به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

شناسنامه‌دار شدن غارنشين ٧٠ ساله



سلیمان لطفی نیا :

 

اداره ثبت احوال فومن اعلام کرد: «برای عزيز نوروزی پرور جيرده، که ٥٠ سال است در يکی از غارهای کوچک منطقه‌ی جنگلی آليان فومن زندگی می کند، شناسنامه صادر کرده است.»

به گزارش آريا؛ محسن قربانی رييس اداره ثبت احوال فومن گفت: «اين مرد غارنشين ٧٠ ساله، شناسنامه‌ی خود را در ٢٠ سالگی گم کرده و کارت ملی وی نيز در چند روز آينده صادر می شود.»

خوراک اين مرد غارنشين از ميوه‌های جنگلی است و برای آن‌كه نان و ماست بخرد، هفته‌ای يک‌بار به روستای نزديک جای زندگی اش می رود.

بنابراعلام آموزش و پرورش فومن، وی، تا کلاس چهارم دبستان درس خوانده و در حال حاضر يک خواهر ٦٨ ساله دارد.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شگفتی گردشگران از بهسازی غیراصولی «پاسارگاد‌‌»

 


به‌کاربردن سنگ‌هایی ناهمگون برای بهسازی آرامگاه «کوروش بزرگ»

سلیمان لطفی‌نیا :

تکه‌سنگ‌هایی که برای بهسازی روی بنای آرامگاه کوروش کار گذاشته‌اند، آن اندازه ناهمگون است که شوند(:باعث) شگفتی گردشگران می‌شود به گونه‌ای که آن‌ها گمان می‌کنند این سنگ‌ها یک نماد یا سنگ‌نوشته(:کتیبه) هستند.




ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 

 کورش کبیر (بزرگ) کیست ؟
  کوروش بزرگ یا کوروش کبیر (به پارسی باستان: ‎KU‎‎U‎‎RA‎‎U‎‎SHA‎) همچنین معروف به کوروش دوم نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش بمدت سی سال، از سال ۵۵۹ تا سال ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران پادشاهی کرد.
  بخاطر بخشندگی، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه‌گذاری نخستین شاهنشاهی چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده‌ها و بندیان، احترام به دین‌ها و کیش‌های گوناگون و گسترش تمدن، شناخته شده‌است. ایرانیان ، کوروش را پدر و یونانیان او را سرور و قانونگذار می‌نامیدند.  یهودیان این پادشاه را، به منزله مسیح پروردگار بشمار می‌آوردند، ضمن آنکه بابلیان او را مورد تأیید مردوک می‌دانستند.

  واپسین (آخرین) اندرز کورش کبیر به هنگام درگذشت :
فرزندان من. دوستان من. اکنون به پایان زندگی نزدیک گشته‌ام. من آن‌را با نشانه‌های آشکار دریافته‌ام. وقتی درگذشتم مرا خوشبخت بپندارید. کام من این است که این احساس در اعمال و رفتار شما مشهود باشد. زیرا من هنگام کودکی، جوانی و پیری بخت یار بوده‌ام همیشه نیروی من افزون گشته است. آنچنانکه هم امروز نیز احساس نمیکنم که از هنگام جوانی ناتوان تر شده ام. من دوستان را به خاطر نیکوییهای خود خوشبخت و دشمنانم را فرمانبردار دیده‌ام. زادگاه من قطعه کوچکی از آسیا بود. من آن‌را اکنون با افتخار و بلندپایه باز میگذارم. در این هنگام که به جهان دیگر میگذرم، شما و میهنم را خوشبخت میبینم و از اینرو میل دارم که آیندگان نیز مرا مردی خوشبخت بدانند. فرزندانم! من شما را از کودکی چنان تربیت کرده‌ام که پیران را آزرم (شرم)دارید و کوشش کنید تا جوانتران نیز از شما آزرم بدارند. تو کمبوجیه، مپندار که عصای زرین سلطنتی، تخت و تاجت را نگاه خواهد داشت، دوستان صمیمی برای پادشاه عصای مطمئن‌تری هستند. هرکس باید برای خویشتن، دوستان یکدل فراهم آورد و این دوستان را جز به نیکوکاری به‌دست نتوان آورد. به‌نام خدا و نیاکان درگذشته، ای فرزندان اگر میخواهید مرا شاد کنید نسبت به هم آزرم بدارید. پیکر بیجان مرا هنگامی که دیگر در این دنیا نیستم در میان سیم و زر مگذارید و هر چه زودتر آن را به خاک بازدهید. چه بهتر از اینکه انسان به خاک که اینهمه چیزهای نغز و زیبا میپرورد آمیخته شود. من همواره مردم را دوست داشته‌ام و اکنون نیز شادمان خواهم بود که با خاکی که به مردمان نعمت میبخشد آمیخته شوم. اکنون احساس میکنم جان از پیکرم میگسلد… اگر از میان شما کسی میخواهد دست مرا بگیرد یا به چشمانم بنگرد. تا هنوز جان دارم نزدیک شود و هنگامیکه روی خود را پوشانده‌ام از شما خواستارم که پیکرم را کسی نبیند حتی شما فرزندانم. از تمام پارسیان و متحدان بخواهید تا بر آرامگاه من حاضر شوند و مرا از اینکه دیگر از هیچگونه بدی رنج نخواهم برد، درود فرستند. به آخرین اندرز من گوش فرا دارید اگر میخواهید دشمنان خود را تنبیه کنید. به دوستان خود نیکی ورزید. بدرود دوستان و فرزندان
  منبع : کتاب کورش نامه ، نوشته گزنفون ، ترجمه رضا مشایخی ، انتشارات علمی فرهنگی، چاپ اول ۱۳۴۲، صفحه ۲۶۶

گردنبند کورش بالدار کبیر بزرگ استیل

 این بنا در یادبود کوروشِ بزرگ و اینکه او نخستین قدرتمندی بوده که به حقوق بشر احترام گذاشته، توسط یکی از انجمن های ایرانی در سال 1994 در پارک Bicentennial در شهر سیدنی در استرالیا بنا شده است.





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:مشهود,آزرم,کوروش نامه,رضا مشایخی,مشایخی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شیرهای اصیل ایرانی از هندوستان بازمی گردند؟

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، مدتی است که زمزمه‌هایی درباره ورود شیر اصیل ایرانی از کشور هندوستان به گوش می‌رسد.

در این ارتباط نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد هماهنگی برای ورود شیر اصیل ایرانی از هند خبر داده بود.

محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از پروژه‌های زیست‌محیطی کرج که امسال اتفاق افتاده بود، عنوان کرد که براساس بررسی‌های یکساله صورت گرفته در محیط زیست مشخص شد ۴۱۱ قلاده شیر اصیل ایرانی در کشور هند وجود دارد.

بنابراین با هماهنگی‌هایی که با مسئولان زیست‌محیطی هندوستان صورت گرفته است به زودی شیر اصیل ایرانی که پیش از این اجداد آن در ایران منقرض شده بود از کشور هند به ایران وارد می‌شود.

خبرنگار فارس جزئیات این موضوع را از مسئولان محیط زیست جویا شد ولی آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای را در این ارتباط ندادند و ارائه پاسخ را به آینده موکول کردند.






تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:شیر,شیر ایرانی,شیر اصیل ایرانی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

آرامگاه حافظ در زمان ناصرالدین شاه

 


ارسال توسط سورنا

بنام خدا

تپه باستاني سربيشه تخريب شد

 

 جام جم آنلاين: دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تاریانا خوزستان از تخریب تپه باستانی سربیشه که یکی از نقاط تاریخی منطقه آب ماهیک شهرستان لالی در مخزن سد گتوند علیا به شمار می رود، خبر داد.

 

 مجتبی گهستونی در گفتگو با مهر اظهار داشت: روستای سربیشه یکی از روستاهای قدیمی در بخش آب ماهیک شهرستان لالی است که در آبگیری سد گتوند علیا به زیر آب خواهد رفت.

 وی افزود: این روستای قدیمی دارای بافت تاریخی منحصر به فرد شامل خانه های اعیانی، انبار غلات، گورستان، کاریز (قنات) و کوشک است. محوطه تاریخی چندین هکتاری روستای سربیشه، بدون کمترین پژوهش باستان شناسی یا نجات بخشی در هفته های آینده به زیر آب خواهد رفت.

گهستونی که از این منطقه بازدید کرده است، تاکید کرد: متاسفانه پس از درج تابلوهای خطر غرق شدن در آب دریاچه، تعدادی از مردم منطقه را ترک کرده و از همین رو تردد به این روستاها بسیار کم شد و این امر ناامنی را تشدید و زمینه را برای دستبرد سودجویان فراهم کرده است.

وی گفت: تخریب های صورت گرفته بر روی تپه باستانی سربیشه، بقایای یک بنای گچی به همراه طاق و سفالینه های خورد شده را از زیرزمین بیرون آورده و نشان می دهد که سودجویان فرصت زیادی برای این کار داشته اند.

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تاریانا خوزستان تصریح کرد: تعداد زیادی «بردشیر» (شیر سنگی) منحصر به فرد، بردگوری و محوطه های دارای ارزش تاریخی در روستاهای مخزن سد گتوند علیا وجود دارند.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

عمر مردم این روستا بسیار طولانی است/ «زیارت» را زودتر زیارت کنید!

آب و هوای روستای زیارت در پایان مهر رو به سردی می رود،بنابراین این روزها بهترین فرصت برای دیدن روستای زیبای زیارت در استان گلستان است.
شمال کشور برای خیلی از ما تنها محدود می‌شود به دریا و جنگل، به جاده چالوس و دیدن شهرهای بزرگی در شمال کشور که هربار در تعطیلات راهی آنها می شویم و ترافیک این شهرها در تعطیلات نشان می دهد که مردم تنها راه سفر به این شهرها را می شناسند.

در حالی که شهرهای شمالی کشور پر از مناطق بکر و روستاهای نه چندان معروف اما بسیار زیبایی هستند که لذت سفر به آنها و غرق شدن در زیبایی، آرامش و مناظر بکرشان با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

دیدن این روستاها که البته بعضی‌شان از فرط زیبایی برای دوستداران طبیعت و گردشگران حرفه‌ای ناآشنا نیستند خیلی هم سخت نیست. کافی است جست‌وجوی کوتاهی برای یافتن این روستاها انجام بدهید و بعد از شناخت کامل مقصد با برنامه ریزی صحیح راهی جاده شوید.


روستای زیارت که البته اگر اهل سفر و طبیعت باشید نباید برایتان ناشناخته باشد یکی از روستاهای زیبای گرگان در استان گلستان است.

آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم و امامزاده صالح  از جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.


 آب گرم این روستا خواص درمانی بسیار زیادی دارد، بنابراین در سفر به این روستا حتما آب تنی در چشمه‌های آب گرم را تجربه کنید.


زنان روستای زیارت نان‌های محلی می پزند که امتحان آنها به تمام نان‌های صنعتی می ارزد. مردم زیارت به دلیل تغذیه مناسب و استفاده از غذاهای جنگلی و سالم عمر طولانی دارند.

این روستا در این روزها گزینه خوبی برای سفر است، چون در اواسط پاییز هوای زیارت رو به سردی می رود.

برای رفتن به این روستا باید به گرگان سفر کنید. زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.


اگر در گذشته به این روستا سفر می کردید و نیت می کردید چند روزی در زیارت بمانید و دل سیر این زیارت را زیارت کنید! تنها می توانستید در خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای ساکن شوید. اما در حال حاضر روستای زیارت هتل هم دارد.   یکی از روزهای مهرماه که هنوز سرمای پاییز بر گرمای خورشید غلبه نکرده است می توانید راهی این روستا شوید و خاطره‌ به یادماندنی از سفر به روستای زیارت و دیدار با مردم مهربان و مهمان نواز این روستا برای خود رقم بزنید.


برای دیدن آبشار زیبای زیارت در روستای زیارت باید در حدود 15 دقیقه پیاده روی کنید.ا ین پیاده روی در دره زیبایی صورت می گیرد و باید از این مسیر بگذرید.ب نابراین نگران مسیر نباشید. اتوموبیل‌تان را پارک کنید و با خیال راحت به طرف آبشار بروید.





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:روستای زیارت,زیارت,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

ترک‌ها با نام شاهنشاهی هخامنشیان، درآمدزایی می‌کنند

 


 



سلیمان لطفی‌نیا :

http://www.amordadnews.com/Uload/PG/0000/3749/%D9%A1%D9%A5/mardin-tarnama.jpgكشور ترکیه، این روزها با پخش اخباری مبنی براینکه این کشور بخشی از شاهنشاهی هخامنشیان بوده است، گردشگر جلب می‌کند. این در حالی است که ایران با اینکه پایتخت هخامنشیان بوده، از جلب گردشگر از کشور همسایه خود ترکیه، به سختی جا مانده است.

به گزارش میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی؛ چندی پیش خبری مبنی بر پیدا شدن یک شهر باستانی از روزگار هخامنشی و تمدن بابل در جنوب خاوری(:شرقی) ترکیه را پخش كرد. گفته می‌شد این شهر و آثار به جای مانده از آن در ویرانه هایی چند هزار ساله‌ی (دارا)، در کنار شهر (ماردین) در جنوب خاوری ترکیه پیدا شده است.

با این وجود در دنباله‌ی خبر، هیچ چیزی درباره‌ی اینكه چه كسانی روی این منطقه كاوش كرده اند و این حكم قطعی پیدا شدن یك شهر هخامنشی چگونه صادر شده است، ارایه نشده بود، به همین شوند(: دلیل)، بسیاری از كارشناسان و باستان شناسان با واكنش به این خبر آن را كاری تبلیغاتی برای كشیدن گردشگران ایرانی به این استان خاوری تركیه دانستند.

كارشناسان میراث فرهنگی، در واكنش به این خبر آن را كاری از سوی فروشندگان آثار عتیقه نام می‌برند. همچنین دو تن از اساتید دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه «آرتوکولوی» ماردین درپاسخ به پرسش درباره‌ی این كاوش‌ها به یكی از كارشناسان میراث فرهنگی گفته اند؛ در «دارا» هیچ كار حفاری تازه‌ایی در دست انجام نیست آنان همچنین بر داده‌های پیشین پافشاری كرده، که بر پایه‌ی واپسین بررسی‌ها، دارا یک شهرک نظامی رومی است که برای رویارویی با هجوم نظامی ساسانیان ساخته شده است.

اما آن‌گونه كه نقشه های باستانی نشان می‌دهد، دامنه امپراتوری ایران در زمان هخامنشیان فراتر از آناتولی و تا مرزهای روم بوده است، نقشه‌هایی كه نشان می‌دهد تركیه امروزی بخشی از سرزمین‌های زیر فرمان شاهان هخامنشی بوده است، از سویی دیگر در روزگار برخی از شاهان این سلسله، ایران لشكركشی‌های گسترده‌ای به سوی دشمنان خود در خاور(:مغرب) زمین انجام داده است كه ازآن‌ها می‌توان به لشكر كشی بزرگ «خشایارشاه» اشاره كرد، بی‌گمان لشكریان هخامنشی برای رسیدن به سرزمین‌های هدف، از فلات اناتولی گذر كرده‌اند. اگر چه خبر پخش شده از یافتن یك شهر هخامنشی، پایه و بنیاد چندانی ندارد، اما این به معنای آن نیست كه هخامنشیان جایگاه ها و پایگاه‌هایی نظامی یا شهری در تركیه امروزی نداشته اند.

دكتر«شاهرخ رزمجو» ، باستان‌شناس متخصص دوره تاریخی هخامنشی و پژوهشگر موزه‌ی ملی بریتانیا، دراین باره‌، می‌گوید: «سرزمن های آسیای كوچك و آناتولی، كه امروزه به نام كشور تركیه‌ی كنونی شناخته می‌شود، بخش مهمی از شاهنشاهی هخامنشی بودند و هخامنشیان استان‌های مهمی را در این منطقه داشتند، برای نمونه، «سارد» شهر بزرگی در این بخش بود و شهرهای دیگری نیز در این گستره وجود داشت، شهرهایی مانند «داسكیلیون» ، كه مركز حكومتی مهمی در دوره هخامنشیان بود، داسكیلیون در نزدیكی استانبول امروزی جای دارد. همچنین شهر «كاپادوكیه» و «اپیسوس» و« گوردین» و بسیاری مراكز دیگر، از مراكز مهم هخامنشی در این منطقه به شمار می‌رفت.

رزمجو می‌افزاید:‌ «بخش هایی از سرزمین‌های گفته شده، زیر پرچم «مادها» بود كه پس از جابه‌جایی قدرت به پارس‌ها، به كنترل هخامنشیان در آمد، آثار بسیاری هم از هخامنشیان در منطقه یافت شده است، ازجمله، گنجینه‌ای كه در نزدیكی «یوشاك» یافته شد. همچنین نقاشی‌هایی كه در «تاتارلی» به دست آمده و نشان از صحنه‌ی نبرد وخاك‌سپاری مردگان، در آن روزگاران دارد.

افزون بر این همان‌گونه كه رزمجو نیز گفته است، تاکنون آثار ایرانی بسیاری در ترکیه یافته و شناسایی شده است. یکی از آن‌ها سنگ نوشته‌ی خشایارشاه است كه به خط و زبان فارسی باستان در صخره‌های میان شهر وان و دریاچه وان جای دارد.

هرچند که بر پایه‌ی گفته‌های رزمجو، ترکیه روزگاری از مهمترین بخش‌های شاهنشاهی هخامنشی بوده است اما به نظر می‌رسد که ترک‌ها، با آگاهی از این قضیه، با خبرهایی که حتا می‌تواند ساختگی باشد، تنها یک خواست دارند و آن كشیدن گردشگر و درآمدزایی است.

 





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:کاپادوکیه,سارد,سرد,سردی,مادها,رزمجو,حتی,حتا,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

بارندگی در راه است، گنجعلی خان چشم به راه مرمت!!



سليمان لطفی نيا :

ميدان گنجعلي‌خان- عكس از اينترنتمیدان «گنجعلی‌خان» کرمان پس از گذشت سه ماه از نابودی ميان‌سرا(: صحن)، که برای بهسازی(:مرمت)‌اش انجام شد، همچنان چشم به راه بازگشت به روزهای شكوه است.
به گزارش مهر، ١٩ تیرماه سال ١٣٩٠، و درست در آغاز فصل گردشگری و سفرهای تابستانی، ميان‌سرای میدان تاریخی کرمان که دارای ارزش تاریخی و معماری بسياري است نابود شد.
کار خاک‌برداری از این میدان تاریخی، با چند دستگاه لودر انجام شد و مسوولان در واکنش به گسترش خبر این كار، اعلام کردند كه، کار خاک‌برداری از میدان گنجعلیخان علمی انجام گرفته است؛ این درحالی بود که خاکبرداری از میدان تاریخی با ماشین‌های سنگین انجام شد.
حتا کار جابه‌جايی خاک‌های این میدان نیز با کامیون از «چهارسوی» بازار که از بزرگ‌ترین چهارسوهای کشور است، انجام گرفت و بسیاری از کارشناسان و بازاریان نگران آسيب به این بنای تاریخی بودند که در پايان پس از پیگیری‌های بسيار، راه بيرون بردن خاک‌ها دگرگون شد.
پس از پايان به كار‌گيري ماشین‌های سنگین در این میدان و در روبه‌روی بناهای تاریخی كم‌مانند آن، گفته شد که بهره‌گيری از ماشین‌های سنگین در راستای شتاب‌بخشی به کار بوده است و از همين‌روی از روش‌های دستی استفاده نشده است. اما پس از گذشت سه ماه و نزدیک شدن به فصل بارندگی در شهر کرمان، میدان گنجعلی‌خان هنوز بهسازی نشده است.
شوند(:دليل) کندی در انجام این پروژه، از سوی برخی مسوولان نبود همکاری ديگر دستگاه‌ها و ایجاد زیر‌ساخت در میدان تاریخی گفته شده‌است.
درختان را می برند.
روند ساخت کف‌پوش این میدان در حالی به كندی پيش می رود كه، مسوولان این پروژه گفته‌اند که به شوند این‌که درختان جلوی دید گردشگران در این بنای تاریخی را می‌گیرند درختان نیز باید بريده شده و فضا‌سازی تازه در میدان انجام گیرد.
میدان گنجعلی‌خان کرمان  یکی از قطب‌های گردشگری کشور و محور گردشگری استان تاریخی کرمان به‌شمار مي‌رود که در سه ماه گذشته، همچنان در گیرودار كارهای  ساخت و ساز است.
پايان نيافتن كار بهسازی اين ميدان، هم گردشگران را شگفت‌زده كرده و هم دشواریهای بسياری را برای بازاريان پيرامون آن درست كرده است.
تا‌كنون هيچ تاريخيی برای پايان اين پروژه از سوی دست‌اندركاران آن گفته نشده است.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:گنجعلی خان,میدان گنجعلی خان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


نخستین شهرهای ایرانی چه هنگام پدید آمدند؟



خبرنگار امرداد - بهنام مرادیان :

 

نشست معرفی و رونمایی کتاب «تاریخ شهر و شهرنشینی» نوشته جهانشاه پاکزاد، که به دست انجمن مفاخر معماری ایران در موزه هنر برگزار شد، پیرامون یک پرسش چالش‌برانگیز درباره شکل‌گیری نخستین شهرهای ایرانی، گفت و گوهای بسیاری را برانگیخت.

در این نشست که در پسین روز 9 مهرماه برگزار شده بود، احمد سعیدنیا، با بیان اینکه آموزش تاریخ شهرنشینی در دانشگاه‌ها، همواره با کاستی رو به رو بوده است، این پرسش را مطرح کرد که چرا در این کتاب، آورده شده که در بخش خاوری(:شرق) ایران، در پیش از اسلام شهری نبوده است. سعدنیا برای روشن شدن سخنش به این استدلال پرداخت که شهرهایی مانند مرو یا هرات شهرهای بزرگی در این دوران بوده‌اند. افزون بر این که هنگامی که ما نقش ارتباطی ایران به عنوان گلوگاه جاده ابریشم را می‌بینیم، پس ابزارها و سکه‌ها باید در شهرهایی ساخته شده باشند.

جهانشاه پاکزاد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده این کتاب، درباره انگیزه‌های خود از نگارش این کتاب گفت: من دوران جوانی خود را تا زمان دکترا در آلمان سپری کردم و همواره این پرسش برای من مطرح بود که ایران و غرب را با یکدیگر مقایسه کنم. این کتاب پاسخی است به این نیاز که تاریخ شهرهای ما و زندگی شهری و مدنی ما چیست. من در این کتاب کوشیده‌ام بی‌طرفی در پیش گیرم و درباره ایران پیش و پس از ساسانیان، تعصبی به خرج نداده‌ام. این کتاب هر چند نگاهی بر پایه دانش معماری و شهرسازی و تاریخ آن دارد اما در درون خود نشان می‌دهد که گرفتاری ما در ایجاد یک جامعه مدنی کجاست؟ ما تا کی می‌خواهیم بگوییم استعمار با ما چنان کرد. این درست است که استعمار به ما آسیب زد. اما در یک دعوا هم اگر یک طرف نداند که سوی دیگر ناتوان است، درگیری را آغاز نمی‌کند و این سستی ما بوده است که استعمار را تشویق به استعمار کرده است.

پاکزاد در ادامه افزود: برداشت کنونی ما از شهر، همان شهرهای کلاسیک اروپایی است که آن هم از سده‌های وسطی، پدید آمده‌اند و در کنار روستاها، بدین گونه تعریف شده‌اند تقسیم‌کاری میان صنعت و بازرگانی در شهرها و کشاورزی و دامداری در روستاها وجود داشته است. اما این دسته‌بندی در دوره‌تاریخی ایران آشکار نیست. برای نمونه ری یا نیشابور، منطقه هستند نه شهر. همانگونه که هنوز هم ما وقتی می‌گوییم سمنان، قزوین، اصفهان، یزد نمی‌دانیم درباره شهرستان، شهر یا استان سخن می‌گوییم.

وی در ادامه گفت: زندگی ایرانی بیشتر روستایی بوده است و روستاها خود، ابزارهای کشاورزی یا جنگی را می‌ساخته‌اند و سکه نیز در ارگ‌ها ضرب می‌شده است.  

پاکزاد در پایان گفت: من در این سال‌ها دریافتم که جهان ما و غرب دو جهان متفاوت است و ساده‌انگاری است که بخواهیم در زمینه‌هایی «کپی‌برداری» کنیم.

سهراب مشهودی دیگر سخنران این نشست، با سپاس از جهانشاه پاکزاد به این روی که پس از پایان تحصیل در باخترزمین به ایران بازگشت و هیچگاه نکوشید یک نگرش باختری را بر معماری ایرانی تحمیل کند گفت: این کتاب به بررسی تفاوت شهر با سکونتگاه پرداخته و این پدیده را نشان داده است که شهر در دوره‌های تاریخی گوناگون گاه به معنای ایالت و گاه به معنای فرمانروایی محلی بوده است. از همین رو است که در این کتاب، نخستین شهر در گستردگی و نوع شغل‌های آن، از زمان شاپور دوم ساسانی شکل می‌گیرد.

فرح حبیب، سخنران دیگر این نشست، با اشاره به اینکه از زمانی که دانشجوی دکتر پاکزاد بوده است تا کنون، وی را در حال پژوهش در این زمینه دیده است به برخی ویژگی‌های برتر این کتاب همچون چند سویه بودن، جدول‌بندی زمانی رویدادها، واژه‌نامه تخصصی و امانت‌داری علمی دقیق، اشاره کرد.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:تاریخ شهر,شهرنشینی,تمدن,مدن,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


غزال‌ها، اسير موتورسواران تيز پا

موتورسيکلت و نابودی آهوهای ايرانی

سليمان لطفی نيا :
عكس از اينترنتشکارچيان غيرمجاز در باختر(:غرب) کشور، با موتورسيکلت‌هايی با حجم بالای 250 سی سی، به شكار آهوان تيزپا رفته‌اند.
به گزارش خراسان؛ با توجه به اين‌که بيشترين سرعت آهو نزديک به 80 کيلومتر در ساعت است، شكارچيان با اين موتورسيکلت‌ها با سرعتی بالاتر از 100 کيلومتر در ساعت، از تپه‌ها بالا رفته و به آهو رسيده و آن را شكار می كنند.
زيست‌بوم ايران هر روز خود را در رويارويی با يک دست‌اندازی و دشواری تازه می بيند. گويا دست‌درازی به طبيعت روبه نابودی و نيمه‌جان اين سرزمين پايانی ندارد. يكبار خشک سالی و كمبود آب و خوراک، بار ديگر بريدن درختان و شخم زدن مراتع، ديگر بار شكار با تفنگ‌های ويرانگر و ناياب و اين‌بار شكار با موتورسيكلت.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:موتور,سیکل,سیکلت,موتورسیکلت,آهوان,خشک سالی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

این دیگه واقعا سوژه گریه هست یا خنده !

آخر عاقبت آثار باستانی ایران و تخت جمشید ....

 

 





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:تخت جمشید,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

بلند ترين برج آجری جهان ثبت جهانی می شود!

بلند ترين برج آجري جهان ثبت جهاني مي‌شود


  به گزارش فارس، عبدالرسول وطن‌دوست شامگاه يكشنبه در نشست مديران استان اظهار داشت: ثبت جهانی برج‌ قابوس امتيازهای بسياری برای منطقه دارد نخست اينكه شهرستان گنبدكاووس یک مقصد جهانی فرهنگی و علمی می شود و ديگر اينكه ظرفيت‌های مالی و فرهنگی از بنيادهای جهانی جذب می شود.


 وی با بيان اينكه فرصت به اندازه كافی برای مناسب‌سازی فضای اطراف و آزادسازی حريم برج وجود دارد، افزود: اگر ارزيابی گروه ارزياب اول فوريه برسد برج ‌قابوس در سال 2012 به ثبت جهانی در يونسكو خواهد رسيد.

 وطن‌دوست گفت: بلندترين برج آجری جهان ظرفيت جهانی شدن را دارد اما همكاری همه جانبه مسئولان را می طلبد.

 نماينده ايران در ميراث جهانی يونسكو بر تشكيل پرونده آماده‌سازی برج قابوس تاكيد كرد و افزود: اين پرونده بايد به زبان انگليسی هم ترجمه شود.

 وی در تشريح اقدامات لازم براي ثبت برج قابوس در ميراث جهانی يونسكو خاطرنشان كرد: پس از آماده‌سازی برج يک گروه ارزياب می آيد و برج را بررسی می كند و مجموعه گزارش‌های ارزياب به كميسيون اجلاس جهانی ارائه می شود اگر پذیرفته شود اين اثر تاريخی ثبت جهانی می‎شود.

 نماينده سازمان پرونده‌های ميراث فرهنگی نيز در اين نشست با اشاره به اهميت موضوع ثبت جهانی برج‌ قابوس برای كشور گفت: ثبت جهانی اين‌گونه آثار ظرفيت‌های بسياری را در كشور فراهم می كند.

 محمدحسن طالبيان بر تبيين برنامه مديريتی آماده‌سازی برج‌ قابوس براي ثبت جهانی تاكيد كرد.
فريدون فعالی مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری گلستان نيز در اين نشست با بيان اهميت ثبت جهانی برج تاريخی قابوس بر تعامل دستگاه‌های اجرايی برای ثبت آن در يونسكو تاكيد كرد.





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:برج قابوس,,
ارسال توسط سورنا

 

قطع بی رویه درختان شهر کویری کرمان !

نارونها ایستاده می میرند


در حالی فضای سبز کرمان هم اکنون از لحاظ کمی و کیفی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست که اخیرا شهروندان کرمانی شاهد قطع بی رویه درختان در سطح شهر هستند. به گزارش خبرنگار مهر، طی ماههای اخیر به کرات مشاهده شده که درختان شهر کرمان که حتی برخی نزدیک به نیم قرن هم عمر داشته اند به دلایل مختلف، اعم از انجام پروژه های عمرانی در حال تخریب هستند کما اینکه در همین مدت پارکی که در سه راه احمدی شهر بود هم به طور کامل تخریب و درختان آن قطع شد.



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org






ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:نارون,کرمان,قطع,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 16 تا 22 مهر

 



 گروه مردم :


  شنبه 16 مهر:

  • حل اختلاف ایران و عثمانی برسر بین النهرین (عراق امروز)، هشتم اکتبر سال 1746 (16 مهر) دولت عثمانی که ارتش آن کشور در سال 1745 در منطقه «قارص» از ارتش ایران شکست خورده بود به نادرشاه پیشنهاد کرد که یک پیمان صلح دائم برای حل همه اختلافات دو دولت تنظیم و امضاء شود. نادرشاه در آگوست 1743 بغداد و بصره را از دست عثمانی خارج و پادگان نظامیان این دولت در کرکوک را گلوله باران کرده بود. عثمانی ها پیشتر و در چند مورد شرایط صلحی را که میان آن دولت و دولت صفویه امضاء شده بود نقض کرده بودند.
  • روز جهانی کودک

 یکشنبه 17 مهر:

  • دیدار نخستین هیات دیپلماتیک دائم ایران در چین، نهم اکتبر سال 516 میلادی نخستین سفیر دائمی ایران در چین که با 90 تن همراهان خود وارد پایتخت این کشور شده بود طی تشریفات مفصلی نامه خود را به وودی Wudi امپراتور تسلیم و همرانش را معرفی کرد. درمیان همراهان سفیر ؛ یک موبد زرتشتی، 21 نظامی، سه دیپترتار(دفتردار ـ یا منشی) ، 4 مترجم، دو معمار و ... دیده می شدند. این نخستین بار بود که ایران با یک هیات دیپلماتیک، روحانی به یک کشور بیگانه می فرستاد، زیرا دولت وقت ایران در صدد تحمیل دین ایرانیان به ملل دیگر نبود.

 دوشنبه 18 مهر:

  • سالگشت مرگ مامون، خلیفه‌ای که مادرش ایرانی بود، دهم اکتبر سال 833 میلادی مامون هفتمین خلیفه عباسی که مادرش یک ایرانی بود، در جریان لشکرکشی به آناتولی (ترکیه آسیا) برای جنگ با روم شرقی، در شهر سارد ناگهان درگذشت. وی 47 ساله بود و 20 سال خلافت کرده بود. هارون الرشید پدر او، پیشتر مامون را به عنوان جانشین امین (پسر دیگرش) اعلام کرده و وی را فرمانداری کل خراسان داده بود که پس از مرگ پدر، امین فرزند خود موسی را جانشین اعلام کرد و این کار، فرصت مناسبی به دست میهن دوستان استقلال طلب ایرانی داد تا به نام حمایت از مامون بپاخیزند، ارتش امین را در سه نبرد از جمله جنگ ری شکست دهند ،بغداد را بگیرند و سر امین را برای مامون به خراسان بفرستند.
  • جشن انار در روستای سنگان، در این روز باغداران با نواختن ساز و دهل به باغ‌های خود رفته، پس از پایان جشن مجاز به چیدن انار می‌شوند.

 سه‌شنبه 19 مهر:

  • روزی که ایران دارای قانون وظیفه عمومی (سربازی) شد، در این روز از مهر ماه سال 1305 هجری خورشیدی در تهران اعلام شد که از دهم آبان همان سال (31 اکتبر 1926) قانون نظام وظیفه عمومی در ایران به اجرا درمی آید و پسران 18 ساله به بالای ایرانی مشمول خدمت سربازی خواهند بود و این خدمت ملی دو سال طول خواهد کشید. هنگام طرح لایحه این قانون در مجلس که خواست رضا شاه (پهلوی یکم) بود، برخی از روحانیون وقت با آن مخالفت کرده بودند.

 چهارشنبه 20 مهر:

  • برگزاری آیین بیست و پنجمین سده تاسیس امپراتوری ایران در پاسارگاد، بیستم مهرماه سال 1350 (اکتبر 1971) به مناسبت بیست و پنجمین سده ایجاد دولت مرکزی و تاسیس امپراتوری پهناور پارسیان، بزرگترین کنگره ایران شناسی با شرکت تقریبا همه شرق شناسان جهان و مورخان مربوط در میهن ما گشایش یافت. ایجاد دولت مرکزی ایران به دست کوروش بزرگ (سیروس = سایرس) در اکتبر سال 559 پیش از میلاد صورت گرفته بود. وی در اکتبر سال 539 و پس از تصرف شهر بابل که 12 و یا 13 اکتبر صورت گرفت تاسیس امپراتوری (ایران واحد بعلاوه سرزمین های متصرفی) را اعلام داشت. 
  • گشایش ساختمان تازه آرامگاه فردوسی در توس، بیستم مهرماه سال 1313 خورشیدی (11 اکتبر 1934) رضا شاه پهلوی ساختمان باشکوه آرامگاه فردوسی را در توس خراسان طی مراسمی با حضور مستشرقین و ایرانشناسان سراسر جهان، ادیبان کشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشود.
  • روز بزرگداشت حافظ

 پنجشنبه 21 مهر:

  • سالروز اعلام تاسیس امپراتوری ایران، صدور نخستین منشور ملل و اعلامیه حقوق بشر از سوی کوروش بزرگ، سیزدهم اکتبرسال 539 پیش از میلاد، کوروش بزرگ بنیادگذار کشور ایران و نخستین شاه سراسری آن، بابل (بابیلونBabylon) را متصرف شد که دولت آن از زمان نبوکدنزر دومNebuchadnezzar (بخت النصر) راه ستمگری نسبت به مردم خود و ملل دیگر در پیش گرفته بود. 13 اکتبر را «پروفسور بلیک» به استناد کتب دینی در دایره المعارف کلیسای مسیح درج کرده است و آن را کاملا دقیق می داند. تصرف قلمرو امپراتوری بابل به دست ارتش ایران 29 اکتبر همین سال (16 روز بعد) تکمیل شد و در همین روز (29 اکتبر 539 پیش از میلاد) اعلامیه تاریخی کوروش که از آن به عنوان نخستین «منشور ملل و حقوق انسان» نام برده می شود و سفال نبشته اش معروف به استوانه کوروش (عکس بالا) موجود است صادر شد.

 آدینه 22 مهر:

  • سان و رژه به مناسبت پیروزی نظامی اکتبر 579 ایران بر روم ـ ابتکار خسروانوشیروان و اقتباس لنین، 14 اکتبر سال 579 میلادی جارکش ها در خیابانهای تیسفون (مدائن = سلمان پاک ــ 36 کیلومتری جنوب بغداد) پایتخت آن زمان ایران به راه افتادند تا خبر پیروزی سپاه اعزامی ایران بر رومی ها در سوریه و بازپس گرفتن این سرزمین را به آگاهی مردم برسانند و بگویند که خودرا برای مراسم سان و رژه و جشن نظامی که پس از ورود اسیران رومی و پرچمهای گرفته شده از ایشان به تیسفون برگزار خواهد شد آماده کنند.

 برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 
 

 





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


نگاهی به بازار سنتی كرمانشاه
پارچه، نان‌برنجی، گيوه و گليم، در بازار سنتی كرمانشاه



مهيندخت دهنادی :

رنگارنگ است، پر از رنگ. زرد و قرمز و نارنجی و سبز. از در و دیوار، پارچه‌های خوش رنگ و خوش‌نقش آویزان است. اینجا بازار کرمانشاه است.




ارسال توسط سورنا

بنام خدا


تالاب بین‌المللی درگه سنگی خشک شد



سلبمان لطفی نيا :

 

تالاب بین‌المللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد.

به گزارش «مهر»، «حسن عباس نژاد» مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی افزون بر اين خبر، گفت: «به شوند(:دلیل) گرمای هوا و تبخیر آب، تالاب بین‌المللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد.»

این تالاب با گستردگی 735 هکتار در یک‌کیلومتری سه راهی محمدیار جای دارد و زیستگاه خوبی براي زمستان گذرانی، تغذیه، زادآوری و استراحت بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند فلامینگو، قو،انواع مرغابی و ... است و در سال 1354 به عنوان تالاب بین‌المللی در سایت رامسر ثبت شده است.

مديركل محيط زيست آذربايجان غربي افزود: « منبع فراهم كردن آب تالاب از بارندگي‌هاي فصلي، مازاد جریان آب رودها، نشتی رودخانه‌ی گدارچای، و معیشت آبهای زیرزمینی و جریان چشمه هاست که در اثر بالا بودن میزان گرما و تبخیر خشک شد.» 






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


  
چنارسوخته حسن آباد اسفراین از سیلاب در امان ماند

 

طی یک عملیات نجات بخشی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی درخت کهنسال جنار سوخته حسن آباد اسفراین که به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت شده است از سیلاب در امان ماند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت:این درخت که از آثارملی ثبت شده می باشد در یک کیلومتری شمال شرق اسفراین ودر روستای حسن آباد قرار دارد که در گذشته دچار آتش سوزی شده و پس ازمدتی دوباره حیات پیدا کرده است و به خاطر کهنسال بودن ، شادابی و اهمیت آن برای روستیان،نام روستا برگرفته از این چنار می باشد.
علی اکبر وحدتی اضافه کرد:این درخت اکنون دارای تنه های مقاوم و بزرگی می باشد که سطح تاج پوشش آن حدود 706مترمربع را تشکیل می دهد.این چنار به لحاظ فیزیولوژیکی دچار پدیده درون گسیختگی شده است که آثار آتش سوزی نیز در داخل تنه آن مشهود است و طبق نظریه های کارشناسی صورت گرفته قدمت آن حدود 350 تا 400 سال برآورد می گردد.
معاون میراث فرهنگی از آسیب این درخت تنومند در سیلاب سال 1389 در این منطقه خبر داد وگفت: با توجه به اینکه این درخت در حاشیه رودخانه قرار دارد در اثر وقوع سیل،خاک اطراف آن تخریب شدید شده و تهدیدی برای از بین رفتن ریشه های درخت به شمار می رفت که با طرح کارشناسی نجات بخشی با ساخت دیوار ساحلی دور این درخت که به نوبه خود برای اولین بار در کشور صورت گرفته است این درخت کهن از سیلاب در امان ماند.
وی در پایان اعتبار این عملیات را 20 میلیون ریال عنوان کرد وگفت که این درخت زیبا و کهنسال به شماره 95 در بهمن سال 1389در فهرست آثار طبیعی ملی کشورمان به ثبت رسیده است.






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:چنار سوخته,حسن آباد,,
ارسال توسط سورنا

اینجا تهران است، باور كنید!

اینجا تهران است، باور كنید!



  تهران - میدان تجریش / این میدان در شمال شهر قرار دارد... زمستان بر سر بی خانمان های تهران چه می آید؟!

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


«ورود» را علامت ممنوع زدند!



خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

باز هم يک خبر. باز هم يک خبر كه به جای يكبار، سه بار خواندمش. اين خبر را امروز در «آفتاب» خواندم.
تيتر خبر اين بود: کردستان عراق ورود محصولات ایران را ممنوع کرد!
در اين خبر آمده بود، فرنشين گمرگ مرز «حاج عمران» کردستان گفته كه بر پايه‌ی دستور وزارت اقتصاد این منطقه، ورود بسیاری از تولید‌های کشاورزی ایران به کردستان ممنوع است. و البته كه شوند(:دليل) اين كار، تشویق کشاورزان کٌرد برای افزایش تولیدات کشاورزی‌شان، عنوان شده است.
سه بار شد چهاربار، بازهم خواندم، خنده‌ام گرفت. می دانيد داشتم به برنج‌كاران ايرانی می انديشيدم كه خنده‌ام گرفت، برنج‌كارانی كه برنج‌های هندی و پاكستانی، به تنگ‌شان آورده‌اند. داشتم به چای ايرانی می انديشيدم كه سال‌هاست با آمدن چای های خارجی، رنگ و بويش را از ياد برده‌ام. داشتم به فندق خارجی، بادام آمريكايی، بادام زمينی چينی و عدس يادم نيست كجايی، می انديشيدم كه خنديدم. البته به گمانم شما بهتر از من بدانيد كه اين خنده از سر چه بود، از سر خوشی يا ناخوشی.
به ياد ميوه‌هايی افتادم كه از چين و مصر وارد می كنيم و آنگاه توقع داريم با اين آب گران، برق و گازوئيل گران و كارگر گران، كشاورز ما هنوز در باغ‌هايش سيب بكارد يا چشم به راه رسيدن زردآلو بنشيند. راستی ياد پرتقال بمی، سيب دماوند و سير ايرانی به خير.
اين روزها پرتقال مصری می خوريم، سيب همه‌جايی جز دماوندی و سير چينی. ميوه‌های كال و داروخورده‌ی خارجی، كارتن‌كارتن، كاميون‌كاميون و كشتی كشتی، وارد می كنيم و می گذاريم، چشم‌های چشم‌به راه كشاورز ايرانی، به راه بخشكد و اشكی شود به حال دست‌های پينه‌بسته‌اش و دل زخم ديده‌اش.






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:آفتاب,سیر چینی,سیب دماوند,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

چوب درختان گردو، مهمان نجاری‌ها



  سلیمان لطفی نيا :

  درختان كهنسال گردوی شهرستان «بوانات» استان فارس، به شوند(:سبب) خشک سالی، روبه نابودی گذارده‌اند.
 به گزارش خبرنگار مهر؛ شهرستان بوانات فارس ، در چند سال گذشته به شوند خشکسالی دستخوش آسيب‌های بسياری شده است به گونه‌ای که در سال گذشته دو هزار و 500 هکتار از درختان گردو در این شهرستان خشک شد. باغ‌‌داران برای كاستن زيان های خشک شدن درختانشان، برخی از درختان 100 ساله، را بريده و برای استفاده از چوبشان به نجاریها مي‌فروشند.
 «سجاد میرزایی» فرماندار شهرستان بوانات در این باره، با نام بردن از كارهای انجام شده برای جلوگیری از خشک شدن درختان گردو، گفت: «در سال گذشته کارهای بزرگی مانند ساخت کانال‌های آبیاری، لوله گذاری و آبرسانی به کشاورزان و... انجام گرفت اما با توجه به کاهش بارندگی در این شهرستان شاهد کاهش برداشت گردو هستیم.»

 وی افزود: «در اين سال‌ها چهار هزار هکتار از باغاها و 180 كاريز(:قنات) در این شهرستان صد‌درصد خشک شد به گونه‌ای که وضعیت باغاها در بوانات بد است. وی از كاهش 40 درصدی برداشت گردو، در برابر سال گذشته خبر داد.»






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:باغات,بوانات,گردو,درخت گردو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

لجن درمانی در درياچه نیمه خشک اروميه

 

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852994.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852990.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852986.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852982.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852977.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852972.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852960.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852956.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852949.jpg

 

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852999.jpg






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  گران‌ترين شيرينی محلی ايران
   
 
خبریار امرداد- صدیقه نوده فراهانی :

شیرینی جوزقندهم زمان با برپايی هفته‌ی فرهنگی استان مرکزی، «جوزقند» به عنوان گران‌ترين شيرينی محلی کشور در غرفه‌ی شهر نراق عرضه می شود.
«مجتبا رضوانی»، معاون گردشگری استان مرکزی گفت: «با کيفيت‌ترين سوغات محلی شهر نراق شیرینی است به نام «جوزقند» که در روزگار پیش، از اين خوراکی به شوند(:دلیل) بالا بودن کالری و حجم کم به عنوان جيره‌‌ی جنگی بهره می بردند.»
وی با اشاره به اين‌که هم‌اکنون بيش از 50 کارگاه خانگی در شهر نراق در زمينه‌ی توليد و پخش جوزقند مشغول هستند، افزود: «از جوزقند می توان به عنوان گران‌ترين شيرينی محلی ايران نام برد و اين موضوع بيانگر کيفيت و ارزش بالای غذايی آن است.»
به گفته‌ی رضوانی، در حال حاضر اين سوغات از کيلويی 25 هزار تومان تا 50 هزار تومان در گونه‌های آلويی، گلابی، هلو، زردآلو و انجير به فروش می رسد.
هفته‌ی فرهنگی استان مرکزی از سوم تا جمعه هشتم مهرماه در مجموعه‌ی فرهنگی تاريخی سعدآباد پذيرای دوستداران فرهنگ و هنر ایران‌زمین بود.





تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:جوز,جوزقند,نراق,نراقی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


در ميان رسانه‌ها
پژوهشگران آلمانی «آذرگشسب» را مرمت می‌کنند



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

مجموعه‌ی جهانی آذرگشسب يا تخت سلیمان با همکاری گروه طراحی سازه دانشگاه درسدن آلمان  مرمت خواهد شد.
به گزارش مهر، فرهاد عزیزی، سرپرست پایگاه دايمی مجموعه جهانی تخت سلیمان گفت: «بر پايه‌‌ی این موافقت‌نامه که در تکاب به امضا رسیده است، قرار است طرح حفاظت از ایوان خسرو در این مجموعه، به عنوان مهم‌ترین بخش آن تهیه و اجرا شود ».
به گفته‌ی وی همکاری در بهسازی بخش‌های دیگر این مجموعه‌ی جهانی در پنج سال از دیگر بخش‌های این پيمان‌‌نامه‌ی همکاری با این دانشگاه آلمانی است.»
سرپرست این گروه متخصص آلمانی پرفسور «ولفرام یگر»، مدیر گروه طراحی سازه دانشکده معماری دانشگاه در‌سدن خواهد بود که تا‌کنون در بهسازی سازه‌های تاریخی جهانی همچون ارگ بم همكاری داشته است .
پرفسور ولفرام یگر، مدیر گروه طراحی سازه دانشگاه در سدن آلمان نیز در این نشست گفت: مطالعه این طرح امسال آغاز و اجرای آن سال آینده به پايان می‌رسد و داربست‌هایی که برای نگهداری آن‌ها از سال‌ها پيش برپا شده است، برداشته می‌شود .
تخت سلیمان یا شهر شیز باستاني در ٤٥ کیلومتری شمال خاوري(:شرقی) شهرستان تکاب در یک دره‌ی سرسبز در بلندی ٣٠٠٠ متری، سرشار از جاذبه‌های بی همتای طبیعی- تاریخی است.
ویرانی‌های به‌جا مانده از آتشکده آذر‌گشنسب بر پیرامون دریاچه‌ای همیشه جوشان و بر روی صخره‌ای سنگی برآمده از رسوبات آهکی دریاچه، در میان برج و باروی سنگ، آثار معماری ويژه مانند چهارتاقی آتشکده و سازه‌های آیینی وابسته به آن، نیایشگاه آناهیتا، کاخ‌های روزگار ساسانی و ساختمان‌هایی از زمان ایلخانی قرار دارد.
این ناحیه همان شهري است كه در نوشته‌های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده، گیتا‌نویسان عرب آن را «شیز» گفته‌اند، گذشته‌‌نگاران رومی و یونانی «گزکا» نوشته‌اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» گفته است که امروزه همه‌ی این آثار را تخت سلیمان می‌نامند.
سازهای برجای مانده از زمان اشکانیان، ساسانیان و ایلخانان مغول در اینجا یافت شده است. مهم‌ترین يادگار به‌جا مانده در آن، آتشکده و تالارهای روزگار ساسانی است.
گستره‌ی باستانی تخت سلیمان در آذربایجان غربی، چهارمین اثر تاریخی است که در سياهه‌ی(:فهرست) آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.






ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 
کمی عدالت...

http://up.iranblog.com/images/eg7c8qj2qinuclfsf6e.jpg
 اگر من با گوگل ارث در اینترنت کعبه را پیدا کرده و ماوس را هفت بار دور آن بچرخانم، و این همه پول خانواده هاى بدبخت ایرانى را خرج رفتن آنجا نکنم و در شکم گنده پادشاهان کثیف عربستان نریزم.؟؟؟.. حج حساب میشه یا نه ؟ من حاجی میشم یا نه...?? دلم لک زده برا یک کم خرد ایرانى ......اما کو خرد ....؟؟؟ تا دلت بخواد بجاش خرافه است.......!!!!!




تاريخ : پنج شنبه 14 مهر 1390برچسب:کعبه,گوگل,گوگل ارث,ارث,ماوس,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  در ميان رسانه‌ها
نماينده يونسكو به ديدار برج قابوس می آيد
   
 
سليمان لطفی نيا :
عكس از اينترنت«محمد‌تقی قزل سفلی»، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گنبدکاووس به نزديک بودن سفر نماینده‌ي یونسکو به این شهرستان برای بازدید از بلندترین برج آجری جهان، برای بررسی پيش‌زمينه‌های ثبت جهانی گنبد قابوس خبر داد.
«محمد‌تقی قزل سفلی»، گفت: «نماینده‌ي یونسکو برای بازدید از وضعیت بلندترین برج آجری جهان و روند آزادسازی پيرامون برج قابوس شهريور ماه به شهرستان گنبدکاووس خواهد آمد از همين روي همه‌ي دستگاه‎های اجرایی درگير آزادسازی گستره‌هاي پيراموني برج قابوس، باید همکاری و همراهي كنند و هر چه زود‎تر تعهدات خود در این زمینه به انجام رسانند.»
به گزارش مهر، واپسين تلاش‌های مسوولان براي آن‌كه برج گنبدقابوس بتواند ثبت جهاني شود در چند روزمانده به سفر نماينده‌ی يونسكو به ايران، اميد به ثبت جهاني شدن اين سازه‌ی بي‌مانند را افزايش داده‌است.
او گفت: «پس از نشست‌هاي گوناگون و توافق‌هاي انجام شده، ادارهاي آموزش و پرورش، تربیت‌بدنی و شرکت توزیع برق، پايبند شدند که  ساختمان‌های پيرامون برج که در اختیار آن‌ها است را به میراث فرهنگی و گردشگری واگذار کنند، که این کار انجام شد و در آييني با حضور معاونان استاندار و فرماندار شهرستان گنبدکاووس و مسوولان مربوطه، كار نابودسازی تالارهای ورزشی و تالار فرهنگی هنری آموزش و پرورش در همان روز آغاز شد.»
او افزود: «ويران‌سازی تالار‎های ورزشی به شوند كارهای هیات‎های ورزشی شهرستان  کامل انجام نشد که بايد هر چه زود‎تر این كار انجام بگیرد.»
گنبدقابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان تنها اثر شمال کشور است که ثبت جهانی می‌شود، این اثر سازه‌اي تاریخی از سده‌ی چهارم هجری است.




تاريخ : پنج شنبه 14 مهر 1390برچسب:برج قابوس,قابوس,برج,قزل,قزل سفلی,سفلی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

مزار شمس گلباران می شود

مزار شمس گلباران مي‌شود


همايش "مولانا در آيينه شمس" روز پنجشنبه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در خوی برگزار می شود.


میهمانان همایش «مولانا در آینه شمس» از روز چهارشنبه 13 مهرماه وارد خوی می‌شوند و این همایش فردا با گلباران مزار شمس به طور رسمی آغاز می‌شود.

 دبیر اجرایی همایش «
مولانا در آینه شمس» گفت: این همایش روز پنجشنبه 14 در شهر خوی آغاز می‌شود که سرآغاز آن گلباران مزار شمس تبریزی از ساعت 9 صبح خواهد بود.

علی محبوبی،افزود: در ادامه همایش تخصصی «
مولانا در آینه شمس» آغاز می‌شود که تعدادی از مولاناپژوهان از جمله کریم‌ زمانی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، توفیق سبحانی، مشهور و محمدجواد ادبی و ... سخنرانی‌های علمی خود را ارائه می‌کنند .

" همچنین چند مقام مسئول چون استاندار آذربایجان غربی، استاندار قونیه، محسنی، رئیس دانشگاه آزاد واحد خوی، مسئولانی از شهر نیشابور و ... به ایراد سخن خواهند پرداخت."

دبیر اجرایی همایش «
مولانا در آینه شمس» به اجرای تصنیف توسط علی جهاندار اشاره کرده و گفت: عصر فردا هم مراسم اهدای کلید طلایی شهر خوی به شهرداران نیشابور و قونیه و اجرای موسیقی گروه استاد ذوالفنون را خواهیم داشت.

محبوبی اشاره کرد: از ظهر امروز چهارشنبه 13 مهرماه میهمانان همایش از شهرهای تهران و نیشابور و کشور ترکیه وارد خوی می‌شوند.

رایزن فرهنگی ترکیه در ایران، شهردار قونیه، رئیس بارگاه
مولانا، رئیس و معاون دانشگاه سلجوق و والی قونیه، علی عسگری معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیدطه مرقاتی، نایب رییس بنیاد شمس و مولانا، موید حسینی‌صدر نماینده مجلس و عضو بنیاد شمس و مولانا، محمدجواد ادبی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، شهردار نیشابور، رییس شورای شهر نیشابور، رییس دانشگاه آزاد نیشابور و تعدادی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه، از جمله میهمانان همایش هستند.

منبع: مهر





تاريخ : پنج شنبه 14 مهر 1390برچسب:شمس,مولانا,موسیقی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


در ميان رسانه‌ها
ايران بر سكو‌های پايانی جدول جهانی صنعت گردشگری

رتبه ١١٤ ايران در ميان ١٣٩ كشور جهان

سليمان لطفی نيا :

برپايه‌ی گزارش سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» در سال ٢٠١١ميلادی كه در زمينه‌‌ی رتبه‌بندی شاخص رقابت‌پذيری در صنعت گردشگری و سفر چاپ شده است، ايران در ميان ١٦ كشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، رتبه‌ي پانزدهم را دارد و تنها كشور بحران‌زده‌ي ليبی پس از آن جاي دارد.
بنابر اين گزارش، كشورهای امارات، بحرين، قطر، اسراييل، تونس، عمان، عربستان، اردن، لبنان، مصر، مراكش، كويت، سوريه، الجزاير، ايران و ليبی به ترتيب رتبه‌های نخست تا شانزدهم را در زمينه‌ی رتبه‌بندی شاخص رقابت‌پذيری در صنعت گردشگری و سفر به خود ويژه كرده‌اند.
به گزارش شرق، مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سالانه‌ی خود، ١٣٩ كشور جهان را بنابر گزينه‌های گوناگون همسو با گردشگری و سفر بررسی كرده است كه نتايج آن در يک كتاب 530 رويه‌ای با نام «سفر و گردشگری، گزارش رقابت ٢٠١١» و نام فرعی «فراتر از ركود» چاپ شده است.
«رابرت گرين هيل»، افسر ارشد بخش كسب و كار مجمع جهانی اقتصاد، در پيش‌گفتاری كه برای اين گزارش نوشته است، با اشاره به بحران اقتصادی كه شوند(:موجب) ركود در صنعت گردشگری جهان برای سال ٢٠٠٩ شده است، پيش‌بينی كرده كه كشورهای جهان با گذر از آن ركود در حال بهبود تدريجی شاخص‌های رقابت‌پذيری خود در زمينه‌ی گردشگری هستند.
 او در بخشی از اين پيش‌گفتار نوشته است: «در حال حاضر صنعت گردشگری  ٢/٩ درصد توليد ناخالص جهانی، ٨/٤ درصد از كل صادرات جهان و ٢/٩ درصد از كل سرمايه‌گذاریهای جهان را به خود ويژه كرده است.
كارشناسان مجمع جهانی اقتصاد برای برآورد درست داده‌ها، اين گزارش و اعلام رتبه‌بندی بيش از ٧٠ شاخص را برآورد كرده‌اند. در اين گزارش گزينه‌هايی همچون قوانين خط‌مشی و قوانين گردشگری و سفر، پايداری محيط‌‌زيست، ايمنی و امنيت، درمان و بهداشت، اولويت‌بندی سفر و گردشگری، زيرساخت‌های محيط كسب‌وكار، زيرساخت‌های حمل‌و‌نقل هوايی و زمينی، زيرساخت‌های گردشگری، زيرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرخ‌ها در صنعت گردشگری و سفر، شاخص‌های فرهنگی و منابع طبيعی و منابع انسانی در زمينه‌ی گردشگری، آموزش و پرورش، در دسترس بودن نيروی كار واجد شرايط، تمايل براي سفر و گردشگری، شمار اتاق‌های هتل، شمار شركت‌های بزرگ كرايه‌ی خودرو، باز بودن مرزها برای ورود گردشگران، نگرش مردم نسبت به گردشگران خارجی و چندين گزينه‌ی ديگر را بررسی كرده‌‌اند.
كارشناسان گزارش سالانه‌ی مجمع جهانی اقتصاد، جايگاه همه‌ی كشورها و از جمله ايران را در زمينه‌ی همه‌ی گزينه‌ها، برآورد كرده و در سنجش با ديگر كشورها اعلام كرده‌اند.
بر پايه‌ی اين گزارش در ميان ١٣٩ كشور جهان، ايران جايگاه ١١٤ را به دست آورده است. در ميان كشورهای همسايه‌ی ايران نيز، بهترين جايگاه در ميان ١٣٩ كشور به امارات متحده عربی رسيده است كه در اين رده‌بندی، كشور سی ام جهان شده است، پس از آن نيز كشور بحرين جايگاه ٤٠، قطر جايگاه ٤٢، اسراييل ٤٦، تونس ٤٧ و تركيه جايگاه پنجاهم را به دست آورده‌اند.
همچنين در اين رتبه‌بندی كشورهای ارمنستان جايگاه ٩٠، تاجيكستان ١١٨ و آذربايجان جايگاه هشتاد و سوم را از آن خود كرده‌اند. در اين گزارش وضعيت دو كشور همسايه ايران در خاور(:شرق) و باختر(:غرب) يعنی افغانستان و عراق، برآورد نشده و از آمارهای آن‌ها در اين جدول خبری نيست. تنها كشوری كه وضعی بدتر از ايران دارد، پاكستان است كه ١١ پله، از ايران پايين‌تر است. تهيه‌كنندگان گزارش همچنين درصد رشد سالانه‌ی ايران را در زمينه صنعت گردشگری و سفر تا سال ٢٠٢٠،
 ٤/٤ درصد پيش‌بينی كرده‌اند، همچنين پيش‌بينی درصد رشد سالانه‌ی توليد كار در اين زمينه، تا اين تاريخ نيز دو درصد اعلام شده است.






تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:گردشگری,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

سالروز بر‌تخت نشستن داريوش بزرگ



  نگار پاكدل :

  داريوش هخامنشي، پسر ويشتاسپ از بزرگان پارس در نخستين روز از جشن‌ مهرگان در سال ٥٢٢ پيش از ميلاد، به كمک سران هفت خانواده‌ی اشرافی پارسی بر تخت شاهی تكيه زد و مدت ٣٦ سال شاهنشاه ايران بود. ديروز، بنابر برابرگذاری های تاريخی، برابر بود با برتخت‌نشينی داريوش‌شاه.
در سنگ‌نبشته‌ی بيستون، داريوش بزرگ دباره‌ی به دوش گرفتن جايگاه پادشاهی اين‌گونه می گويد: «به خواست اهورا‌مزدا من شاه هستم، اهورا‌مزدا پادشاهی را به من ارزانی داشت.»
داريوش پس از بر‌تخت نشستن،‌ شورش‌های درون‌كشوری را فرونشاند و نظام شاهنشاهی را استواری بخشيد و سرزمين‌هايی چند به اين شاهنشاهی افزود.
 تخت جمشيد به دستور داريوش بزرگ، كار ساختش، آغاز شد هرچند كه ساختش، بيش از ١٠٠ سال به درازا انجاميد. از ديگر كارهاي ارزنده‌ي داريوش مي‌توان به ساخت آبراهي اشاره كرد كه درياي سرخ را به رود نيل پيوند مي‌داده است، (همان كانال سوئز است) اين كاري بزرگ و بي‌گمان يكي از شاهكار‌هاي مهندسي جهان باستان است.
او ارتشي نيرومند، گرد آورد و سپاهي با نام سپاه جاويدان كه شمار سربازان آن‌ به10 هزار تن مي‌رسيد و هيچگاه از شمار آنان كم نمي‌شد(چرا كه بسيار زود جاهاي خالي را پر مي‌كردند)‌، پايه گذارد.
رخدادنگاران به داريوش، فرنام(:لقب) بزرگ داده‌اند چرا‌كه پس از او، بسياري از فرمانروايان تاريخ همچون اسكندر، پادشاهان سلوكي، پادشاهان ساساني و خلفاي بني‌اميه و بني‌عباس هريك به گونه‌اي از روش كشورداري داريوش بزرگ الگو‌برداري كرده‌اند. 
به نقل از كتاب تاريخ ايران دوره هخامنشيان‌(به برگردان مرتضا ثاقب‌فر)؛ افلاتون در هفتمين نامه‌ي مشهور خود، اشاره‌ي گذرايي كرده كه: «‌داريوش قانون‌گذار بزرگ ايران باستان بوده است و از اين رو توانست  شاهنشاهي خود را حفظ كند، چراكه او فرمان داد اهميت قوانين نوشته شده‌ي موجود، بررسي و شناخته شود.»
پايه‌گذاری دستگاه منظم اداری در ايران
برجسته‌ترين ويژگي داريوش بزرگ به عنوان يك فرماندار، توجه شخصي بود كه به كارهاي سلطنتي داشت،آن‌گونه كه پيداست وي شماري كارمند متخصص در امور ايالت در اختيار داشته باشد كه يا آن‌‌ها را به عنوان رايزن(:مشاور) نزد خود نگاه می داشت يا به عنوان ماموران خود (برای اقدام) گسيل می كرد.
در زمان فرمانروايی داريوش‏ ٢٥ كشور جز شاهنشاهي ايران بودند. در همه‌ي اين ٢٥ كشور پول ايران رايج بود و ايرانيان در اين كشورها داراي احترام بودند.
داريوش بزرگ ناسيوناليسم ايرانی را پايه گذارد. وی بر ايرانی بودن همه‌ی كارها پافشاری و تعصب می ورزيد.
 آرامگاه داريوش بزرگ در مرودشت فارس در نقش رستم است.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


قطار جان تپه باستانی دامغان را گرفت

 

تپه ‌ای ٧هزارساله، قربانی قطار

 



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

 

تپه‌ی ٧هزار ساله‌ی «تپه حصار» در شهر دامغان با گذر شبانه‌روزی ده‌ها قطاری که از تهران به مشهد می‌روند، ویران شده است به‌گونه‌ای که اکنون دیگر اثری از کاخ ساسانی این گستره، دیده نمی‌شود.
در کتاب شهر دامغان که 50 سال پیش به كوشش شماری از پژوهشگران همچون دکتر ملک شهمیرزادی و بهزادیان نوشته شده درباره‌ی این تپه تاریخی آمده که کاخی ساسانی در سال‌های 1310 تا 1311 پیدا شده و بسیاری از بخش‌های آن سالم است. به هر روی اکنون با این آمد و شدهای قطار، اثری از این کاخ ساسانی نیست.
به گزارش مهر، تپه‌ی تاریخی معروف به حصار در جنوب شهر دامغان استان سمنان از آن دوران تمدن پیش از تاریخ از هزاره‌ی چهارم تا هزاره‌ی نخست پیش از میلاد است. در این تپه، سفال خاکستری یا سیاه درخشان هست که نشانه‌ی عصر آهن در ایران است.
با آغاز نصب ریل‌های راه‌آهن قطار تهران ــ مشهد و گذر از شهر دامغان، راه ریل‌ها از روی تپه حصار گذشت. تپه‌ای که نشان از تمدنی هفت هزار ساله است.
مسوولان وقت سازمان میراث فرهنگی در سال 73 برای ساخت این خط با دریافت ‪ صد میلیون ریال غرامت، مجوز قانونی ساخت آن را صادر کردند
.
این در حالی است كه باستان‌شناسان بر این باورند که اگر کاوش‌ها در این گستره، با جدیت بیشتری دنبال می‌شد، بخش‌های تاریكی از زندگی این دوره‌ی تاریخی آشکار می‌شد.
‌تپه‌حصار دارای 12 هکتار زمین باستانی است که با محدوده‌ی باستانی پیرامون آن به 81 هکتار نیز می‌رسد اما از این میزان تنها نزدیك به هشت هکتار زیر کشت نیست! ریل قطار نیز درست از میانه‌ی همین زمین می‌گذرد. حتا در این گستره هیچ نگهبانی نیز نیست تا دست‌كم موتورسواران، این تپه را به پیست موتور‌سواری تبدیل نکنند.
در این تپه باستانی هنوز هم می‌توان تکه‌هایی از ظر‌ف‌ها و آبکش‌های قدیمی و سفال‌های خاکستری رنگ فراوانی را پیدا کرد.
حتا در این گستره، ساختمانی از دوره‌ی قاجاریه نیز بود که دیگر اثری از آن هم نیست.
پیش از این، مدیر کل راه‌آهن شمال‌شرق  گفته بود: «امکان ایجاد راه جدیدی در این منطقه وجود ندارد. چون این خط در نزدیکی ورودی ایستگاه است و نیازی به صرف هزینه‌های کلان و ایجاد مسیر جدید نیست.»

 

 
 





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:قطار,تپه حصار,دامغان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

هم‌زمان با آیین گشایش جشنواره‌ی روز جهانی گردشگری، سپاسداری شد

 

همكیش زرتشتی، مدیر نخستین آژانس گردشگری ایران

 



خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

دیروز، ٥ مهرماه، برابر بود با روز جهانگردی و آغاز هفته‌ی گردشگری. به همین مناسبت در تهران در كاخ گلستان، بزرگان و دست‌اندركاران صنعت گردشگری كشور، گرد هم آمده بودند تا آغازگر جشنواره‌ی گرامیداشت روز جهانی جهانگردی و هفته‌ی گردشگری استان تهران باشند.
در این آیین از رشید بهرامشهری به عنوان مدیرعامل نخستین دفتر مسافرتی تهران و البته ایران، سپاسداری شد.
شركت خدمات مسافرتی ایرانتور كه در سال ١٣١٥ پایه‌گذاری شده‌است، نخستین شركت خدمات مسافرتی یا به زبان دیگر نخستین آژانس مسافرتی ایران، بوده است. رشید بهرامشهری، این همكیش، كه اكنون ٤٠ سال است، مدیریت این آژانش را بر دوش دارد، دیروز در جشنواره‌ی گرامیداشت روز جهانی جهانگردی و هفته‌ی گردشگری استان تهران، سپاسنامه(:تقدیرنامه) گرفت.
محمد‌ابراهیم لاریجانی، مدیركل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران، پیش از دادن این سپاسنامه، با اشاره به این‌كه برای پیدا كردن نخستین آژانس مسافرتی ایران، جستجوهای بسیار كرده و توانسته‌اند سه آژانس كه كهن‌ترین بوده را پیدا كنند، گفت: «‌اما از میان آن سه آژانس، ایرانتور، از همه كهنسال‌تر بود. ایرانتور نخستین دفتر خدمات مسافرتی ایران است.» به گفته‌ی وی سازمان، افزون‌بر شناسایی نخستین‌ها، در تلاش است تا ایرانتور را به عنوان نخستین دفتر مسافرتی، به ثبت ملی هم برساند.
رشید بهرامشهری نیز پس از گرفتن سپاسنامه، پشت تریبون رفت و گفت: «من از خداوند سپاسگزارم كه اكنون وامدار بخشی از تاریخ كشور هستم.» او با اشاره به چگونگی پایه‌گذاری ایرانتور، گفت: «نخستین تور گردشگری ایران را ایرانتور برگزار كرده است. این تور، یك تور یك‌روزه به آبعلی با هزینه‌‌ی ١٥٠ ریال بوده است.»
در آیین گشایش جشنواره‌ی گرامیداشت روز جهانی جهانگردی و هفته‌ی گردشگری استان تهران، افزون‌بر معرفی نخستین آژانس مسافرتی، از برترین سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری، از هتل‌داران نمونه، از آژانس‌داران نمونه، از برترین خبرنگاران بخش گردشگری و...، سپاسداری شد.
در آیین آغازین این جشنواره، فریدون محمدی، معاون گردشگری سازمان میراث، محمد‌علی فرخ‌مهر، فرنشین اتحادیه‌هتل‌‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران‌، محمد‌ابراهیم لاریجانی و تنی‌چند از نمایندگان مجلس، پیرامون مشكلات گردشگری ایران و كارهای در دست انجام برای گسترش گردشگری، سخن گفتند.
اجرای دونوازی دف و نی، اجرای موسیقی سنتی و اجرای ضرب‌زورخانه‌ای و آواز زورخانه‌ای از سوی استاد شیرخدا، از برنامه‌های این آیین بود.
در كاخ گلستان كه این جشنواره گشایش یافت، شماری غرفه‌ی عرضه‌ی خدمات مسافرتی و صنایع دستی استان تهران، برپا بود. این نمایشگاه در كاخ گلستان تا ١١ مهرماه، پذیرای دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری كشور بود.
افزون‌بر آن، به مناسبت هفته‌ی فرهنگی گردشگری استان‌ها، استان اصفهان نیز با صنایع‌دستی، سوغات‌ها و فرهنگ دیرین این سرزمین با غرفه‌های رنگین از هنر ایرانی، در كاخ گلستان باشندگی داشت.
كاخ گلستان هر روز از ساعت ١٧ تا ٢٢ پذیرای دوستداران خواهد بود.


سپاسداری از رشيد بهرامشهری

مدير ايرانتور، نخستين دفتر مسافرتی ايران 

آيين سپاسداری از برترين‌ها در جشنواره‌ی روز جهانی گردشگری

موسيقی سنتی

اجرای آواز زورخانه‌ای

دونوازی دف و نی
فرتورها از مازيار اسدی است.

 





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:دف,نی,ایرانتور,موسیقی سنتی,رشید بهرامشاهی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  در ميان رسانه‌ها
تغییرکاربری زمین‌های ساحلی و دریای قشم به مجتمع تجاری
  هيچ‌كس از اهالي ساحل قشم نظر نخواست
 
سليمان لطفی نيا :

 

عكس از اينترنتمنطقه آزاد قشم پروانه‌ی(:مجوز) ساخت مجتمع تجاری، در 35 هکتار از زمین‌های ساحلی و دریای «درگهان» را به بخش ويژه(:خصوصی) داده است.  ازاين‌رو، سواحل گلی «درگهان» که جاي تخم‌گذاری میگو است خشک شده و به جای آن پاساژهای تجاری و لوکس ساخته می‌شود.
به گزارش مهر؛ «سید مسلم دریانورد»، فرنشين‌(:ريیس) شورای شهر درگهان، در منطقه آزاد قشم گفت: «35 هکتار از زمین‌های ساحلی و بخش بزرگي از دریای عمان، قرار است به‌دست بخش ويژه استحصال شود و بخش ويژه در دریای درگهان خاک بریزد تا بتواند دریا را برابر ساحل کرده و روی آن مجتمع تجاری بسازد.»
از ديدگاه دريانورد، این 35 هکتار زمین به سه بخش تجاری، مسکونی و فضای سبز، بخش می‌شود، در حالي كه، در شهر درگهان قشم، هشت هزار و 400 مغازه كه بسياری از آن‌ها بيكار هستند، ساخته شده است. بنابراین با جمعیت ده هزار نفری درگهان می‌توان گفت که كمينه، برای هر یک نفر یک مغازه هست.وی درباره‌ي بندهای دیگر قرارداد بخش ويژه و سازمان منطقه آزاد قشم گفت: «این كار می‌بایست در صورت موافقت اهالی انجام می‌شد اما هیچ‌کس نظری از مردم درگهان در این مورد نخواسته است.»
وی ساخت مجتمع تجاری تازه‌تر، آن هم در دریا را بايسته ندانست و گفت: «چرا سازمان منطقه آزاد به‌جای این‌که به نيازهای  شهری درگهان برسد همه‌ی توجه‌اش را معطوف به ساخت مجتمع تجاری کرده است؟ براي نمونه، در این شهر که روزهاي تعطيل پر از مسافر می‌شود هنوز امکانات شهری خوبي در دسترس نيست.»
وی شهر درگهان را روستایی دانست، که بازارهای لوکس دارد و افزود: «سازمان منطقه آزاد قشم درآمدی که از مجتمع‌های تجاری درگهان به دست مي‌آورد را به شهر قشم داده و درگهان در این زمینه، بی‌بهره است. همچنین این میزان درآمد با آن‌چه که سازمان در درگهان هزینه می‌کند هرگز هم‌خوانی ندارد.»
دريانورد نگرانی خود را از ارايه‌نكردن طرح ارزيابی محيطی زيستی، از سوی  سازمان به  شورای شهر ابراز داشت و از اين‌كه اين طرح، ارزيابی زيست محيطي نشده باشد، هشدار داد.





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:درگهان,قشم,لوکس,پروانه,مجوز,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

بنابر گفته‌ی مدير كل ميراث‌فرهنگی و گردشگری استان تهران
دبستان «گيو»، ثبت ملی می شود
   
 
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

نمايي از دبستان گيودبستان دخترانه‌ی گيو، به آموزشگاه‌های ثبت‌ملي‌شده‌ي ايران، خواهد پيوست.
بنابر سخنان محمد ابراهیم لاریجانی، مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، ٣٦ آموزشگاه، در استان تهران شناسايي شده‌اند كه دربردارنده‌ي ارزش تاريخي و فرهنگي هستند.
دبستان گيو، يكي از اين ٣٦ گزينه‌ي شناسايی شده است. از ميان آموزشگاه‌های زرتشتی، پس از دبيرستان پسرانه‌ی فيروزبهرام و دبيرستان دخترانه‌ی انوشيروان، اكنون نوبت به دبستان گيو رسيده كه به سياهه‌ی يادگارهای ملی بپيوندند.
دبستان گيو از دهش ارباب رستم گيو، ساخته شده است. اين دبستان بيش از نيم‌سده از عمرش می گذرد.





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:دبستان گیو,گیو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


در میان رسانه‌ها

 

واگذاری ٢٠٠ هکتار از پارک ملی «بمو» به پالایشگاه شیراز و مسکن مهر

 


چوب حراج سازمان حفاظت محیط زیست بر تن «بمو»

سلیمان لطفی‌نیا :

فرنشین(:رییس) سازمان حفاظت محیط‌زیست، محمدجواد محمدی‌زاده، در سفر خود به استان فارس، که مهرماه انجام شد، با واگذاری ٢١٥ هکتار از زمین‌های پارک ملی بمو برای طرح‌های عمرانی موافقت کرد؛ ١١٥ هکتار برای طرح گسترش پالایشگاه شیراز و ١٠٠ هکتار دیگر هم برای شهرک صنعتی و مسکن‌ مهر لپویی.


ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

در ميان رسانه‌ها
بی مانندترين سازه‌ی آبی روزگار هخامنشی براي هميشه نابود شد
   
 
سليمان لطفی نيا :


عكس از ميراث خبریکی از بی‌مانندترین سازه‌های آبی بازمانده از زمان هخامنشیان که در ۱۰۰ کیلومتری شمال خاوری(:شرقی) شهر شیراز و ۶۰ کیلومتری شمال خاوری تخت‌جمشید جای دارد، برای همیشه نابود شد.
به گزارش ميراث خبر؛ اين سازه آبی تاریخی، كه «برد بریده» نام دارد، در گستره‌ي سد «درود زن» استان فارس و یکی از بي‌مانندترين سازه‌های آبی بازمانده از روزگار هخامنشيان است.
سازمان آب بدون هیچ گونه نگرانی از برخورد مسوولان دولتی، برای پاک‌سازی راه رفت و آمد ماشین‌آلات و همچنین، كندن ترانشه برای لوله‌گذاری، بخش‌هایی از تخته‌ سنگ‌های برد بریده وهمه‌ي سازه‌ي زیرین بخش جنوبی را نابود و جا به جا کرد.
«مازیار کاظمی»، مدیر پيشين گستره‌ی تخت جمشید در اين باره، گفت: «‌كارهاي سازمان آب باعث شد که ایران یکی از بی‌مانندترین سازه‌های آبی هخامنشی را برای همیشه از دست بدهد، درحالی که این سازه‌آبی يكي از سازه‌های آبی نگهداري شده بود.»
به گفته این کارشناس بهسازی(:مرمت)، نخستین بار، «کارل برگنر» معمار آلمانی در سال۱۳۱۴ خورشيدي(:شمسی) از این اثر بازدید و گزارشی همراه با عکس و تصویر و نقشه تهیه و پس ازدو سال، در مجله «AMI» به زبان آلمانی چاپ کرد. در سال ۱۳۴۵ یک گروه۲۵ نفره باستان شناس به سرپرستی دکتر «موری نیکُل» با كندن ترانشه باستان شناسی، پژوهش‌های دقیقی بر روی آن انجام دادند و دريافتند که این سازه هخامنشی بخشی از یک پل است كه بر روي راهي كه به تخت جمشيد مي‌رسيده‌، ساخته شده و از ارزش بسياري برخوردار بوده است. پس از وی «ویلیام سامنر» ديدگاه‌های برگنر و نیکل را دركنار هم گذاشت و خود ديدگاهی دربرگيرنده‌ی، ديدگاه‌های  آن دو ارايه کرد.
کاظمی با پافشاري بر ارزش این سازه‌ي آبی و این‌که تحت نظارت سازمان میراث بوده است، گفت: «وجود سازه‌های آبی روزگار هخامنشی در پيرامون تخت‌جمشید و پاسارگاد نشان از فناوری ساخت این‌گونه سازه ها در آن روزگار است و باید برای نگهداری از آن‌ها به گونه‌ی ملی كار كرد.»
پژوهش و بررسی‌های کارشناسان میراث گویای آن است که سازه‌های آبی به ما نشان می دهند که چگونه در روزگار هخامنشیان بندهای تنظیمی آب، براي استفاده بهینه از آب رودخانه و جابه‌جا كردن آن به دوردست‌ها، به‌كار مي‌رفته است.





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:میراث خبر,مرمت,کارل برگنر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  پيدا شدن لاک پشتی كه لاكش نرم است در لرستان
  همه‌ی لاک پشت‌ها، سخت‌لاک نيستند
 
سليمان لطفی نيا :

گونه‌ی نادری از لاک‌پشت، که دارای لاک نرم و سه انگشت پرده‌دار است، در رودخانه‌ی «کشکان» در استان لرستان، ديده شد.
به گزارش مهر؛ «نبی الله قائد رحمتی» معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان در این باره گفت: «این گونه با شناسه‌هاي یاد شده به «لاک‌پشت فراتی» نامور است و از گونه‌های روبه نابودي به شمار می رود.»
وي افزود:  «اين گونه تنها لاک پشت  با لاك نرم است و امروزه در سياهه‌ي(:فهرست) سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی جای دارد و رو به نابودی است.»
این لاک‌پشت در رودخانه‌های «دجله» و «فرات» و شاخه‌هاي آن‌ها در کشورهای ترکیه، سوریه و عراق یافت می‌شود و اين نخستين‌بار است كه در رود خانه‌ی كشكان ديده مي‌شود. 
قائد رحمتی درباره‌ی ويژگی های این لاک‌پشت یادآور شد: «این گونه از خانواده‌ی لاک‌پشت‌های سه انگشتی است و تنها گونه‌ی لاک‌پشت سه انگشتی در ایران به ‌شمار مي‌رود. این لاک‌پشت بیشتر زندگی خود را در زیر آب زندگی می‌کند، و لي گاهي آن را می‌توان در زیر گل ولای رودخانه‌ها و ماسه‌ها ديد و تنها برای گرفتن آفتاب و تخم‌گذاری از آب بیرون می‌آید و بیشتر در رودخانه‌های فرعی با جریان آهسته و یا مرداب‌های کم ژرفای زندگی کند. لاک‌پشت يافت شده در لرستان، هفت کیلو وزن دارد.»

 





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:کشکان,لاک پشت,دجله,فرات,پرآب,,
ارسال توسط سورنا


گردشگران از ماسوله جنس چينی سوغات می آورند!

گردشگران از ماسوله جنس چيني سوغات مي‌آورند!



تا زماني كه گردشگري را فرصتي اقتصادي بدانيم و چيرگي پول‌مداري در آن وجود داشته باشد، طبيعت، فرهنگ و بافت اجتماعي ما از آسيب‌ها مصون نمي‌مانند.



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:ماسوله,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

سومین روستای شگفت‌انگیز جهان در ایران!

کندوان
نوعی از معماری روستایی که در تمام جهان کم‌نظیر است و انقدر حیرت آور است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود می‌خواند، آنقدر که دیگر اهالی روستا....
 
 طبق تصور بیشتر ایرانی‌ها روستای کندوان، یکی از 3 روستای سنگی - صخره‌ای دنیا، در حوالی تونل کندوان قرار دارد اما در حقیقت اینطور نیست و این روستای شگفت‌انگیز و منحصربه فرد در استان آذربایجان شرقی، تبریز قرار دارد.
 
پروفسور دیوید رول، باستان شناس مشهور انگلیسی معتقد است این روستا محل هبوط حضرت آدم است و احتمالا بهشت عدن در آن جا واقع شده است. در حالی‌که اطمینانی در صحت گفته‌های این باستان شناس انگلیسی وجود ندارد.
 
 
روستایی که مردمان آن سال‌هاست در دل کوه‌ها و صخره‌های سنگی زندگی می‌کنند. این سال ها یعنی 700 سال قبل همزمان با یورش مغول ها؛ یعنی 700 سال است مردم روستای کندوان در دل خانه‌هایی فرو رفته در صخره‌های ماسه‌ی فشرده زندگی می‌کنند.
 

نوعی از معماری روستایی که در تمام دنیا کم‌نظیر است و انقدر حیرت آور است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود می‌خواند، آنقدر که دیگر اهالی روستا از دید و بازدیدهای گردشگران کلافه شده‌اند و از حضور آنها در روستا گلایه می‌کنند!
 
 
خانه‌های مخروطی و دوکی شکل 2 تا 3 طبقه مهم‌ترین ویژگی این روستا و دلیل جذب گردشگران هستند. این روستا به عقیده کارشناسان با نوع معماری خاص خود نشان دهنده شکل ویژه‌ای از معماری و الگوی سکونت انسان‌ها، نمونه منحصر به فردی از نحوة استقرار و زندگی جماعت‌های اولیه انسانی در دوره‌های بسیار دور تاریخی است.
 
 
تاریخ نگاران می‌گویند اهالی این روستا در قرن هفتم هجری برای در امان ماندن از حمله مغول‌ها به دشت مقابل روستای کندوان فعلی مهاجرت کرده و بعد از گذشت مدت زمانی به تدریج حفاری را شروع کرده و خانه‌های سنگی خود را ساخته و در آن پناه گرفته‌اند.
غارهای دستکن و خانه‌های کله قندی این روستا که توسط اهالی حفاری شده‌اند شگفت انگیرترین آثار تاریخی بشری را در تمام دنیا رقم زده‌اند.
 
 
در دل تپه‌های این روستا صدها آغل، انبار و اتاقک حفاری شده است و البته در کنار خانه‌های شگفت انگیز خود چشمه آب معدنی دارد که اهالی می‌گویند برای درمان بیماری‌های کلیوی مفید است.
 

این روستا جزو 3 روستای شگفت انگیز دنیا و یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. اگربه این روستای بی نظیر سفر کردید بدانید عسل سوغات مسافران کندوان است.
هتل صخره‌ای کندوان هم پیشنهادی برای اقامت در این روستای زیبا است. این روستا آنقدر جاذبه‌های طبیعی و زمین شناسی و مردمی دارد که حتی اگر یک هفته هم در آن اتراق کنید باز وقت رفتن دوست ندارید روستا را ترک کنید.
 
 
راه دسترسی: برای سفر به كندوان، از تبریز باید به سمت اسكو در دامنه سهند حركت كرد، اسكو در جنوب شرقی تبریز واقع شده است.




تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:دیوید رول,بهشت عدن,عدن,کندوان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

مکان هایی که حتما باید دید!

 

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. البته بعضی ها دوست دارند که پخته شوند و از مواهب سفر هم استفاده کنند اما نه وقت سفرهای طولانی را دارند و نه پولش را خواندن این مطلب به این دسته از دوستان اکیدا توصیه می شود.

در این ایمیل به صورت فهرست وار شما را با برخی از دیدنی های اطراف تهران آشنا می کنیم تا در فرصت کوتاه باقی مانده از تعطیلات تابستانی از لحظه لحظه هایتان بیشترین استفاده را ببرید.

 

1.تنگه واشی و آبشار ساواشی


 

واشي يا سوباشي به معني سر - چشمه ( به زبان تركی ) ميباشد . براي رفتن به اين تنگه پس از پیمودن مسير ۱۲۰ كيلو متر از تهران به سمت جاده فيروزكوه و حدود ۲ كيلومتر مانده به شهر فيروزكوه - وارد يک جاده فرعی سمت چپ ( جنب بيمارستان ) ميشويم . پس از پیمودن ۱۳ كيلومتر به روستای سرسبز جليزجند با كشتزارهای حاصلخيز و يک رودخانه پر آب ميرسيم .

 بلندی آب در بعضی از نقاط تا يک متر هم ميرسد. پس نترسيد با كفش كتانی به دل آب بزنيد .

در همان تنگه انخست كتيبه ای را مشاهده خواهيد كرد كه از دوران قاجار به يادگار مانده . اين كتيبه كه جزو سه كتيبه معروف دوران قاجار است به دستور فتحعلي شاه حكاكی شده است . اين كتيبه ها در تنگه واشی، چشمه علی شهر ری و تونل وافه در جاده هراز ميباشند.
اين كتيبه كه بصورت نقش برجسته و به ابعاد ۶ متر عرض و ۷ متر طول است، فتحعلي شاه را در حين شكار گوزن با نيزه و همچنين عباس ميرزا، علی قلی ميرزا و علی نقی ميرزا، پسران فتحعلی شاه و نواده گانشان را نشان ميدهد.


پس از گذر از تنگه نخست به مرغزارس سرسبز و پر از گل و گياه وارد مي شويم كه سزاوار براي اطراق با عطر خوش گياهان است. پس از اين مرغزار زيبا به تنگه دوم ميرسيم كه زيباتر از تنگه اول است.

در انتهاي آن آبشار ساواشي ( سوباشي ) با ۸ متر ارتفاع واقع شده كه در تابستان سرماي آن حریف مي طلبد و عظمت خود را به رخ مي كشد.


 

2.شهرستانک


 

روستای شهرستانک از توابع آسارای کرج در 55 کیلومتری شمال شرق کرج و 90 کیلومتری تهران واقع شده است .ارتفاع این روستا از سطح دریا 2190 متر است و آب و هوای آن در زمستان ها سرد و تابستان معتدل و دلپذیر است .

با توجه به آثار تاریخی به جا مانده ، قدمت این روستا به سده ششم هجری قمری می رسد . قلعه دزد بند ( قلعه دختر) ، تپه شنستون ( شن ستون ) و کاخ شهرستانک ( کاخ ناصر الدین شاهی ) از آثار تاریخی این روستاست .

روستای شهرستانک در پاییز انصافا" دیدنی و جذاب است و تغییر رنگ درختان با طیف های گوناگون در رنگهای زرد، لیمویی، سبز، نارنجی، قرمز و . . . حیرت انگیز است . واقعا" فصل پاییز زیباترین فصله ، راسته که میگن پاییز پادشاه فصل هاست .

 

3.شهر ری


 

يكي از شهرهاي باستاني كشور پهناور ايران است كه در حدود 300 سال قبل از ميلاد يكي از جانشينان اسكندر ( سلوكوس ) نام اوريوس را بر روي آن نهاد ، اما اين نام در زمان اشكانيان به ارساكيا و ارشكيه و در زمان ساسانيان به ري تغيير يافت .

اين شهر در دوره اسلامي مركز فرمانروايان بني اميه بود و در دوره مغولان و تيموريان هم چندين بار مورد تاخت و تاز قرار گرفت كه وجود آثار تاريخي متعدد ، نشانه قدمت تاريخي آن است.

 

4. برج نقاره خانه
 



برج نقاره خانه ، برجي است آجري و هشت وجهي كه ارتفاع آن به 3 متر مي رسد و در حدود 1000 سال پيش به دست شخصي بنام بزرگ اميد ساخته شده است .

بعضي از پژوهشگران بر اين اعتقادند كه ممكن است اين مكان مقبره يكي از شاهان يا شهرياران سلجوقي باشد .

 

5.سوهانک


 

سوهانک، دهكده و همچنين محله ای است در شمال شرق تهران كه از جنوب به جاده مينی سيتی - لشكرگ و از شمال به دامنه جنوبی البرز و از سوی غرب به گردنه قوچک منتهی ميشود. اين دهكده ۱۷۸۵ متر از سطح دريا ارتفاع دارد و با گسترش شهر تهران هم اكنون جزيی از تهران بزرگ است .

سوهانک هم اكنون محله ای از بخش شميرانات تهران بشمار می آيد و در ده كيلومتری ميدان تجريش و يک كيلومتری شمال جاده لشكرگ است .

البته تهران هزاران مکان دیدنی دیگر هم دارد که شاید حتی تا این لحظه نام آنها را هم نشنیده باشید.

حتی در درون محدوده جغرافیای شهر تهران مکان هایی چون ده زیبای کن ,امامزاده داوود و ... وجود دارد بنابراین بهانه گیری را کنار بگذارید و از لحظات خود بهترین استفاده را ببرید.

 





ارسال توسط سورنا

به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 9 مهر 1390برچسب:زمستان ماسوله,ماسوله,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

در ميان رسانه‌ها 
کوهی که همیشه می‌سوزد
 
 
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

رامهرمز را كه به سمت رود زرد برويد در راه خیجه و ماماتین پس از روستای گنبد لران، کوهی آتشین هست که از گذشته‌های دور تا‌کنون شبانه‌روز می‌سوخته و هنوز هم فروزان است. مردم محلی به این کوه «تشکوه» می‌گویند.
به گفته‌ی زمین‌شناسان فروزانی آتش از گوگردی است كه در زمین است و از متصاعد شدن گاز طبیعی كه از ژرفای زمین به سطح می‌آيد.
به گزارش البرز نيوز، روشنايی آتش این کوه در تاریکی شب، نمود زیبایی دارد، آن ‌اندازه که تاكنون گردشگران بسياري را در شب به سوی خود كشانده است. اما شوربختانه با همه‌ي گيرايي كه تشكوه دارد، هیچ تابلویی برای نشان دادن این جاذبه‌ي گردشگری و نفتی خوزستان در كار نيست و گردشگران برای رسیدن به آن بايد از مردم استان کمک بگيرند.
به جز تشکوه در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه و در منطقه آغاجاری نیز کوهی هست که مردم محلی آن را کوه سوخته می‌نامند. از لابه‌لای خاک و سنگ‌های کوه سوخته زبانه‌های آتش بیرون می‌آید و دود سیاهی را راهی آسمان می‌کند.
 کوه سوخته کوچک‌تر از تشکوه است. رنگ سیاه کوه آن را از كوه‌‌هاي پيرامونش جدا کرده است. در قله کوه در اثر زمین لغزش یا رانش زمین شکاف ژرفي هست که دهانه‌ي اصلی خروج گاز بوده و آتش از درون آن شعله‌ور است.
کوه سوخته امیدیه با برجاي‌مانده‌‌هاي هیدروکربوری در سطح زمین یک اثر ژئوتوریسمی ارزشمند و گرانبها در بخش زمین‌شناسی است که نه تنها برای زمین شناسان بلکه برای همه‌ي دوستداران طبیعت دیدنی است. 

  
 







تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:رامهرمز,تشکوه,رود زرد,خیجه,ماماتین,گنبد لران,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

٢٤٥٣ سال پيش برابر‌با ٢٩‌شهريور 
ساختن كشتی دو ـ بادبانه در ايران
   
 
نگار پاكدل :

تاريخ كشتی سازی و دريانوردی نشان می دهد كه در آستانه پاييز (اواخر سپتامبر) سال 442 پيش از ميلاد، اردشير يكم (به نوشته رخداد‌نگاران يونان باستان: اردشير درازدست) شاه وقت ايران از دودمان هخامنشيان اعتبار لازم برای ساختن كشتی دو ـ بادبانه را از خزانه دولت در اختيار كشتی سازان فنيقی (سوری ـ لبنانی) قرارداد تا در كارگاههای كشتی سازی (شيپ يارد) بندر صور (تير) چنين كشتی هايی را بسازند.
 اردشير اين تصميم را هنگامی گرفت كه آگاهی يافت مهاجران يونانی مقيم جنوب ايتاليا سال 450 پيش از ميلاد، اين نوع كشتی را اختراع كرده بودند،كشتی‌ای كه نياز به پاروزن نداشت و در خلاف وزش باد می توانست حركت كند، زيرا كه بادبان (Mast) بزرگ‌تر باد را می‌گرفت و با فشار زياد به بادبان كوچک‌تر پس می‌فرستاد و كشتی در خلاف جهت باد حركت می‌كرد. چهار سال طول كشيد تا فنيقی ها (در آن زمان از اتباع ايران) كشتی دو ـ بادبانه برای ايران ساختند.
 اين كشتی‌ها در فاصله زمانی ميان صلح ايران با اتحاديه يونانی‌ها و آغاز جنگ پلوپونز (جنگ داخلی يونانی ها) آماده شدند كه دولت ايران تعدادی از آنها را در اختيار اسپارت قرار داد تا آتنی ها را بشكند و با اين مداخله، مورخان يونانی در تاليفات خود ايران را «امپرياليست» لقب دادند كه اين اصطلاح از همان زمان باقی مانده و دولت‌های برتری جو و مداخله گر با آن صفت خطاب می‌شوند.
ياری‌نامه:دكتر انوشيروان كيهانی‌زاده





تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:شیپ یارد,پلوپونز,امپریالیست,,
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:یاشار,شهریری,,
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:همایون مهرزاد,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 
ديرينگی «ساعت آبی» در ايران
   
 
نگار پاكدل :

«كاليستنس» تاريخ‌نگار و فيلسوف يونانی (از شاگردان ارسطو) كه در لشكركشی اسكندر مقدونی به ايران همراه او بود، رويدادهای روز و مشاهداتش را پی در پی يادداشت می كرد. وی در يادداشتی كه بعدها با آمارگيری‌های سال‌نامه‌ای پديدار شد كه متعلق به سپتامبر 328 پيش از ميلاد (برابر با ٢٨ شهريور ماه) نوشته است، در اينجا (ايران)، در دهكده ها كه آب را برحسب نوبت به كشاورزان برای كشاورزی می دهند، يک فرد از ميان آنان (كشاورزان) انتخاب می شود تا بر زمان نوبت، پايش (:نظارت) داشته باشد. اين فرد در كنارآبراه اصلی و جايگاه پراكندگی(:انشعاب) آن، ميان كشاورزان، بر سكويی می نشيند وكاسه‌ای فلزی را كه سوراخ بسيار ريزی در آن  تعبيه شده است در ظرفی بزرگتر و پر از آب قرار می دهد كه پس از پر شدن ظرف كوچک (يک بار و يا چند بار) كه به آهستگی و بر‌حسب آمارگيری‌های پيشين ابعاد سوراخ آن صورت می گيرد، آب را قطع و آن را به جوی كشاورز ديگر باز می كند و اين كارهميشگی است و اين وسيله (ساعت آبی)، دادگری را گسترده و كشاورزان را از درگيری و كشمكش بر سر آب بازمی‌داشت.
    اين تاريخ‌نگار در پايان اين يادداشت افزوده است كه اين‌گونه نظم را تاكنون در چندين نقطه اين سرزمين (ايران) ديده است و چاره‌انديشی خوبی است. در بيشتر جاهای اين سرزمين (ايران)، كشاورزان بر‌حسب توان خود دارای زمين كشاورزی هستند و اين روش برای برداشت محصول بهترياری‌دهنده بوده است.
    اين يادداشت كاليستنس اين گمان را به وجود آورده كه ايرانيان نخستين مخترع ساعت آبی بوده اند، يا يونانی ها؟
 بسياری از رخدادنگاران اروپايی سده‌های باستان نوشته اند كه ساعت آبی از دهه 380 پيش از ميلاد و از زمان افلاتون در يونان بكار رفته است.  ديگر رخدادنگاران به اين انديشه  شک كرده و بر ‌اين باورند كه با وسايل ارتباطی آن دوران، امكان جابجايی اختراع، ساعت آبی از يونان به ايران در درازای 50 سال (زمان مشاهدات كاليستنس) و استفاده از آن ميان كشاورزان (كه دور از شهرها زندگی می كنند) برای بهره برداری دور از ذهن است.
ياری‌نامه:تارنمای انوشيروان كيهانی‌زاده

 





تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:کالیستنس,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

گزارش تصویری  
 
 
  اگر وضع چنين ادامه داشته باشد 
تخت‌جمشيد تا ٣٠ سال آينده نخواهد بود
  پالايشگاه و پتروشيمی، بلای جان تخت‌جمشيد
 
خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :
فرسايش، تخت جمشيد را دارد كمرنگ و كمرنگ‌تر مي‌كند.  به گفته‌ی كاميار عبدی، باستان‌شناس، اگر فرسايش به همين‌گونه پيش رود و براي كاستن از شتاب آن،  انديشه‌اي نشود، ٣٠ سال ديگر، از تخت‌جمشيد خبری نخواهد بود.
عوامل طبيعی و انسانی با دست‌اندازی‌های انجام شده، شتاب بيشتری به فرسايش اين يادگار هزاران ساله داده است.
عبدی گفت: «باد و باران و نور خورشيد، عوامل طبيعی فرسايش هستند اما مواد شيميايی كه اين روزها در هوا هستند، سرعت فرسايش را چندين برابر كرده‌اند.»
آن‌گونه كه عبدی گفت، پتروشيمی مرودشت، پالايشگاه شيراز، كارخانه‌های كوچک و بزرگ منطقه‌ی مرودشت همچون كارخانه‌ی ارج، فضا را پر از مواد شيميايی كرده‌اند كه اين مواد به همراه آب باران يا به خودی خود، بر روی سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌‌های تراش‌خورده‌ی اين گستره‌ی تاريخی می‌نشينند و در حال ويران كردنش هستند.
او گفت: «تلخ‌تر از همه، اين كه زباله‌های شهر مرودشت، درست پشت كوه مهر(همان كوهی كه در دامنه‌اش، تخت‌جمشيد ساخته شده)، سوزانده می‌شود.»
به گفته‌ی وی چه توقعی می‌توان داشت، هنگامی كه دود و گازهای پر از مواد شيميايی بر روی اين آثار می‌نشينند و ذره‌ذره، آن را می‌خورند.
او گفت: «همه‌ی درگاهی‌های كاخ صدستون خرد شده‌اند و به تلنگری فرو می‌ريزند.»
به گفته‌ی وی از دودكش پالايشگاه و پتروشيمی و كارخانه‌ها، هزار گونه ماده‌ی شيميايی بيرون می‌آيد كه همه‌ی اين‌ها روی هم، فرسودگی اين سازه‌ی بی‌همتای جهانی را در پی داشته‌اند.
دكتر عبدی به افزايش جمعيت شهر مرودشت نيز اشاره كرد و گفت: «جمعيت مرودشت كه در نزديكی تخت‌جمشيد است نيز، افزون شده و اين يعنی گرم شدن. و گرم شدن و دگرگونی دمای هوا نيز يكی ديگر از عوامل فرسايش است.»
عبدی گفت: «اگر سازمان ميراث فرهنگی اقتدار می‌داشت نبايد اجازه می‌داد كه پالايشگاه و پتروشيمی و اين‌ كارخانه‌های بزرگ و كوچک ساخته شود.»
  
 
 
 


















عكس‌ها از پروين سعادتی است.





تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:تخت جمشید,کوه مهر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

روستایی که راه زمینی ندارد + تصاویر



 

به نقل از صراط پیش از پی ریزی سد کرج 50 خانوار در این روستا زندگی می‌کردند، اما این روزها خالی از سکنه است و به یکی از قطب های گردشگری استان البرز تبدیل شده است. تا به حال با قایق به روستایی در دامنه کوه رفته‌اید؟ سفر به روستایی که در دامنه کوه و در جوار دریاچه ای حاصل از ساخت سد قرار دارد می‌تواند تجربه جذاب و هیجان انگیزی باشد، برای اولین فرصتی که برای سفر و تفرج به دست می‌آورید. روستای منحصر به فرد «واریان» واقع در حاشیه سدکرج و در دامنه کوه، در مسیر جاده کرج به چالوس قرار دارد.
پیش از پی ریزی سد کرج 50 خانوار در این روستا زندگی می‌کردند، اما این روزها خالی از سکنه بوده و به یکی از قطب های گردشگری استان البرز تبدیل شده است.
 
www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 
جاده کرج– چالوس از زیباترین جاده های دنیا است و «واریان» جزیره‌ مانند کوچکی در آنسوی آب‌های سد کرج، زیبایی ‌های این جاده را چند برابر کرده است.
 
www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 
«واریان» در بین 6 روستای گردشگری منطقه تنها روستایی است که راه دسترسی زمینی ندارد و تنها با قایق می‌شود به این روستا سفر کرد. در گذشته هم بعد از پی ریزی سد کرج ساکنان این روستا با قایق به شهر رفت و آمد می‌کردند.
 
www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 
بعد از ساخت و سازها و پی ریزی سد کرج، ساکنان روستای واریان به منطقه دیگری جا به جا شدند. آنچه روستای واریان را از سایر مناطق مستثنی می‌کند، زیبایی منحصر به فرد این روستا است که بخش اعظم آن مدیون زیبایی دریاچه حاصل از ساخت سد کرج یا سد امیر کبیر است.
در این سفر می‌توانید با یک تیر 3نشان را هدف بگیرید؛ سفر به جاده چالوس، بازدید از روستای واریان و دیدار با اولین سد چند منظوره کشور. فرزندان اهالی واریان به دلیل زندگی در جوار دریاچه به شنا، اسکی و قایق رانی می‌پرداختند. جالب است بدانید درست به همین دلیل تعدادی از آنها به درجه قهرمانی ملی در این سه رشته ورزشی رسیدند.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

در حال حاضر همه اهالی روستای واریان در کرج زندگی می‌کنند. واریانی‌ها سنت‍‌های زیبایی دارند، آنها در اولین روز سال به عیادت از خانواده‌های داغدار می‌روند و به این دید و بازدید «نوعید» می‌گویند. اگر از لغت نامه دهخدا درباره این روستا سراغ بگیرید، می‌خوانید: «واریان » نام دهی است از دهستان ارنگه کرج از شهرستان تهران واقع در 25 هزارگزی شمال شرقی کرج و کنار جادهٔ کرج به چالوس در درهٔ رود کرج. ناحیه ای است سردسیر و دارای 1068 تن سکنه است. آب آن از رود کرج و چشمه سار تامین می‌شود و محصول آن غلات و میوه و لبنیات و عسل و دارای باغهای میوه است. شغل اهالی زراعت و گله داری و کرباس بافی و گیوه سازی است دارای دبستان و راه ماشین رو است.





تاريخ : یک شنبه 27 شهريور 1390برچسب:ارنگه,واریان,,
ارسال توسط سورنا

 

 ناصرالدین شاه، رستم و کمال‌الملک به این روستا سفر کرده‌اند!

کندلوس

بدون شک این روستا از زیباترین مناطقی است که تا به حال و در همه عمرتان دیده اید. روستای 4 هزار ساله ای که همه زیبایی‌هایش را جایی میان....



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 23 شهريور 1390برچسب:روستای کندلوس,کندلوس,کمال الملک,صاحبقرانیه,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی