به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


به اعتقاد بسیاری زیباترین منطقه استان گلستان روستای لوه و آبشار دیدنی‌اش است که بصورت پلکانی و چند طبقه در دل طبیعت خودنمایی می کند.
برنا: حتی اگر هزاران گزارش سلامت درباره تاثیر شگفت شنیدن صدای آبشار و تماشای حرکتش بر سلامت روحی و جسمی منتشر شود، هیچکدام نمی‌تواند به اندازه رفتن تا آبشار و تجربه همجواری‌اش شما را به این یقین برساند. اگر می‌خواهید به این یقین برسید پیشنهاد ما برای نخستین تجربه‌تان آبشار لوه است.

 

 


به اعتقاد بسیاری زیباترین منطقه استان گلستان روستای لوه و آبشار دیدنی‌اش است که بصورت پلکانی و چند طبقه در دل طبیعت خودنمایی می کند.

آبشار لوه در 20 کیلومتری گالیکش و در 5 کیلومتری جاده اصلی گلستان - مشهد و در کنار روستایی به همین نام و در جنگلی انبوه با درختان پهن برگ واقع شده است. خود روستای لوه حدود 600 نفر جمعیت دارد که ساکنان آن عمدتا از راه کارگری گذران زندگی می‌کنند.


همجواری آبشار با پارک جنگلی گلستان ارزش ویژه‌ای به آن بخشیده است.گالیکش آبشارهای متعددی دارد که در این میان آبشار لوه با 75 متر ارتفاع از آبشارهای دیدنی و کم نظیر استان گلستان و در روستای لوه است.


تبلیغات در خصوص این آبشار چندان زیاد نیست و اکثر آنهایی که راهی این روستا و آبشارش می‌شوند از طریق دوستان و آشنایان و یا بصورت اتفاقی راهی به این جنگل یافته‌اند که با توجه به زیبایی بی نظیر این آبشار به نظر می‌رسد می‌تواند یکی از قطب‌های گردشگری گلستان باشد.



برای رسیدن به این آبشار زیبا باید در مسیر جاده گرگان به بجنورد برانید. فراموش نکنید که گاهی وقت‌ها راه رسیدن به هدف از خود هدف زیباست.


 در 5 کیلومتری جاده اصلی گلستان - مشهد سمت راست جاده تابلوی آبشار لوه پیداست. دوربین و کفش مناسب را فراموش نکنید همچنین مواظب شیب‌های تندی که به آبشار ختم می‌شود باشید.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


آشنایی با دریاچه شورمست - مازندران

 


دریاچه شورمست در 6 کیلومتری شهرپل سفید قرار دارد. این دریاچه، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سواد کوه با وسعت ۱۵ هزار متر مربع و عمق ۵ متر است
دریاچهٔ طبیعی شهرستان سوادکوه، در ۶ کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌است.


 




 

منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته‌است.

دریاچه شورمست به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تهران - شمال و وجود دو محور جاده آسفالته و راه آهن از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

روستا و دریاچه شورمست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید قرار دارد.

در اطراف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، امامزاده شابالوفلورد، امامزاده سامولا ارفع‌ده، کوه‌های صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکان‌ها و چشم اندازهای زیبای طبیعی قرار دارند.
 


 

 
 
 











تاريخ : دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:شورمست,دریاچه شورمست,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

10 جانور نادر و عجیب

حیات وحش كره زمین بسیار متنوع و گوناگون است. گونه های جانوری با توجه به زیستگاه ها و نوع تغذیه شان ویژگی های خاص خود را دارند كه همین ویژگی ها موجب می شود آنها بتوانند به بقا ادامه دهند البته نسل اغلب آنها در معرض خطر انقراض قرار دارد. نگاهی به 10 جانور نادر و عجیب. 
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
اوئیستیتی یک میمون كوچولوست كه فقط در شمال شرق برزیل می توان آن را یافت. اندازه این میمون 25 سانتی متر است.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
اتوسیون پستانداری است از گونه روباه و بسیار شبیه خفاش كه در بخش های كوچكی از بیشه زارهای آفریقا زندگی می كند.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
مولوخ یا شیطان خاردار موجودی است كه در بیابان های استرالیا زندگی كرده و علیرغم ظاهر خطرناكش فقط مورچه می خورد.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
لاک پشت آلبینو پدیده ای بسیار نادر در میان لاک پشتان دریایی است كه ضعیف تر از آن است كه بتواند در محیط طبیعی در برابر شكارچیان به بقایش ادامه دهد.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
مارا یا خرگوش پاتاگونیا سومین جونده بزرگ جهان است كه در استپ های پهناور آرژانتین زندگی كرده و منحصرا از گیاهان تغذیه می كند.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
مورو اسفنكس پروانه عجیبی است كه به پرنده نیز شباهت داشته و با خرطوم بلندش قادر به نوشیدن شهد گل ها در حین پرواز درجا است.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
تاتو گونه ای مورچه خوار است كه پشتش از زره ای استخوانی پوشیده شده و می تواند برای حفظ جان خود كاملا به شكل یک گلوله درآید.این یكی یک پیچی از گونه تاتو است كه فقط در آرژانتین زندگی می كند.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
دوگونگ یا گاو دریایی یک پستاندار بزرگ آبزی است كه تا 900 كیلوگرم وزن داشته و در آب های كم عمق از گیاهان دریایی تغذیه می كند.نسل این حیوان در خطر انقراض قرار دارد.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
ماكی واری گونه ای لمور با پشم های بلند سیاه و سفید است كه در جنگل های شرق ماداگاسكار زندگی می كند.
10 جانور نادر و عجیب ( تصویر )
گربه پتربالد كه از یک دستكاری ژنتیكی در روسیه متولد شده دارای بدنی بدون مو و پر از چین و چروک است.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 رنگين‌نگاره‌‌های میرملاس، پشت شيشه می رود

میراث فرهنگی دست به کار شد

  سورنا لطفی نيا :

رنگين نگاره‌هاي ميرملاس

به دنبال پیگیری هنرمندان شهرستان «کوهدشت» و همچنین رسانه‌ها، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، از توجه برای رفع مشکلات این اثر تاریخی خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر؛ «عباس گودرزی»، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: «برای از میان برداشتن دشواری‌های غار تاریخی «میرملاس» با فرماندار کوهدشت هماهنگ کرده‌ایم که همراه کارشناسان، در هفته‌ی پیش‌رو، از این اثر تاریخی بازدید کنیم تا راه چاره‌ا‌ی  برای بازسازی و نگهداری این اثر تاریخی اندیشیده شود
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ادامه داد: «یکی از چاره‌هایی که به فکرمان رسیده وو در دستور کار است، ساخت یک جداره‌ی شیشه‌ای و یک قاب شیشه‌ای نشکن، برای نگهداری بیشتر از این برجای‌مانده‌ی برجسته‌ی تاریخی است
گودرزی ابراز امیدواری کرد که کارهای در دستور کار میراث فرهنگی، به‌ویژه ایجاد جداره شیشه‌ای نشکن بتواند دیدگاه منتقدان را برآورده کند.
 غار میرملاس در کوه «سرسرخین» شهرستان کوهدشت، نخستین غاری است که بر روی دیوار آن که بخش‌هایی از آن نیز فرو ریخته است، رنگین‌نگاره‌هایی را یافتند. این روزها این میراث 12 هزار ساله، رو به نابودی و نیستی است
نقاشی‌ها و نگاره‌هایی که بر دیواره‌های این غار است بیشتر صحنه‌هایی از رزم، شکار، انسان و حیوان را نشان می‌دهد.
آن‌چه باید به آن اشاره کرد این است که شهرستان کوهدشت افزون بر سنگ‌نگاره‌های غار میرملاس، جایگاه سنگ‌نگاره‌های با دیرینگی بیشتری چون «هومیان یک و دو» است.
سفر در میان این طبیعت زیبا و پررمز و راز هر بیننده‌ای را به شور می‌آورد ولی آن‌چه که دل هر ایرانی و لرستانی را به درد می آورد آن است که هرکس هرآن‌چه بر دست داشته از زغال، اشیاء تیز، افشانه و رنگ‌های اسپری برروی این نگاره‌های بی‌مانند چندین هزارساله، کشیده و نوشته است و تنها چیزی که نمی‌شود دید، آن نگاره‌های بی‌مانند است که ارزش آن‌ها را نمی‌توان به‌آسانی برآورد کرد.

سنگ‌نگاره‌های غار میرملاس را نوشته‌های یادگاری درهم فشرده و در جاهایی رنگ‌های اسپری نابود کرده‌اند و دیگر نقش‌های نخستین به خوبی دیده نمی‌شوند. طبیعت هم بیکار ننشسته و نور آفتاب و شوره‌های آهکی از دیواره‌های بالایی هم، آن‌چه آدمیان نابود نکرده بودند را ویران و نادیدنی کرده است.
با این‌که سنگ‌نگاره‌های غار میرملاس، همپای غارهای «کرکس» و «لاسکو» در فرانسه است، اما امروزه در حالی که آن‌جا برای در پناه‌بودن، حتا از نم  تنفس بازدید‌کننده، دیوار شیشه‌ای کشیده‌اند، سنگ‌نگاره‌های میرملاس، با اسپری، نور خورشید، باد و باران و یادگاری‌ها، از دست می‌روند.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 

مناره آجری گسکر ( مناره بازار ) شهرستان صومعه سرا

مناره آجری گسکر (مناره بازار)، یکی از زییاترین و  با شکوه ترین بناهای برجای مانده از دوره سلجوقی است که در ۹ کیلومتری غرب شهرستان صومعه سرا و بر سر راه دهکده جاده کنار به مناره بازار بنا شده است.

 

 مناره گسکر که در مسیر راه جاده شاه عباسی قرار گرفته است، یکی از مهم ترین آثار تاریخی استان گیلان زمین به شمار می رود  و   شکلی شبیه مخروط داشته و مقطع این مناره دایره ای شکل بوده که با حرکت به سمت بالا از قطر آن کاسته می شود.  محیط این مناره در سطح زمین ۱۹ متر و قطر آن در قسمت پائین مناره هفت متر و در فوقانی مناره به ۲٫۳۵ سانتیمتر می رسد که با احتساب ضخامت ۱٫۳۰ سانتی متری دیوار قطر داخلی مناره در ارتفاع ۱۰ متری از سطح زمین به ۲٫۵ متر می رسد.
ارتفاع اولیه مناره ۳۰ متر بود، پنج متر آن بر اثر شرایط جوی و آب و هوایی منطقه و ۱۳ متر آن به دلیل زلزله سال ۱۳۶۹ فرو ریخت و تنها ۱۲ متر از مناره بر جا مانده است.

 مناره آجری گسکر ( مناره بازار ) از آجر و ملات ساروج ساخته شده است. از مصالح به کار رفته در این مناره می توان به آجرهای مربع شکل به ابعاد ۲۰ در ۲۰ در پنج سانتیمتر و ملات ساروج اشاره کرد.
تنها تزیین این مناره دو ردیف آجر کاری تزئینی با نقوش هندسی بوده که به دلیل فرو ریختن قسمت فوقانی مناره قابل مشاهده نیست و در بقیه قسمت ها کاملا ساده و بدون آرایش است. تنها راه ورود به مناره از طریق یک در ورودی است که در قسمت جنوب غربی مناره واقع شده و با قوسی زینت گرفته است و تنها راه رفتن به بالای مناره پله های مارپیچی است که توسط یک ستون نگه دارنده در وسط به ابعاد ۱۰ در ۹۰ سانتیمتر ایستایی یافته است.
ارتفاع پله های مارپیچ مناره ۲۵ سانتی متر است و عرض پله ها در قسمت دیواره مناره به ۴۰ سانتیمتر و در قسمت ستون نگه دارنده پله ها به ۱۵ سانتی متر می رسد. دو نورگیر به ابعاد ارتفاعی یک متر، عمق ۱٫۳۰ سانتیمتر و پهنای ۱۰ سانتی متر در مناره مشهود است. نور گیر اول در ارتفاع شش متری از سطح زمین قرار گرفته و در اثر زلزله سال ۱۳۶۹ تخریب نشد ولی نورگیر دوم همراه با فرو ریختن دیواره از بین رفت که پس از عملیات مرمت این نورگیر را به همان شکل و اندازه نورگیر اول در آوردند.
هشت متر از این مناره به همان فرم و شکل اولیه مرمت شده است و هم اکنون ارتفاع مناره به ۲۰ متر می رسد. ساختمان این مناره طبق نوشته رابینو در کتاب دارالمرز به نقل از خوچکو به چهل گوش چمنی نسبت می دادند، ولی از نظر تاریخی صحت این موضوع اثبات نشده است و از سویی به روایات محلی سازنده این مناره ( چهل گوشی چمنی ) شخصی بوده که زمانی با اقتدار حکومت می کرده و اعلام داشته که قصد دارد با خدا مبارزه کند و برای صعود به آسمان دستور ساخت چنین مناره ای را داده است.
در هر صورت هدف اصلی از ساخت این مناره بر ما پوشیده است چه بسا که این مناره در دل جنگلی انبوه “هفت دغنان” بوده و نه به کار راهنمایی می آمده و نه کسی می توانسته بر بالای آن دیده بانی کند، ولی از نظر بهره برداری احتمالاً به منظور تعیین زمان دقیق طلوع و غروب خورشید استفاده می شده است.
مناره دیگری شبیه این مناره در روستای کلده فومن قرار دارد و در محوطه منزل مسکونی یکی از روستائیان واقع شده است که آجرهای آن به دلیل شرایط آب و هوایی از بالا فرو ریخته و از پائین نیز به دل خاک فرو رفته است و تنها قسمت باقیمانده و ایستایی این مناره که مشهود است به چهار متر می رسد، همین قسمت باقیمانده نشاندهنده سبک معماری و شباهت فوق العاده زیاد این دو مناره است تا جائیکه اهالی معتقدند این دو مناره توسط یک راهروی زیرزمینی به هم متصل بوده اند.
شهر قدیمی گسکر در جنگل هفت دغنان با گذر از روستای بهمبر، درست غرب جاده آسفالته مینا بوبه پونل در کنار راه جاده شاه عباسی بر روی رودخانه اسکندر رود آثار خرابه ها و ویرانه های به جا مانده از شهری قدیمی در دل جنگل انبوه هفت دغنان به وسعت ۴۰ هکتار به چشم می خورد.

امروزه از بقایای شهر قدیمی هفت دغنان که زمانی شهری آباد و پر رونق بوده، می توان به آثاری همچون حمام، خانه، مغازه، یک پل آجری و گور سیده خروسه ( خوری سو ) اشاره کرد. این شهر زمانی محل حکومت امرای گسکر بوده و قدمت آن به دوره ایلخانی و صفوی بر می گردد.





ارسال توسط سورنا



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:روستای کوه سرد,کوه سرد,نهبندان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 





به تازگی دولت بی‌ دل و ... چین محصول جدید دیگری با نهایت بی‌ شرمی به بازار جهان ارائه داده. 

 


 

آویز کلید و یا گردنبند‌های آویز پلاستیکی که حاوی محلولی خاص همراه با لاکپشت‌های نوزاد زنده هستند. 

 


 

که حیوان به مدت دو تا سه ماه میتواند در این فضای کوچک زنده بماند. 

 


 

خواهشمندیم از خریدن این محصول به طور جدی خوداری کنید تا این تجارت غیر انسانی‌ با شکست مواجه شود. 

 


 

براستی حالم بد شد از دلخراش بودن این محصول.

 

ما انسان‌ها به کجا میرویم با این شتاب!!!؟





تاريخ : سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:نخرید,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 دويست‌و‌هفتاد و هفتمين شماره‌ی امرداد چاپ شد
●  بله؛ كوروش بزرگ بود

  ويژه‌نوشته‌هايی درباره‌ی زنده‌ياد پرويز شهرياری

  خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

 

  دویست‌و‌هفتاد و هفتمین شماره‌ی امرداد چاپ شد. این شماره با تیتر نخست «بله؛ کوروش، بزرگ بود» بر روی دکه‌های روزنامه‌فروشی رفت. چندی پیش نشریه‌ای، با این تیتر که «آیا کوروش بزرگ بود؟»، هم مردمی را که به بزرگی و منش نیک کوروش بزرگ می‌بالند و هم کوروش بزرگ را، دستمایه‌ی شیطنت خود کرد.
 
امرداد در این شماره در گفت‌و‌گویی کوتاه، به چرایی بزرگی کوروش بزرگ پرداخته است.
 
رویه‌ی نخست و رویه‌ی رویداد همچون همیشه، خبرها و گزارش‌هایی کوتاه و بلند از جای‌جای ایران را در خود دارند. افزون‌بر آن، «به راستی دارایی ایران، چیست؟» عنوان سخن نخست این شماره است که در رویه‌ی نخست می‌توانید بخوانید.
  با سومین رویه‌ی امرداد، می‌‌توانید چرخی در موزه‌ی فرش رسام عرب‌زاده بزنید، جایی که زندگی در آن جاری است. بی‌گمان این گزارش کوتاه از این موزه‌ شما را مشتاق دیدار از این موزه خواهد کرد و مشتاق مردی که ٦٦ فرش دستباف را پیشکش ایران و این ملت کرد، فرش‌هایی که شاید بافت هریک از آن‌ها بیش از چند سال، زمان برده بود.
  آشنایی با یکی دیگر از «نوشیدنی‌های ایرانی»، «از میان نوشته‌های رسیده» و خبرهای کوتاه گردشگری از دیگر بخش‌های این رویه است.
  چهارمین رویه در این شماره ویژه‌ی ادب و هنر است و ادب‌دوستان و هنردوستان. «دمی با تنبورسازان و تنبورنوازان» عنوان گفت‌و‌گویی است با یکی از استادان تنبور نواز پیشکسوت. همچنین در این گفت‌و‌گو با یکی از تنبورسازان بنام کشورمان آشنا خواهید شد، هنرمندی که هنرش را پدرش آموخته و پدرش نیز آن را از پدر.
  «نوگرایی در شعر پارسی، پیش از نوآوری‌های نیما یوشیج» و «بازتاب نابسامانی‌های سیاسی بر ادب و هنر پارسی»، دو نوشتار دیگری هستند که می‌توانید در رویه‌ی ادب وهنر بخوانید. در این رویه می‌توانید از تازه‌های کتاب، تازه‌های نمایش و تازه‌های موسیقی نیز آگاه شوید.
  پنجمین رویه‌ی امرداد(رویه اندیشه) در نوشتار آغازین خود به ریشه‌یابی واژه‌ی «مزدا» در زبان‌های اوستایی و هخامنشی پرداخته است. واژه‌ی «مزدا» از واژگانی است که واژه‌شناسان ایرانی و خارجی بیش از یکصد سال است که هنوز درباره‌ی معنای دقیق آن گفت‌و‌گو می‌کنند.
  «خنیاگری پس از ساسانیان» و «من به هیات ما زاده شدم» دو نوشتار دیگری هستند که در این رویه چشم به راه شما خوانندگان هستند.
  در ششمین رویه‌ی امرداد(رویه‌ی تاریخ)، از بزرگی کوروش بزرگ خواهید خواند. گفت‌و‌گوی امرداد با مرتضا ثاقب‌فر، پژوهشگر و نویسنده، نوشتاری است که در این رویه به چرایی و چگونگی بزرگی کوروش می‌پردازد.
  در نوشتاری دیگر، داریوش احمدی، پژوهنده‌ی تاریخ به روشنی به نادرستی‌های گزارشی که در همشهری جوان چاپ شده و سویه‌اش زیر سوال بردن بزرگی کوروش است، پرداخته است.
  جنگ‌های ایران و اعراب، نوشتاری دیگر از علی‌غفوری، نویسنده‌ی صد جنگ بزرگ تاریخ است. او در این نوشتار از یورش تازیان و چرایی شکست ایرانیان نوشته است.
هفتمین رویه‌ی امرداد که رویه‌ی زرتشتیان است در این شماره به زنده‌یاد پرویز شهریاری، ویژه شده است. در این رویه می‌توانید گفت‌و‌گوی امرداد را با پسرش، شهریار شهریاری و برادرش، هرمز شهریاری بخوانید.
  «دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم» گفت‌و‌گویی از استاد محمد آستانه‌ی اصل که شاگرد و همکار استاد شهریاری بوده و یادی از استاد از فیروز نادری، یکی از مدیران ارشد سازمان ناسا که شاگرد استاد شهریاری بوده از نوشتارهایی است که در رویه‌ی هفتم، آن‌ها را خواهید دید.
  رویه‌ی پایان یا هشتم نیز، این‌بار با یک موضوع تازه به‌نام «بازتاب» به آن‌چه دانشمندان دیگر کشورها درباره‌ی ایران گفته‌اند پرداخته است. همچنین در این رویه مانند شماره‌های پیش، روزشمار تاریخ، بریده کتاب، سخن‌بزرگ، خوب است بدانیم را خواهید خواند و در  بخش ایران‌گردی به غار «کرفتو» در کردستان خواهید رفت.
  امرداد را از امروز از دکه‌های روزنامه‌فروشی می‌توانید خریداری کنید.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

قطع درخت 830 ساله در مازندران

 قطح درخت 830 ساله مازندران با مجوز منابع طبیعی ساری انتقادات را برانگیخته است.

  صفر قانع متولی امامزاده محمد در روستای گرجی‌کلا ساری درباره نحوه قطع درخت 830 ساله در گفت‌وگو با فارس گفت: مسببان قطع درخت با دریافت مجوز از منابع طبیعی از ساعت هفت صبح عملیات قطع درخت را آغاز کردند.عملیات قطع درخت حدود پنج ساعت طول کشید و هیچ یک از اهالی متوجه قطع درخت در این ساعت از روز نشدند.

  وی یادآور شد: صبح روز حادثه در برگشت از ساری به روستا در ابتدامتوجه شدم درخت 830 ساله روستای گرجی‌کلا قطع شده است.برخورد تندی با متولیان قطع درخت داشتم، ولی متولیان قطع درخت مجوز منابع طبیعی را در دست داشتند و ارائه کردند.

  قانع یادآور شد: اهالی روستا با شنیدن صدای قطع درخت به سمت امامزاده حرکت کردند، با توجه به علاقه‌هایی که مردم روستا به این درخت داشتند و پیش‌بینی می‌شد که برخورد فیزیکی میان مردم و قطع‌کنندگان درخت اتفاق می‌افتد، سریعاً آنها را متوجه عمق دلسوختگی مردم کردم که مسببان قطع درخت از محل متواری شدند.

  عبدالله تقویی که از طرف اهالی روستایی گرجی‌کلا ساری برای پیگیری این پرونده به مقام‌های قضایی و منابع طبیعی معرفی شد، بیان داشت: درخت 830 ساله از روی زمین قطع شد، ولی ما نگران این هستیم که درختان دیگری که در این باغ وجود دارند نیز دوباره قطع شود.

  وی با اشاره به چند درخت دیگری که در محوطه امامزاده محمد وجود دارد، بیان داشت: منابع طبیعی اقدام به شماره‌گذاری و قطع چند درخت دیگر در این محوطه کرده است.

  تقوایی در مورد پرونده قطع درخت 830 ساله در ساری بیان داشت: پرونده این درخت مختومه شد و پیگیری‌های زیادی برای انجام این پرونده انجام شد، ولی هیچ حکمی برای مسببان قطع درخت صادر نشد.

  مسئول پیگیری پرونده قطع درخت 830 ساله در ساری گفت: برای بررسی این پرونده به بسیاری از مسئولان شهر ساری از جمله فرماندار ساری نیز مراجعه کردم که جواب قانع‌کننده‌ای که مرهم زخم مردم روستا باشد داده نشد.

  وی درباره نظر کارشناسان نسبت به قطع درخت تصریح کرد: با چند نفر کارشناس خبره که خارج از حیطه منابع طبیعی فعالیت می‌کردند درباره سلامت درخت نیز صحبت‌هایی انجام شد که تمام کارشناسان نسبت به بیمار بودن درخت، نظری نداشتند.

  تقوایی در پاسخ به پرسش فارس درباره این مسئله که برای لاشه این درخت چه برنامه‌ای دارید، بیان داشت: یکی از دلالان چوب برای خرید این لاشه چوب، مبلغ حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان قیمت پیشنهاد کرد که این موضوع با مخالفت شدید اهالی محل مواجه شد.

  وی در پایان اذعان داشت: در تلاش هستیم تا با فروش قیمت واقعی این درخت، پول حاصل از فروش درخت را برای مشکلات محوطه امامزاده اختصاص دهیم.





تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:قطع,قانع,قطع درخت,گرجی‌کلا,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

نجات یک بچه موش توسط یک قورباغه که توسط یک عکاس فرصت طلب شکار شد ... نخست عکسها رو ببینید تا پایان  یک نکته و نتیجه گیری رو خدمت شما عرض کنم ... :

http://marshal-modern.ir/Archive/28435.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28441.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28440.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28439.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28442.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28436.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28437.aspx 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28433.aspx 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28438.aspx

 

http://marshal-modern.ir/Archive/28434.aspx

 

آیا ما آدمها (نه قورباغه ها!!!) اگر کسی رو در تنگنا ببینیم به این صورت کمکش میکنیم ؟!

خودمونیم دوستان اطرافمون آیا اندازه یک قورباغه معرفت دارند ؟!

امیدوارم ما آدمها معرفتمون قورباغه ای هم باشه ...

 





تاريخ : شنبه 6 خرداد 1391برچسب:قورباغه,موش,قورباغه و موش,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 

ییلاق رویایی جواهر دشت


 

جواهردشت جواهری در خطه سرسبز گیلان است. سرزمین زیبای جواهردشت در ۲۶ کیلومتری محله سیاهکلرود در شرق استان گیلان و در شهرستان رودسر واقع شده است.
طبیعت بکر، دشت های گسترده (وسیع) و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ناپذیر و… همه و همه در این منطقه زیبا در شرق گیلان جمع شده تا گردشگران و مسافران ایرانی و خارجی را به سوی خود بکشاند. برای رفتن به جواهر دشت از سیاهکلرود سوار بر جیپ های مسافرکش می شویم که معمولاً بیش از ظرفیت مسافر سوار می کنند، از خیاط محله، سجیدان و رودخانه سجیدان می گذریم و وارد چاشت خورلات (چاشت به معنی ناهار) که مکانی تفریحی و گردشی است می شویم.



فاصله سیاهکلرود تا جواهر دشت از میان جنگل های انبوه و درختان سربه فلک کشیده و رودخانه و دره و کوه می گذرد، با این که باید از مسیر جاده خاکی بگذریم اما سرسبزی، این مشکل را هموار می کند و در یک چشم به هم زدن از مسیر ۲ ساعته رد شده و به محله زیبای جواهردشت می رسیم.


 

قهوه خانه های بین راهی محلی مناسب برای خوردن چای و استراحت است که معمولاً رانندگان دقایقی را درکنار یکی از آنها می ایستند. پیش از ورود به محله جواهردشت آستانه متبرکه «نقره عباس» در دشتی زیبا و وسیع قرار دارد که معمولاً اهالی و مسافران برای زیارت و سیاحت به آنجا می روند تا چشم انداز زیبای آن را ببینند. وجود گیاهان زیبا مانند «میش گوش» و انواع گل های مختلف با رنگ های متفاوت از جمله زیبایی های این منطقه است، از کنار بقعه، محله و خانه های زیبای آن که با سقف های شیروانی روزبه روز در حال افزایش هستند دیده می شود، در گذشته تعداد خانه ها محدود بود اما هر روز خانه ای جدید بنا می شود.



 

در سراشیب سبزه زاران زمین های زیرکشت سیب زمینی و صدای دلنشین زنگوله های گوسفندان در حال چریدن برای هر بیننده تازه واردی جالب و تماشایی است. زمین های محصور شده با سیم خاردار و دیوارهای سنگی همه و همه نشانگر زیبایی و حد و مرزهای همسایگی و باغ های کشاورزی است.

جواهر دشت آب لوله کشی ندارد و مردم منطقه آب شرب خود را از چشمه های درو محله تأمین می کنند.
وسعت سبزه زاران و چمنزاران، بگو و بخند جوانان و مسافران تازه وارد، ورزش جوانان در سبزه زارها، منظره چریدن گاوها و گوسفندها و صدای زنگوله های آنان هر بیننده ای را بیشتر دلباخته و مشتاق می کند و طبیعت زیبا، باصفا و دیدنی جواهر دشت قلب ها را گرفتار و پایبند خویش می سازد. این همه نشاط و سرور و جنب و جوش را باید مرهون هوای سالم و روح بخش کوهستانی جواهر دشت بود. سبزه زارانی چون ناصره دشت، لووه سر و… هر بیننده و پرنده و چرنده را به تحرک و نشاط وامی دارد.

جواهر دشت، جواهری دیدنی است و هر ایرانی و بخصوص گیلانی مشتاق طبیعت حق دارد برای یکبار هم شده این روستا را ببیند و با مردم خوب و مهربان آنجا که از سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلی، گاوماست و روستاهای دیگر که در فصل تابستان در
جواهر دشت اسکان دارند، آشنا شوند.

در ضلع جنوبی جواهردشت قله بلند و زیبای سماموس با غرور و سرافرازی قد برافراشته و با ارتفاع ۳۶۲۰ متر از سطح دریا جواهر دشت را در پناه خویش گرفته است. برای رسیدن به قله سماموس حتماً باید یک راهنما از محله به همراه گردشگران و مسافران باشد تا آنان راه را گم نکنند. به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان مطالعه کتب محققان دارالمرز گیلان، از آستارا تا آستار آباد، رویان و رستمدار، راهنمای گیلان و کتاب گیلان درباره جواهر دشت جز چند نام درباره آستانه متبرکه دیده نمی شود.

 

به گفته پیران و ریش سفیدان محل، چون در دوران قدیم جواهر نامی دراین آبادی بزرگتری و سروری مردم را داشت به احترام او نام آبادی را جواهردشت نهادند. عده ای دیگر عقیده دارند که چون زمین های دامداری و جنگل های اولیه تبدیل به چمن زار و سبزه زار شد و زیبایی سبزه ها و چشمه سارها و مرغوبیت زمین برای کشت و کار مفید بود از آن رو این محل را جواهر دشت گفتند.

عده ای دیگر معتقدند حدود آبادی این روستا بیش از ۴۰۰ سال است اما مشاهدات عینی و بررسی های لازم آن چنان که توصیف می کنند به نظر نمی رسد زیرا نه آثار تاریخی و ملاک و دلایل مستندی وجود دارد و نه بزرگان علم و ادب و محققان اندیشمند چیزی درباره جواهردشت نوشته اند.
در هر حال با ملاحظه قبور بالامحله و پایین محله و خانه های سنگ و چوب و درب های کهنه قدیمی و استفاده معماری قدیمی و روپوش هایی به نام محلی «لت» و بدون حفاری در گوشه و کنار جهت پیدا کردن آثار باستانی و تاریخی و اطلاع کامل از پیدایش این آبادی بعد از دیلمان و اشکورات با حدس و گمان می توان گفت سابقه این آبادی باتوجه به این موارد در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال بیشتر نیست و به علت دامداری بودن و مهاجرت دامداران به مدارک و دلایل گویایی جز گمان نمی توان تکیه کرد و آستانه های نقره عباس، سه برادران و حاج محمدامین به علت عدم نسب نام و کتیبه و سند مستدل نمی توان درباره جواهر دشت با اطمینان و قاطعیت چیزی گفت. به هر حال عمر آبادی جواهر دشت از ۳۰۰ سال نباید بیشتر باشد و هجوم مردم و ازدیاد جمعیت به خاطر هوای پاک و چراگاه هایی است که مردم را برای سکونت موقت به این آبادی کشانده است.

با تمام این توصیف ها جواهر دشت از ۲ کلمه جواهر و دشت ترکیب یافته است، جواهر یعنی طلاجات، دانه های قیمتی و دشت یعنی زمین های مسطح یعنی سبزه زارها. بنابراین جواهر دشت یعنی جواهری زیبا و قیمتی.
در واقع زمین مرغوب و با ارزش و هوای پاک و سالم همه و همه دلیلی بر جواهر دشت بودن این منطقه است. بازاری در نقطه ورودی این آبادی وجود دارد و دکان های قصابی، خواربار فروشی و قهوه خانه در آن واقع شده است و مردم خونگرم و میهمان نواز در این خطه سرسبز زندگی می کنند.

همه ساله مسابقات کشتی گیله مردی و طناب کشی و اسب دوانی و… با مشارکت سازمان میراث فرهنگی گیلان و بخش خصوصی در این منطقه زیبا برگزار می شود که شمار زیادی از علاقه مندان و گردشگران را به این منطقه می کشاند. شایان ذکر است دامداران در گذشته از شروع بهار به جواهر دشت می آمدند و با شروع فصل سرما دام های خود را به محله های پایین می بردند اما هم اکنون در وقت معینی دام های خود را به ارتفاعات برده در وقت معین نیز بازمی گردانند و این موضوع برای بهبود وضع جنگل و مرتع و دشت بسیار مهم است.
گفتنی است جواهردشت در زمستان به دلیل بارش سهمگین برف خالی از سکنه است.

 

 





ارسال توسط سورنا

عکسهای دیدنی از اولین جشن بازیهای بومی و محلی در اصفهان



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:بازی های محلی,بومی,بوم,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 بیشاپور، بار ديگر آتش گرفت



  سورنا لطفی نيا :

 

 برجای مانده‌های شهر باستانی بیشاپور که یکی از مهمترین شهرهای روزگار ساسانی بوده، روز30 اردیبهشت، آتش گرفت. شاهدان از سیاه شدن گستره‌، به شوند(:دلیل) آتش‌سوزی خبر می‌دهند.  آتش‌زدن علوفه‌های خشکی که روی گستره‌ی ساسانی بیشاپور رویش کرده‌اند، شوند آتش گرفتن این گستره‌ی باستانی شده‌است.
 
به گزارش میراث خبر؛ هر سال پایان اسفند و آغاز بهار، علف‌های تازه‌ای در گستره‌ی 200 هکتاری بیشاپور می‌روید که پایان اردیبهشت خشک می‌شوند. در چند‌سال گذشته این علف‌ها به شوندهای گوناگون آتش می‌گیرند و بلای جان گستره‌ی ساسانی بیشاپور می‌شوند.
 
به گفته‌ی «محسن عباسپور»، هموند(:عضو) شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان: «آتش‌ تا چند گامی معبد آناهیتا، ایوان موزایک و تالار تشریفات پیش رفت و تقریبا همه‌ی گستره را در برگرفت. بخش شمالی گستره‌ی بیشاپوركه آتش بیشتر در آن‌جا روشن بود، هنوز کامل کاوش نشده ‌است. احتمال می‌رود که گرمای آتش، برجای مانده‌های باستانی در زیر تپه‌ها را دچار آسیب کرده باشد
 
وی درباره شوند آتش‌سوزی گفت: «به نظر می‌رسد که این آتش‌سوزی‌ها عمدی است. هرچند گمان‌هایی درباره‌ی شوند آن زده می‌شود اما هنوز پایگاه پژوهشی بیشاپور كاری برای پیش‌گیری از این آتش‌سوزی‌ها نکرده‌است. این آتش‌ها (نه به شدت آتش امروز) هر سال رخ می‌دهد و به‌جاست که پیش از این، پایگاه پژوهشی بیشاپور برای پیش‌گیری از این رخداد، كارهای لازم را انجام دهد»
 
بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در نزدیکی شهرستان کازرون و در استان فارس است که در روزگار ساسانیان ساخته شده و امروزه تنها ویرانه‌هایی از آن برجای مانده‌است. این شهر با دویست هکتار گستره، از شهرهای مهم آن روزگار بوده‌ و ارزش ارتباطی داشته‌است.
 
بیشاپور در شمال شهر کازرون و از شهرهای خوش آب و هوا و دارای طراحی و مهندسی ویژه است. در کتاب‌های تاریخی، نام این شهر، بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و به‌اندیوشاپور، نوشته شده‌است. شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیرخوره بوده‌است.






تاريخ : سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:بیشاپور,علوفه,آتش سوزی,محسن عباسپور,,
ارسال توسط سورنا



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:کوچ عشایر,,
ارسال توسط سورنا


 شهر بهنمیر در شهرستان بابلسر یکی از قوی تری قطب کشت توت فرنگی در ایرانبه حساب می آید و میوه های آن را به استان تهران و استان های دیگر صادر می کنند.

تصاویری دیدنی از برداشت توت فرنگی در بابلسر



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:توت فرنگی,برداشت توت فرنگی,بهنمیر,شهر بهنمیر,,
ارسال توسط سورنا

  در حاشیه سواحل زیبای ارس در دل کوههای بلند آذربایجان شرقی روستای پلکانی اشتبین همچون یاقوتی سبز زیر آسمان فیروزه ای صاف و پاک می درخشد.

عکسهایی از روستای اشتبین در تبریز



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 منارجنبان خرانق از منارجنبان اصفهان، لرزان‌تر است

  سليمان لطفی نيا :
منارجنبان خرانق

 منارجنبان روستای «خرانق» که دیرینگی آن به روزگار ساسانیان می‌رسد، یکی از یادگارهای ثبت ملی شده‌ی استان یزد است که کارشناسان از آن با نام اثری کم‌مانند، یاد می‌کنند. این منار دارای ٣ اشکوب(:طبقه) بوده و در گوشه‌ی شمالی مسجد جامع خرانق برپا شده است. از این مناره که بلندترین سازه‌ی آنجا است در گذشته برای فانوس‌خانه و برج دید‌بانی سود جسته می‌شده است.
  به گزارش جام‌جم، بالاترین بخش منارجنبان، ساختاری چوبی داشته که به شوند(:سبب) زلزله و وزش باد کج شده و مردم هم از بیم افتادن، آن را بریده و پایین آورده‌اند! جنبیدن این مناره را که به روشنی می‌توان دید، شوند(:سبب) شگفتی بسیاری از گردشگران است به گونه‌ای که نه‌تنها از دید معماری چیزی از منارجنبان اصفهان کم ندارد، بلکه به گفته‌ی بینندگان، لرزش آن از منارجنبان اصفهان نیز بیشتر است.
  دژ تاریخی خرانق
 
در کنار این منارجنبان، دژ تاریخی روستا جای دارد که گستردگی آن ١.١ هکتار بوده و دارای ٦ برج است. درون دژ نیز ٨٠ خانه ٢ تا ٣ اشکوبه و حتا ٤ اشکوبه هست که جنس دیوارهای آن‌ها، از خشت و گل و بام‌ها از حصیرهای الیافی، چوب و پوشال ساخته شده است. این اشکوب‌ها از یکدیگر جدا و مانند آپارتمان‌های امروزی هر کدام از آن یک خانواده بوده است. دژ بر فراز تپه‌ای ساخته شده تا دژنشینان از بالا زمین‌ها و پیرامون روستا را به‌خوبی ببینند. یکی از ویژگی‌های کم‌مانند این دژ‌، گذرگاه‌ها و کوچه‌های پیچ درپیچ و ترس‌آور آن است که برای غافلگیری دزدان و راهزنان به‌کار می‌رفته است. دورتا دور دژ هم، کانال آبی برای نگهداری از آن کنده شده است.
  پل آبرو ساسانی
 
پل آبرو‌(آبراه) خرانق نیز از دیرینگی تاریخی برخوردار است و به شیوه‌ی معماری زمان ساسانیان ساخته شده است. مواد به‌کار رفته در ساخت آن، سنگ و ساروج بوده و درازای آن ٤٠ متر است. پل آبرو، تنها پل جابه‌جایی آب در استان یزد به شمار می‌رود.
  روستای تاریخی خرانق اینک خالی از مردم است و مردمانش از آن، کوچ کرده‌اند.
  شوربختانه این روستای زیبای تاریخی، امروزه روبه فراموشی و در آستانه‌ی نابودی است، بویژه منارجنبان آن که تا فروپاشی راهی ندارد. این در حالی است که مسوولان میراث فرهنگی تاکنون وعده‌های بسیاری برای بهسازی(:مرمت) و نگهداری از گستره‌ی تاریخی این روستا داده‌اند.
  به گزارش جام‌جم، «بهرام رضایی»، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد؛ با اشاره به این‌که طرح جامع این روستای تاریخی در دست تهیه است، گفت: «بازسازی مسجد جامع و به‌ویژه، منار این مسجد که دیرینگی بسیاری دارد، به بخش خصوصی واگذار شده است و سرمایه‌گذار و بهره‌بردار آثار تاریخی این روستا در تلاش است که افزون بر مسجد، حمام تاریخی و آسیاب آبی خرانق را نیز امسال بهسازی و بازسازی کند ولی مشکل جدی برای آثار تاریخی روستای خرانق امروزه، تهی از سکنه شدن و نبود یک متولی در روستاست






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

این جا شمال نیست
این جا کردستان ایران
جای بسیار زیبا تر با مردمی خون گرم تر 
و مهمان نواز تر
برای یکبار هم که شده امتحان کنید
اگه عالی بود این لذت را با دیگران تقسیم کنید




تاريخ : یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:کردستان ایران,,
ارسال توسط سورنا


به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید

ترکیه برای سال 2012 با تبلیغات گسترده , درینکویو را به عنوان یکی از شگفت انگیزترین مکانهای تاریخی و توریستی خود معرفی کرده است. ترکیه در حال حاضر بالاترین درآمد و توریست را از صنعت گردشگری ؛ درمیان کشورهای منطقه دارد. پرسش اینست ایران ؛ سرزمین مادری سازندگان درینکویو– شهر شگفت انگیز زیر زمینی- با آن همه جاذبه های تاریخی و طبیعی هر سال چقدر توریست و گردشگر دارد ؟



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:کاپادوکیه,Kapadoukia,کاپادوسیه,Cappadocia,درینکویو,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 عکس   جاده چالوس؛ چهارمین جاده زیبای جهان شد + عکس
برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند…

جاده ۵۹، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای کاسپین (خزر) وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند.
تا پایان دوره قاجار، جاده ای میان کرج – چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داده اما به گونه‌ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. این جاده در سال ۱۳۱۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.

به نقل از گفته‌های شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود تشویق می‌کردند و گفته می‌شود به ازای هر کلنگ پول داده می‌شده‌است.
تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۴ خورشیدی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و ۸۸۶ متر و عرض پنج تا هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال ۱۳۱۸ به بهره برداری می‌رسد. با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد. این جاده در دامنه سلسله کوههای البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده‌است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده‌ است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.
این جاده قطر رشته‌کوه‌های البرز را می‌پیماید. برای ساخت این جاده تونل‌ها و پل‌های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آن‌ها کار و رنج زیادی لازم داشته‌است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه‌های دریای خزر به‌ویژه در تابستان از راه همین جاده صورت می‌گیرد. اما به علت اینکه طراحی آن در گذشته انجام گرفته‌است، برای سرعتهای بالا مناسب نیست.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 عکس   عبور قطار از وسط طولانی‌ترین دیوار آجری جهان در گرگان! (+عکس)
دیوار بزرگ گرگان که دیوار سرخ نیز نامیده می‌شود دیواری تاریخی است که از کنار دریای کاسپین (خزر) در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق….

ریل راه آهنی که گرگان را به آسیای مرکزی متصل می‌کند از وسط دیوار ساسانی گرگان به عنوان طولانی‌ترین دیوار آجری جهان می‌گذرد؛ این درحالی است که متولیان میراث فرهنگی مدعی اند با عبور این راه آهن، به هیچ‌یک از قسمت‌های دیوار تاریخی گرگان آسیبی وارد نمی شود!
به گزارش خبرنگار مهر، دیوار بزرگ گرگان که دیوار سرخ نیز نامیده می‌شود دیواری تاریخی است که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه داشته است اما اکنون تقریبا تمام این دیوار از میان رفته‌ و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است. دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین(به طول ۶ هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. بیشتر تاریخ‌نگاران براین باورند انوشیروان ساسانی این دیوار را بنا کرده است.

 عکس   عبور قطار از وسط طولانی‌ترین دیوار آجری جهان در گرگان! (+عکس)

متولیان حفاظت از میراث فرهنگی بر این باور بودند که این دیوار دوره ساسانیان باید در فهرست میراث جهانی ثبت شود.
دیوار تاریخی گرگان روز ۲۹ تیر ماه سال ۷۸ با شماره ۲۳۴۵ در فهرست میراث ملی ثبت شده است و قرار بود برای ثبت در فهرست میراث جهانی بررسی شود. به همین دلیل می بایست برای جلوگیری از هر گونه تجاوز به حریم این محدوده جلوگیری می شد حتی در شورای فنی ثبت آثار قانونی وجود دارد که اعلام می کند نصب هر گونه دستگاه لرزاننده ای که به ارزش یک اثر تاریخی آسیبی وارد کند، ممنوع است اما اکنون قرار است که به زودی ریل راه آهنی که گرگان را به آسیای میانه متصل کند از وسط این دیوار گرگان بگذرد.

در واکنش به این موضوع، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان با اشاره به راه‌آهنی که بخشی از قسمت شمال ـ جنوب دیوار تاریخی گرگان را قطع می‌کند، به خبرنگار مهر می گوید: این مسیر ۳۸ متری پس از مستندنگاری و کاوش نجات‌بخشی در شورای فنی مصوب شده و برای ایجاد خطوط ریلی استفاده می‌شود.

 عکس   عبور قطار از وسط طولانی‌ترین دیوار آجری جهان در گرگان! (+عکس)

حمید عمرانی‌رکاوندی ادامه می دهد: ایجاد این خط ریلی یک پروژه بین‌المللی است که باید انجام شود. نمی توان مردم را به خاطر یک دیوار تاریخی از پروژهای عمرانی محروم کرد. چون اگر قرار باشد که ریل از این مسیر رد نشود پس چگونه مردم این مسیر را طی کنند.

دو نیمه شدن این دیوار تاریخی درحالی انجام می شود که معاون میراث فرهنگی گرگان ادعا می کند که عبور این خط ریلی به هیچ‌ یک از قسمت‌های این دیوار تاریخی آسیبی وارد نمی کند!

وی در این باره توضیح می دهد: برای عبور این ریل فنداسیونی ایجاد می شود که ریل راه آهن از روی آن رد خواهد شد با این حال پروژه کاوش نجات‌بخشی دیوار گرگان از هفته آینده آغاز می شود.
پروژه احداث راه آهن گرگان، آسیای میانه درحالی دیوار تاریخی و دفاعی گرگان را دو نیمه می کند که متولیان میراث فرهنگی دراستان گلستان عنوان می کنند از این دیوار عظیم تاریخی چیزی به جزچند تکه آجر قدیمی باقی نمانده است اما مسئله مهم اینجاست که طولانی تر شدن ریل راه آهن و دور زدن این دیوار تاریخی هزینه بر است!





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 «ایرج موذنی» خاطرنشان کرد: سوسن چلچراغ جایگاه خاصی در شهرستان رودبار دارد و از گیاهان کمیاب در جهان به شمار می‌رود. هر ساله با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد سعی می‌کنیم ‌‌نهایت خدمات‌رسانی را برای بازدیدکنندگان این گل داشته باشیم.
 ایسنا: فرماندار شهرستان رودبار گفت: با سوسن چلچراغ، می‌توان رودبار را به دنیا معرفی کرد.

  «ایرج موذنی» خاطرنشان کرد: سوسن چلچراغ جایگاه خاصی در شهرستان رودبار دارد و از گیاهان نادر در دنیا به شمار می‌رود. هر ساله با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد سعی می‌کنیم ‌‌نهایت خدمات‌رسانی را برای بازدیدکنندگان این گل داشته باشیم.

 وی افزود: دیدار مردم از این گیاه با استقبال خوبی مواجه است و هر ساله بر جمعیت آن افزوده می‌شود.

 موذنی اظهار کرد: به زمان شکوفه‌زنی «سوسن چلچراغ» در «عمارلو» رودبار نزدیک می‌شویم. برای بازدید دانشجویان از این گیاه که ماه آینده به گل می‌نشیند تمهیداتی اندیشیده‌ایم. علاوه بر زیتون، سوسن چلچراغ نیز می‌تواند توانمندی‌های شهرستان رودبار را به دنیا معرفی کند.

 وی با بیان این‌که باید از عمر محدود این گیاه ‌‌نهایت استفاده را ببریم، تصریح کرد: باید برای شناساندن و معرفی هرچه بیشتر سوسن چلچراغ رودبار به دنیا اطلاع‌رسانی‌های بیشتری از سوی رسانه‌ها صورت بگیرد.

 به گزارش ایسنا، گل سوسن چلچراغ نخستین گیاهی است که به عنوان میراث ملی در ایران به ثبت رسیده است. از آنجا که شکوفه‌های این گل با رنگ سفید به صورت واژگون باز می‌‌شوند نام سوسن چلچراغ به خود گرفته است. انتهای گلبرگ‌های آن پوشیده از دانه‌های برجسته و پرچم‌های بسیار بلند است. قامت این گل حدود یک متر است.
 
 گل سوسن چلچراغ از جمله گل‌های نادر و کمیابی است که تاکنون، فقط در دو نقطه جهان یکی در روستای داماش و دیگری در منطقه «لنکرن» جمهوری آذربایجان شناسایی شده است. این گل زیبا نخستین بار توسط یک محقق انگلیسی به نام «لدر بودی» کشف شد و در سال ۱۳۵۴، از سوی اداره کل محیط زیست استان گیلان، زیستگاه این گل کمیاب به عنوان اثری طبیعی و ملی به ثبت رسید.

 در گذشته، در هفت نقطه روستای داماش در حدود شش هکتار، این گل به ثمر می‌نشست، ولی متأسفانه امروزه، فقط در یک نقطه در حدود دو هکتار به ثمر می‌نشیند که از سوی اداره محیط زیست شهرستان رودبار مورد حفاظت قرار می‌‏گیرد.

 هر ساله، در نیمه دوم خرداد، هنگامی که سوسن چلچراغ به گل می‌‏‌نشیند، از طرف سازمان محیط زیست یک روز به نام روز طبیعت و گل‌گشت تعیین می‌‏شود و جشنواره باشکوهی در اطراف داماش برگزار می‌‏شود؛ اهالی منطقه عمارلو با لباس‌های محلی زیبا در آن شرکت می‌کنند و با شادی و نشاط به رقص و پایکوبی و انجام ورزش‌های بومی می‌پردازند. همچنین در این روز، بازارچه‌های محلی برپا می‌‏شود و ترانه‌های دلنشین روستایی با همراهی سازهای نی، تنبک، تنبور، کمانچه و سنتور به گرمی جشنواره سوسن چلچراغ می‌‏افزایند.




تاريخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:ایرج موذنی,تنبور,کمانچه,سنتور,نی,سوسن چلچراغ,عمارلو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



جشنواره لانه‌گذاری برای پرندگان شهری



  سورنا لطفی نيا :

 اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان جشنواره‌‌ی لانه‌گذاری برای پرندگان بر روی درختان شهری در سطح استان گیلان برگزار می‌کند.
 
به گزارش ایانا، «امیر عبدوس» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این باره گفت: «پرندگان شهری در حمایت سازمان محیط زیست هستند. این پرندگان که به شهرها خو گرفته‌اند، بیشتر برای زادآوری، به کشورمان از عرض‌های بالاتر كوچ می‌کنند و شوند(:باعث) تلطیف فضای شهرها و زنده شدن محیط زیست آن‌ها می‌شوند.»
  امیر عبدوس افزود: «این پرندگان به شوند خو گرفتن به رفتارهای شهری، گاه آشیانه‌سازی خود را در دسترس انسان انجام می‌دهند ازاین‌رو گاهی به آشیانه‌ی آن‌ها دست‌درازی شده  و بنا به شوندهای گوناگونی ویران می‌شوند. گاه نیز دیده می‌شود که شهرداری‌ها و مسوولان فضای سبز در سطح استان در بدترین هنگام درختان پیرامون خیابان‌ها و پارك‌ها را هرس می‌كنند از همین روی خانه‌ی هزاران پرنده‌ی آشیان‌کرده، آسیب می‌بیند.»

  به گفته‌ی عبدوس بی‌گمان اگر چنین هرس‌هایی شوندهای(:دلایل) استوار علمی نداشته باشد، می‌توان آن‌ها را به چالش كشید.

 او با اشاره به این كه  هنوز دیده می‌شود كه برخی با سلاح‌های بادی و تیر و کمان و دیگر ابزار، به شكار این پرنده‌ها می‌پردازند، گفت: «پرندگان شهری افزون‌بر تاثیر مستقم بر روی کنترل حشرات در سطح شهرها و ایجاد تعادل اکولوژیک در اکوسیستم‌های شهری، زندگی را در این گونه چهاردیواری‌ها، آسان و گاه دلپذیر می‌کنند.»
  عبدوس در پایان گفت: «چلچله‌ی معمولی و چلچله‌ی دمگاه سفید، باد خورک، قمری خانگی، یاکریم و سارها از پرندگان شهری به‌شمار می‌روند که شکار آن‌ها جرم است و دربرگیرنده‌ی مجازات‌های نقدی و غیرنقدی است.»






تاريخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:عبدوس,امیر عبدوس,محیط زیست گیلان,لانه گذاری,,
ارسال توسط سورنا


 آیا پیرسبز قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو را دارد؟

  خبرنگار برساد   

 محسن میرجانی ارجنان، کارشناس ارشد باستان شناسی و عضو انجمن حامیان میراث کهن اردکان، در نوشتاری که در وبلاگ انجمن چارسوق کویر اردکان منتشر شده است، سعی کرده است به پرسش بالا پاسخ دهد، متن کامل این نوشتار را در ادامه مطلب بخوانید:




ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا



پوکی استخوان یا بیماری خاموش چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته شده و از هر 4 زن بالای 25 سال 1 نفر مبتلاست. اخیراً یک درمان ساده و عالی برای آن پیدا شده، این راه حل نتیجۀ 7 ماه تحقیق در بیمارستان بقیه الله اعظم است. هر روز صبح ناشتا 3 قاشق مرباخوری پودر سنجد (شامل پوست، گوشت و هسته) را در یک لیوان شیر داغ زده و نوش جان کنید. از عطاری های مطمئن فقط این پودر را خریده و در یخچال نگه داری کنید.



  لطفا به تمام عزیزانتان این مطلب را ارسال کرده یا آموزش دهید، به خصوص برای افراد مسن که با یک زمین خوردن ساده دچار شکستگی شده و ممکن است در اثر عمل جراحی دچار آمبولی و فوت شوند.






تاريخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:پوکی استخوان,ناشتا,پودر سنجد,سنجد,بقیه الله,شیر داغ,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



  در ميان رسانه‌ها
  شناسايی گونه‌ی در معرض خطر «شاه‌روباه» در سراوان



  سورنا لطفی نيا :

 «خسرو افسری» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: «گونه‌ی كمیاب و روبه نابودی ”شاه‌روباه“ در گستره‌ی حفاظت ‌شده ”بیرک“ سراوان شناسایی شد
 
به گزارش مهر؛ افسری افزود: «با ضبط تصاویر شاه‌روباه توسط دوربین‌های به‌كاررفته در گستره‌ی حفاظت شده بیرک شهرستان سراوان، این گونه‌ی كمیاب و روبه‌ نابودی شناسایی شد
  وی گفت: «این جانور تنها در کشورهای افغانستان، ایران و برخی از جاهای خاورمیانه زیست می‌کند که نژاد آن در چند سال‌ گذشته کاهش یافته و رو به نابودی است
  از ویژگی‌های این روباه می‌توان؛ دم بسیار بلند و پر پشت، جثه کوچک و زیبا، شب‌شکاری و گوشه‌گیری را نام برد. همچنین درازای بدن این جانور 40 تا 50 سانتی‌متر با موهای انبوه است و میانگین عمر شاه‌روباه ٤ تا ٥ سال است و در میانه‌های زمستان جفت‌گیری می‌کند.
افسری گفت: «سخت‌گذر بودن و غارهای فراوان گستره‌ی حفاظت‌شده بیرک شوندی(:باعث) شده تا این جانور، زیستگاه خود را آن‌جا برگزیند
  گستره‌ی حفاظت شده بیرک که 73 هزار هکتار بزرگی دارد و در باختر(:غرب) سراوان است، جانداران دیگری مانند پلنگ، خرس سیاه، سمور صخره‌ای، کل، قوچ و بز و گرگ نیز زندگی می‌كنند.






تاريخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:شاه روباه,سراوان,بیرک,,
ارسال توسط سورنا

تصاویر زیبا از جزیره تا باد ایرانی ابوموسی





 



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:تصاویر ابوموسی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه !

 کاخ سلطنتی ناصرالدین شاه که به عنوان بنای بجا مانده از دوران قاجاریه در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده مدتهاست به ویرای تبدیل شده است. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی تنها راه نجاتش را واگذاری به بخش خصوصی می‌داند.

 به گزارش مهر، کاخ شهرستانک یا همان کاخ ییلاقی ناصری در سال 1295 هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه در دره "گل کیله" شهرستانک یکی از روستاهای توابع شهرستان کرج در جاده چالوس بنا شد و تنها راه ارتباطی آن جاده چالوس ــ کرج است.

این راه مسیر عبوری اردوی خانوادگی ناصرالدین شاه قاجار بود که برای گذراندن ایام گرم تابستان به اتفاق اعضای حرمسرا و خدمه از تهران رهسپار کاخ شهرستانک می شدند.


این بنا که در فهرست آثار ملی قرار دارد، دارای 19 اتاق در دو جبهه شمالی و شرقی است که در گذشته عملکرد خدماتی داشته است. این مجموعه‌ دو حمام دارد که یکی مورد استفاده همراهان شاه بوده و دیگری به شاه اختصاص داشته است.

این بنا دارای معماری ویژه‌ای است و نقاشی آن را کمال‌الملک کشیده است. کاخ شهرستانک پس از سلطنت ناصرالدین شاه از رونق افتاد و در اثر عواملی چون یخبندان‌های متعدد و سخت و تخریب‌های انسانی دچار آسیب‌های فراوان شد.


به نحوی که اکنون حتی ارسی های این کاخ سلطنتی ناصرالدین شاه در تسخیر موریانه ها قرار دارد و تا کنون عملیاتی برای مرمت آن انجام نشده است. درحالی که می توان با مرمت و بهره برداری از آن، تنها جاذبه تاریخی استان البرز را به جاذبه گردشگری کشوری  و ملی تبدیل کرد.

محمدرضا پوینده، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز درباره وضعیت این کاخ به خبرنگار مهر گفت: اکنون این کاخ در اختیار صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی قرار دارد و در آینده ای نزدیک قرار است که به یک شرکت خصوصی برای بهره برداری و احیا و مرمت واگذار شود.


پوینده گفت: این شرکت طرح بزرگی را در دست دارد که حدود 1500 هکتار از زمینهای چالوس را در بر می گیرد و کاخ شهرستانک نیز به عنوان یکی از طرحهای حوزه میراث فرهنگی در این طرح قرار گرفته است.

وی بیان کرد: مسئولان این شرکت در کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری طرح بهره برداری و مرمت این کاخ را مطرح کردند که با کلیت موضوع موافقت شد.

وی گفت: مرمت این کاخ اعتبار کلانی می خواهد که بودجه های سازمان میراث فرهنگی کفاف آن را نمی دهد. بنابراین باید این کاخ به بخش خصوصی برای مدت 10 یا 15 سال واگذار شود تا بهره برداری از آن جبران هزینه مرمت را بکند.


پوینده درباره اینکه چندی پیش معاون میراث فرهنگی استان البرز گفته بود که مرمت این کاخ با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال آغاز خواهد شد بیان کرد: این میزان بودجه برای مرمت کاخ بسیار جزئی است و عملیات مرمت آن تمام نمی شود. ممکن است که هر سال بودجه ای برای این کاخ اختصاص داده شود اما مشکل آن از اساس حل نمی شود بلکه تنها راه احیای آن واگذاری است.





تاريخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:کاخ,کاخ سلطنتی,محمدرضا پوینده,پوینده,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا


ایا اعراب عربستان و امارات واقعا ملخ می خورند ؟! + عکس



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


  

 محمدعلی اینانلو، طبیعت‌گرد ایرانی

 

 ●

کویر لوت سرشار از زندگی است، کتاب‌ها اشتباه می‌کنند

 



 خبرنگار امرداد - اشکان خسرو پور :




ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 کشف بندرگاه‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی در قشم

  كشفيات پايگاه باستان‌شناسی زير آب خليج‌فارس

  خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
  عبدالرضا دشتی‌زاده، فرنشين اداره‌ی میراث فرهنگی سازمان منطقه‌ای آزاد قشم از پيدا شدن بندرگاه‌ها و استقرارگاه‌های زمان هخامنشی، اشکانی و ساسانی در قشم خبر داد.
 به گزارش مهر، دشتی زاده از آثار به‌جا‌مانده‌ی کشتی‌ها، نفتکش‌ها و ابزارهای جنگی زمان‌های گوناگون تاريخی در كرانه‌های جزیره‌ی قشم به عنوان ویژگی ارزشمند در كاوش‌های پایگاه باستان‌شناسی زیر آب در این منطقه خبر داد. دشتی زاده گفت: «گزينش جزیره‌ي قشم به عنوان نخستین پایگاه باستان‌شناسی زیر آب در خلیج فارس، نشان از جایگاه قشم در اين زمينه دارد.»
 به گفته‌ی وی بررسی ها نشان از وجود پيوستگی اقتصادی و فرهنگی قشم از راه آبی با سرزمین‌های خاور(:شرق) آفریقا، هند، چین و بسیاری از جزایر آسیایی در زمان هخامنشيان، ساسانيان و اشكانيان دارد.
 دشتی زاده گفت: «كاوش‌هاي باستان‌شناسی زیر آب در جزیره‌ی قشم به اندازه‌ی مطالعات باستان‌شناسی در خشکی برای ما دارای ارزش است.»






تاريخ : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:بندر,بندرگاه,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:باغ پرندگان,باغ پرندگان اصفهان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



سنگ‌نگاره‌‌های تنگه‌‌چوگان تا ناپيدايی راهی ندارند
«شاپور يكم» هنوز هم بی حصار و بی نگهبان است



  خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

 تا محو و ناپيدا شدن نقش‌برجسته‌ی سنگی شاپور يكم در تنگه‌چوگان چيزی نمانده است. اين سنگ‌نگاره كه چندی پيش با پُتک به جانش افتاده بودند،‌همچنان بی حفاظ و بی نگهبان است.
 سياوش آريا از دوستداران ميراث فرهنگی استان فارس، پس از بازديدی كه از سنگ‌نگاره‌های تنگه‌چوگان داشته، در گفت‌و‌گو با خبرنگار امرداد،‌ گفت: «شوربختانه يادمان‌های نیاکانی ‌تنگه‌چوگان، حال و روز اندوهباری دارند و اگر مسوولین میراث فرهنگی در پاسداشت آن‌ها هرچه زودتر چاره‌ای نیندیشند، به‌زودی نابودی کامل‌شان را به چشم خواهيم ديد.»


 این سنگ‌نگاره در سمت راست تنگه‌چوگان و در کنار راه غار شاهپور است. هرچند كه چندي پيش، آسيب‌هاي وارد شده به اين سنگ‌نگاره، خبرساز شده بود، اما به گفته‌ی سياوش آريا، اگر اين روزها به آن سری بزنيد، خواهيد ديد كه همچنان بدون نگهبان و بی حصار است.

 سال گذشته، به ضربه‌ي پُتک،  بخشي از اين سنگ‌نگاره، ‌ويران شد. البته بخش فروريخته، تا اندازه‌اي بهسازی(:مرمت) شد، اما اين يادمان هزار و اندی ساله همچنان بی نگهبان و بي‌حفاظ، رها شده است و احتمال رخدادي همچون آن‌چه سال گذشته روی داد،‌ دوستداران ميراث فرهنگي را برآشفته است. 
 در این سنگ‌نگاره، شاهپور یکم ساسانی، سوار بر اسب در حال گرفتن حلقه‌ی شهریاری از دست موبد موبدان است. 






تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:تنگ چوگان,تنگه چوگان,غار شاپور,سیاوش آریا,پتک,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


آبشاری از ارتفاعات چک چک اردکان سرازیر شد
 
 
Image

خبرگزاری مهر، روز  پنجشنبه 31 فروردین خبر داد:
آبشاری خروشان از ارتفاعات چک چک اردکان سرازیر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، خروشان ترین سیلاب در حوالی بزرگترین زیارتگاه زرتشتیان به نام پیر سبز چک چک به وجود آمد و بخش هایی از جاده این زیارتگاه را به طور کامل زیر آب فرو برد.
همچنین آبشارهای طبیعی از کوه های موسوم به چک چک و اشتران کوه جاری شد که منظره زیبای این آبشارهای طبیعی حیرت تعدادی از اهالی روستاهای اطراف را که در حال تردد از جاده اردکان - خرانق بودند برانگیخت.
اندک زمانی بعد مردم شهر اردکان و روستاهای بخش خرانق که از طریق تماس و پیامک دوستان و آشنایان خود از جاری شدن آبشار از کوه های این منطقه آگاه شده بودند به سرعت برای تماشای این پدیده زیبا به سه راهی چک چک آمدند.
کهنسالان منطقه همگی اعلام کردند که در 50 سال اخیر چنین سیلی در هیچکدام از مناطق اردکان سابقه نداشته و آبشاری نیز از کوه های چک چک سرازیر نشده است.
آخرین خبر در حوزه بخش خرانق نیز ویرانی تعدادی از خانه های قدیمی در بافت قدیم قلعه خرانق و وارد شدن خسارت به تعداد زیادی از خانه های روستاهای خرانق، هامانه،درند، ساغند، حاجی آباد زرین، مغستان و همچنین سرازیر شدن آبشارهای طبیعی از ارتفاعات کوه های روستای هامانه بود.






ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:خنده,خنده حیوانات,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


بشتابید، بشتابید! ابوموسی منتظر است با شما عکس یادگاری بگیرد. ابوموسی را که یادتان هست؟ همان جزیره 12 کیلومتری جنوبی خلیج همیشه فارس که 222 کیلومتر از بندرعباس و 75 کیلومتر از بندر لنگه و 160 کیلومتر از تنگه هرمز فاصله دارد؟

به گزارش مشرق، برای ایرانیهایی که تا به حال پایشان به این جزیره زیبا نرسیده، خبرهای خوش، یکی بعد از دیگری می رسد. هیات دولت تصمیم گرفت این جزیره را منطقه نمونه گردشگری اعلام کند و امروز رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده همه ایرانیها باید یک عکس یادگاری در آن داشته باشند.

اینطور که حسن موسوی گفته برای سفر به این جزیره زیبا و گرم، یارانه هایی در نظر گرفته شده است که سازمان میراث فرهنگی در صدد اختصاص آنها به گردشگران ایرانی است.

این جزیره، به همراه دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک، پس از جنگ اول خلیج فارس، مورد ادعای واهی حکمرانان اماراتی قرار گرفت که این ادعاها گاهی، بنا به مقتضیات زمانه پر دوز و کلک سیاست بین الملل، تازه می شوند. در تازه ترین ادعاهایی که شنیدن آن خنده را به لب هر شنونده ای می آورد، حکمران امارات، از سفر استانی اخیر رئیس جمهور به این جزیره انتقاد کرده بود. این در حالی است که شهرستان ابوموسی در جنوب استان هرمزگان، یکی از شهرستانهای قدیمی ایران است و سفر استانی رئیس جمهوری در سالهای اخیر به شهرستانهای دوردست کشور، بدل به سنتی سیاسی شده است.


وسعت شهرستان ابوموسی نزدیک به 69 کیلومتر مربع است. در این شهرستان جزایری مانند ابوموسی (با ۱۲ کیلومتر مربع)، جزیره تنب بزرگ (با ۱۰٫۳ کیلومتر مربع)، تنب کوچک (با ۱٫۵ کیلومتر مربع)، سیری (با ۱۷٫۳ کیلومتر مربع)، فرور بزرگ (با ۲۶٫۲ کیلومتر مربع) و فرور کوچک (با ۱٫۵ کیلومتر مربع) وجود دارد و از لحاظ تقسیمات کشوری، قسمتی از خاک استان مرزی هرمزگان شمرده می شود.

تورهای ابوموسی گردی، کلید خورد
هنوز قلم رئیس جمهور زیر مصوبه هیات دولت برای منطقه نمونه گردشگری ابوموسی خشک نشده که اداره کل میراث و گردشگری استان البرز اعلام آمادگی کرد تورهای ابوموسی گردی را راه خواهد انداخت.

به گفته مدیر کل میراث و گردشگری البرز، در حال حاضر جزیره ابوموسی، امکانات پذیرایی چند روزه از مسافران را ندارد، ولی این اداره کل قرار است با همکاری بخش خصوصی، تورهای ترکیبی جزیره گردی در خلیج فارس را برگزار کند.

اینطور که محمد رضا پوینده گفته، در حال حاضر، گردشگری در ابوموسی را می توان با گردشگری در قشم و کیش، ترکیب کرد و تورهای ارزان قیمتی را برای این منظور اختصاص داد. هم اکنون تورهای 5 روزه کیش و قشم از 110 هزار تومان شروع می شود و تا سقف 300 هزار تومان، قیمت می خورد. با ترکیب یک سفر کوتاه نیم روزه به ابوموسی، احتمالا قیمت این تورها در همین سطح باقی خواهد ماند.

پوینده درباره زمان اعزام اولین تور گردشگری به مقصد ابوموسی می گوید: "در حال حاضر هماهنگی‌های لازم با استانداری هرمزگان و آژانس‌های گردشگری در دست انجام است که به طی روزهای آتی نخستین گروه به این جزیره سفر خواهند کرد."

جذابیتهای توریستی ابوموسی
سیاحان معدودی که قدم به این جزیره گذاشته اند، متفق القول می گوید این جزیره از خوش‌آب‌وهواترین مناطق خلیج فارس است و انواع گیاهان و جانوران دریایی در ساحل آن به چشم می‌خورد.

این جزیره به دلیل تاسیسات نفتی و نظامی، دارای سکنه چندانی نیست و تنها ساکنان آن، نزدیک به 3 هزار نفر متشکل از اشخاص بومی و کارکنان وزارت نفت و دفاع هستند.

در جزیره، هم ایرانیها و هم اعراب ساکنند. جمعیت عربهای این جزیره، نزدیک به 500 نفر است که بیشتر نسب ایرانی دارند. آنها دارای شهرکی هستند که محل زندگی و استراحتشان را تشکیل می دهد و خودشان بیشتر به ماهیگیری با لنج و همچنین باربری به امارات مشغولند.

عربهای ابوموسی یک دستگاه آب شیرین کن در اختیار دارند و البته آنها حق استفاده از همه امکانات جزیره مانند سردخانه، تاسیسات رفاهی و تفریحی مثل سینمای روباز، مخابرات، مدرسه و همچنین سوپرمارکت و بازار را دارند.

اعراب همچنین حق رفت و آمد به شهرک کارکنان و بومیان فارس زبان را دارند و حتی شرطه های شان (پلیس) نیز می تواند در قسمت فارس نشین رفت و آمد کنند، ولی فارسها نمی توانند به شهرک عربها داخل شوند.

سواحل جزیره در بخش شمالی شنی است و آفتاب تند و تیزی دارد و امواج آرام، انسان را به شنا و استراحت تشویق می کند، ولی در سواحل جنوبی، صخره ای و سنگی است و مثل موج شکن، در هنگام باد و طوفان، ضرب امواج بلند را می گیرد. سواحل جنوبی به خاطر عمیق بودن آب، چشم انداز زیباتری از سواحل شمالی دارند. همچنین به دلیل آنکه این جزیره از نزدیکترین ساحل، 60 کیلومتر فاصله دارد، آب آن به شدت پاکیزه و زلال و شفاف است. بستر سواحل در عمق اندکی که چشم قادر به دیدن آن است، مرجانی است و تپه های مرجانی رنگ رنگ، چشم اندازهای زیبایی را در این جزیره به وجود آورده است.

اندازه این تپه های مرجانی به دلیل عدم رفت و آمد انسان، بسیار بزرگ است و در سواحل جنوبی از خراب شدن و کنده کاری که در اکثر سواحل جنوبی ایران دیده می شود، در آنجا خبری نیست.
در میان تپه های شفاف مرجانی، انواع آبزیان زندگی می کنند که به سادگی می توان آنها را مشاهده کرد. کوسه ماهیهای جنوب، سفره ماهی، لاک پشتهای منقار عقابی، لاکپشتهای دریایی سبز، مارماهی خلیج فارس، عروس دریایی و شاه میگو و ماهیان رنگارنگ در میان این تپه
ها زندگی می کنند که دیدن آنها لذت بخش و هیجان انگیز است.


عمق سواحل ابوموسی خصوصا در بخش شمالی کم است و در بیشتر مناطق، بستر دریا، شیب ملایمی دارد. در هنگام مد، می توان تلاش نرم تنان دریایی را مشاهده کرد که روی شنها ساحل، صدف خود را بر دوش می کشند تا به آب دریا بازگردند و پشت سرشان، خطی به جا می گذارند. در برخی از مناطق ساحل، با وجودی که انسان، می تواند تا 300 متر به داخل آب برود، عمق آب، تنها تا یک و نیم الی 2 متر، افزایش می یابد که بسیار برای شنا در سواحل، مناسب است. به همین دلیل در هنگام مد، برخی از مرجانها از آب، بیرون می مانند و می توان آنها را دید. هر چند شنیده شده در سالهای اخیر به دلیل حضور انسان، برخی از این سواحل، آلوده شده و حتی تعدادی از مرجانها نیز از بین رفته اند.

محیط عمومی جزیره، مانند اکثر مناطق جنوب ایران است. در جزیره باغی مصنوعی وجود داد که به نام باغ جلال خوانده می شود. این باغ مربوط به یک تبعیدی یزدی تبار به نام جلال است که سالها پیش به این مکان تبعید شده بود.

خاک جزیره، عموما کمتر پستی و بلندی دارد و بزرگترین ارتفاع آن، کوهی به نام "حلوا" یا "طوا" ست که مخروطی شکل است و بیش از 150 متر ارتفاع ندارد. در این جزیره، تپه ماهورهای شنی زیبایی دیده می شود که مانند کویرهای ایران، جان می دهد برای آسمان نگاری و گوش دادن به سکوت طبیعت.


در روزهایی که هوا شرجی نیست، می توان کوه های راس الخیمه را د ر امارات دید و می گویند برخی بومیان عرب این جزیره، با قایق موتوری، سه ساعته تا آنجا می روند.

آب و هوای این جزیره در فصل گرما، بسیار گرم و شرجی است ولی از اواخر پاییز تا اواسط بهار، هوای بسیار مطبوع و لذت بخش دارد. اهالی جنوب می گویند در هیچ جای خلیج فارس و دریای عمان، دریایی به خوش رنگی سواحل آنجا و هوایی لطیف تر از هوای ابوموسی وجود ندارد.





تاريخ : شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:حسن موسوی,ابوموسی گردی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 كاشت درختان بومی كوهستان‌های ايران در جاده چالوس

زمين را دوست بداريم، زمينی كه دوستمان است

  خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

درختان ارس بر بلندي‌‌هاي البرز مركزي

 دوم اردیبهشت برابر است با روز جهانی «زمین». روزی كه باید اندكی در چگونگی پاسداشت از زمین، اندیشه كنیم. به مناسبت این روز، «جمعیت داوطلبان سبز ایران» به همراه همه‌ی آنانی كه خود را در برابر زمین، مسوول می‌دانند، روز آدینه، یکم اردیبهشت‌ماه، درخت می‌كارند.
به گفته‌ي هادی كاشانی از هموندان اين NGO، اين گروه، یکم ارديبهشت‌ماه، در منطقه‌ی سيراچال در جاده چالوس، ‌درخت‌های «اُرس» را كه بومی ايران هستند،‌ خواهند كاشت.
  هادی كاشانی گفت: «درخت‌های ارس، بومی ایران هستند، درختانی،‌ مقاوم به گرما، خشكی و كم‌آبی كه بلندی‌های  البرز مركزی رویشگاهشان است
به گفته‌ی وی این درختان، زمین سنگلاخی را به خوبی تاب می‌آورند و با آن سازگارند و بهترین گزینه‌ برای منطقه‌ی البرز هستند.
  هادی كاشانی، گفت: «اما تا چندی پیش، راهی برای تكثیر این گونه‌ی مناسب نداشتیم و هرچه بود، خودرو بود
وی در دنباله‌ی گفتارش به «خوشنویس»، كارشناس موسسه‌ی تحقیقات، مراتع و جنگل‌ها اشاره كرد كه از یك دهه‌‌ی گذشته‌ی روی شیوه‌ی تكثیر این گونه كار كرده است.
  كاشانی گفت: «اكنون این گونه با تلاش‌های مهندس خوشنویس، قابلیت تكثیر دارد و هرساله، در این هنگام، شماری از این نهال‌ها در این بخش از کوهستان‌های البرز مرکزی کاشته می‌شود
  كاشانی گفت: «هر كسی در هر جایی كه هست،‌ در روز زمین، به گونه‌ای در پاسداشتش خواهد كوشید، ما هم بر آنیم تا با گرد آمدن در ایستگاه تحقیقاتی موسسه‌ی‌ تحقیقاتی سیراچال به نشانی كیلومتر ٥٠ جاده‌ی چالوس، با گرفتن نهال‌هایی كه آماده‌ی كاشت هستند، این نهال‌ها را در ارتفاعات البرز مركزی بكاریم
  به گفته‌ی وی،‌همراهان این برنامه، افزون بر كمك به زمین و به آینده‌ی خود و فرزندانشان، می‌توانند آگاهی‌های بسیاری درباره‌ی این درخت بی‌همتا، بیاموزند.
  او گفت: «در البرز مركزی، اُرس‌هایی پیدا كرده‌ایم كه بیش از ١٠٠٠ سال عمر دارند. نمونه‌اش همین اُرسی است كه دو سال پیش پیدا كردیم و ٢هزار و ٢٠٠ سال دارد
  نام‌گذاری روزی به نام روز زمین، تلنگری است تا زمین را از یاد نبریم.






تاريخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:ارس,جاده چالوس,NGO,روز زمین,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 ناهمگونی های ساختاری در یک یادمان ملی، در یک روستای گردشگری
  روستای «بنوار»، بخشی از جغرافیای زیستی بختیاری است



  خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
 روستای تاریخی «بنوار» با بیشمار تاق، گنبد، سنگ‌نوشته، سد، پل تاریخی و ...، با همه‌ی آن‌چه که آن را به یکی از بی‌همتاترین بخش‌ها در جغرافیای زیستی بختیاری، تبدیل کرده، این روزها تنهای تنهاست و نیاز دارد تا هنر معماری‌اش و شگفتی‌های تاریخی‌اش، بیش از پیش، درک شوند و برای نگهداری‌اش، تلاش شود. به گفته‌ی مجتبا گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان(تاریانا)، گذر راه «لالی» و «اندیکا»، ساخت‌و‌ساز با مصالح غیربومی و ناساز و ناهماهنگ و حتا ویرانی بخش‌هایی از روستا، حریم منظری این گستره‌ی بختیاری‌نشین را مخدوش کرده است.

 
ساختار بومي روستاي بنوار
 این روستا در نقطه‌ی صفر مرزی میان اندیکا و لالی در شهریور 1386 به شماره 9964 در سیاهه‌ی یادمان‌های ملی کشور به ثبت رسیده با این همه، به گفته ی گهستونی، در جای جای این روستا، نمودهایی از بی‌توجهی در نگهداری به چشم می‌خورد. ساخت خانه‌ها و دیگر سازه‌های بلوکی ناهمگون با محیط، ساختار معماری این گستره را بر هم زده است.
 
 
ساختار ناهماهنگ با ساختار بومي بنوار

 گهستونی گفت: «بنوار هرچند این روزها روستایی بیش نیست اما در روزگار اتابکان، شهر بزرگی بوده که همه‌ی خان‌های بختیاری از طایفه چهارلنگ و هفت لنگ، برای قشلاق خود سازه‌ای ویژه در آن ساخته بودند.»
 او به سازه‌های کهنسال روستا اشاره کرد و گفت: «زاویه‌بندی، رعایت اصول معماری و قرینه‌سازی دقیق سازه‌های این یادمان ملی‌شده، چیزی نیست که از چشم بازدیدکنندگان، پنهان بماند.»
 گهستونی در پایان به گزینش یکی از افراد بومی و باستان‌شناس شهرستان لالی به فرنشینی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری این شهرستان اشاره کرد و گفت: «امیدواریم که وضعیت روستای گردشگری بنوار ساماندهی شود و از ساخت و سازهای غیر همگون در آن جلوگیری شود. امید که جلوی ویرانی‌ها گرفته شود.»






ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


«ژئوپارک قشم» چشم به راه رای كنفرانس ژاپن، برای ماندن در سياهه‌ی يونسكو



  سورنا لطفی نيا :

 

 همگام با برگزاری کنفرانس ژئوپارک های جهان در ژاپن که در ماه می ـ اردیبهشت ماه ـ ١٣٩١ برگزار می‌شود، به احتمال فراوان، دیدگاه کارشناسان یونسکو درباره‌ی ماندن یا نماندن ژئوپارک قشم در سیاهه‌ی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو گفته می شود.
 
به گزارش میراث خبر؛ «نیما آذری»، مسوول بخش گردشگری ژئوپارک قشم گفت: «یونسکو پیش از این بابت کم کاری و پیش نرفتن برنامه‌ها در ژئوپارک، به ایران اخطار داده بود، آن‌ها گفته بودند در صورت كم كاری ایران در انجام كارهای گفته‌شده، ژئوپارک قشم از سیاهه‌ی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو بیرون خواهد رفت اما در چند ماه گذشته، كارهای خوبی انجام شده که گمان می‌رود در مثبت شدن نگاه مسوولان یونسکو سودمند بوده است
ژئوپارک قشم در سال 2006میلادی در GGN، (GLOBAL GEOPARKS NETWORK )  یا شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو به ثبت رسید. از این تاریخ تا سال 2010میلادی با آن‌كه نیاز بود برنامه‌های مدیریتی و سخت افزاری ژئوپارک انجام شود، در پایان رویداد ویژه‌ای نیفتاد. در سال 2011میلادی مسوولان یونسکو پس از بازدید به ایران هشدار دادند که چنان‌چه تا پایان سال 2011 و آغاز 2012 میلادی کم کاری‌ها در ژئوپارک را جبران نکند، ژئوپارک قشم را از سیاه‌ی یونسکو بیرون می‌کنند. پس از این هشدار تیم تازه‌ای در ژئوپارک آغاز به كار کرد. این تیم تلاش کرد در کمترین زمان بتواند تا بازگشت دوباره‌ی مسوولان یونسکو، خواست‌های آنان را برآورده کند.
 
ژئوپارک از دید یونسکو جایی است با گستردگی کافى که مرزهاى آن به روشنی مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین‌شناسى در آن جای گرفته باشد. این گستره باید بتواند در گسترش اقتصادى كشورهای پیرامون خود نقش سودمندی بازی کند. ژئوپارک ممکن است افزون بر پدیده‌هاى زمین‌شناسى از آثار تاریخى، بوم‌شناسى، باستان‌شناسى و میراث فرهنگى و طبیعى دیگر برخوردار باشد.
 
در قاره‌ی آسیا، ایران یکی از شش کشور دارای ژئوپارک (پس از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام) است.






تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:ژئوپارک,ژئو پارک,ژئو پارک قشم,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


غذاهای گيلانی


فسنجان گيلانى - 
قيمه رشتى - 
گل در چمن - 
ماهى خاويار - 
ماهى گردبيج - 
ماهى افلاطونى - 
ميرزا قاسمى - 
مرغ كوكو - 
نازخاتون - 
مخلفات و مزه ها
اشپل وابيج - 
بادنجان بورانى - 
بادنجان ترشى - 
دلار - 
زيتون پرورده - 
سيرترشى - 
كاله كباب - 
هفتا بيجار - 

انار بيج - 
اشپل كوكو - 
بادنجان كباب - 
بادنجان مسما - 
باقلا كوكو - 
باقلا قاتق - 
پلا سر تره - 
پنير بوروشته - 
ترش آش - 
ترش تره - 
ترش شامى - 
جعفرى قرمه - 
چغرتمه - 
سبزى كوكو - 
شامى رشتى - 
شيرين تره - 
شيش انداز - 
غورآبه - 

توضيح بسيار بسيار مهم پزشک خانواده
طنز
به علت خوشمزه بودن غذاهای

گيلانی ريسک مبتلا شدن به بيماری پرخوری نيز در بين مصرف کنندگان آن بالا می باشد. لذا به عاشقان غذاهای گيلانی توصيه می شود حتما به توصيه های اينجانب دکتر که پزشک متخصص سايت شماليها توجه داشته باشند
  برای خواندن توصيه های

پزشک اينجا کليک کنيد.

  توضيحات لازم
 سبزيهاى معطر مثل خنش(خلواش) و شوشاق و همچنين ترش واش و ترشک از سبزيهاى ويژه شمال ايران میباشند و ممكن است تهيه آنها در همه جاى ايران ممكن نباشد. در غذاهايى كه از اين سبزيها استفاده میشود, میتوان از سبزيهاى ديگر مثل نعناع و گشنيز استفاده كرد.
 در شمال ايران رب انار بسيار ترش میباشد, زيرا اين رب از انارهاى وحشى جنگلهاى ساحلى كه ترش هستند تهيه میشود. در صورتيكه رب انار ترش در دسترس نباشد, در غذاهايى كه از آن بايد استفاده شود میتوان از آب نارنج استفاده كرد.
 براى تهيه ¨غذاهاى گيلانى¨ ازكتاب ¨هنر آشپزى در گيلان¨ نوشته زرى خاورى استفاده شده است.






ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 

 
    در ميان رسانه‌ها
  كهن‌ترين نقش‌های ديواری در کوه خواجه‌



  سورنا لطفی نيا :

  «مجيد کلانوری» سرپرست پايگاه پژوهشی کوه خواجه، در شهرستان زابل گفت: «كهن‌ترين نقش‌های ديواری از روزگار اشکانی را در کوه خواجه می توان ديد. نقش‌ برجسته‌های گلی اين كوه كم مانند است و کوه خواجه تنها عارضه‌ طبيعی دشت سيستان است.»
 به گزارش ايسنا؛ وی افزود: «در حوزه‌ی باستان‌شناسی، هنر، معماری، استوره‌های ملی، آيين و باورهای ملی و تاريخی، کوه خواجه ارزش‌های ويژه‌ای دارد. »
 مجيد کلانوری يادآور شد: «نگهداری از برجای مانده‌های فرهنگی، نخستين چيزی است که نگهداری و پژوهش را در کنار هم می خواهد.»
 وی با بيان اين‌كه گوشه‌سازی در گنبد برای نخستين‌بار در ايران در کوه خواجه انجام گرفت، افزود: «يکی از رکوردهای جهانی در کوه خواجه، نقاشی های به‌دست آمده از مردمان پيش است و نقش‌برجسته‌ها در بهترين و سپندترين(:مقدس‌ترين) جای دژ که آتشکده بوده است، ساخته شده‌اند.»
 کلانوری افزود: «کمپ گردشگري کوه خواجه در پايين دژ کافرون ساخته شده و آماده بهره‌برداری است. اين کمپ نمازخانه، فروشگاه صنايع دستی و رستوران دارد و اقامتگاه خوبی برای استراحت و اسکان بازديدکنندگان است.»






تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:مجيد کلانوری,دژ کافرون,کافرون,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


25 فروردين، سالروز ثبت «چشمه‌علی» شهر ری در سياهه‌ی آثار ملی ايران
  «چشمه‌علی» شهر ری هنوز می جوشد



  صديقه نوده فراهانی :

٢٥  فروردین سالروز ثبت «چشمه‌علی» شهر ری در سیاهه‌ی آثار ملی ایران است. گستره‌ای باستانی که دیرینگی‌اش به نزدیک  به ۸۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد و یکی از کهن‌ترین گستره‌های باستانی، دیدنی و گردشگری شهرری به شمار می‌رود.
  این چشمه در همسایگی «گورستان ابن بابویه»، «برج طغرل»، «دژ رشکان» و در زیر باروی ری می‌جوشد. چشمه‌علی از میان صخره‌اى بزرگ خارج شده و به سوى جنوب و سپس جنوب خاوری(:شرقی) جاری است. نام باستانی این چشمه «سورینى» یا «سورنا» بوده است که گمان می‌رود به دودمانی بزرگ در دوره‌ی اشکانی و ساسانی برمی‌گردد و پس از آن به نام نخستین امام شیعیان، حضرت علی، به چشمه‌على نامور شد.
به باور کارشناسان، کنار این چشمه‌ی همیشگی بر بالای تپه‌، جای گردآمدن نخستین اجتماع‌های انسانی این دیار بوده است. نخستین نشانه‌های تمدن در چشمه‌علی، که دربردارنده‌ی تپه‌ی باستانی، برج و باروهای کهن ری و چشمه‌ی زیرزمینی است، مربوط به تولید سفالینه‌های سرخ رنگ با نقش‌های سیاه یا قهوه‌ای تیره و تصاویری که بر آن نقش شده است.

 تپه‌ی چشمه‌علی
 
در کنار چشمه، تپه‌ای است که در کاوش سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ خورشیدی به سرپرستی «اریک اشمیت» که برای «موزه هنرهای زیبای بوستون و فیلادلفیا» در آمریکا انجام شد، از آن آثاری به دست آمده است‌. اشمیت بیش از ششصد ‌متر‌مربع از گستره‌ی چشمه‌على را در سه فصل پشت سر هم بین سالهاى ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ خورشیدی کاوش کرد. کهن‌ترین نشانه‌ها به ابتدای هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد. دستاورد آن پژوهش‌ها، پیدا شدن سه دوره‌ی مهم فرهنگى، دربردارنده‌ی لایه‌ها و آثار دوره‌های ‌اسلامى، اشکانى و پیش از تاریخ بود. هزاران تکه از اشیایى که اشمیت در چشمه‌على پیدا کرده بود، اکنون در موزه‌ها و دانشگاههاى آمریکا و بخش کوچکى از آنها نیز در «موزه‌ی ایران ‌باستان» نگهدارى می‌شود. با درگذشت اریک اشمیت، مطالعات وى ناقص ماند و چون رمزهای شماره‌گذارى آثار به‌دست‌ آمده را تنها خود او می‌دانست، تاکنون کسى موفق به مطالعه‌ی آنها نشده و تنها چند گزارش خبرى در این‌باره از وى برجا‌مانده است. در ۱۳۷۷ خورشیدی، گروهی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دانشگاه تهران و دانشگاه ‌برادفورد، تپه‌‌ی چشمه‌على را با آرمان تاریخ‌گذارى لایه‌هاى باستانى آن کندند. ترانشه‌هایى در اندازه‌های ۲ متر در ۵ متر در خاور(:شرق) و باختر (:غرب) تپه زده شد و تا ژرفای ۱۰ مترى، آثار فرهنگى هزاره‌هاى ششم، پنجم و ابتدای چهارم پیش از میلاد مشخص شد. از نظر زمانى تپه‌ی کنونی چشمه‌على مربوط به دوره‌هاى فرهنگى «نوسنگى»، «کالکولتیک انتقالی» و «کالکولتیک کهن» است.
  در «دانشنامه‌ی جهان اسلام» آمده که ساکنان دروه‌ی نخست (نوسنگی) درگذشتگان خود را با ابزارهاى سنگى و سفالى و مهره‌هاى صدفى در کف خانه‌هایشان دفن می‌کردند. خانه‌ها با چندین اتاق و دیوارهاى خشتى است. وجود دوک نخ‌ریسى نشان‌دهنده‌ی اهلى شدن حیوانات و تولید پشم است و پیدا شدن تنورهاى پخت نان، کشت گندم را در این گستره ثابت می‌کند. بیشتر دانستنی‌های مربوط به گستره‌های باستانى چشمه‌على از سفالینه‌هاى پیدا شده به دست آمده است. این سفالها سیر تکامل سفالگرى و دگرگونی شیوه‌ی نقش‌ها در هر سه دوره را نشان می‌دهد. ساکنان دوره‌ی نخست، سفالهاى ساده‌ی نخودى رنگ با نقش‌های ابتدایى هندسى می‌ساختند و در کوره‌هاى باز می‌پختند. در دوره دوم (انتقالى کالکولتیک) دگرگونی‌های چشمگیرى در سفالگرى، روابط اجتماعى و اقتصادى و تجارت با گستره‌های دور‌دست ایجاد شد. با مخلوط گل و شن نرم سفالهاى ظریف بیشتر به رنگ قرمز تند ساخته شد، سپس با نقش‌های ترکیبىِ هندسى، گیاهى و حیوانى، سطح بیرونى ظرف آذین و با حرارت مناسب جلا داده شد و ظرافت ظرف به کمال رسید که در نوع خود در ایران بی‌مانند است. در این دوره نیز جسدها را در کف خانه‌ها دفن می‌کردند. استفاده از چرخِ کنْد سفالگرى، که تولید و فرستادن و تخصصِ ساخت سفال را بازگو می‌کند، و نیز روش فتیله‌اى ساخت سفال از ویژگیهاى سفالگرى دوره‌ی سوم بوده ‌است. در این دوره همچنین با نوآورى در شکل و نقش سفال، آبخوری‌هاى کوچک و خمره‌هاى بزرگ اندوخت غذا ساخته شده و سفالگران با حرکت آزادتر دست، در تولید آثار خود خلاقیت بیشترى به خرج داده‌اند. شیوه‌ی بیرون کشیدن مس از سنگ مس نیز در این دوره گسترش یافت شده بود.
گویا این گستره در هزاره‌ی سوم پیش از میلاد ناگهان خالی از سکنه شد و دوباره از هزاره‌ی دوم مسکونی و آباد شد.
  آثاری از روزگار پارت‌ها، ساسانی‌ها و اسلام تا روزگار تیموریان نیز در این جا به دست آمده است‌.
در  همان دانشنامه‌، به نقش برجسته‌ی یکى از شاهان ساسانى و کتیبه‌اى به خط پهلوى اشاره می‌شود که بر روى تکه سنگ بزرگ و صاف شده‌ی بالاى چشمه‌على کنده شده بوده ولی امروزه به شوند ناتمام ماندن و ویرانی کامل قابل شناسایى نیست. این نقش برجسته، مردى را که نیزه‌ی بلندى به گونه‌ی افقى در دست، کلاهى دایره‌ای شکل بر سر و چیزى شبیه گوى روى شانه‌هایش دارد، در حال تاختن با اسب نشان می‌دهد. این تصویر را به اختلاف به اردشیر نخست، شاپور نخست و بهرام‌گور نسبت می‌دهند.
  بر پایه‌ی گفته‌ها، مادر زرتشت نیز در این جا به دنیا آمده است‌.
  گفته می‌شود که آب چشمه از جاجرود و قیطریه فراهم می‌شود و پس از گذر از راه‌های زیرزمینی، از دل تپه می‌جوشد. پیش از این، فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این باور که در آب این چشمه ویژگی هست که فرش را خوب تمیز می‌کند، در آب چشمه‌علی می‌شستند.

 چشمه‌علی و تپه‌ی باستانی آن در تاریخ ٢٥ فروردین ١٣١٣ خورشیدی، به شماره‌ی ٢٠٢ در سیاهه‌ی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 






ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی