
ارسال توسط سورنا

 

این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید!

این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید! (+عکس)
آب و هوای روستا در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. البته درست است که هوای روستا در پاییز سرد است اما دیدن این روستا.....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

سفر به دریاچه 30 میلیون ساله/ نقاشی خدا با رنگ‌هایی که تا به حال ندیده‌اید!

 دریاچه گهر
اما زیبایی خیره كننده و چشم اندازهای بدیع دریاچه سبب شده هر ساله با وجود سختی راه، انبوهی از مردم لرستان، استان های اطراف و دیگر نقاط كشور، با پای پیاده یا....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 21 تا 27 آبان

 




شنبه 21 آبان:

  • اصفهان باردیگر پایتخت ایران شد،  12نوامبر سال 1598 میلادی (21 آبان) شهر اصفهان یک بار دیگر پایتخت ایران شد. شاه عباس اول تصمیم به انتقال پایتخت از قزوین گرفته بود و کار این انتقال هفت سال طول کشیده بود. پیش از دوران سلطنت شاه عباس، اصفهان در سال 931 میلادی به تصمیم «مرداویز» قهرمان ملی ما که سودای احیاء امپراتوری ایران باهمه مراسم و آیین های باستانی اش را در سر داشت، پایتخت اعلام شده بود. وی نخستین مراسم «سده» پس از ساسانیان را در همین شهر برگزار کرده بود و سخن گفتن و نوشتن، جز به فارسی را ممنوع ساخته بود. طغرل سلجوقی نیز مدتی اصفهان را پایتخت خود کرده بود. در سال 1915 هجری (1294 میلادی ـ زمان سلطنت احمد شاه ) هم تصمیم گرفته شد که اصفهان پایتخت شود که به علت ورود نیروهای خارجی متخاصم یکدیگر به ایران و تبدیل ایران به گوشه ای از میدان جنگ جهانی اول عملی نشد.

دوشنبه 23 آبان:

  • خشکسالی سه ساله ایران، 14 نوامبر 467 میلادی، پس از سه سال خشکسالی شدید در ایران، ریزش باران آغاز شد که یک هفته طول کشید و پیروز ساسانی شاه وقت دستور داد که به این مناسبت، از آن پس هر سال در چنین هفته ای جشن بگیرند. خشکسالی سه ساله ایران همزمان با هجوم پی در پی اقوام شمال شرقی معروف به هپتال ها بود که بالاخره «پیروز» مجبور شد در گرگان برای جلوگیری از دست اندازی آنان سدی بلند، همانند دیوار چین بسازد که مردم محل بقایای آن را «سد سکندر!» گویند.

سه‌شنبه 24 آبان:

  • تاسیس حکومت غزنویان، 15 نوامبر سال 988 میلادی سبکتکین ازسران طوایف معروف به«ترکان غز = اغوز ها» کابل را تصرف کرد که مورخان این روز را سالروز تاسیس حکومت غزنویان می دانند که عمدتا بر ایران خاوری و گاهی تا «ری» حکومت کردند. ساسانیان برای جلوگیری از ورود طوایف دوردست «آلتائیک» به فرارود (ماوراءالنهر)، در سرحدات شمالی این منطقه (سیر دریا = رود سیحون) پادگانهای متعدد تحت عنوان «مرزبان» تاسیس کرده بودند که پس از افتادن ایران به دست عرب، این پادگانها برچیده شد و مهاجرت آن طوایف به «فرارود» آغاز گردید و عباسیان و پیش از آنان حتی امویان به استفاده از مردان این طوایف در ارتشهای خود پرداختند که اصطلاحا «غلام» خطاب می شدند و از این طریق قدرت یافتند. قدرت گرفتن سبکتکین هم از همین راه بود. وی عمیقتر از پیشینیان خود در ایران خاوری پیشروی کرده بود.

چهارشنبه 25 آبان:

  • نبرد قادسیه و تغییر مسیر تاریخ ایرانیان، نبرد قادسیه میان اعراب مسلمان و ایران 16 نوامبر 636 میلادی آغاز شد و تا نیمروز 19 نوامبر بطول انجامید. این نبرد به شکست نیروهای ایران انجامید و متعاقب آن، اعراب تیسفون را تصرف کردند و سپس به تعقیب یزدگرد سوم شاه وقت که از تیسفون عقب نشینی کرده بود پرداختند و در دو جنگ دیگر، جلولا و نهاوند، نیز او را شکست و به خراسان فراری دادند که در مرو ترور شد. اعراب سپس ایران را شهر به شهر به تصرف درآوردند. در پی سقوط تیسفون بود که اعراب از جزیرةالعرب به بین النهرین (عراق) مهاجرت کردند و شهرهای کوفه و بصره را ساختند.
  • روزی که سنگبنشته های ایران باستان خوانده شدند، 16 نوامبر 1846 را روزی نوشته اند که «سر هنری راولینسونSir Henry C. Rawlinson» موفق به خواندن خطوط میخی سنگنبشته داریوش بزرگ در بیستون شد و آن را ترجمه کرد. این سنگنبشته مربوط به سال 519 پیش از میلاد (2 هزار و 528 سال پیش) است که حدود جغرافیایی ایران در آن مشخص شده و «سند مالکیت میهن ما» بشمار می رود - تنها کشور جهان که چنین سندی را دارد. راولینسون از دهه 1830 تلاش خود را برای خواندن کتیبه های (خط میخی) ایران باستان آغاز کرده بود.

پنجشنبه 26 آبان:

  • کودتای سیاسی در ایران سال 487 میلادی، با این که ارتش ایران به فرماندهی سپهبد «زرمهر» هپتالها را در فرارود (آسیای میانه) شکستی سخت داده بود، بزرگان کشور در یک نشست محرمانه در 17 نوامبر سال 487 میلادی تصمیم گرفتند که بلاش، شاه ساسانی وقت را برکنار و قباد (گواد = گوات) را بر جای او بنشانند و این تصمیم (کودتا)، بدون خونریزی عملی شد. بزرگان ایران از مسامحه بلاش در قبال خزرهای مهاجر به مناطق شمالی دریای مازندران که ستیزه جویی می کردند خسته شده بودند.
  • سالگشت درگذشت «جامی»، مولفان تاریخ فلسفه، پس از تطبیق تقویم میلادی با تقویم هجری قمری، 16 نوامبر را سالگشت فوت نورالدین عبدالرحمن جامی شاعر و فیلسوف ایرانی ذکر کرده اند که در سال1492 (13 محرم 898 هجری قمری) در هرات از این دنیا رفت. کرونیکلرهای غرب سالروز درگذشت جامی را 19 نوامبر این سال نوشته اند. جامی برجسته ترین فارسی سرای قرن پانزدهم میلادی 18 اوت سال 1414 میلادی (817 هجری قمری) در «جام» واقع در خراسان بزرگتر به دنیا آمده و در هرات و سمرقند تحصیل کرده بود. وی در عین حال از آخرین صوفیان بزرگ بشمار می آید.

آدینه 27 آبان:

  • روزی که بهرام گور، شاه ایران شد، در پی کشته شدن یزدگرد یکم شاه ساسانی وقت با لگد اسب در نزدیکی نیشابور در نهم نوامبر 420 میلادی، هجدهم نوامبر این سال بهرام پسر کوچکتر او خود را بهرام پنجم شاه ایران خواند. شاپور برادر بزرگ بهرام قبلا در یک درگیری کشته شده بود و «نرسی» برادر میانی، مقام پادشاهی را نمی پذیرفت و بزرگان ایران با شاه شدن بهرام (معروف به بهرام گور) موافق نبودند. یکی از دلایل مخالفت بزرگان این بود که مادر او سوشندخت، یک بانوی ایرانی یهودی بود. بزرگان ایران (و به نوشته مورخان اروپایی: طبقه گرندیز، و یا گراندس) در دوران سلطنت 21 ساله یزدگرد نسبت به پیروان ادیان دیگر، بسیار حساس شده بودند زیرا که یزدگرد وسیعا به مسیحیان قلمرو ایران آزادی مذهبی و اجازه تاسیس کلیسا و حتی تبلیغ داده بود. 
  • روزی که مجلس روسیه متن قرارداد تقسیم ایران را دریافت کرد!  18 نوامبر سال 1907 ایسفولسکی وزیر امور خارجه وقت روسیه متن قرارداد انگلستان و روسیه منعقد در 31 اوت همین سال مبنی بر تقسیم ایران میان خود را به پارلمان تازه تاسیس روسیه (دوما) جهت اطلاع تسلیم کرد. این قرارداد که بدون توجه به استقلال ایران که 12 قرن قدرت اول و یا یکی از دو قدرت برتر جهان و از لحاظ ادبیات و معارف تا قرن هفدهم در سطوح بالا قرار داشت تنظیم و به اجرا گذارده شده بود در سن پترزبوگ به امضا رسیده بود.

  برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 





تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:دوما,بهرام گور,یزدگرد اول,لگد اسب,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


تنها آب‌انبار هفت بادگیری جهان، در ریگزارهای یزد فرو مي‌رود



سورنا لطفي‌نيا :
 
تنها آب انبار هفت بادگيري جهان، در روستاي تاريخي «عصرآباد» استان يزد، است. هفت بادگیر قد کشیده پيرامون آب انبار، همانند دکل های کشتی غرق شده در حال فرو رفتن زیر ریگزارهای کویر هستند.
به گزارش مهر؛ عصر آباد روستایی متروک است که تا 60 سال پیش نزديك به 50 خانوار در آن زندگی می‌کردند اما با خشک شدن كاريز(:قنات) محل زندگی خود را رها کرده و دیگر به آن‌جا بازنگشتند. نام پيشين این روستا «مجومرد» بوده و در زبان فارسی قدیم به نام مرد جویای محبت شهرت داشته است.
آب انبار هفت بادگیر موجود در این روستا بازمانده‌اي از روزگار قاجار است و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۷۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ویژگی بزرگ این آب انبار داشتن هفت بادگیر بلند است. هر بادگیر دارای چهار بادگير در هر سو است. آجر خشت خام، ساروج، گچ و قلوه سنگ عمده مصالح به‌کار رفته در این سازه است.
اما از آن‌جایی که روستای عصرآباد و روستاهای پيرامون آن همواره زير هجوم توفان های شنی است اکنون این آب انبار با همه‌ي هفت بادگیرش در حال فرو رفتن در میان تلی از شن‌های روان است، حال آن‌که هیچ گردشگری راه بدان‌جا ندارد و کمتر کسی آماده است کیلومترها از یزد فاصله بگیرد تا این سازه‌ي  روبه نابودي را ببیند.
هر چند که سازمان میراث فرهنگی یزد چند سال پیش آب انبار را بهسازي(:مرمت) کرد اما از آن همه رسیدگی اکنون دیوار نوشته‌های روی آب انبار را می توان دید و حفاران غیرمجاز را که پيرامون این روستا، خاک‌ها را زیر و رو می كنند تا شاید عتیقه‌ای بیابند.
 








تاريخ : پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:ریگزار,دکل,عصرآباد,عصر آباد,مجومرد,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:ام رستم,دکتر مصدق,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

يازده هزار دست‌نوشته‌ی خطی پارسی، جهانی می شود



سورنا لطفی نيا :
دست‌نوشته‌های پارسی جای گرفته در مجموعه‌ی نسخه‌های خطی كتابخانه‌ی بريتانيا، تا سه سال ديگر در شبكه اينترنت در دسترس همگان خواهدبود.
با انجام پروژه ديجيتالی کردن دست نوشته‌های پارسی، تا سه سال ديگر بيش از يازده هزار اثر، از دست نوشته‌های پارسی در مجموعه‌ی نسخه‌های خطی کتابخانه بريتانيا از راه اينترنت در دسترس همگان قرار مي‌گيرد.
به گزارش ميراث فرهنگی؛ بر پايه‌ی برنامه ريزی های انجام شده، دست نوشته‌های پارسی موجود در مجموعه‌ی دست‌نوشته‌های اين کتابخانه و با خواست دسترسی آزاد پژوهشگران و دوستداران در سراسرجهان، تا سه سال ديگر ديجيتالی و در اينترنت پخش می شود.
مجموعه دست نوشته‌های پارسی در کتابخانه بريتانيا يکی از بزرگ‌ترين و نامدارترين مجموعه‌های جهان است که در برگيرنده‌ی بيش از ١١٠٠٠ نسخه‌ی خطی اصل، از همه‌ی سرزمين‌ها و فرهنگ‌های جهان، درباره‌ی ايران است. اين مجموعه، از ديد زمانی نيز دامنه‌ی گسترده‌ای از سده‌ی ١٢ ميلادی تا امروز را دربر می گيرد. بسياری از اين دست نوشته‌ها، متون بسيار کميابی هستند و برخی نيز دارای تصويرها و نگاره‌های بی مانندی هستند که امروزه از نامدارترين مينياتورها و نقاشی های مکتب‌های نقاشی ايرانی و مغول شناخته شده‌اند. هم اکنون دسترسی به اين آثار تنها از راه مراجعه به کتابخانه شدنی است.
با انجام اين كار، آثارموجود، در شمار مواد و آثار پژوهشی آنلاين خواهند بود که امکان بالا بردن سطح تحقيقات و موضوعات پژوهشی را در همه‌ی حوزه‌های همسو به ويژه موسيقی ايرانی و نقاشی و ادبيات پارسی فراهم می کند . همچنين امکان معرفی و شناخت و نيز نگهداری از بخشی از ميراث گران‌سنگ ايران، برای نسل‌های آينده، فراهم می شود.






تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:گران سنگ,خط,دست خط,دست نوشته,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 
دانش‌آموزان «گرمدره»، در يک دژ باستانی درس می خوانند
   
 
سورنا لطفی نيا :
نزديک به ٧٨ دانش‌آموز روستای گرمدره استان چهارمحال و بختیاری همچنان در مدرسه‌ای که در دژ تاریخی این روستا جاي دارد، درس می‌خوانند.
این دانش‌آموزان همراه با انجام بازی‌های کودکانه خود در این دژ، به درس و كسب دانش می‌پردازند.
به گزارش همشهري؛ مدرسه‌ی این دانش‌آموزان درون دژ جای گرفته و دانش‌آموزان از این‌که در یک دژ تاریخی بازی می‌کنند و درس می‌خوانند بسیار خوشحال هستند.
مدرسه شهید محمد منتظری روستای گرمدره در سال 1362 بنيادگذاری شد و آغاز به كار كرد.
«فیروز مردانی» مدیر مدرسه‌، با اشاره به ديرينگی دژ که به روزگار قاجاریه می رسد، گفت: «بسیاری از مردم، تاریخ این دژ را بیش از این می‌دانند و آن را به روزگار صفویه نسبت می‌دهند و شوند(:دلیل) این سخن را جای گرفتن در كنار رودخانه‌ی زاینده رود می‌دانند.»
مردانی افزود: «از این شمار دانش‌آموزان مدرسه، 40دانش‌آموز دختر و 38 دانش‌آموز پسر هستند. حصار‌های این مدرسه را دیوارهای دژ تاریخی ساخته‌اند و این مدرسه درون یک اثر تاریخی زیبا جای دارد که شوربختانه به شوند بي‌مهري سازمان میراث فرهنگی استان روبه‌نابودی است. در فصل زمستان وبا آغاز بادوباران هر روز شاهد از بین رفتن بخشی از این سازه بسیار زیبای تاریخی هستیم.»
مردانی با اشاره به اینکه ضلع شمالی وباختری(:غربی) این دژ تاریخی برای دانش‌آموزان خطر ساز است، گفت: «شماری از کشاورزان در پشت دیوار این بخش درختکاری کرده وبا هر آبیاری و نم شدن دیوار بخشی از دیوار نابود می‌شود که هر دم برای دانش‌آموزان خطر ساز است.»

به باور مردانی، سازمان میراث فرهنگی در زمینه نگهداري و بهسازی(:مرمت) این دژ تاریخی مسوول است و اهالی روستا از سازمان مربوطه خواستار نگهداری و بهسازي آن، که نشانگر ديرينگي و شناسه‌ی(:هویت) مردم و روستاست، هستند.
يكی از دانش‌آموزان درباره‌ی اين مدرسه گفت: «در روزهایی که باریدن برف آغاز می شود، آفتاب تنها بخش‌‌هایی از مدرسه را می‌گیرد که این بخش‌‌ها بیشتر کنار دیوارهای شمالی است که روبه‌نابودی است و دانش‌آموزان بیشتر آن بخش را برای بازی برمی گزينند و این کار باعث می‌شود که مربیان کنار بچه‌ها حضور داشته باشند تا برای آنها مشکلی پیش نیاید.»




تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:دژ تاریخی,فیروز مردانی,گرمدره,دژ باستانی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 14 تا 20 آبان

 



گروه مردم :


یکشنبه 15 آبان:

  • سپاهیان ایران پیش به سوی قسطنطنیه، واحدهایی از ارتش ایران که مامور تصرف قسطنطنیه (استانبول امروز) و پایان دادن به حکومت رومیان بر گوشه شمال غربی آسیا شده بودند ششم نوامبر سال 608 میلادی از کوههای توروس (ترسوس واقع در جنوب غربی ترکیه امروز) گذشتند. فرماندهی ارتش امپراتوری ایران پس از بازگرفتن سوریه، نیروهای خود را دو دسته کرده بود؛ یک سپاه مامور تصرف همه فلسطین و دو سپاه راهی تصرف قسطنطنیه شده بودند و سپاهیانی که مامور تصرف قسطنطنیه شده بودند در این روز ازکوههای توروس گذشته بودند .
  • شش روز پس از اعلان جنگ انگلستان به ایران (بر سر هرات)، ششم نوامبر سال 1856 میلادی ــ شش روز پس از اعلان جنگ انگلستان به ایران بر سر هرات، نیروهای انگلیسی مستقر در هند عازم جنگ با ایران شدند. این عملیات ضد ایران را «سر جیمز آوت رام» فرماندهی می کرد. در آن زمان لرد «پالمرستون» نخست وزیر انگلستان بود.     نیروهای انگلیسی یکم ژانویه سال 1857 (درست دو ماه پس از روز صدور اعلان جنگ) بوشهر را تصرف کردند و دولت وقت ایران را مجبور به صرف نظر کردن از هرات ساختند که قرنها حاکم نشین خراسان و زادگاه شاه عباس و یکی از مراکز فرهنگ و ادب ایران بوده است.

دوشنبه 16 آبان:

  • یک روز درخشان در تاریخ ایرانیان؛ روزی که ایران باردیگر ابر قدرت جهان شد، هفتم نوامبرسال 260 میلادی در شهر تیسفون (مدائن ــ 36 کیلومتری جنوب بغداد امروز) شاپور یکم، رئیس وقت کشور ایران از دودمان ساسانی، در مراسمی در برابر والرین (پوبلیوس لیسینیوس والریانوس) امپراتور روم و ژنرالهایش که بر دست و پایشان زنجیر بود؛ ایران را تنها ابر قدرت جهان اعلام کرد. والرین و ژنرالهایش درجنگ به اسارت ایران در آمده بودند و این روز نه تنها یکی از روزهای درخشان تاریخ میهن گرامی ما، بلکه همه مشرق زمین است.
  • ورود نیروهای عثمانی به آذربایجان در نوامبر 1914 ، در این روز در سال 1293 (7 نوامبر 1914) متعاقب ورود نیروهای روسیه به ایران، نیروهای عثمانی با مستشاران آلمانی خود به آدربایجان وارد شدند. کردهای قلمرو عثمانی (ترکیه و عراق) نیز از فرصت سوء استفاده و به ایران رخنه کردند و .... 

سه‌شنبه 17 آبان:

  • همه قلمرو امپراتوری روم در آسیا به تصرف ایران درآمد، پس از پیروزی درخشان ایران در جنگ سال 53 پیش از میلاد در منطقه حرّان (کارهه) که ضمن آن کراسوس از اعضای سه گانه شورای عالی ریاست بر روم و پسرش کشته و هفت لژیون رومی منهدم شد، «ارد Orod» شاه وقت ایران از دودمان اشکانی به مداخله در امور روم پرداخت و این مداخله در جریان جنگ داخلی رومیان (سال 49 تا 44 پیش از میلاد) به اوج خود رسید و شاه ایران هردم از یکی از سرداران رومی که بر سر کسب قدرت با هم می جنگیدند حمایت و وعده کمک نظامی و اعزام سرباز می داد و آتش اختلاف را شعله ور می ساخت .

چهارشنبه 18 آبان:

  • سالگشت مرگ یزدگرد یکم بانی شهر یزد بر اثر لگد اسب، نهم نوامبر سال 420 میلادی یزدگرد یکم از دودمان ساسانیان که رهسپار جنگ و بیرون راندن هون ها از مناطق شمالی ماوراءالنهر بود در محل چشمه سبز (چهل و چند کیلومتری نیشابور) بر اثر لگد اسب کشته شد. وی خود تصمیم به رام کردن یک اسب سرکش گرفته بود. یزدگرد یکم 21 سال بر ایران سلطنت کرد و در دهه اول قرن چهارم میلادی شهر یزد را ساخت که نام وی بر آن نهاده شده است. از کارهای مهم یزدگرد تحمل ادیان دیگر در قلمرو ایران بود. فردوسی در باره واقعه درگذشت یزدگرد یکم چنین سروده است:
         بغرید و یک جفت زد بر سرش ــ به خاک اندر آمد سر و افسرش
         زخاک آمد و خاک شد یزدگرد ــ ........ 

پنجشنبه 19 ابان:

  • سالروز گشایش آبراه دریای سرخ به رود نیل که به تصمیم داریوش بزرگ ساخته شد، دهم نوامبر سال 518 پیش از میلاد کار ساختن آبراه میان دریای سرخ و رودنیل به منظور عبور کشتی های ایران از خلیج فارس به مدیترانه تکمیل شد. این روز پس از محاسبات تقویمی به دست آمده است.  سنگنبشته های به دست آمده در طول این آبراه نشان می دهد که پس از اتمام کار هر قسمت از این آبراه، جزئیات کار بر سنگ حک و در محل نصب می شد که مشروح آن درکتاب «تاریک و روشن های مصر باستان» تالیف مصرشناس آلمانی «کارول میسلیویک» آمده است که این کتاب توسط دیوید لورتن به انگلیسی ترجمه شده و دانشکاه «کرنل» آمریکا آن رامنتشر ساخته است.

آدینه 20 آبان:

  • سپاسگزاری سنای روم از دولت ایران، یازدهم نوامبرسال 401 میلادی سنای روم از اقدام ایران مبنی بر دادن آزادی مذهبی به مسیحیان سپاسگزاری کرد که در صورتجلسه مذاکرات آن روز این مجلس درج شده و باقی مانده است. یزدگرد یکم، شاه ساسانی ایران که در سال 399 میلادی به سلطنت رسیده بود پس از دریافت درخواست دولت روم مبنی بر دادن آزادی انجام آیین های دینی به مسیحیان قلمرو ایران، برغم مخالفت موبدان زرتشتی با این درخواست موافقت کرده بود. 

  برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 

 





تاريخ : یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:قسطنطنیه,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

پیدا شدن جسد مومیایی شده کنار یک امامزاده

 

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف از کشف تعدادی کوزه و یک جسد مومیایی شده در جوار امامزاده سیدسوفی شهرستان ازنا در استان لرستان خبر داد.

 

 

 

 

حسن ربیعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس، با بیان این مطلب افزود: شب گذشته گروهی گنج‌یاب در حال حفاری غیرمجاز در جوار امامزاده سیدسوفی ازنا همراه با دستگاه گنج‌یاب و اسلحه دستگیر شدند.

وی ادامه داد: این گروه با تطمیع یکی از کارگران طرح توسعه امامزاده سیدسوفی مبادرت به این اقدام کرده بودند که با هوشیاری پرسنل اداره اوقاف ازنا افراد مذکور هنگام این اقدام ناشایست دستگیر شدند.

ربیعی تصریح کرد: گفته می‌شود براساس تصاویر دستگاه مانیتور، اشیاء مذکور شامل چند کوزه و قالب یک جسد مومیایی شده است.

همچنین براساس گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف مدیرکل اوقاف استان لرستان با بیان اینکه این اشیاء تاریخی در دالانی مسقف در کنار امامزاده سوفی کشف شده است، گفت: امامزاده سیدسوفی ازنا هم‌اکنون در حال بازسازی و توسعه است و با مراقبت و هوشیاری توانستیم این اشیاء را قبل از آنکه به یغما برود از چنگ غارتگران میراث فرهنگی نجات دهیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل مذکور را دستگیر کنیم.

وی تأکید کرد: شورای تأمین شهرستان ازنا پیش از ظهر امروز جلسه‌ای را با حضور اعضا برگزار کرد و مصوب شد که عصر امروز در محل مذکور اشیاء صورت جلسه و تحویل اداره اوقاف لرستان شود.

مدیرکل اوقاف استان لرستان تصریح کرد: در صورت عدم تأمین امنیت اشیاء این اشیاء به رسم امانت تحویل اداره میراث فرهنگی استان لرستان خواهد شد تا پس از احداث موزه امامزاده سیدسوفی این اشیاء به این موزه بازگردانده شود.

 

 

خبرگزاری فارس





تاريخ : یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:مومیایی,ازنا,سید سوفی,سوفی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 قاسم‌آباد یکی از روستاهای اصیل و تاریخی ایران، واقع در شرق گیلان و از توابع شهرستان رودسر است.

 قاسم آباد ، از دو بخش قاسم آباد علیا  و قاسم آباد سفلی تشکیل می‌شود.

 منطقه قاسم آباد در شهرستان رودسر و در شرق گیلان دارای ویژگی فرهنگی خاصی است،

لباس قاسم‌آبادی ، از قدیمی ترین و اصیل ترین لباس‌های ایران و مشرق زمین است که در جشنواره‌های بین المللی مختلف مد و لباس ، حائز جوایز ویژه شده‌است  لباس زنان قاسم آباد به دلیل تنوع رنگی زیاد و جذابیت بالابسیار معروف بوده و عمومیت پیدا کرده است به طوری که نشانه هایی از این لباس در نقاط دیگر جلگه شرق گیلان دیده می شود.

این لباس شامل یک روسری زیرین به نام (مندیل) که به جای آن از کلاه نیز استفاده شده و با تعداد زیادی سکه در قسمت پیشانی تزیین می شود البته این کلاه مختص قاسم آباد نیست، جلیقه این لباس به مانند جلیقه های دیگر بوده با فرق این که با سکه تزئین شده است. پیراهن لباس قاسم آبادی تفاوت خاصی با پیراهن های نقاط مختلف گیلان دارد.

  دامن آن از پارچه ساده و یا گل دار که روی آن با فرم استانداردی نواردوزی شده تشکیل می شود. البته این فرم نواردوزی در روستاهای مختلف متغیر است و در واقع تکمیل دهنده لباس های مجلسی روستاهای همجوار قاسم آباد شده است.

 همچنان ، مردان قاسم آبادی ، با لباسی مرکب از پیراهن قرمز جگری و شلوار سیاه ، در مسابقات کشتی گیله مردی شرکت می‌کنند.






تاريخ : سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:قاسم آباد,مندیل,زرین,روسری زرین,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:هتل عباسی,اجلاس اپک,اپک,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


سرونوش؛ تنها ذخیره‌گاه جنگلی جهان در گلستان



سورنا لطفي‌نيا :
سرونوش يک گونه‌ی درختی كمياب و آسيب‌پذير است كه تنها زيستگاه آن در جهان، جنگل‌های گلستان است.
به گزارش مهر؛ سرونوش، درختی بومی آسیا، همیشه سبز، دارای پوستی به رنگ قهوه‌ای نزديک به قرمز است که ذخیره‌گاه جنگلی آن در گلستان است. 
این گونه نادر و كمياب از ديد بخش‌بندی گیاهی جزو گونه‌های آسیب پذیر است که شوربختانه در ١٠ سال گذشته ٢٠ درصد کاهش جمعیت داشته است.
برابر ماده ٤٢ و ٤٨ قانون، بريدن این گونه ارزشمند جرم بوده و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
«حمید سلامتی»، مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: «دست‌اندازی های بی‌رویه مانند بريدن گسترده‌ی درختان، چرای بيش از اندازه‌ی دام، ذغال‌گیری و.. روند تندی به خودگرفته بود و امروزه با قرق منطقه و اعمال روش‌های علمی و مدیریتی تحت محافظت اداره منابع طبیعی شهرستان علی‌آباد کتول این روند کاهش یافته است.
وي افزود: « ١٩٦ هکتار از ذخیره‌گاه، زير پوشش گونه‌ي نگهداري شده‌ي سرونوش است و بلندمازو، داغداغان، لور، آزاد، کرکو، ممرز، پلت، انجیلی، اوری، خرمندی و انجیر نیز در این منطقه به‌گونه‌ی پراکنده یافت می شود.»
به گفته وی، سرونوش درختی بومی آسیا، همیشه سبز، پوست به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز، دارای برگ‌هایی به درازاي يک و نيم، تا دو میلیمتر، نورپسند، كم و بيش پايدار به سرما و خشکی با زادآوری بذری است و زيستگاه آن در جنوب شهر فاضل آباد است.
 وی یادآورشد: «پیش بینی می شود با مدیریت درست در كار نگهداري از ذخیره‌گاهها و برنامه‌های احیایی و انجام كارهاي نگهداري مانند كارهاي بیولوژیکی براي جلوگيري از نابودي این گونه ارزشمند، روند خوبي را در راه گسترش این گونه داشته باشیم.»
«علی ناصری» معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به ديرينه بودن ذخیره‌گاه سرونوش گفت: «در سال ١٣٢٠ نزديك به ٢٠ هکتار از این زمين‌ها در آتش‌سوزي از ميان رفت، اما پس از ٧٠ سال طبیعت بدون دخالت انسان خود را بازسازی کرده است.»
وي افزود: «در استان ٤ گونه سوزنی برگ وجود دارد  که با توجه به شرایط اقلیمی از آنها در جنگل‌کاری استفاده می شود.»
ناصري گفت: «گستره‌ي ذخیره‌اه سرونوش ١٩٥ هکتار است که با توجه به اهمیت موضوع مدیریت حفاظت،حصار کشی انجام شده است.»
 







ارسال توسط سورنا

بنام خدا


خبرگزاری میراث آریا:

 

یونسکو كارشناسانی برای بازدید از پاسارگاد می‌فرستد

 



نگار پاكدل :

هرچند حدود دو سال از مرمت آرامگاه کوروش می‌گذرد اما هماهنگ نبودن رنگ میان سنگ‌های قدیمی آرامگاه با سنگ‌های جدید باعث بروز انتقادهایی شده‌ که گفته می‌شود این انتقادها حساسیت یونسکو را هم نسبت به موضوع بیشتر کرده‌است، تا جایی‌كه یونسكو بر‌آن شده تا گروهی از کارشناسان را برای بازدید از عملکرد سازمان میراث فرهنگی روانه پاسارگاد کند.
به گزارش میراث آریا:«سامان خسروانی»، مدیر بنیاد پاسارگاد در این باره گفته: «انجمن‌های تاریخی سال‌هاست که با شكل نگهداری و مرمت پاسارگاد مخالفت کرده‌اند چراکه به جای استفاده از مرمت‌گران ماهر، از افراد بومی در مرمت آرامگاه کوروش استفاده می‌شود که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.»
خسروانی در ادامه افزود: «مرمت پاسارگاد به دلیل بازتاب‌های جهانی بسیار عجولانه و در مدت زمان کوتاهی انجام شد، به گونه‌ای که برنامه‌ی زمانی مرمت بیشتر از 6 ماه  طول نکشید و با این‌که این موضوع اعتراض‌های انجمن‌های تاریخی را به دنبال داشت اما متولیان میراث فرهنگی حتی به وعده نشستی که قرار بود با  موسسات و انجمن‌های تاریخی داشته‌باشند عمل نکردند».
وی، با تاکید این موضوع که طبق قانون و اصول مرمت باید مرمت‌های ادواری مشخص باشد و بیننده با مشاهده آن پی به مرمت‌های انجام شده ببرد ادامه داد: «هم‌اکنون در مرمت آرامگاه کوروش از مصالحی استفاده شده که در برابر آب و هوا و بارندگی‌ها مقاومت ندارد و مواد مرمتی، همجنس با سنگ‌های آرامگاه نیست، همین امر باعث شده که آرامگاه از جلوه مناسبی برخوردار نباشد.»
خسروانی درباره حساسیت یونسکو به نحوه مرمت پاسارگاد گفت: «البته  ما در جریان متن نامه یونسکو به سازمان میراث فرهنگی نیستیم اما می‌دانیم که سازمان یونسکو حساسیت ویژه ای نسبت به مرمت پاسارگاد دارد به‌ گونه‌ای که گفته می‌شود هیاتی قرار است برای بازرسی به ایران بیایند و از عملکرد میراث فرهنگی بازدید کند، چراکه وضعیت آن بسیار نگران کننده است».
این درحالی است که مدیران مجموعه پاسارگاد با بیان این که چنین نامه‌ای به دست آنها نرسیده اعلام کردند که مرمت‌های صورت گرفته تحت نظر یونسکو بوده‌است.

 






تاريخ : یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:مرمت آرامگاه کوروش,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


پيدا شدن شهری كه هزار سال از گم‌شدنش می گذشت



سليمان لطفی نيا :

برجای مانده‌هایی از شهر گمشده «جرم‌وا» پس از هزار سال در گستره‌ی داراب استان فارس پیدا شد.
هم‌اكنون این شهر باستانی که گفته می‌شود از روزگاران پیش‌ از تاریخ، تا سده‌ی سوم هجری مهی(:قمری) كاربری داشته، به گونه‌ای غیرقانونی كاوش شده است. نشانه‌های این شهر تاریخی را می‌توان در کتاب جغرافیایی ابوعبدالله مِقدسی دید.




ارسال توسط سورنا

بنام خدا

خريدعمارت تاريخی «ملک» با بيست‌و‌دو ميليارد ريال



خبرنگار امرداد- نگار پاكدل :

خانه ملكاداره کل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان بوشهر، عمارت تاريخی ملک را مالک شد. بنا به  گزارش ميراث آريا، «احمد دشتی»، مديرکل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: «اين اداره کل  با پرداخت ٢٢ميليارد ريال از اعتبارات استانی در سال‌های ٨٩ و ٩٠ مالک عمارت تاريخی ملک بوشهر شد.»
دشتی در ادامه افزود: «بازسازی و استوارسازی اين يادگار تاريخی برای سال‌جاری در اعتبارات استانی پيش‌بينی شده و با همكاری بخش خصوصی اين جايگاه، مجموعه‌ای گردشگری- فرهنگی خواهد شد.»
عمارت ملک، صدسال ديرينگی دارد و گستردگی زيربنای آن ٤٠٠٠ متر‌مربع بوده است و در زمان قاجار به دست معماران فرانسوی و زير نظر مهندس‌های فرانسوی ساخته شده‌ است. عمارت ملک از آن يكی از ثروتمندان بوشهری به نام محمد‌‌مهدی ملک التجاره بوده است و از همين‌روی هنوز هم به خانه‌ی ملک،‌ نامور است.
 






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

كنده‌كاری های تازه بر روی «پاسارگاد»، نگهبانان كجايند؟!



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
 اين روزها اگر به پاسارگاد، آرامگاه كوروش بزرگ سری بزنيد، بر ديواره‌ی سنگی آن، نوشته‌هايی خواهيد ديد كه با رنگ و ماژيک و... نوشته نشده، بلكه نگارنده‌اش، زمان بسيار گذاشته و بر يک اثر ملی و جهانی، كنده‌كاری كرده است.
اين كنده‌كاری تا دو ماه پيش بر روی ديواره‌ی پاسارگاد نبود و اكنون هست. البته گفتنی اين كه پاسارگاد نگهبانی دارد، ديوار و حصار هم دارد. 
 

پاسارگاد

كنده‌كاری ها

كنده‌كاري‌ها

عكس‌ها از سياوش آريا است

فرمان دادم بدن مرا مومیایی نکنند و در تابوت نگذارند به خاک بسپارند تا اجزاد بدنم جزو خاک ایران شود.....بیایید به حرمت این مرد بزرگ که 2564 سال پیش به انسان بودن افراد احترام می گذاشت ما هم احترام بگذاریم....به حرمت پدر ایران زمین سخنان زیبایش را نشر دهیم ....کسی که این نوشته ها را کنده کاری کرده چقدر وقت داشته تا این کار را انجام دهد؟تا کی می خواهید اینگونه رفتار کنید؟یک سوال می پرسم....چه اموزشی برای پاسداری از تاریخ و اثار گذشتگان داریم که توقع داریم مردم انرا به کار ببرند؟ در کدام کتاب درسی درباره چگونگی پاسداری از یادگارهای تاریخی سخن گفته شده است؟همین کشورهای تازه به دوران رسیده شاخاب همیشه فارس درهای چوبی قدیمی را از روستا های ما جمع مکنند تا برای خودشان فرهنگ بسازند. ......به مردم باید اگاهی داد ...وقتی از میراث فرهنگی حرف می زنیم...داریم از میراث یک کشور سخن به میان می اوریم...چرا فراموش کرده ایم؟بدانید و بگویید که کوروش بزرگ بخش جدایی ناپذیر تاریخ این مرز و بوم است...بی احترامی به کوچکترین ذره خاک ایران را نباید نادیده گرفت ...کسی که این نوشته ها را حک کرده اگر روی سنگ قبر پدرش این کار را می کردند از طریق قانونی پیگیری نمی کرد؟ روی ساختمان نوساز می نویسند نصب هر گونه اگهی پیگرد قانونی دارد... اینجا چه نوشته اند ؟ در روز جهانی این بزرگ مرد تاریخ کسی که حتی در قران کریم از او به ذوالقرنین یاد شده باید اینگونه قلبمان بشکند وجریحه دار شود....چه باید کرد؟چه باید کرد؟





تاريخ : شنبه 7 آبان 1390برچسب:سیاوش آریا,دیوار,دیواره,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


برگزاری جشن مهرگان در افغانستان



خبرنگار امرداد- آفتاب يزدانی :

 

امسال پس از سال‌ها، جشن باستانی مهرگان به‌‌گونه‌ی رسمی در شهر باستانی هرات، برگزار شد.

 اين جشن روز يکشنبه، دوم آبان‌ماه با شرکت شماری از مقامات ارشد وزارت کشاورزی افغانستان، مسوولان ولايت هرات و ده‌ها تن از کشاورزان برپا شد و قرار است به مدت سه روز ادامه يابد.

 فرآورده‌هاي کشاورزی، دام‌داری و صنايع دستی در اين نمايشگاه، در برابر ديد بازديدكنندگان هستند. اجرای موسيقی سنتي و نمايش‌های سنتی نيز از برنامه‌هاي اين جشن باستاني هستند كه سال‌ها،‌برگزاري آن، فراموش شده بود.
 
 

 به گزارش «دويچه‌وله»، داکتر داوود صبا، والی هرات در آيين گشایش این جشن باستانی گفت: «جشن مهرگان در گذشته‌های دور تا زمان تيموريان (سده‌ي هشتم و نهم هجری) در هرات برگزار مي‌شد.»

 والی هرات در اين جشن گفت که؛ جشن مهرگان به پاس داده‌های خداوند و سپاسگزاری از دهقانان افغان که در شرایط سخت و با نبود امکانات مناسب، زحمت می کشند، برگزار شده است.

عبدالغنی غوریانی، معاون وزارت كشاورزي افغانستان که براي برگزاری این جشن به هرات سفر کرده است، گفت: «برگزاري جشن مهرگان همانند دیگر میله‌ها(جشن‌ها) همچون گل سرخ، گل نارنج و گل ارغوان که در جاهاي گوناگون افغانستان برگزار می‌شود با طبيعت گره خورده است و از ديرباز مردم اين کشور آن را گرامی می‌دارند. این جشن در فصل باردهی کارکرد دهقانان برگزار مي‌شود.» معاون وزارت كشاورزی افغانستان گفت: «نياکان ما شيفته‌ی طبيعت و سرسبزی بودند و از همين رو آغاز طبيعت را در نوروز جشن می‌گرفتند و به بهانه‌ی خزان و گرد‌آوری محصولات جشن‌(‌مهرگان) را برگزار می‌کردند.»
 
 
برگزاری جشن مهرگان در افغانستان، كم و بيش به فراموشی سپرده شده بود. این جشن از بزرگ‌ترین جشن‌های باشندگان این سرزمین بوده است که به تاریخ شانزدهم مهر ماه گاهشمار باستاني، آغاز می‌شده و برای شش روز با رسوم ویژه‌اي ادامه داشته است. ماه مهر/ میزان، در جاهاي نیمه‌گرمسیر افغانستان هنگامه‌ی گردآوری محصولات كشاورزی برای برآورده ساختن نیازمندی‌های زمستان است

فرتورها از «دويچه‌وله»






ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 7 آبان 1390برچسب:کوچه بیوک,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

7 آبان روز کوروش بزرگ (‌ذوالقرنین‌) گرامی باد
( هدیه مخصوص ایران ویج به دوست داران کوروش بزرگ )



 

اگه خاطرتون باشه ما هر سال در این روز یک هدیه داریم و امسال یک هدیه واقعا خاص داریم برای تمام دوست داران کوروش بزرگ . امسال با دستی پر تر اومدیم و سعی کردیم یک برنامه در شان این مرد بزرگ ایران زمین داشته باشیم . به همین خاطر امسال با آماده کردن یک مولتی مدیا عالی اطلاعات کاملی را در اختیار شما از شخصیت کوروش و حکومت او و در مورد پاسارگاد و منشورش قرار می دهیم .

حجم این برنامه فقط 25 مگ میباشد که شما با اجرای آن در سیستم خود میتوانید به تمام اطلاعات عالی در مورد کوروش بزرگ داشته باشید .


در این مجموعه شما به این اطلاعات به صورت تصویری و کامل دست پیدا می کنید

1- دلیل نام گذاری 7 آبان برای کوروش بزرگ
2- زندگی نامه کوروش بزرگ
3- آخرین سخنان کوروش بزرگ
4- مشهور ترین بخش های منشور کوروش
5- نقشه ایران در زمان امپراطوری کوروش بزرگ
6- معرفی و شناخت بنای پاسارگاد

امید وارم رضایت شما عزیزان دلسوز وطن را فراهم کند



با سپاس از صادق علوی عزیز برای آماده کردن این مجموعه




پس از کلیک بر روی لینک بالا 5 ثانیه بعد قادرخواهید بود تا فایل را دانلود کنید





تاريخ : شنبه 7 آبان 1390برچسب:کوروش بزرگ,,
ارسال توسط سورنا

         اینجا آفریقاست ...


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:افریقا,کنیا,شکار,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:ایوان مدائن,مدائن,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شناسنامه‌دار شدن غارنشين ٧٠ ساله



سلیمان لطفی نیا :

 

اداره ثبت احوال فومن اعلام کرد: «برای عزيز نوروزی پرور جيرده، که ٥٠ سال است در يکی از غارهای کوچک منطقه‌ی جنگلی آليان فومن زندگی می کند، شناسنامه صادر کرده است.»

به گزارش آريا؛ محسن قربانی رييس اداره ثبت احوال فومن گفت: «اين مرد غارنشين ٧٠ ساله، شناسنامه‌ی خود را در ٢٠ سالگی گم کرده و کارت ملی وی نيز در چند روز آينده صادر می شود.»

خوراک اين مرد غارنشين از ميوه‌های جنگلی است و برای آن‌كه نان و ماست بخرد، هفته‌ای يک‌بار به روستای نزديک جای زندگی اش می رود.

بنابراعلام آموزش و پرورش فومن، وی، تا کلاس چهارم دبستان درس خوانده و در حال حاضر يک خواهر ٦٨ ساله دارد.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شگفتی گردشگران از بهسازی غیراصولی «پاسارگاد‌‌»

 


به‌کاربردن سنگ‌هایی ناهمگون برای بهسازی آرامگاه «کوروش بزرگ»

سلیمان لطفی‌نیا :

تکه‌سنگ‌هایی که برای بهسازی روی بنای آرامگاه کوروش کار گذاشته‌اند، آن اندازه ناهمگون است که شوند(:باعث) شگفتی گردشگران می‌شود به گونه‌ای که آن‌ها گمان می‌کنند این سنگ‌ها یک نماد یا سنگ‌نوشته(:کتیبه) هستند.




ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 

 کورش کبیر (بزرگ) کیست ؟
  کوروش بزرگ یا کوروش کبیر (به پارسی باستان: ‎KU‎‎U‎‎RA‎‎U‎‎SHA‎) همچنین معروف به کوروش دوم نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش بمدت سی سال، از سال ۵۵۹ تا سال ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران پادشاهی کرد.
  بخاطر بخشندگی، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه‌گذاری نخستین شاهنشاهی چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده‌ها و بندیان، احترام به دین‌ها و کیش‌های گوناگون و گسترش تمدن، شناخته شده‌است. ایرانیان ، کوروش را پدر و یونانیان او را سرور و قانونگذار می‌نامیدند.  یهودیان این پادشاه را، به منزله مسیح پروردگار بشمار می‌آوردند، ضمن آنکه بابلیان او را مورد تأیید مردوک می‌دانستند.

  واپسین (آخرین) اندرز کورش کبیر به هنگام درگذشت :
فرزندان من. دوستان من. اکنون به پایان زندگی نزدیک گشته‌ام. من آن‌را با نشانه‌های آشکار دریافته‌ام. وقتی درگذشتم مرا خوشبخت بپندارید. کام من این است که این احساس در اعمال و رفتار شما مشهود باشد. زیرا من هنگام کودکی، جوانی و پیری بخت یار بوده‌ام همیشه نیروی من افزون گشته است. آنچنانکه هم امروز نیز احساس نمیکنم که از هنگام جوانی ناتوان تر شده ام. من دوستان را به خاطر نیکوییهای خود خوشبخت و دشمنانم را فرمانبردار دیده‌ام. زادگاه من قطعه کوچکی از آسیا بود. من آن‌را اکنون با افتخار و بلندپایه باز میگذارم. در این هنگام که به جهان دیگر میگذرم، شما و میهنم را خوشبخت میبینم و از اینرو میل دارم که آیندگان نیز مرا مردی خوشبخت بدانند. فرزندانم! من شما را از کودکی چنان تربیت کرده‌ام که پیران را آزرم (شرم)دارید و کوشش کنید تا جوانتران نیز از شما آزرم بدارند. تو کمبوجیه، مپندار که عصای زرین سلطنتی، تخت و تاجت را نگاه خواهد داشت، دوستان صمیمی برای پادشاه عصای مطمئن‌تری هستند. هرکس باید برای خویشتن، دوستان یکدل فراهم آورد و این دوستان را جز به نیکوکاری به‌دست نتوان آورد. به‌نام خدا و نیاکان درگذشته، ای فرزندان اگر میخواهید مرا شاد کنید نسبت به هم آزرم بدارید. پیکر بیجان مرا هنگامی که دیگر در این دنیا نیستم در میان سیم و زر مگذارید و هر چه زودتر آن را به خاک بازدهید. چه بهتر از اینکه انسان به خاک که اینهمه چیزهای نغز و زیبا میپرورد آمیخته شود. من همواره مردم را دوست داشته‌ام و اکنون نیز شادمان خواهم بود که با خاکی که به مردمان نعمت میبخشد آمیخته شوم. اکنون احساس میکنم جان از پیکرم میگسلد… اگر از میان شما کسی میخواهد دست مرا بگیرد یا به چشمانم بنگرد. تا هنوز جان دارم نزدیک شود و هنگامیکه روی خود را پوشانده‌ام از شما خواستارم که پیکرم را کسی نبیند حتی شما فرزندانم. از تمام پارسیان و متحدان بخواهید تا بر آرامگاه من حاضر شوند و مرا از اینکه دیگر از هیچگونه بدی رنج نخواهم برد، درود فرستند. به آخرین اندرز من گوش فرا دارید اگر میخواهید دشمنان خود را تنبیه کنید. به دوستان خود نیکی ورزید. بدرود دوستان و فرزندان
  منبع : کتاب کورش نامه ، نوشته گزنفون ، ترجمه رضا مشایخی ، انتشارات علمی فرهنگی، چاپ اول ۱۳۴۲، صفحه ۲۶۶

گردنبند کورش بالدار کبیر بزرگ استیل

 این بنا در یادبود کوروشِ بزرگ و اینکه او نخستین قدرتمندی بوده که به حقوق بشر احترام گذاشته، توسط یکی از انجمن های ایرانی در سال 1994 در پارک Bicentennial در شهر سیدنی در استرالیا بنا شده است.





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:مشهود,آزرم,کوروش نامه,رضا مشایخی,مشایخی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شیرهای اصیل ایرانی از هندوستان بازمی گردند؟

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، مدتی است که زمزمه‌هایی درباره ورود شیر اصیل ایرانی از کشور هندوستان به گوش می‌رسد.

در این ارتباط نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد هماهنگی برای ورود شیر اصیل ایرانی از هند خبر داده بود.

محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از پروژه‌های زیست‌محیطی کرج که امسال اتفاق افتاده بود، عنوان کرد که براساس بررسی‌های یکساله صورت گرفته در محیط زیست مشخص شد ۴۱۱ قلاده شیر اصیل ایرانی در کشور هند وجود دارد.

بنابراین با هماهنگی‌هایی که با مسئولان زیست‌محیطی هندوستان صورت گرفته است به زودی شیر اصیل ایرانی که پیش از این اجداد آن در ایران منقرض شده بود از کشور هند به ایران وارد می‌شود.

خبرنگار فارس جزئیات این موضوع را از مسئولان محیط زیست جویا شد ولی آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای را در این ارتباط ندادند و ارائه پاسخ را به آینده موکول کردند.






تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:شیر,شیر ایرانی,شیر اصیل ایرانی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

آرامگاه حافظ در زمان ناصرالدین شاه

 


ارسال توسط سورنا

بنام خدا

تپه باستاني سربيشه تخريب شد

 

 جام جم آنلاين: دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تاریانا خوزستان از تخریب تپه باستانی سربیشه که یکی از نقاط تاریخی منطقه آب ماهیک شهرستان لالی در مخزن سد گتوند علیا به شمار می رود، خبر داد.

 

 مجتبی گهستونی در گفتگو با مهر اظهار داشت: روستای سربیشه یکی از روستاهای قدیمی در بخش آب ماهیک شهرستان لالی است که در آبگیری سد گتوند علیا به زیر آب خواهد رفت.

 وی افزود: این روستای قدیمی دارای بافت تاریخی منحصر به فرد شامل خانه های اعیانی، انبار غلات، گورستان، کاریز (قنات) و کوشک است. محوطه تاریخی چندین هکتاری روستای سربیشه، بدون کمترین پژوهش باستان شناسی یا نجات بخشی در هفته های آینده به زیر آب خواهد رفت.

گهستونی که از این منطقه بازدید کرده است، تاکید کرد: متاسفانه پس از درج تابلوهای خطر غرق شدن در آب دریاچه، تعدادی از مردم منطقه را ترک کرده و از همین رو تردد به این روستاها بسیار کم شد و این امر ناامنی را تشدید و زمینه را برای دستبرد سودجویان فراهم کرده است.

وی گفت: تخریب های صورت گرفته بر روی تپه باستانی سربیشه، بقایای یک بنای گچی به همراه طاق و سفالینه های خورد شده را از زیرزمین بیرون آورده و نشان می دهد که سودجویان فرصت زیادی برای این کار داشته اند.

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تاریانا خوزستان تصریح کرد: تعداد زیادی «بردشیر» (شیر سنگی) منحصر به فرد، بردگوری و محوطه های دارای ارزش تاریخی در روستاهای مخزن سد گتوند علیا وجود دارند.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

عمر مردم این روستا بسیار طولانی است/ «زیارت» را زودتر زیارت کنید!

آب و هوای روستای زیارت در پایان مهر رو به سردی می رود،بنابراین این روزها بهترین فرصت برای دیدن روستای زیبای زیارت در استان گلستان است.
شمال کشور برای خیلی از ما تنها محدود می‌شود به دریا و جنگل، به جاده چالوس و دیدن شهرهای بزرگی در شمال کشور که هربار در تعطیلات راهی آنها می شویم و ترافیک این شهرها در تعطیلات نشان می دهد که مردم تنها راه سفر به این شهرها را می شناسند.

در حالی که شهرهای شمالی کشور پر از مناطق بکر و روستاهای نه چندان معروف اما بسیار زیبایی هستند که لذت سفر به آنها و غرق شدن در زیبایی، آرامش و مناظر بکرشان با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

دیدن این روستاها که البته بعضی‌شان از فرط زیبایی برای دوستداران طبیعت و گردشگران حرفه‌ای ناآشنا نیستند خیلی هم سخت نیست. کافی است جست‌وجوی کوتاهی برای یافتن این روستاها انجام بدهید و بعد از شناخت کامل مقصد با برنامه ریزی صحیح راهی جاده شوید.


روستای زیارت که البته اگر اهل سفر و طبیعت باشید نباید برایتان ناشناخته باشد یکی از روستاهای زیبای گرگان در استان گلستان است.

آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم و امامزاده صالح  از جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.


 آب گرم این روستا خواص درمانی بسیار زیادی دارد، بنابراین در سفر به این روستا حتما آب تنی در چشمه‌های آب گرم را تجربه کنید.


زنان روستای زیارت نان‌های محلی می پزند که امتحان آنها به تمام نان‌های صنعتی می ارزد. مردم زیارت به دلیل تغذیه مناسب و استفاده از غذاهای جنگلی و سالم عمر طولانی دارند.

این روستا در این روزها گزینه خوبی برای سفر است، چون در اواسط پاییز هوای زیارت رو به سردی می رود.

برای رفتن به این روستا باید به گرگان سفر کنید. زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.


اگر در گذشته به این روستا سفر می کردید و نیت می کردید چند روزی در زیارت بمانید و دل سیر این زیارت را زیارت کنید! تنها می توانستید در خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای ساکن شوید. اما در حال حاضر روستای زیارت هتل هم دارد.   یکی از روزهای مهرماه که هنوز سرمای پاییز بر گرمای خورشید غلبه نکرده است می توانید راهی این روستا شوید و خاطره‌ به یادماندنی از سفر به روستای زیارت و دیدار با مردم مهربان و مهمان نواز این روستا برای خود رقم بزنید.


برای دیدن آبشار زیبای زیارت در روستای زیارت باید در حدود 15 دقیقه پیاده روی کنید.ا ین پیاده روی در دره زیبایی صورت می گیرد و باید از این مسیر بگذرید.ب نابراین نگران مسیر نباشید. اتوموبیل‌تان را پارک کنید و با خیال راحت به طرف آبشار بروید.





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:روستای زیارت,زیارت,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

ترک‌ها با نام شاهنشاهی هخامنشیان، درآمدزایی می‌کنند

 


 



سلیمان لطفی‌نیا :

http://www.amordadnews.com/Uload/PG/0000/3749/%D9%A1%D9%A5/mardin-tarnama.jpgكشور ترکیه، این روزها با پخش اخباری مبنی براینکه این کشور بخشی از شاهنشاهی هخامنشیان بوده است، گردشگر جلب می‌کند. این در حالی است که ایران با اینکه پایتخت هخامنشیان بوده، از جلب گردشگر از کشور همسایه خود ترکیه، به سختی جا مانده است.

به گزارش میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی؛ چندی پیش خبری مبنی بر پیدا شدن یک شهر باستانی از روزگار هخامنشی و تمدن بابل در جنوب خاوری(:شرقی) ترکیه را پخش كرد. گفته می‌شد این شهر و آثار به جای مانده از آن در ویرانه هایی چند هزار ساله‌ی (دارا)، در کنار شهر (ماردین) در جنوب خاوری ترکیه پیدا شده است.

با این وجود در دنباله‌ی خبر، هیچ چیزی درباره‌ی اینكه چه كسانی روی این منطقه كاوش كرده اند و این حكم قطعی پیدا شدن یك شهر هخامنشی چگونه صادر شده است، ارایه نشده بود، به همین شوند(: دلیل)، بسیاری از كارشناسان و باستان شناسان با واكنش به این خبر آن را كاری تبلیغاتی برای كشیدن گردشگران ایرانی به این استان خاوری تركیه دانستند.

كارشناسان میراث فرهنگی، در واكنش به این خبر آن را كاری از سوی فروشندگان آثار عتیقه نام می‌برند. همچنین دو تن از اساتید دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه «آرتوکولوی» ماردین درپاسخ به پرسش درباره‌ی این كاوش‌ها به یكی از كارشناسان میراث فرهنگی گفته اند؛ در «دارا» هیچ كار حفاری تازه‌ایی در دست انجام نیست آنان همچنین بر داده‌های پیشین پافشاری كرده، که بر پایه‌ی واپسین بررسی‌ها، دارا یک شهرک نظامی رومی است که برای رویارویی با هجوم نظامی ساسانیان ساخته شده است.

اما آن‌گونه كه نقشه های باستانی نشان می‌دهد، دامنه امپراتوری ایران در زمان هخامنشیان فراتر از آناتولی و تا مرزهای روم بوده است، نقشه‌هایی كه نشان می‌دهد تركیه امروزی بخشی از سرزمین‌های زیر فرمان شاهان هخامنشی بوده است، از سویی دیگر در روزگار برخی از شاهان این سلسله، ایران لشكركشی‌های گسترده‌ای به سوی دشمنان خود در خاور(:مغرب) زمین انجام داده است كه ازآن‌ها می‌توان به لشكر كشی بزرگ «خشایارشاه» اشاره كرد، بی‌گمان لشكریان هخامنشی برای رسیدن به سرزمین‌های هدف، از فلات اناتولی گذر كرده‌اند. اگر چه خبر پخش شده از یافتن یك شهر هخامنشی، پایه و بنیاد چندانی ندارد، اما این به معنای آن نیست كه هخامنشیان جایگاه ها و پایگاه‌هایی نظامی یا شهری در تركیه امروزی نداشته اند.

دكتر«شاهرخ رزمجو» ، باستان‌شناس متخصص دوره تاریخی هخامنشی و پژوهشگر موزه‌ی ملی بریتانیا، دراین باره‌، می‌گوید: «سرزمن های آسیای كوچك و آناتولی، كه امروزه به نام كشور تركیه‌ی كنونی شناخته می‌شود، بخش مهمی از شاهنشاهی هخامنشی بودند و هخامنشیان استان‌های مهمی را در این منطقه داشتند، برای نمونه، «سارد» شهر بزرگی در این بخش بود و شهرهای دیگری نیز در این گستره وجود داشت، شهرهایی مانند «داسكیلیون» ، كه مركز حكومتی مهمی در دوره هخامنشیان بود، داسكیلیون در نزدیكی استانبول امروزی جای دارد. همچنین شهر «كاپادوكیه» و «اپیسوس» و« گوردین» و بسیاری مراكز دیگر، از مراكز مهم هخامنشی در این منطقه به شمار می‌رفت.

رزمجو می‌افزاید:‌ «بخش هایی از سرزمین‌های گفته شده، زیر پرچم «مادها» بود كه پس از جابه‌جایی قدرت به پارس‌ها، به كنترل هخامنشیان در آمد، آثار بسیاری هم از هخامنشیان در منطقه یافت شده است، ازجمله، گنجینه‌ای كه در نزدیكی «یوشاك» یافته شد. همچنین نقاشی‌هایی كه در «تاتارلی» به دست آمده و نشان از صحنه‌ی نبرد وخاك‌سپاری مردگان، در آن روزگاران دارد.

افزون بر این همان‌گونه كه رزمجو نیز گفته است، تاکنون آثار ایرانی بسیاری در ترکیه یافته و شناسایی شده است. یکی از آن‌ها سنگ نوشته‌ی خشایارشاه است كه به خط و زبان فارسی باستان در صخره‌های میان شهر وان و دریاچه وان جای دارد.

هرچند که بر پایه‌ی گفته‌های رزمجو، ترکیه روزگاری از مهمترین بخش‌های شاهنشاهی هخامنشی بوده است اما به نظر می‌رسد که ترک‌ها، با آگاهی از این قضیه، با خبرهایی که حتا می‌تواند ساختگی باشد، تنها یک خواست دارند و آن كشیدن گردشگر و درآمدزایی است.

 





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:کاپادوکیه,سارد,سرد,سردی,مادها,رزمجو,حتی,حتا,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

بارندگی در راه است، گنجعلی خان چشم به راه مرمت!!



سليمان لطفی نيا :

ميدان گنجعلي‌خان- عكس از اينترنتمیدان «گنجعلی‌خان» کرمان پس از گذشت سه ماه از نابودی ميان‌سرا(: صحن)، که برای بهسازی(:مرمت)‌اش انجام شد، همچنان چشم به راه بازگشت به روزهای شكوه است.
به گزارش مهر، ١٩ تیرماه سال ١٣٩٠، و درست در آغاز فصل گردشگری و سفرهای تابستانی، ميان‌سرای میدان تاریخی کرمان که دارای ارزش تاریخی و معماری بسياري است نابود شد.
کار خاک‌برداری از این میدان تاریخی، با چند دستگاه لودر انجام شد و مسوولان در واکنش به گسترش خبر این كار، اعلام کردند كه، کار خاک‌برداری از میدان گنجعلیخان علمی انجام گرفته است؛ این درحالی بود که خاکبرداری از میدان تاریخی با ماشین‌های سنگین انجام شد.
حتا کار جابه‌جايی خاک‌های این میدان نیز با کامیون از «چهارسوی» بازار که از بزرگ‌ترین چهارسوهای کشور است، انجام گرفت و بسیاری از کارشناسان و بازاریان نگران آسيب به این بنای تاریخی بودند که در پايان پس از پیگیری‌های بسيار، راه بيرون بردن خاک‌ها دگرگون شد.
پس از پايان به كار‌گيري ماشین‌های سنگین در این میدان و در روبه‌روی بناهای تاریخی كم‌مانند آن، گفته شد که بهره‌گيری از ماشین‌های سنگین در راستای شتاب‌بخشی به کار بوده است و از همين‌روی از روش‌های دستی استفاده نشده است. اما پس از گذشت سه ماه و نزدیک شدن به فصل بارندگی در شهر کرمان، میدان گنجعلی‌خان هنوز بهسازی نشده است.
شوند(:دليل) کندی در انجام این پروژه، از سوی برخی مسوولان نبود همکاری ديگر دستگاه‌ها و ایجاد زیر‌ساخت در میدان تاریخی گفته شده‌است.
درختان را می برند.
روند ساخت کف‌پوش این میدان در حالی به كندی پيش می رود كه، مسوولان این پروژه گفته‌اند که به شوند این‌که درختان جلوی دید گردشگران در این بنای تاریخی را می‌گیرند درختان نیز باید بريده شده و فضا‌سازی تازه در میدان انجام گیرد.
میدان گنجعلی‌خان کرمان  یکی از قطب‌های گردشگری کشور و محور گردشگری استان تاریخی کرمان به‌شمار مي‌رود که در سه ماه گذشته، همچنان در گیرودار كارهای  ساخت و ساز است.
پايان نيافتن كار بهسازی اين ميدان، هم گردشگران را شگفت‌زده كرده و هم دشواریهای بسياری را برای بازاريان پيرامون آن درست كرده است.
تا‌كنون هيچ تاريخيی برای پايان اين پروژه از سوی دست‌اندركاران آن گفته نشده است.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:گنجعلی خان,میدان گنجعلی خان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


نخستین شهرهای ایرانی چه هنگام پدید آمدند؟



خبرنگار امرداد - بهنام مرادیان :

 

نشست معرفی و رونمایی کتاب «تاریخ شهر و شهرنشینی» نوشته جهانشاه پاکزاد، که به دست انجمن مفاخر معماری ایران در موزه هنر برگزار شد، پیرامون یک پرسش چالش‌برانگیز درباره شکل‌گیری نخستین شهرهای ایرانی، گفت و گوهای بسیاری را برانگیخت.

در این نشست که در پسین روز 9 مهرماه برگزار شده بود، احمد سعیدنیا، با بیان اینکه آموزش تاریخ شهرنشینی در دانشگاه‌ها، همواره با کاستی رو به رو بوده است، این پرسش را مطرح کرد که چرا در این کتاب، آورده شده که در بخش خاوری(:شرق) ایران، در پیش از اسلام شهری نبوده است. سعدنیا برای روشن شدن سخنش به این استدلال پرداخت که شهرهایی مانند مرو یا هرات شهرهای بزرگی در این دوران بوده‌اند. افزون بر این که هنگامی که ما نقش ارتباطی ایران به عنوان گلوگاه جاده ابریشم را می‌بینیم، پس ابزارها و سکه‌ها باید در شهرهایی ساخته شده باشند.

جهانشاه پاکزاد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده این کتاب، درباره انگیزه‌های خود از نگارش این کتاب گفت: من دوران جوانی خود را تا زمان دکترا در آلمان سپری کردم و همواره این پرسش برای من مطرح بود که ایران و غرب را با یکدیگر مقایسه کنم. این کتاب پاسخی است به این نیاز که تاریخ شهرهای ما و زندگی شهری و مدنی ما چیست. من در این کتاب کوشیده‌ام بی‌طرفی در پیش گیرم و درباره ایران پیش و پس از ساسانیان، تعصبی به خرج نداده‌ام. این کتاب هر چند نگاهی بر پایه دانش معماری و شهرسازی و تاریخ آن دارد اما در درون خود نشان می‌دهد که گرفتاری ما در ایجاد یک جامعه مدنی کجاست؟ ما تا کی می‌خواهیم بگوییم استعمار با ما چنان کرد. این درست است که استعمار به ما آسیب زد. اما در یک دعوا هم اگر یک طرف نداند که سوی دیگر ناتوان است، درگیری را آغاز نمی‌کند و این سستی ما بوده است که استعمار را تشویق به استعمار کرده است.

پاکزاد در ادامه افزود: برداشت کنونی ما از شهر، همان شهرهای کلاسیک اروپایی است که آن هم از سده‌های وسطی، پدید آمده‌اند و در کنار روستاها، بدین گونه تعریف شده‌اند تقسیم‌کاری میان صنعت و بازرگانی در شهرها و کشاورزی و دامداری در روستاها وجود داشته است. اما این دسته‌بندی در دوره‌تاریخی ایران آشکار نیست. برای نمونه ری یا نیشابور، منطقه هستند نه شهر. همانگونه که هنوز هم ما وقتی می‌گوییم سمنان، قزوین، اصفهان، یزد نمی‌دانیم درباره شهرستان، شهر یا استان سخن می‌گوییم.

وی در ادامه گفت: زندگی ایرانی بیشتر روستایی بوده است و روستاها خود، ابزارهای کشاورزی یا جنگی را می‌ساخته‌اند و سکه نیز در ارگ‌ها ضرب می‌شده است.  

پاکزاد در پایان گفت: من در این سال‌ها دریافتم که جهان ما و غرب دو جهان متفاوت است و ساده‌انگاری است که بخواهیم در زمینه‌هایی «کپی‌برداری» کنیم.

سهراب مشهودی دیگر سخنران این نشست، با سپاس از جهانشاه پاکزاد به این روی که پس از پایان تحصیل در باخترزمین به ایران بازگشت و هیچگاه نکوشید یک نگرش باختری را بر معماری ایرانی تحمیل کند گفت: این کتاب به بررسی تفاوت شهر با سکونتگاه پرداخته و این پدیده را نشان داده است که شهر در دوره‌های تاریخی گوناگون گاه به معنای ایالت و گاه به معنای فرمانروایی محلی بوده است. از همین رو است که در این کتاب، نخستین شهر در گستردگی و نوع شغل‌های آن، از زمان شاپور دوم ساسانی شکل می‌گیرد.

فرح حبیب، سخنران دیگر این نشست، با اشاره به اینکه از زمانی که دانشجوی دکتر پاکزاد بوده است تا کنون، وی را در حال پژوهش در این زمینه دیده است به برخی ویژگی‌های برتر این کتاب همچون چند سویه بودن، جدول‌بندی زمانی رویدادها، واژه‌نامه تخصصی و امانت‌داری علمی دقیق، اشاره کرد.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:تاریخ شهر,شهرنشینی,تمدن,مدن,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


غزال‌ها، اسير موتورسواران تيز پا

موتورسيکلت و نابودی آهوهای ايرانی

سليمان لطفی نيا :
عكس از اينترنتشکارچيان غيرمجاز در باختر(:غرب) کشور، با موتورسيکلت‌هايی با حجم بالای 250 سی سی، به شكار آهوان تيزپا رفته‌اند.
به گزارش خراسان؛ با توجه به اين‌که بيشترين سرعت آهو نزديک به 80 کيلومتر در ساعت است، شكارچيان با اين موتورسيکلت‌ها با سرعتی بالاتر از 100 کيلومتر در ساعت، از تپه‌ها بالا رفته و به آهو رسيده و آن را شكار می كنند.
زيست‌بوم ايران هر روز خود را در رويارويی با يک دست‌اندازی و دشواری تازه می بيند. گويا دست‌درازی به طبيعت روبه نابودی و نيمه‌جان اين سرزمين پايانی ندارد. يكبار خشک سالی و كمبود آب و خوراک، بار ديگر بريدن درختان و شخم زدن مراتع، ديگر بار شكار با تفنگ‌های ويرانگر و ناياب و اين‌بار شكار با موتورسيكلت.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:موتور,سیکل,سیکلت,موتورسیکلت,آهوان,خشک سالی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

این دیگه واقعا سوژه گریه هست یا خنده !

آخر عاقبت آثار باستانی ایران و تخت جمشید ....

 

 





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:تخت جمشید,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

بلند ترين برج آجری جهان ثبت جهانی می شود!

بلند ترين برج آجري جهان ثبت جهاني مي‌شود


  به گزارش فارس، عبدالرسول وطن‌دوست شامگاه يكشنبه در نشست مديران استان اظهار داشت: ثبت جهانی برج‌ قابوس امتيازهای بسياری برای منطقه دارد نخست اينكه شهرستان گنبدكاووس یک مقصد جهانی فرهنگی و علمی می شود و ديگر اينكه ظرفيت‌های مالی و فرهنگی از بنيادهای جهانی جذب می شود.


 وی با بيان اينكه فرصت به اندازه كافی برای مناسب‌سازی فضای اطراف و آزادسازی حريم برج وجود دارد، افزود: اگر ارزيابی گروه ارزياب اول فوريه برسد برج ‌قابوس در سال 2012 به ثبت جهانی در يونسكو خواهد رسيد.

 وطن‌دوست گفت: بلندترين برج آجری جهان ظرفيت جهانی شدن را دارد اما همكاری همه جانبه مسئولان را می طلبد.

 نماينده ايران در ميراث جهانی يونسكو بر تشكيل پرونده آماده‌سازی برج قابوس تاكيد كرد و افزود: اين پرونده بايد به زبان انگليسی هم ترجمه شود.

 وی در تشريح اقدامات لازم براي ثبت برج قابوس در ميراث جهانی يونسكو خاطرنشان كرد: پس از آماده‌سازی برج يک گروه ارزياب می آيد و برج را بررسی می كند و مجموعه گزارش‌های ارزياب به كميسيون اجلاس جهانی ارائه می شود اگر پذیرفته شود اين اثر تاريخی ثبت جهانی می‎شود.

 نماينده سازمان پرونده‌های ميراث فرهنگی نيز در اين نشست با اشاره به اهميت موضوع ثبت جهانی برج‌ قابوس برای كشور گفت: ثبت جهانی اين‌گونه آثار ظرفيت‌های بسياری را در كشور فراهم می كند.

 محمدحسن طالبيان بر تبيين برنامه مديريتی آماده‌سازی برج‌ قابوس براي ثبت جهانی تاكيد كرد.
فريدون فعالی مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری گلستان نيز در اين نشست با بيان اهميت ثبت جهانی برج تاريخی قابوس بر تعامل دستگاه‌های اجرايی برای ثبت آن در يونسكو تاكيد كرد.





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:برج قابوس,,
ارسال توسط سورنا

 

قطع بی رویه درختان شهر کویری کرمان !

نارونها ایستاده می میرند


در حالی فضای سبز کرمان هم اکنون از لحاظ کمی و کیفی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست که اخیرا شهروندان کرمانی شاهد قطع بی رویه درختان در سطح شهر هستند. به گزارش خبرنگار مهر، طی ماههای اخیر به کرات مشاهده شده که درختان شهر کرمان که حتی برخی نزدیک به نیم قرن هم عمر داشته اند به دلایل مختلف، اعم از انجام پروژه های عمرانی در حال تخریب هستند کما اینکه در همین مدت پارکی که در سه راه احمدی شهر بود هم به طور کامل تخریب و درختان آن قطع شد.



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org






ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:نارون,کرمان,قطع,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 16 تا 22 مهر

 



 گروه مردم :


  شنبه 16 مهر:

  • حل اختلاف ایران و عثمانی برسر بین النهرین (عراق امروز)، هشتم اکتبر سال 1746 (16 مهر) دولت عثمانی که ارتش آن کشور در سال 1745 در منطقه «قارص» از ارتش ایران شکست خورده بود به نادرشاه پیشنهاد کرد که یک پیمان صلح دائم برای حل همه اختلافات دو دولت تنظیم و امضاء شود. نادرشاه در آگوست 1743 بغداد و بصره را از دست عثمانی خارج و پادگان نظامیان این دولت در کرکوک را گلوله باران کرده بود. عثمانی ها پیشتر و در چند مورد شرایط صلحی را که میان آن دولت و دولت صفویه امضاء شده بود نقض کرده بودند.
  • روز جهانی کودک

 یکشنبه 17 مهر:

  • دیدار نخستین هیات دیپلماتیک دائم ایران در چین، نهم اکتبر سال 516 میلادی نخستین سفیر دائمی ایران در چین که با 90 تن همراهان خود وارد پایتخت این کشور شده بود طی تشریفات مفصلی نامه خود را به وودی Wudi امپراتور تسلیم و همرانش را معرفی کرد. درمیان همراهان سفیر ؛ یک موبد زرتشتی، 21 نظامی، سه دیپترتار(دفتردار ـ یا منشی) ، 4 مترجم، دو معمار و ... دیده می شدند. این نخستین بار بود که ایران با یک هیات دیپلماتیک، روحانی به یک کشور بیگانه می فرستاد، زیرا دولت وقت ایران در صدد تحمیل دین ایرانیان به ملل دیگر نبود.

 دوشنبه 18 مهر:

  • سالگشت مرگ مامون، خلیفه‌ای که مادرش ایرانی بود، دهم اکتبر سال 833 میلادی مامون هفتمین خلیفه عباسی که مادرش یک ایرانی بود، در جریان لشکرکشی به آناتولی (ترکیه آسیا) برای جنگ با روم شرقی، در شهر سارد ناگهان درگذشت. وی 47 ساله بود و 20 سال خلافت کرده بود. هارون الرشید پدر او، پیشتر مامون را به عنوان جانشین امین (پسر دیگرش) اعلام کرده و وی را فرمانداری کل خراسان داده بود که پس از مرگ پدر، امین فرزند خود موسی را جانشین اعلام کرد و این کار، فرصت مناسبی به دست میهن دوستان استقلال طلب ایرانی داد تا به نام حمایت از مامون بپاخیزند، ارتش امین را در سه نبرد از جمله جنگ ری شکست دهند ،بغداد را بگیرند و سر امین را برای مامون به خراسان بفرستند.
  • جشن انار در روستای سنگان، در این روز باغداران با نواختن ساز و دهل به باغ‌های خود رفته، پس از پایان جشن مجاز به چیدن انار می‌شوند.

 سه‌شنبه 19 مهر:

  • روزی که ایران دارای قانون وظیفه عمومی (سربازی) شد، در این روز از مهر ماه سال 1305 هجری خورشیدی در تهران اعلام شد که از دهم آبان همان سال (31 اکتبر 1926) قانون نظام وظیفه عمومی در ایران به اجرا درمی آید و پسران 18 ساله به بالای ایرانی مشمول خدمت سربازی خواهند بود و این خدمت ملی دو سال طول خواهد کشید. هنگام طرح لایحه این قانون در مجلس که خواست رضا شاه (پهلوی یکم) بود، برخی از روحانیون وقت با آن مخالفت کرده بودند.

 چهارشنبه 20 مهر:

  • برگزاری آیین بیست و پنجمین سده تاسیس امپراتوری ایران در پاسارگاد، بیستم مهرماه سال 1350 (اکتبر 1971) به مناسبت بیست و پنجمین سده ایجاد دولت مرکزی و تاسیس امپراتوری پهناور پارسیان، بزرگترین کنگره ایران شناسی با شرکت تقریبا همه شرق شناسان جهان و مورخان مربوط در میهن ما گشایش یافت. ایجاد دولت مرکزی ایران به دست کوروش بزرگ (سیروس = سایرس) در اکتبر سال 559 پیش از میلاد صورت گرفته بود. وی در اکتبر سال 539 و پس از تصرف شهر بابل که 12 و یا 13 اکتبر صورت گرفت تاسیس امپراتوری (ایران واحد بعلاوه سرزمین های متصرفی) را اعلام داشت. 
  • گشایش ساختمان تازه آرامگاه فردوسی در توس، بیستم مهرماه سال 1313 خورشیدی (11 اکتبر 1934) رضا شاه پهلوی ساختمان باشکوه آرامگاه فردوسی را در توس خراسان طی مراسمی با حضور مستشرقین و ایرانشناسان سراسر جهان، ادیبان کشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشود.
  • روز بزرگداشت حافظ

 پنجشنبه 21 مهر:

  • سالروز اعلام تاسیس امپراتوری ایران، صدور نخستین منشور ملل و اعلامیه حقوق بشر از سوی کوروش بزرگ، سیزدهم اکتبرسال 539 پیش از میلاد، کوروش بزرگ بنیادگذار کشور ایران و نخستین شاه سراسری آن، بابل (بابیلونBabylon) را متصرف شد که دولت آن از زمان نبوکدنزر دومNebuchadnezzar (بخت النصر) راه ستمگری نسبت به مردم خود و ملل دیگر در پیش گرفته بود. 13 اکتبر را «پروفسور بلیک» به استناد کتب دینی در دایره المعارف کلیسای مسیح درج کرده است و آن را کاملا دقیق می داند. تصرف قلمرو امپراتوری بابل به دست ارتش ایران 29 اکتبر همین سال (16 روز بعد) تکمیل شد و در همین روز (29 اکتبر 539 پیش از میلاد) اعلامیه تاریخی کوروش که از آن به عنوان نخستین «منشور ملل و حقوق انسان» نام برده می شود و سفال نبشته اش معروف به استوانه کوروش (عکس بالا) موجود است صادر شد.

 آدینه 22 مهر:

  • سان و رژه به مناسبت پیروزی نظامی اکتبر 579 ایران بر روم ـ ابتکار خسروانوشیروان و اقتباس لنین، 14 اکتبر سال 579 میلادی جارکش ها در خیابانهای تیسفون (مدائن = سلمان پاک ــ 36 کیلومتری جنوب بغداد) پایتخت آن زمان ایران به راه افتادند تا خبر پیروزی سپاه اعزامی ایران بر رومی ها در سوریه و بازپس گرفتن این سرزمین را به آگاهی مردم برسانند و بگویند که خودرا برای مراسم سان و رژه و جشن نظامی که پس از ورود اسیران رومی و پرچمهای گرفته شده از ایشان به تیسفون برگزار خواهد شد آماده کنند.

 برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 
 

 





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


نگاهی به بازار سنتی كرمانشاه
پارچه، نان‌برنجی، گيوه و گليم، در بازار سنتی كرمانشاه



مهيندخت دهنادی :

رنگارنگ است، پر از رنگ. زرد و قرمز و نارنجی و سبز. از در و دیوار، پارچه‌های خوش رنگ و خوش‌نقش آویزان است. اینجا بازار کرمانشاه است.




ارسال توسط سورنا

بنام خدا


تالاب بین‌المللی درگه سنگی خشک شد



سلبمان لطفی نيا :

 

تالاب بین‌المللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد.

به گزارش «مهر»، «حسن عباس نژاد» مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی افزون بر اين خبر، گفت: «به شوند(:دلیل) گرمای هوا و تبخیر آب، تالاب بین‌المللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد.»

این تالاب با گستردگی 735 هکتار در یک‌کیلومتری سه راهی محمدیار جای دارد و زیستگاه خوبی براي زمستان گذرانی، تغذیه، زادآوری و استراحت بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند فلامینگو، قو،انواع مرغابی و ... است و در سال 1354 به عنوان تالاب بین‌المللی در سایت رامسر ثبت شده است.

مديركل محيط زيست آذربايجان غربي افزود: « منبع فراهم كردن آب تالاب از بارندگي‌هاي فصلي، مازاد جریان آب رودها، نشتی رودخانه‌ی گدارچای، و معیشت آبهای زیرزمینی و جریان چشمه هاست که در اثر بالا بودن میزان گرما و تبخیر خشک شد.» 






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


  
چنارسوخته حسن آباد اسفراین از سیلاب در امان ماند

 

طی یک عملیات نجات بخشی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی درخت کهنسال جنار سوخته حسن آباد اسفراین که به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت شده است از سیلاب در امان ماند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت:این درخت که از آثارملی ثبت شده می باشد در یک کیلومتری شمال شرق اسفراین ودر روستای حسن آباد قرار دارد که در گذشته دچار آتش سوزی شده و پس ازمدتی دوباره حیات پیدا کرده است و به خاطر کهنسال بودن ، شادابی و اهمیت آن برای روستیان،نام روستا برگرفته از این چنار می باشد.
علی اکبر وحدتی اضافه کرد:این درخت اکنون دارای تنه های مقاوم و بزرگی می باشد که سطح تاج پوشش آن حدود 706مترمربع را تشکیل می دهد.این چنار به لحاظ فیزیولوژیکی دچار پدیده درون گسیختگی شده است که آثار آتش سوزی نیز در داخل تنه آن مشهود است و طبق نظریه های کارشناسی صورت گرفته قدمت آن حدود 350 تا 400 سال برآورد می گردد.
معاون میراث فرهنگی از آسیب این درخت تنومند در سیلاب سال 1389 در این منطقه خبر داد وگفت: با توجه به اینکه این درخت در حاشیه رودخانه قرار دارد در اثر وقوع سیل،خاک اطراف آن تخریب شدید شده و تهدیدی برای از بین رفتن ریشه های درخت به شمار می رفت که با طرح کارشناسی نجات بخشی با ساخت دیوار ساحلی دور این درخت که به نوبه خود برای اولین بار در کشور صورت گرفته است این درخت کهن از سیلاب در امان ماند.
وی در پایان اعتبار این عملیات را 20 میلیون ریال عنوان کرد وگفت که این درخت زیبا و کهنسال به شماره 95 در بهمن سال 1389در فهرست آثار طبیعی ملی کشورمان به ثبت رسیده است.






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:چنار سوخته,حسن آباد,,
ارسال توسط سورنا

اینجا تهران است، باور كنید!

اینجا تهران است، باور كنید!



  تهران - میدان تجریش / این میدان در شمال شهر قرار دارد... زمستان بر سر بی خانمان های تهران چه می آید؟!

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


«ورود» را علامت ممنوع زدند!



خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

باز هم يک خبر. باز هم يک خبر كه به جای يكبار، سه بار خواندمش. اين خبر را امروز در «آفتاب» خواندم.
تيتر خبر اين بود: کردستان عراق ورود محصولات ایران را ممنوع کرد!
در اين خبر آمده بود، فرنشين گمرگ مرز «حاج عمران» کردستان گفته كه بر پايه‌ی دستور وزارت اقتصاد این منطقه، ورود بسیاری از تولید‌های کشاورزی ایران به کردستان ممنوع است. و البته كه شوند(:دليل) اين كار، تشویق کشاورزان کٌرد برای افزایش تولیدات کشاورزی‌شان، عنوان شده است.
سه بار شد چهاربار، بازهم خواندم، خنده‌ام گرفت. می دانيد داشتم به برنج‌كاران ايرانی می انديشيدم كه خنده‌ام گرفت، برنج‌كارانی كه برنج‌های هندی و پاكستانی، به تنگ‌شان آورده‌اند. داشتم به چای ايرانی می انديشيدم كه سال‌هاست با آمدن چای های خارجی، رنگ و بويش را از ياد برده‌ام. داشتم به فندق خارجی، بادام آمريكايی، بادام زمينی چينی و عدس يادم نيست كجايی، می انديشيدم كه خنديدم. البته به گمانم شما بهتر از من بدانيد كه اين خنده از سر چه بود، از سر خوشی يا ناخوشی.
به ياد ميوه‌هايی افتادم كه از چين و مصر وارد می كنيم و آنگاه توقع داريم با اين آب گران، برق و گازوئيل گران و كارگر گران، كشاورز ما هنوز در باغ‌هايش سيب بكارد يا چشم به راه رسيدن زردآلو بنشيند. راستی ياد پرتقال بمی، سيب دماوند و سير ايرانی به خير.
اين روزها پرتقال مصری می خوريم، سيب همه‌جايی جز دماوندی و سير چينی. ميوه‌های كال و داروخورده‌ی خارجی، كارتن‌كارتن، كاميون‌كاميون و كشتی كشتی، وارد می كنيم و می گذاريم، چشم‌های چشم‌به راه كشاورز ايرانی، به راه بخشكد و اشكی شود به حال دست‌های پينه‌بسته‌اش و دل زخم ديده‌اش.






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:آفتاب,سیر چینی,سیب دماوند,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی