به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

         اینجا آفریقاست ...


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:افریقا,کنیا,شکار,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 3 آبان 1390برچسب:حیوانات,دنیای حیوانات,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شناسنامه‌دار شدن غارنشين ٧٠ ساله



سلیمان لطفی نیا :

 

اداره ثبت احوال فومن اعلام کرد: «برای عزيز نوروزی پرور جيرده، که ٥٠ سال است در يکی از غارهای کوچک منطقه‌ی جنگلی آليان فومن زندگی می کند، شناسنامه صادر کرده است.»

به گزارش آريا؛ محسن قربانی رييس اداره ثبت احوال فومن گفت: «اين مرد غارنشين ٧٠ ساله، شناسنامه‌ی خود را در ٢٠ سالگی گم کرده و کارت ملی وی نيز در چند روز آينده صادر می شود.»

خوراک اين مرد غارنشين از ميوه‌های جنگلی است و برای آن‌كه نان و ماست بخرد، هفته‌ای يک‌بار به روستای نزديک جای زندگی اش می رود.

بنابراعلام آموزش و پرورش فومن، وی، تا کلاس چهارم دبستان درس خوانده و در حال حاضر يک خواهر ٦٨ ساله دارد.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شیرهای اصیل ایرانی از هندوستان بازمی گردند؟

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، مدتی است که زمزمه‌هایی درباره ورود شیر اصیل ایرانی از کشور هندوستان به گوش می‌رسد.

در این ارتباط نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد هماهنگی برای ورود شیر اصیل ایرانی از هند خبر داده بود.

محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از پروژه‌های زیست‌محیطی کرج که امسال اتفاق افتاده بود، عنوان کرد که براساس بررسی‌های یکساله صورت گرفته در محیط زیست مشخص شد ۴۱۱ قلاده شیر اصیل ایرانی در کشور هند وجود دارد.

بنابراین با هماهنگی‌هایی که با مسئولان زیست‌محیطی هندوستان صورت گرفته است به زودی شیر اصیل ایرانی که پیش از این اجداد آن در ایران منقرض شده بود از کشور هند به ایران وارد می‌شود.

خبرنگار فارس جزئیات این موضوع را از مسئولان محیط زیست جویا شد ولی آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای را در این ارتباط ندادند و ارائه پاسخ را به آینده موکول کردند.






تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:شیر,شیر ایرانی,شیر اصیل ایرانی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

عمر مردم این روستا بسیار طولانی است/ «زیارت» را زودتر زیارت کنید!

آب و هوای روستای زیارت در پایان مهر رو به سردی می رود،بنابراین این روزها بهترین فرصت برای دیدن روستای زیبای زیارت در استان گلستان است.
شمال کشور برای خیلی از ما تنها محدود می‌شود به دریا و جنگل، به جاده چالوس و دیدن شهرهای بزرگی در شمال کشور که هربار در تعطیلات راهی آنها می شویم و ترافیک این شهرها در تعطیلات نشان می دهد که مردم تنها راه سفر به این شهرها را می شناسند.

در حالی که شهرهای شمالی کشور پر از مناطق بکر و روستاهای نه چندان معروف اما بسیار زیبایی هستند که لذت سفر به آنها و غرق شدن در زیبایی، آرامش و مناظر بکرشان با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

دیدن این روستاها که البته بعضی‌شان از فرط زیبایی برای دوستداران طبیعت و گردشگران حرفه‌ای ناآشنا نیستند خیلی هم سخت نیست. کافی است جست‌وجوی کوتاهی برای یافتن این روستاها انجام بدهید و بعد از شناخت کامل مقصد با برنامه ریزی صحیح راهی جاده شوید.


روستای زیارت که البته اگر اهل سفر و طبیعت باشید نباید برایتان ناشناخته باشد یکی از روستاهای زیبای گرگان در استان گلستان است.

آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم و امامزاده صالح  از جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.


 آب گرم این روستا خواص درمانی بسیار زیادی دارد، بنابراین در سفر به این روستا حتما آب تنی در چشمه‌های آب گرم را تجربه کنید.


زنان روستای زیارت نان‌های محلی می پزند که امتحان آنها به تمام نان‌های صنعتی می ارزد. مردم زیارت به دلیل تغذیه مناسب و استفاده از غذاهای جنگلی و سالم عمر طولانی دارند.

این روستا در این روزها گزینه خوبی برای سفر است، چون در اواسط پاییز هوای زیارت رو به سردی می رود.

برای رفتن به این روستا باید به گرگان سفر کنید. زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.


اگر در گذشته به این روستا سفر می کردید و نیت می کردید چند روزی در زیارت بمانید و دل سیر این زیارت را زیارت کنید! تنها می توانستید در خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای ساکن شوید. اما در حال حاضر روستای زیارت هتل هم دارد.   یکی از روزهای مهرماه که هنوز سرمای پاییز بر گرمای خورشید غلبه نکرده است می توانید راهی این روستا شوید و خاطره‌ به یادماندنی از سفر به روستای زیارت و دیدار با مردم مهربان و مهمان نواز این روستا برای خود رقم بزنید.


برای دیدن آبشار زیبای زیارت در روستای زیارت باید در حدود 15 دقیقه پیاده روی کنید.ا ین پیاده روی در دره زیبایی صورت می گیرد و باید از این مسیر بگذرید.ب نابراین نگران مسیر نباشید. اتوموبیل‌تان را پارک کنید و با خیال راحت به طرف آبشار بروید.





تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:روستای زیارت,زیارت,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

ترک‌ها با نام شاهنشاهی هخامنشیان، درآمدزایی می‌کنند

 


 



سلیمان لطفی‌نیا :

http://www.amordadnews.com/Uload/PG/0000/3749/%D9%A1%D9%A5/mardin-tarnama.jpgكشور ترکیه، این روزها با پخش اخباری مبنی براینکه این کشور بخشی از شاهنشاهی هخامنشیان بوده است، گردشگر جلب می‌کند. این در حالی است که ایران با اینکه پایتخت هخامنشیان بوده، از جلب گردشگر از کشور همسایه خود ترکیه، به سختی جا مانده است.

به گزارش میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی؛ چندی پیش خبری مبنی بر پیدا شدن یک شهر باستانی از روزگار هخامنشی و تمدن بابل در جنوب خاوری(:شرقی) ترکیه را پخش كرد. گفته می‌شد این شهر و آثار به جای مانده از آن در ویرانه هایی چند هزار ساله‌ی (دارا)، در کنار شهر (ماردین) در جنوب خاوری ترکیه پیدا شده است.

با این وجود در دنباله‌ی خبر، هیچ چیزی درباره‌ی اینكه چه كسانی روی این منطقه كاوش كرده اند و این حكم قطعی پیدا شدن یك شهر هخامنشی چگونه صادر شده است، ارایه نشده بود، به همین شوند(: دلیل)، بسیاری از كارشناسان و باستان شناسان با واكنش به این خبر آن را كاری تبلیغاتی برای كشیدن گردشگران ایرانی به این استان خاوری تركیه دانستند.

كارشناسان میراث فرهنگی، در واكنش به این خبر آن را كاری از سوی فروشندگان آثار عتیقه نام می‌برند. همچنین دو تن از اساتید دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه «آرتوکولوی» ماردین درپاسخ به پرسش درباره‌ی این كاوش‌ها به یكی از كارشناسان میراث فرهنگی گفته اند؛ در «دارا» هیچ كار حفاری تازه‌ایی در دست انجام نیست آنان همچنین بر داده‌های پیشین پافشاری كرده، که بر پایه‌ی واپسین بررسی‌ها، دارا یک شهرک نظامی رومی است که برای رویارویی با هجوم نظامی ساسانیان ساخته شده است.

اما آن‌گونه كه نقشه های باستانی نشان می‌دهد، دامنه امپراتوری ایران در زمان هخامنشیان فراتر از آناتولی و تا مرزهای روم بوده است، نقشه‌هایی كه نشان می‌دهد تركیه امروزی بخشی از سرزمین‌های زیر فرمان شاهان هخامنشی بوده است، از سویی دیگر در روزگار برخی از شاهان این سلسله، ایران لشكركشی‌های گسترده‌ای به سوی دشمنان خود در خاور(:مغرب) زمین انجام داده است كه ازآن‌ها می‌توان به لشكر كشی بزرگ «خشایارشاه» اشاره كرد، بی‌گمان لشكریان هخامنشی برای رسیدن به سرزمین‌های هدف، از فلات اناتولی گذر كرده‌اند. اگر چه خبر پخش شده از یافتن یك شهر هخامنشی، پایه و بنیاد چندانی ندارد، اما این به معنای آن نیست كه هخامنشیان جایگاه ها و پایگاه‌هایی نظامی یا شهری در تركیه امروزی نداشته اند.

دكتر«شاهرخ رزمجو» ، باستان‌شناس متخصص دوره تاریخی هخامنشی و پژوهشگر موزه‌ی ملی بریتانیا، دراین باره‌، می‌گوید: «سرزمن های آسیای كوچك و آناتولی، كه امروزه به نام كشور تركیه‌ی كنونی شناخته می‌شود، بخش مهمی از شاهنشاهی هخامنشی بودند و هخامنشیان استان‌های مهمی را در این منطقه داشتند، برای نمونه، «سارد» شهر بزرگی در این بخش بود و شهرهای دیگری نیز در این گستره وجود داشت، شهرهایی مانند «داسكیلیون» ، كه مركز حكومتی مهمی در دوره هخامنشیان بود، داسكیلیون در نزدیكی استانبول امروزی جای دارد. همچنین شهر «كاپادوكیه» و «اپیسوس» و« گوردین» و بسیاری مراكز دیگر، از مراكز مهم هخامنشی در این منطقه به شمار می‌رفت.

رزمجو می‌افزاید:‌ «بخش هایی از سرزمین‌های گفته شده، زیر پرچم «مادها» بود كه پس از جابه‌جایی قدرت به پارس‌ها، به كنترل هخامنشیان در آمد، آثار بسیاری هم از هخامنشیان در منطقه یافت شده است، ازجمله، گنجینه‌ای كه در نزدیكی «یوشاك» یافته شد. همچنین نقاشی‌هایی كه در «تاتارلی» به دست آمده و نشان از صحنه‌ی نبرد وخاك‌سپاری مردگان، در آن روزگاران دارد.

افزون بر این همان‌گونه كه رزمجو نیز گفته است، تاکنون آثار ایرانی بسیاری در ترکیه یافته و شناسایی شده است. یکی از آن‌ها سنگ نوشته‌ی خشایارشاه است كه به خط و زبان فارسی باستان در صخره‌های میان شهر وان و دریاچه وان جای دارد.

هرچند که بر پایه‌ی گفته‌های رزمجو، ترکیه روزگاری از مهمترین بخش‌های شاهنشاهی هخامنشی بوده است اما به نظر می‌رسد که ترک‌ها، با آگاهی از این قضیه، با خبرهایی که حتا می‌تواند ساختگی باشد، تنها یک خواست دارند و آن كشیدن گردشگر و درآمدزایی است.

 





تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:کاپادوکیه,سارد,سرد,سردی,مادها,رزمجو,حتی,حتا,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


غزال‌ها، اسير موتورسواران تيز پا

موتورسيکلت و نابودی آهوهای ايرانی

سليمان لطفی نيا :
عكس از اينترنتشکارچيان غيرمجاز در باختر(:غرب) کشور، با موتورسيکلت‌هايی با حجم بالای 250 سی سی، به شكار آهوان تيزپا رفته‌اند.
به گزارش خراسان؛ با توجه به اين‌که بيشترين سرعت آهو نزديک به 80 کيلومتر در ساعت است، شكارچيان با اين موتورسيکلت‌ها با سرعتی بالاتر از 100 کيلومتر در ساعت، از تپه‌ها بالا رفته و به آهو رسيده و آن را شكار می كنند.
زيست‌بوم ايران هر روز خود را در رويارويی با يک دست‌اندازی و دشواری تازه می بيند. گويا دست‌درازی به طبيعت روبه نابودی و نيمه‌جان اين سرزمين پايانی ندارد. يكبار خشک سالی و كمبود آب و خوراک، بار ديگر بريدن درختان و شخم زدن مراتع، ديگر بار شكار با تفنگ‌های ويرانگر و ناياب و اين‌بار شكار با موتورسيكلت.






تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:موتور,سیکل,سیکلت,موتورسیکلت,آهوان,خشک سالی,,
ارسال توسط سورنا

 

قطع بی رویه درختان شهر کویری کرمان !

نارونها ایستاده می میرند


در حالی فضای سبز کرمان هم اکنون از لحاظ کمی و کیفی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست که اخیرا شهروندان کرمانی شاهد قطع بی رویه درختان در سطح شهر هستند. به گزارش خبرنگار مهر، طی ماههای اخیر به کرات مشاهده شده که درختان شهر کرمان که حتی برخی نزدیک به نیم قرن هم عمر داشته اند به دلایل مختلف، اعم از انجام پروژه های عمرانی در حال تخریب هستند کما اینکه در همین مدت پارکی که در سه راه احمدی شهر بود هم به طور کامل تخریب و درختان آن قطع شد.



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org






ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:نارون,کرمان,قطع,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


تالاب بین‌المللی درگه سنگی خشک شد



سلبمان لطفی نيا :

 

تالاب بین‌المللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد.

به گزارش «مهر»، «حسن عباس نژاد» مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی افزون بر اين خبر، گفت: «به شوند(:دلیل) گرمای هوا و تبخیر آب، تالاب بین‌المللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد.»

این تالاب با گستردگی 735 هکتار در یک‌کیلومتری سه راهی محمدیار جای دارد و زیستگاه خوبی براي زمستان گذرانی، تغذیه، زادآوری و استراحت بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند فلامینگو، قو،انواع مرغابی و ... است و در سال 1354 به عنوان تالاب بین‌المللی در سایت رامسر ثبت شده است.

مديركل محيط زيست آذربايجان غربي افزود: « منبع فراهم كردن آب تالاب از بارندگي‌هاي فصلي، مازاد جریان آب رودها، نشتی رودخانه‌ی گدارچای، و معیشت آبهای زیرزمینی و جریان چشمه هاست که در اثر بالا بودن میزان گرما و تبخیر خشک شد.» 






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


  
چنارسوخته حسن آباد اسفراین از سیلاب در امان ماند

 

طی یک عملیات نجات بخشی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی درخت کهنسال جنار سوخته حسن آباد اسفراین که به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت شده است از سیلاب در امان ماند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت:این درخت که از آثارملی ثبت شده می باشد در یک کیلومتری شمال شرق اسفراین ودر روستای حسن آباد قرار دارد که در گذشته دچار آتش سوزی شده و پس ازمدتی دوباره حیات پیدا کرده است و به خاطر کهنسال بودن ، شادابی و اهمیت آن برای روستیان،نام روستا برگرفته از این چنار می باشد.
علی اکبر وحدتی اضافه کرد:این درخت اکنون دارای تنه های مقاوم و بزرگی می باشد که سطح تاج پوشش آن حدود 706مترمربع را تشکیل می دهد.این چنار به لحاظ فیزیولوژیکی دچار پدیده درون گسیختگی شده است که آثار آتش سوزی نیز در داخل تنه آن مشهود است و طبق نظریه های کارشناسی صورت گرفته قدمت آن حدود 350 تا 400 سال برآورد می گردد.
معاون میراث فرهنگی از آسیب این درخت تنومند در سیلاب سال 1389 در این منطقه خبر داد وگفت: با توجه به اینکه این درخت در حاشیه رودخانه قرار دارد در اثر وقوع سیل،خاک اطراف آن تخریب شدید شده و تهدیدی برای از بین رفتن ریشه های درخت به شمار می رفت که با طرح کارشناسی نجات بخشی با ساخت دیوار ساحلی دور این درخت که به نوبه خود برای اولین بار در کشور صورت گرفته است این درخت کهن از سیلاب در امان ماند.
وی در پایان اعتبار این عملیات را 20 میلیون ریال عنوان کرد وگفت که این درخت زیبا و کهنسال به شماره 95 در بهمن سال 1389در فهرست آثار طبیعی ملی کشورمان به ثبت رسیده است.






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:چنار سوخته,حسن آباد,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


«ورود» را علامت ممنوع زدند!



خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

باز هم يک خبر. باز هم يک خبر كه به جای يكبار، سه بار خواندمش. اين خبر را امروز در «آفتاب» خواندم.
تيتر خبر اين بود: کردستان عراق ورود محصولات ایران را ممنوع کرد!
در اين خبر آمده بود، فرنشين گمرگ مرز «حاج عمران» کردستان گفته كه بر پايه‌ی دستور وزارت اقتصاد این منطقه، ورود بسیاری از تولید‌های کشاورزی ایران به کردستان ممنوع است. و البته كه شوند(:دليل) اين كار، تشویق کشاورزان کٌرد برای افزایش تولیدات کشاورزی‌شان، عنوان شده است.
سه بار شد چهاربار، بازهم خواندم، خنده‌ام گرفت. می دانيد داشتم به برنج‌كاران ايرانی می انديشيدم كه خنده‌ام گرفت، برنج‌كارانی كه برنج‌های هندی و پاكستانی، به تنگ‌شان آورده‌اند. داشتم به چای ايرانی می انديشيدم كه سال‌هاست با آمدن چای های خارجی، رنگ و بويش را از ياد برده‌ام. داشتم به فندق خارجی، بادام آمريكايی، بادام زمينی چينی و عدس يادم نيست كجايی، می انديشيدم كه خنديدم. البته به گمانم شما بهتر از من بدانيد كه اين خنده از سر چه بود، از سر خوشی يا ناخوشی.
به ياد ميوه‌هايی افتادم كه از چين و مصر وارد می كنيم و آنگاه توقع داريم با اين آب گران، برق و گازوئيل گران و كارگر گران، كشاورز ما هنوز در باغ‌هايش سيب بكارد يا چشم به راه رسيدن زردآلو بنشيند. راستی ياد پرتقال بمی، سيب دماوند و سير ايرانی به خير.
اين روزها پرتقال مصری می خوريم، سيب همه‌جايی جز دماوندی و سير چينی. ميوه‌های كال و داروخورده‌ی خارجی، كارتن‌كارتن، كاميون‌كاميون و كشتی كشتی، وارد می كنيم و می گذاريم، چشم‌های چشم‌به راه كشاورز ايرانی، به راه بخشكد و اشكی شود به حال دست‌های پينه‌بسته‌اش و دل زخم ديده‌اش.






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:آفتاب,سیر چینی,سیب دماوند,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

چوب درختان گردو، مهمان نجاری‌ها



  سلیمان لطفی نيا :

  درختان كهنسال گردوی شهرستان «بوانات» استان فارس، به شوند(:سبب) خشک سالی، روبه نابودی گذارده‌اند.
 به گزارش خبرنگار مهر؛ شهرستان بوانات فارس ، در چند سال گذشته به شوند خشکسالی دستخوش آسيب‌های بسياری شده است به گونه‌ای که در سال گذشته دو هزار و 500 هکتار از درختان گردو در این شهرستان خشک شد. باغ‌‌داران برای كاستن زيان های خشک شدن درختانشان، برخی از درختان 100 ساله، را بريده و برای استفاده از چوبشان به نجاریها مي‌فروشند.
 «سجاد میرزایی» فرماندار شهرستان بوانات در این باره، با نام بردن از كارهای انجام شده برای جلوگیری از خشک شدن درختان گردو، گفت: «در سال گذشته کارهای بزرگی مانند ساخت کانال‌های آبیاری، لوله گذاری و آبرسانی به کشاورزان و... انجام گرفت اما با توجه به کاهش بارندگی در این شهرستان شاهد کاهش برداشت گردو هستیم.»

 وی افزود: «در اين سال‌ها چهار هزار هکتار از باغاها و 180 كاريز(:قنات) در این شهرستان صد‌درصد خشک شد به گونه‌ای که وضعیت باغاها در بوانات بد است. وی از كاهش 40 درصدی برداشت گردو، در برابر سال گذشته خبر داد.»






تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:باغات,بوانات,گردو,درخت گردو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

لجن درمانی در درياچه نیمه خشک اروميه

 

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852994.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852990.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852986.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852982.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852977.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852972.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852960.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852956.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852949.jpg

 

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/07/12/L00855852999.jpg






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


در ميان رسانه‌ها
پژوهشگران آلمانی «آذرگشسب» را مرمت می‌کنند



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

مجموعه‌ی جهانی آذرگشسب يا تخت سلیمان با همکاری گروه طراحی سازه دانشگاه درسدن آلمان  مرمت خواهد شد.
به گزارش مهر، فرهاد عزیزی، سرپرست پایگاه دايمی مجموعه جهانی تخت سلیمان گفت: «بر پايه‌‌ی این موافقت‌نامه که در تکاب به امضا رسیده است، قرار است طرح حفاظت از ایوان خسرو در این مجموعه، به عنوان مهم‌ترین بخش آن تهیه و اجرا شود ».
به گفته‌ی وی همکاری در بهسازی بخش‌های دیگر این مجموعه‌ی جهانی در پنج سال از دیگر بخش‌های این پيمان‌‌نامه‌ی همکاری با این دانشگاه آلمانی است.»
سرپرست این گروه متخصص آلمانی پرفسور «ولفرام یگر»، مدیر گروه طراحی سازه دانشکده معماری دانشگاه در‌سدن خواهد بود که تا‌کنون در بهسازی سازه‌های تاریخی جهانی همچون ارگ بم همكاری داشته است .
پرفسور ولفرام یگر، مدیر گروه طراحی سازه دانشگاه در سدن آلمان نیز در این نشست گفت: مطالعه این طرح امسال آغاز و اجرای آن سال آینده به پايان می‌رسد و داربست‌هایی که برای نگهداری آن‌ها از سال‌ها پيش برپا شده است، برداشته می‌شود .
تخت سلیمان یا شهر شیز باستاني در ٤٥ کیلومتری شمال خاوري(:شرقی) شهرستان تکاب در یک دره‌ی سرسبز در بلندی ٣٠٠٠ متری، سرشار از جاذبه‌های بی همتای طبیعی- تاریخی است.
ویرانی‌های به‌جا مانده از آتشکده آذر‌گشنسب بر پیرامون دریاچه‌ای همیشه جوشان و بر روی صخره‌ای سنگی برآمده از رسوبات آهکی دریاچه، در میان برج و باروی سنگ، آثار معماری ويژه مانند چهارتاقی آتشکده و سازه‌های آیینی وابسته به آن، نیایشگاه آناهیتا، کاخ‌های روزگار ساسانی و ساختمان‌هایی از زمان ایلخانی قرار دارد.
این ناحیه همان شهري است كه در نوشته‌های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده، گیتا‌نویسان عرب آن را «شیز» گفته‌اند، گذشته‌‌نگاران رومی و یونانی «گزکا» نوشته‌اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» گفته است که امروزه همه‌ی این آثار را تخت سلیمان می‌نامند.
سازهای برجای مانده از زمان اشکانیان، ساسانیان و ایلخانان مغول در اینجا یافت شده است. مهم‌ترین يادگار به‌جا مانده در آن، آتشکده و تالارهای روزگار ساسانی است.
گستره‌ی باستانی تخت سلیمان در آذربایجان غربی، چهارمین اثر تاریخی است که در سياهه‌ی(:فهرست) آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


قطار جان تپه باستانی دامغان را گرفت

 

تپه ‌ای ٧هزارساله، قربانی قطار

 



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

 

تپه‌ی ٧هزار ساله‌ی «تپه حصار» در شهر دامغان با گذر شبانه‌روزی ده‌ها قطاری که از تهران به مشهد می‌روند، ویران شده است به‌گونه‌ای که اکنون دیگر اثری از کاخ ساسانی این گستره، دیده نمی‌شود.
در کتاب شهر دامغان که 50 سال پیش به كوشش شماری از پژوهشگران همچون دکتر ملک شهمیرزادی و بهزادیان نوشته شده درباره‌ی این تپه تاریخی آمده که کاخی ساسانی در سال‌های 1310 تا 1311 پیدا شده و بسیاری از بخش‌های آن سالم است. به هر روی اکنون با این آمد و شدهای قطار، اثری از این کاخ ساسانی نیست.
به گزارش مهر، تپه‌ی تاریخی معروف به حصار در جنوب شهر دامغان استان سمنان از آن دوران تمدن پیش از تاریخ از هزاره‌ی چهارم تا هزاره‌ی نخست پیش از میلاد است. در این تپه، سفال خاکستری یا سیاه درخشان هست که نشانه‌ی عصر آهن در ایران است.
با آغاز نصب ریل‌های راه‌آهن قطار تهران ــ مشهد و گذر از شهر دامغان، راه ریل‌ها از روی تپه حصار گذشت. تپه‌ای که نشان از تمدنی هفت هزار ساله است.
مسوولان وقت سازمان میراث فرهنگی در سال 73 برای ساخت این خط با دریافت ‪ صد میلیون ریال غرامت، مجوز قانونی ساخت آن را صادر کردند
.
این در حالی است كه باستان‌شناسان بر این باورند که اگر کاوش‌ها در این گستره، با جدیت بیشتری دنبال می‌شد، بخش‌های تاریكی از زندگی این دوره‌ی تاریخی آشکار می‌شد.
‌تپه‌حصار دارای 12 هکتار زمین باستانی است که با محدوده‌ی باستانی پیرامون آن به 81 هکتار نیز می‌رسد اما از این میزان تنها نزدیك به هشت هکتار زیر کشت نیست! ریل قطار نیز درست از میانه‌ی همین زمین می‌گذرد. حتا در این گستره هیچ نگهبانی نیز نیست تا دست‌كم موتورسواران، این تپه را به پیست موتور‌سواری تبدیل نکنند.
در این تپه باستانی هنوز هم می‌توان تکه‌هایی از ظر‌ف‌ها و آبکش‌های قدیمی و سفال‌های خاکستری رنگ فراوانی را پیدا کرد.
حتا در این گستره، ساختمانی از دوره‌ی قاجاریه نیز بود که دیگر اثری از آن هم نیست.
پیش از این، مدیر کل راه‌آهن شمال‌شرق  گفته بود: «امکان ایجاد راه جدیدی در این منطقه وجود ندارد. چون این خط در نزدیکی ورودی ایستگاه است و نیازی به صرف هزینه‌های کلان و ایجاد مسیر جدید نیست.»

 

 
 





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:قطار,تپه حصار,دامغان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  در ميان رسانه‌ها
تغییرکاربری زمین‌های ساحلی و دریای قشم به مجتمع تجاری
  هيچ‌كس از اهالي ساحل قشم نظر نخواست
 
سليمان لطفی نيا :

 

عكس از اينترنتمنطقه آزاد قشم پروانه‌ی(:مجوز) ساخت مجتمع تجاری، در 35 هکتار از زمین‌های ساحلی و دریای «درگهان» را به بخش ويژه(:خصوصی) داده است.  ازاين‌رو، سواحل گلی «درگهان» که جاي تخم‌گذاری میگو است خشک شده و به جای آن پاساژهای تجاری و لوکس ساخته می‌شود.
به گزارش مهر؛ «سید مسلم دریانورد»، فرنشين‌(:ريیس) شورای شهر درگهان، در منطقه آزاد قشم گفت: «35 هکتار از زمین‌های ساحلی و بخش بزرگي از دریای عمان، قرار است به‌دست بخش ويژه استحصال شود و بخش ويژه در دریای درگهان خاک بریزد تا بتواند دریا را برابر ساحل کرده و روی آن مجتمع تجاری بسازد.»
از ديدگاه دريانورد، این 35 هکتار زمین به سه بخش تجاری، مسکونی و فضای سبز، بخش می‌شود، در حالي كه، در شهر درگهان قشم، هشت هزار و 400 مغازه كه بسياری از آن‌ها بيكار هستند، ساخته شده است. بنابراین با جمعیت ده هزار نفری درگهان می‌توان گفت که كمينه، برای هر یک نفر یک مغازه هست.وی درباره‌ي بندهای دیگر قرارداد بخش ويژه و سازمان منطقه آزاد قشم گفت: «این كار می‌بایست در صورت موافقت اهالی انجام می‌شد اما هیچ‌کس نظری از مردم درگهان در این مورد نخواسته است.»
وی ساخت مجتمع تجاری تازه‌تر، آن هم در دریا را بايسته ندانست و گفت: «چرا سازمان منطقه آزاد به‌جای این‌که به نيازهای  شهری درگهان برسد همه‌ی توجه‌اش را معطوف به ساخت مجتمع تجاری کرده است؟ براي نمونه، در این شهر که روزهاي تعطيل پر از مسافر می‌شود هنوز امکانات شهری خوبي در دسترس نيست.»
وی شهر درگهان را روستایی دانست، که بازارهای لوکس دارد و افزود: «سازمان منطقه آزاد قشم درآمدی که از مجتمع‌های تجاری درگهان به دست مي‌آورد را به شهر قشم داده و درگهان در این زمینه، بی‌بهره است. همچنین این میزان درآمد با آن‌چه که سازمان در درگهان هزینه می‌کند هرگز هم‌خوانی ندارد.»
دريانورد نگرانی خود را از ارايه‌نكردن طرح ارزيابی محيطی زيستی، از سوی  سازمان به  شورای شهر ابراز داشت و از اين‌كه اين طرح، ارزيابی زيست محيطي نشده باشد، هشدار داد.





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:درگهان,قشم,لوکس,پروانه,مجوز,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


در میان رسانه‌ها

 

واگذاری ٢٠٠ هکتار از پارک ملی «بمو» به پالایشگاه شیراز و مسکن مهر

 


چوب حراج سازمان حفاظت محیط زیست بر تن «بمو»

سلیمان لطفی‌نیا :

فرنشین(:رییس) سازمان حفاظت محیط‌زیست، محمدجواد محمدی‌زاده، در سفر خود به استان فارس، که مهرماه انجام شد، با واگذاری ٢١٥ هکتار از زمین‌های پارک ملی بمو برای طرح‌های عمرانی موافقت کرد؛ ١١٥ هکتار برای طرح گسترش پالایشگاه شیراز و ١٠٠ هکتار دیگر هم برای شهرک صنعتی و مسکن‌ مهر لپویی.


ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  پيدا شدن لاک پشتی كه لاكش نرم است در لرستان
  همه‌ی لاک پشت‌ها، سخت‌لاک نيستند
 
سليمان لطفی نيا :

گونه‌ی نادری از لاک‌پشت، که دارای لاک نرم و سه انگشت پرده‌دار است، در رودخانه‌ی «کشکان» در استان لرستان، ديده شد.
به گزارش مهر؛ «نبی الله قائد رحمتی» معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان در این باره گفت: «این گونه با شناسه‌هاي یاد شده به «لاک‌پشت فراتی» نامور است و از گونه‌های روبه نابودي به شمار می رود.»
وي افزود:  «اين گونه تنها لاک پشت  با لاك نرم است و امروزه در سياهه‌ي(:فهرست) سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی جای دارد و رو به نابودی است.»
این لاک‌پشت در رودخانه‌های «دجله» و «فرات» و شاخه‌هاي آن‌ها در کشورهای ترکیه، سوریه و عراق یافت می‌شود و اين نخستين‌بار است كه در رود خانه‌ی كشكان ديده مي‌شود. 
قائد رحمتی درباره‌ی ويژگی های این لاک‌پشت یادآور شد: «این گونه از خانواده‌ی لاک‌پشت‌های سه انگشتی است و تنها گونه‌ی لاک‌پشت سه انگشتی در ایران به ‌شمار مي‌رود. این لاک‌پشت بیشتر زندگی خود را در زیر آب زندگی می‌کند، و لي گاهي آن را می‌توان در زیر گل ولای رودخانه‌ها و ماسه‌ها ديد و تنها برای گرفتن آفتاب و تخم‌گذاری از آب بیرون می‌آید و بیشتر در رودخانه‌های فرعی با جریان آهسته و یا مرداب‌های کم ژرفای زندگی کند. لاک‌پشت يافت شده در لرستان، هفت کیلو وزن دارد.»

 





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:کشکان,لاک پشت,دجله,فرات,پرآب,,
ارسال توسط سورنا


گردشگران از ماسوله جنس چينی سوغات می آورند!

گردشگران از ماسوله جنس چيني سوغات مي‌آورند!



تا زماني كه گردشگري را فرصتي اقتصادي بدانيم و چيرگي پول‌مداري در آن وجود داشته باشد، طبيعت، فرهنگ و بافت اجتماعي ما از آسيب‌ها مصون نمي‌مانند.



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:ماسوله,,
ارسال توسط سورنا

 
تصاویری شگفت انگیز از خزندگان ناشناخته

 



به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 10 مهر 1390برچسب:خزندگان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

مکان هایی که حتما باید دید!

 

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. البته بعضی ها دوست دارند که پخته شوند و از مواهب سفر هم استفاده کنند اما نه وقت سفرهای طولانی را دارند و نه پولش را خواندن این مطلب به این دسته از دوستان اکیدا توصیه می شود.

در این ایمیل به صورت فهرست وار شما را با برخی از دیدنی های اطراف تهران آشنا می کنیم تا در فرصت کوتاه باقی مانده از تعطیلات تابستانی از لحظه لحظه هایتان بیشترین استفاده را ببرید.

 

1.تنگه واشی و آبشار ساواشی


 

واشي يا سوباشي به معني سر - چشمه ( به زبان تركی ) ميباشد . براي رفتن به اين تنگه پس از پیمودن مسير ۱۲۰ كيلو متر از تهران به سمت جاده فيروزكوه و حدود ۲ كيلومتر مانده به شهر فيروزكوه - وارد يک جاده فرعی سمت چپ ( جنب بيمارستان ) ميشويم . پس از پیمودن ۱۳ كيلومتر به روستای سرسبز جليزجند با كشتزارهای حاصلخيز و يک رودخانه پر آب ميرسيم .

 بلندی آب در بعضی از نقاط تا يک متر هم ميرسد. پس نترسيد با كفش كتانی به دل آب بزنيد .

در همان تنگه انخست كتيبه ای را مشاهده خواهيد كرد كه از دوران قاجار به يادگار مانده . اين كتيبه كه جزو سه كتيبه معروف دوران قاجار است به دستور فتحعلي شاه حكاكی شده است . اين كتيبه ها در تنگه واشی، چشمه علی شهر ری و تونل وافه در جاده هراز ميباشند.
اين كتيبه كه بصورت نقش برجسته و به ابعاد ۶ متر عرض و ۷ متر طول است، فتحعلي شاه را در حين شكار گوزن با نيزه و همچنين عباس ميرزا، علی قلی ميرزا و علی نقی ميرزا، پسران فتحعلی شاه و نواده گانشان را نشان ميدهد.


پس از گذر از تنگه نخست به مرغزارس سرسبز و پر از گل و گياه وارد مي شويم كه سزاوار براي اطراق با عطر خوش گياهان است. پس از اين مرغزار زيبا به تنگه دوم ميرسيم كه زيباتر از تنگه اول است.

در انتهاي آن آبشار ساواشي ( سوباشي ) با ۸ متر ارتفاع واقع شده كه در تابستان سرماي آن حریف مي طلبد و عظمت خود را به رخ مي كشد.


 

2.شهرستانک


 

روستای شهرستانک از توابع آسارای کرج در 55 کیلومتری شمال شرق کرج و 90 کیلومتری تهران واقع شده است .ارتفاع این روستا از سطح دریا 2190 متر است و آب و هوای آن در زمستان ها سرد و تابستان معتدل و دلپذیر است .

با توجه به آثار تاریخی به جا مانده ، قدمت این روستا به سده ششم هجری قمری می رسد . قلعه دزد بند ( قلعه دختر) ، تپه شنستون ( شن ستون ) و کاخ شهرستانک ( کاخ ناصر الدین شاهی ) از آثار تاریخی این روستاست .

روستای شهرستانک در پاییز انصافا" دیدنی و جذاب است و تغییر رنگ درختان با طیف های گوناگون در رنگهای زرد، لیمویی، سبز، نارنجی، قرمز و . . . حیرت انگیز است . واقعا" فصل پاییز زیباترین فصله ، راسته که میگن پاییز پادشاه فصل هاست .

 

3.شهر ری


 

يكي از شهرهاي باستاني كشور پهناور ايران است كه در حدود 300 سال قبل از ميلاد يكي از جانشينان اسكندر ( سلوكوس ) نام اوريوس را بر روي آن نهاد ، اما اين نام در زمان اشكانيان به ارساكيا و ارشكيه و در زمان ساسانيان به ري تغيير يافت .

اين شهر در دوره اسلامي مركز فرمانروايان بني اميه بود و در دوره مغولان و تيموريان هم چندين بار مورد تاخت و تاز قرار گرفت كه وجود آثار تاريخي متعدد ، نشانه قدمت تاريخي آن است.

 

4. برج نقاره خانه
 



برج نقاره خانه ، برجي است آجري و هشت وجهي كه ارتفاع آن به 3 متر مي رسد و در حدود 1000 سال پيش به دست شخصي بنام بزرگ اميد ساخته شده است .

بعضي از پژوهشگران بر اين اعتقادند كه ممكن است اين مكان مقبره يكي از شاهان يا شهرياران سلجوقي باشد .

 

5.سوهانک


 

سوهانک، دهكده و همچنين محله ای است در شمال شرق تهران كه از جنوب به جاده مينی سيتی - لشكرگ و از شمال به دامنه جنوبی البرز و از سوی غرب به گردنه قوچک منتهی ميشود. اين دهكده ۱۷۸۵ متر از سطح دريا ارتفاع دارد و با گسترش شهر تهران هم اكنون جزيی از تهران بزرگ است .

سوهانک هم اكنون محله ای از بخش شميرانات تهران بشمار می آيد و در ده كيلومتری ميدان تجريش و يک كيلومتری شمال جاده لشكرگ است .

البته تهران هزاران مکان دیدنی دیگر هم دارد که شاید حتی تا این لحظه نام آنها را هم نشنیده باشید.

حتی در درون محدوده جغرافیای شهر تهران مکان هایی چون ده زیبای کن ,امامزاده داوود و ... وجود دارد بنابراین بهانه گیری را کنار بگذارید و از لحظات خود بهترین استفاده را ببرید.

 





ارسال توسط سورنا

به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 9 مهر 1390برچسب:زمستان ماسوله,ماسوله,,
ارسال توسط سورنا

 

گوزن حفاظت شده در اردبیل کشته شد

گوزن حفاظت شده در اردبیل کشته شد



مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: به دلیل نداشتن اسلحه بی‌هوشی و یا بی‌حسی در مواقع اضطراری برای رام کردن حیوانات وحشی گوزن حفاظت شده سایت فندقلوی اردبیل در حادثه اخیر کشته شد.

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 5 مهر 1390برچسب:گوزن,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

روستایی که راه زمینی ندارد + تصاویر



 

به نقل از صراط پیش از پی ریزی سد کرج 50 خانوار در این روستا زندگی می‌کردند، اما این روزها خالی از سکنه است و به یکی از قطب های گردشگری استان البرز تبدیل شده است. تا به حال با قایق به روستایی در دامنه کوه رفته‌اید؟ سفر به روستایی که در دامنه کوه و در جوار دریاچه ای حاصل از ساخت سد قرار دارد می‌تواند تجربه جذاب و هیجان انگیزی باشد، برای اولین فرصتی که برای سفر و تفرج به دست می‌آورید. روستای منحصر به فرد «واریان» واقع در حاشیه سدکرج و در دامنه کوه، در مسیر جاده کرج به چالوس قرار دارد.
پیش از پی ریزی سد کرج 50 خانوار در این روستا زندگی می‌کردند، اما این روزها خالی از سکنه بوده و به یکی از قطب های گردشگری استان البرز تبدیل شده است.
 
www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 
جاده کرج– چالوس از زیباترین جاده های دنیا است و «واریان» جزیره‌ مانند کوچکی در آنسوی آب‌های سد کرج، زیبایی ‌های این جاده را چند برابر کرده است.
 
www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 
«واریان» در بین 6 روستای گردشگری منطقه تنها روستایی است که راه دسترسی زمینی ندارد و تنها با قایق می‌شود به این روستا سفر کرد. در گذشته هم بعد از پی ریزی سد کرج ساکنان این روستا با قایق به شهر رفت و آمد می‌کردند.
 
www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 
بعد از ساخت و سازها و پی ریزی سد کرج، ساکنان روستای واریان به منطقه دیگری جا به جا شدند. آنچه روستای واریان را از سایر مناطق مستثنی می‌کند، زیبایی منحصر به فرد این روستا است که بخش اعظم آن مدیون زیبایی دریاچه حاصل از ساخت سد کرج یا سد امیر کبیر است.
در این سفر می‌توانید با یک تیر 3نشان را هدف بگیرید؛ سفر به جاده چالوس، بازدید از روستای واریان و دیدار با اولین سد چند منظوره کشور. فرزندان اهالی واریان به دلیل زندگی در جوار دریاچه به شنا، اسکی و قایق رانی می‌پرداختند. جالب است بدانید درست به همین دلیل تعدادی از آنها به درجه قهرمانی ملی در این سه رشته ورزشی رسیدند.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

در حال حاضر همه اهالی روستای واریان در کرج زندگی می‌کنند. واریانی‌ها سنت‍‌های زیبایی دارند، آنها در اولین روز سال به عیادت از خانواده‌های داغدار می‌روند و به این دید و بازدید «نوعید» می‌گویند. اگر از لغت نامه دهخدا درباره این روستا سراغ بگیرید، می‌خوانید: «واریان » نام دهی است از دهستان ارنگه کرج از شهرستان تهران واقع در 25 هزارگزی شمال شرقی کرج و کنار جادهٔ کرج به چالوس در درهٔ رود کرج. ناحیه ای است سردسیر و دارای 1068 تن سکنه است. آب آن از رود کرج و چشمه سار تامین می‌شود و محصول آن غلات و میوه و لبنیات و عسل و دارای باغهای میوه است. شغل اهالی زراعت و گله داری و کرباس بافی و گیوه سازی است دارای دبستان و راه ماشین رو است.





تاريخ : یک شنبه 27 شهريور 1390برچسب:ارنگه,واریان,,
ارسال توسط سورنا

 

 ناصرالدین شاه، رستم و کمال‌الملک به این روستا سفر کرده‌اند!

کندلوس

بدون شک این روستا از زیباترین مناطقی است که تا به حال و در همه عمرتان دیده اید. روستای 4 هزار ساله ای که همه زیبایی‌هایش را جایی میان....



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 23 شهريور 1390برچسب:روستای کندلوس,کندلوس,کمال الملک,صاحبقرانیه,,
ارسال توسط سورنا

 

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 23 شهريور 1390برچسب:باتل نوز,دلفین,,
ارسال توسط سورنا

 

فرتورهایی از شاهرود تا دامغان
   
 
خبرنگار امرداد :
 
 
 
بخش فرتورهای رسیده، از سوی گروه عكس امرداد راه‌اندازی شده‌است. اين بخش، فرتورهای رسيده‌ی شما، از جشن‌ها، آيين‌ها و هرآنچه كه درباره‌ی فرهنگ، آداب و رسوم ايران باشد، را دربرمی‌گيرد.
فرتورهاي خود را مي‌توانيد به نشاني ایمیل گروه عكس به نشانی amordadpic@gmail.com  بفرستيد تا پس از ويرايش، به نام خودتان در تارنما، آورده‌شود.
فرتورهای همايون مهرزاد را از شاهرود تا دامغان را در ادامه ببينيد.



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 22 شهريور 1390برچسب:دامغان,چهل دختر,خارقانی,جنگل ابر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

در میان رسانه‌ها

احتمال حذف تالاب چغاخور از سیاهه‌ی جهانی

   
 

سلیمان لطفی‌نیا :

آن‌چه در حال رخ دادن در تالاب «چغاخور» است از امکان حذف زودهنگام پسوند «بین المللی» از این تالاب ارزشمند و حتا برداشتن نام چغاخور از سیاهه‌ی تالاب‌های ایران خبر می‌دهد.
به گزارش مهر، «هومان خاکپور»، كارشناس محیط‌زیست؛ در باره‌ی پروژه‌ی تونل جابه‌جایی آب سبزکوه، که می‌تواند تالاب بین‌المللی چغاخور را به نابودی بكشاند، گفت: «بر پایه‌ی مطالعات اجرایی طرح، باید برای تامین آب خوردن، صنعت و کشاورزی شهرستان "بروجن"، سالانه نزدیک به 67 میلیارد مترمکعب آب حوضه‌ی سبزکوه، از راه تونل جابه‌جایی آب
۱۰ کیلومتری،  به تالاب چغاخور سرازیر شود.»فرتور از اينترنت
وی افزود: «البته پیش زمینه‌ی جابه‌جایی این حجم آب همان افزایش بلندای سد ساخته شده در محل آبریز تالاب چغاخور از
۶ متر به ۱۱ متر است که هم اکنون به شوند(:علت) دشواری‌‌های اجتماعی و نبود توافق مالکان زمین‌های پیرامون تالاب با وزارت نیرو، این پروژه‌ی افزایش بلندای سد متوقف شده است.»
به گفته‌ی خاکپور، هرچند پس از توافق نكردن مالکان زمین‌های پیرامون تالاب با وزارت نیرو بر سر قیمت زمین‌هایی که در اثر اجرای طرح افزایش بلندای سد به زیر آب خواهند رفت، گزینه جابه‌جایی آب از راه کانال به بیرون از چغاخور گفته شد واندكی خیال دوست‌داران زیست‌بوم و حتا سازمان حفاظت محیط‌زیست را از مرگ و نابودی تالاب بین‌المللی چغاخور آرام کرد، اما شواهد گویای كاری همانند برای چغاخور است.
به گمان وی، حقیقت ماجرا این است که به رغم اعلام گزینه جایگزین برای جابه‌جایی آب از کناره‌های تالاب، اما هیچگونه دگرگونی‌ای در نقشه اجرایی ساخت تونل انجام نگرفته است و خروجی تونل حکایت از آن دارد که گزینه‌‌ای مگر سرازیر شدن آب تونل به درون تالاب وجود ندارد و با پایان یافتن ساخت تونل، سازمان حفاظت محیط‌زیست با كار انجام شده روبه‌رو شده و چاره‌ای مگر دگرگون کردن چغاخور به دریاچه‌ی ذخیره و جابه‌جایی آب و پذیرش مرگ و نابودی این تالاب بین المللی نخواهد داشت.
خاکپور افزود: «این رخداد کارشناسی نشده و طبیعت ستیزانه، برخی شاخص‌های روشن تالاب‌ها، مانند میزان استاندارد بلندای آب را از بین برده، نرخ رسوب گذاری در تالاب را به سختی افزایش داده و همچنین، با ریزش آب رودخانه‌‌ها به چغاخور شوند بر هم خوردن اکوسیستم تالاب شده و روند بحرانی شدن شرایط آن را شتابی نگران کننده و برگشت ناپذیرمی دهد.
به گفته وی، در جاهای حساس و آسیب‌پذیر كناره‌ی تالاب که در درون خود، بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری را پرورش می دهند و بهترین جاهای حضور حیات وحش و به ویژه پرندگان هستند و از اهمیت زیست محیطی بسیاری برخوردارند، ریختن صدها تن خاک حاصل از كارهای خاکبرداری ساخت تونل جابه‌جایی آب در مرغزارهای كناره‌ی تالاب، که در گذشته برای سودی زودگذر و اندك تغییر کاربری یافته و زمین های کشاورزی شده‌اند، نیز پرسش برانگیز است که بدون کمترین مقاومتی از سوی نهادهای متولی بدست پیمانکار پروژه، در كناره‌های چغاخور، البته با توافق و گنجاندن سود مدعیان مالکیت آن زمین‌ها انجام می گیرد.
خاکپور افزودند: «شاید برخوردار نبودن سازمان حفاظت محیط‌زیست از ابزارهای قانونی و نیروی رویارویی با دیگر دستگاه‌های ثروتمند دولتی، شوند بروز این ناهنجاری‌های شگفت‌آور باشد، که همواره مجریان پروژه‌های بزرگ عمرانی از این سازمان کم سرمایه جلوتر هستند .

 





ارسال توسط سورنا

 

http://marshal-modern.ir/Archive/23547.aspx



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:مد,صنعت مد,هنر مد,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

معمولاً چند لحظه طول مي كشد تا گل قهر كند زيرا انتقال آب از سلول ها به...

مشخصات گیاه:

 

نام پارسی این گل , حساس یا گل قهر است چند ساله با ساقه های چوبی تیغ دار که بلندی آن 50 تا 60 سانتی متر است. برگهای آن مرکب و هر گروه 3 تا 4 برگ مرکب از یک نقطه خارج شده و از آن نقطه با دمبرگ بلندی به ساقه اصلی وصل می شود. هر برگ مرکب دارای 24 تا 40 جفت برگچه باریک و دراز است و به این ترتیب هر برگ مرکب را به صورت پر طیور در می آورد و چون به محض تماس دست ، برگها به سمت پایین خم شده و با دمبرگ به طرف ساقه جمع می شوند، آن را گیاه حساس می نامند. این گیاه بومی برزیل است و در ایران از نظر زیبایی در گلخانه ها کشت می شود. گیاهی است که هرروز به آن آب دهید و در سایه  کنار پنجره نگهداری کنید.

ترکیبات شیمیایی:

از نظر ترکیبات شیمیایی در عصاره برگهای آن ماده ای شبیه به آدرنالین یافت می شود، به علاوه در گیاه آلکالوئید میموزین مشخص شده است.اگر از گل قهر خوب مراقبت كنيد ،مي توان از گلهاي زيباي صورتي رنگ آن در فصل تابستان بهره ببريد.اگر مي خواهيد اين گل را در خانه نگهداری كنيد بايد آن را از دسترس بچه ها دور نگهداريد زيرا درصورت تماس مداوم، عوامل محرک حساسيت را از دست ميدهد و آسيب می بيند .


اگر به جايی كه برگها به ساقه متصل می شوند دقيقاً نگاه كنيم متوجه می شويم كه درآن قسمت برآمدگی نسبتاً كلفتی وجود دارد. در واقع اين برآمدگی شامل تعداد زيادی از سلول های ديواره ای نازک است كه وقتی آب جذب می كنند متورم می شوند و به محض خروج آب از آنها، چروک شده و در نتيجه برگها پيچ می خورند. برگ های گل قهركن نسبت به هر عامل محركی، حتی يک قطره آب يا يک حشره كوچک حساس هستند و به محض برخورد هر شیء با آن و يا لمس برگها با دست، آب از سلول های ديواره ای نازک خارج شده و وارد ساقه می شود. در نتيجه سلول ها چروک شده و برگها شادابی خود را از دست می دهند و جمع می شوند ، يا به عبارتی قهر می كنند.معمولاً چند لحظه طول می كشد تا گل قهر كند زيرا انتقال آب از سلول ها به ساقه ظرف چند دقيقه انجام می شود اما آشتی كردن و برگشتن به حالت نخست چند دقیقه طول می كشد.

گردآوری: مجله اینترنتی هفته پارسی





تاريخ : دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:دمبرگ,دم برگ,آدرنالین,گل قهر,گل حساس,گل قهرکن,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 در میان رسانه‌ها

جلوی چشم مسوولان، یک خرس دیگر کشته شد

   
 

 سلیمان لطفی‌نیا :

 پس از کشته شدن چند قلاده خرس کمیاب در استان‌های گوناگون کشور مانند لرستان، به دست کسانی که هیچ ارزشی برای زیست‌بوم نمی‌شناسند، این‌بار، یک خرسی دیگر، در برابر چشم کسانی که خویشکاری(:وظیفه) نگهداری از آن را بر دوش دارند با هشت گلوله  کشته شد.
 
شاید اگر این کار به‌دست یک شکارچی و به دور از چشم مسوولان انجام می‌گرفت، چندان درد آور نبود، اما آنچه امروز در شهرستان «سراب» از استان «آذربایجان شرقی» انجام گرفت، زخم همه‌ی دوستداران زیست بوم را تازه کرد.
در گزارشی در خبرگزاری مهر، آمده بود که خرسی کمیاب در جستجوی خوراکی که مردم آن را از وی گرفته‌اند، به یک روستا در شهرستان سراب نزدیک می‌شود، بومیان با چوب و چماق به جانش می‌افتند، و این موجود بی‌آزار را که هرگز بی‌شوند(:دلیل) به انسان آسیبی نمی‌رساند، می‌آزارند، تا جایی که خرس برای رهایی از مرگ به سوی مردم یورش می‌آورد.
ناگهان نیروی انتظامی از راه می‌رسد و بدون آن‌که کاری از پیش ببرد، خرس را محاصره می‌کند. پس از گذشت چندین ساعت، نیروهای محیط‌زیست نیز خود را می‌رسانند. نیروهای محیط‌زیست با تیزهوشی و نوآوری، می‌خواهند که با داروی بیهوشی خرس را از آن گرفتاری رهایی بخشند، اما در پایان بنابر گزارش‌ها، هشت گلوله‌ی شکارچی خودسر، خرس را برای همیشه از چنگال مردم رها می‌کند.
بی‌گمان اگر این روش دنباله داشته باشد، باید مانند ببر ایرانی‌، با خرس نیز برای همیشه خداحافظی کنیم. هرچند این نخستین‌بار نیست که در کشورمان چنین پیشامدهایی رخ می‌دهد، اما امیدواریم که واپسن‌بار باشد.

 





تاريخ : چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:خرس,,
ارسال توسط سورنا

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:خوی,گل آفتابگردان,آفتابگردان,تخمه,,
ارسال توسط سورنا

 

http://www.up.vatandownload.com/images/rdbmxbwglmmrrj97a54.jpg



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 14 شهريور 1390برچسب:آخوندک,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

ماسوله

 

 

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 

 

 

 

 

 

ماسوله در ۵۵ کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد. این شهر در ناحیه‌ای کوهستانی و جنگلی در دامنه‌ای صخره‌ای با وسعت ۱۶ هکتار و ارتفاع ۱۰۵۰ متر از سطح دریای آزاد ساخته شده‌است. ماسوله در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن قرار دارد و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است.

این شهر طی شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده‌است.

این شهرک هم اکنون رویارو با مسائلی مانند ریزش سنگ، سیل، رانش زمین، زمین‌لرزه، تصرف به منظور توسعه عمرانی و انسانی و تخریب و... می‌باشد.

زبان مردم ماسوله تالشی است.

ماسوله دارای محله‌های ریحانه بر، خانه بر، مسجدبر، کشه سر و اسد محله‌است.

قلل مهم ماسوله عبارت‌اند از: شاه‌معلم (شامولوم)، آسمانکوه، لاسه سر، تروشوم و کله قندی. که قله شاه معلم با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان می‌باشد.

تاریخ

حدود هشتصد تا هزار سال پیش مردمانی از نقاط مختلف سرزمین گسترده ایران به دلائل نامعلومی به منطقه ماسوله کوچ کردند. برخی از مردمان محلی نیز از منطقه‌ای به نام کهنه ماسوله واقع در ۶ کیلومتری شمال غرب این شهر با این افراد همراه شدند. طی کاوش‌های انجام شده از محوطه باستانی کهنه ماسوله سفالینه هائی متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری بدست آمده‌است که دقیق‌ترین مستندات قابل توجه تاریخی می‌باشند.

در ۱۰ کیلومتری بالاتر از ماسوله جدید، ماسوله قدیم با آثار و بازمانده‌های انسانی از قبیل سنگ کوره و... در منطقه‌ای گسترده پراکنده شده‌است که جزء آثار باستانی بشمار می‌آیند.

معماری ماسوله

ماسوله دارای معماری منحصر به فردی است. محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده رو استفاده می‌شوند. خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهد. معماری ماسوله در یک جمله توصیف می‌شود: حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است. ساختمان‌ها معمولاً از دو طبقه تجاوز نمی‌کنند.





تاريخ : پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:ماسوله,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

آیا در ایران منطقه‌ای ملقب به «مثلث برمودا» وجود دارد؟ آیا تا به حال از بیابانی به نام «ریگ جن» چیزی شنیده‌اید؟ منطقه‌ای کویری و پر از تپه‌های ماسه‌ای که در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال چوپانان و اناراک و غرب جندق قرار دارد.” ریگ جن” منطقه‌ای کویری و دارای تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است و به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب، در گذشته‌های دور، محل عبور کاروان‌ها نبوده و فقط در سال‌ها اخیر، چند گروه از محققان و سیاحان به آن منطقه رفته‌اند.

به نقل از هفته نامه سیاحت-تجارت، فرو رفتن در گل و لجن در «ریگ جن»، شاید یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی باشد که ممکن است گریبانگیر مسافران ناوارد شود و آنها را به کام مرگ بکشاند. سال‌های متمادی، هیچکس جرات آنکه به «ریگ جن» سفر کند و راز این کویر اسرار‌آمیز را کشف کند، نداشت، یا اگر حتی جراتش را هم داشت،‌ به دلیل ناآشنایی با منطقه در راه می‌ماند، اما بالاخره چند سال پی، طلسم «ریگ جن» توسط علی پارسا،‌کویر‌شناس مقیم آمریکا شکسته شد. او به همراه آقای میرانزاده، رئیس وقت پارک ملی کویر، با هواپیما بر افراز ریگ جن رفتند تا ثابت کنند که هیچ چیز شگفت‌انگیزی در ریگ جن وجود ندارد.

علی پارسا، اما یک سال بعد، با ماشین وارد «ریگ جن» شد و پس از آن بسیاری از کویرنوردان از «ریگ جن» گذشتند. البته با تجهیزات کامل، که نه گرفتار روح شدند و نه جن زده!

مهمترین مسئله اینکه اگر تا به حال کویر نوردی نکرده‌اید و به اصطلاح حرفه‌ای نیستید، برای نخستین تجربه، به هیچ عنوان «ریگ جن» را برنگزینید که در این صورت، رفتنتان با خودتان است و برگشتنتان با خدا، حتی اگر هم حرفه‌ای هستید، حتماً به طور گروهی به این منطقه سفر کنید. بهترین وسیله برای سفر به این منطقه جیپ‌های سبک وزن است، نقشه را هم فراموش نکنید، چون سفر به «ریگ جن» بسیار خطرناک است.

برای سفر به «ریگ جن» دستکم باید به اندازه دو هفته آب، بنزین، غذا و وسایل فنی ماشین را به همراه داشته باشید. در ضمن، بلد محلی را فراموش نکنید، چون محلی‌ها معمولاً آدم‌های کار کشته‌ای هستند و علاوه بر تعیین مسیر، حتی در شرایط سخت، خیلی خوب می‌توانند راهنمایی‌تان کنند.

بخشی از منطقه، نسبتاً مسطح‌تر است با تپه‌ها کوچک‌تر، بنابراین گذر از آن نسبتاً آسان به نظر می‌رسد ولی با کمی پیشروی، با کم شدن ارتفاع به اراضی باتلاقی می‌رسید که اینجا تقریباً جنوب منطقه است. اصرار برای عبور از این اراضی باتلاقی می‌رسید که اینجا تقریباً جنوب منطقه است. اصرار برای عبور از این اراضی باتلاقی می‌رسید که اینجا تقریباً جنوب منطقه است. اصرار برای عبور از این اراضی باتلاقی بی‌فایده است، بنابراین بهتر است از سمت شمال غربی به حرکتتان ادامه دهید. وقتی آخرین کوه‌هایی که ۲۳۰۰ متر ارتفاع دارند را رد کردید، به بخش شمالی «ریگ جن»می‌رسید. از اینجا، کوه دماوند را هم می‌توانید ببینید. با ادامه این مسیر، به پارک ملی کویر می‌رسید.

اگر شما مسیر دیگری را می‌پسندید، می‌توانید با استفاده از نقشه و راهنما، مسیر تازه ای را تجربه کنید،‌ اما تمام سختی‌ها و بالا و پایین‌ها، یک طرف و آسمان پرستاره شب‌هایی ریگ‌ جن هم یک طرف. خوابیدن روی شن‌های روان، روی تپه‌ای بلند و چشم‌ دوختن به آسمانی که حتی یک نقطه سیاه ندارد و شهاب سنگ‌هایی که هر از گاهی مثل تیر فرشتگان حافظ زمین، که شیاطین را از نزدیک شدن به زمین باز می‌دارند، تمام خستگی روزانه و در شن و باتلاق فروفتن را از تن شما می‌زداید!

محلی‌های این منطقه، چوپان‌ها و ساربان‌ها معتقدند که اگر کسی پایش به ریگ جن برسد، بلافاصله ناپدید و توسط ارواح و موجودات ماورایی به قلب ریگ‌جن فرستاده می‌شود!

یکی از کاوشگران می‌گوید که حتی شتر‌های اهالی کویر هم وقتی به این منطقه می‌رسند، می‌ایستند و به هیچ عنوان حرکت نمی‌کنند!

آیا واقعاً این منطقه مثلث برمودای ایران است؟ «آلفونز گابریل» اتریشی و یک کاوشگر سوئدی قصد داشتند این منطقه را کشف کنند، اما هیچ کدام نتوانستند از این بخش از کویر عبور کنند و ناچار به سمت یزد برگشتند.

صدای عجیب و غریب و ترس‌آوری که از این بیابان برهوت شنیده می‌شود را می‌توانید در یک فایل صوتی بشنوید.

ریگ جن، شگفت‌انگیز‌ترین اسرار‌آمیز‌ترین و ترسناک‌ترین منطقه ایران است، با باتلاق‌های سهمگین که مرگ را برای هر موجودی زنده‌ای به ارمغان می‌آورد. اتفاقات بی‌پاسخ و توجیه نشده بسیاری در این منطقه روی داده است و نمکزار‌های این منطقه محل قتل و دفتن موجوات زنده بسیاری بوده است.





ارسال توسط سورنا

 

به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 20 تير 1390برچسب:کروکودیل,تمساح,اسب آبی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

اشکان افشاری: «قلعه‌جمهور» نامور به «قلعه‌بابک» در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان «اهر» و در بلندی‌های باختری(:غربی) شعبه‌ای از رود بزرگ «قره‌سو» جای دارد؛ منطقه‌ای که به نام «کلیبر» شناخته می‌شود. «بنای جمهور» شامل دژی است بر فراز قله کوهستانی که نزدیک به۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا بلندا دارد. پیرامون این دژ را از هر سو، دره‌های ژرفی با ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر ژرفا فراگرفته است و تنها از یک سو، راهی باریک و و با دسترسی دشوار برای رسیدن به آن دیده می‌شود.

 

مسافت راه «کلیبر» به دژ با اینکه بیش از ۳ کیلومتر نیست، ولی بسیار دشوار است و هنگام عبور باید گردنه‌ها و گذرهای خطرناکی را پشت‌سر گذاشت. پیش از رسیدن به دروازه قلعه و ورود به بنای استوار دژ، باید از دالانی رفت که از سنگ‌های منظم طبیعی شکل گرفته و تنها گنجایش عبور یک تن را دارد و دو تن به سختی می‌توانند از آن بگذرند. فاصله این راه‌کوچک تا باروی دژ نزدیک به ۲۰۰ متر است. از همین نقطه است که سختی ودشواری راه، بزرگی و شکوه این قلعه بلندبالا و جایگاه خیره‌کننده آن، هر بیننده‌ای را به شگفتی وامی‌دارد. امتداد چشمی معبر، در پایان به دروازه قلعه می‌رسد و درست در راستای آن جای دارد که باعث می‌شود ورود هر تازه‌وارد و سپاهی، به‌وسیله‌ی دو برج دیده‌بانی در دروازه ورودی قابل‌دیدن باشد.

برای نفوذ به درون دژ، تنها راه ورود، دروازه اصلی است و از کوهستان امکان وارد‌شدن به آن وجود ندارد. با گذر از دروازه و پشت‌سر گذاشتن بارو،‌ برای رسیدن به دژ اصلی از گذرگاهی باریک که نزدیک به ۱۰۰ متر بالارفتن را نیز به همراه دارد، باید گذشت تا به مدخل ورودی دژ رسید،‌ راهی دشوار که از یک سو مشرف به دره‌ای است با جنگل‌های تنک و ژرفایی نزدیک به ۴۰۰ متر که به صورت تیغه و دیواره تا قعر دره ادامه دارد.

قلعه بابک خرمدیندر تکیه‌گاه‌های طبیعی این دیواره‌ها و چهارسوی سازه، چهار جایگاه برای دیده‌بان‌ها به گونه‌ی نیمه استوانه ساخته شده‌اند. اینها جایگاه «کوهبانیه»‌ها و سربازانی است که هر جنبنده‌ای را تا کیلومترها دورتر،‌ از فراز دره‌ها و کوهپایه‌ها زیر نظر می‌گرفتند. پس از بالارفتن،‌ برای ورود به دژ اصلی از ورودی دیگری با پلکان‌هایی نامنظم باید گذر کرد. دوسوی ورودی دژ، به‌وسیله دو ستون کاذب مشخص شده است. بنای دژ که دو طبقه و سه طبقه می‌باشد، پس از ورودی قرار گرفته است و پس از آن تالار اصلی وجود دارد که پیرامون آن را هفت اتاق فراگرفته است، اتاق‌هایی که به تالار مرکزی راه دارند. در بخش شرقی دژ سازه‌هایی دیگری از اتاق‌ها و آب‌انبارها ساخته شده است؛ سقف آب‌انبارها برپایه‌ی طرح «تاق جناغی و گهواره‌ای» استوار شده ‌است. محوطه داخلی آنها نیز به‌وسیله نوعی «ساروج» غیرقابل نفوذ شده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان، هنگام نیاز و محاصره‌ها از آب آنها استفاده می‌شده است. در شمال غربی دژ پلکان‌هایی سرتاسری وجود داشته که اکنون ویران شده و بخش‌هایی از آن بیرون خاک است و تنها راه بالارفتن به بخش‌های بلندتر بناست.

از آثار معماری و برخی از سنگ‌های زبره‌تراش و روش چفت‌وبستِ سنگ‌ها و ملات ساروج و اندود دیوارها از نوعی گچ‌وخاک، می‌توان به روشنی گفت که ساختمان این دژ در روزگار اشکانیان و به‌ویژه ساسانیان ساخته شده است. در سده‌های دوم و سوم و تاچند سده پس از آن بازسازی شده و دگرگونی‌هایی در آن به‌وجود آمده و افزوده‌هایی در سازه ایجاد شده است. درباره‌ی اشیا و ابزاری که از «قلعه بابک» به‌دست آمده، باید گفت که نخستین اشیا یافت‌شده سفالینه‌های منقوش و لعاب‌خورده بود که یک دوره استقرار تا نخستین سال‌های سده‌ی هفتم هجری را نمایش می‌دهد. همچنین شماری سکه‌های مسی یافت شدند که برخی از آنها به علت ساییدگی و زنگ خوردگی فراوان ناخوانا است و میان این سکه‌ها برخی مربوط به «اتابکان آذربایجان» و «هزارسیبان»( قرون ششم و هفتم هجری ) هستند.

به لحاظ راهبردی(:سوق‌الجیشی) جای ساخته‌شدن بر فراز قله به گونه‌ای‌ست که بیست نفر سپاهی می‌توانسته، جلوی هجوم یک سپاه صدهزار نفری را بگیرند و کشته‌ای هم ندهند، چراکه تیروکمان و اسلحه آن زمان به سربازان و نگاهبانانی که در آنجا بودند، کارگر نمی‌افتاده است. بدون این که بخواهیم بزرگ‌نمایی کنیم، جایگاه استوار دژ، آنچنان شگفتی‌آور است که از نبوغ نظامی ‌و آگاهی کامل بنیانگذار آن سخن می‌گوید. از همین جا بوده است که «بابک خرم‌دین» و یارانش به مدت بیست و چند سال تازیان را که برای محاصره و سرکوب جنبش او آمده بودند در کوه‌ها سرگردان و با شبیخون‌های خود آنها را از دم تیغ گذرانده و وادار به فرار می‌کردند.

قلعه بابک خرمدین«ابوعلی بلعمی» ‌در ترجمه «تاریخ طبری» درباره‌ی بابک می‌نویسد: «ماوی‌گاه او در کوه‌های ارمینه و آذربایجان بود،‌ جای‌های سخت و دشوار،‌ که سپاه آنجا در نتوانستی رفتن،‌ که صد پیاده در گذاری بیستادندی،‌ اگر صدهزار سوار بودی بازداشتندی و کوه‌ها و دربندها سخت بود اندر یکدیگر شده،‌ در میان آن کوه‌ها حصاری کرده بود که آن را بذ خواندندی و او ایمن در آنجا نشسته بودی، چون لشکری بیامدی گرداگرد آن کوه‌ها فرود آمدندی و بدیشان راه نیافتندی و او آنجا همی بود تا روزگار بسیار برآمد، چون امن یافتندی یک شبیخون کردندی و خلقی را هلاک کردی و سپاه اسلام را هزیمت کردی تا دگرباره سلطان به صد جهد دگر باره لشکر گرد کردی و بفرستادی و بدین جملت بیست سال بماند و آن مردمان که درآن کوه‌ها بودند از دهقانان،‌ همه متابع او بودند گروهی از تتبع و گروهی از بیم…»

برای برابرآمدن جایگاه بابک خرم‌دین با بنای جمهور اشاره‌ای به چند نمونه از سرچشمه‌های تاریخی خواهیم داشت. بسیاری از مورخان جایگاه بابک کوهستان «بذ» نام برده‌اند و برخی نیز آن را «بذین» نامیده‌اند. در کتاب «معجم البلدان» آمده است: «بذ ناحیتی است در میان آذربایجان که بابک خرمی در زمان معتصم از آن برخاست.»

«احمد کسروی» نیز در کتاب «شهریاران گمنام» از سوی یعقوبی می‌نویسد: «شهر بذ که سپس به جهت خروج بابک خرمی در آنجا معروف گردید در کنار رود ارس از این سوی نهاده بود… از روی تحقیقی که ما کرده‌ایم بذ در خاک "قرجه داغ" کنونی در شمال و بالاسر شهر اهر یا اندکی مایل به شرق نهاده بوده است». جایی را که کسروی از سوی خود و یعقوبی گفته با جای کنونی «کلیبر» همانندی دارد.

از‌این‌رو می‌توان گفت «قلعه جمهور» که از روزگاران باستان همچنان پایدار و استوار بر بلندترین قله‌های آذربایجان خودنمایی می‌کند، به عنوان جایگاه بابک خرمدین و یکی از نمودهای پایداری ایرانیان جزو بزرگ‌ترین نمونه‌های معماری ایران به شمار می‌آید.

یاری‌نامه: کامبخش، سیف‌الله. آثار تاریخی ایران، انتشارات سازمان میراث فرهنگی،‌





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

كوه بيستون

 این روزها  قرار است بر روی بازمانده‌های گستره‌ی پارتی و شهر اشکانی بیستون که هشتمین اثر ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است یک پارک و محوطه تفریحی ساخته شود.
در این محوطه نشانه‌های تاریخی بسیاری مانند تپه نادری، پل معروف به صفوی بیستون، دژ تاریخی مدفون، مر خریل، مر تاریک، مرآفتاب، مر دودر ، بقایای گورستان پارتی، آتشدان پارتی- بقایای شهر پارتی، سنگ بلاش، مجسمه هرکول، غار شکارچیان، نقش‌برجسته میتریدات دوم، نقش‌برجسته گودرز، وقف‌نامه شیخ علیخان زنگنه، کتیبه داریوش بزرگ، نیایشگاه مادی، سراب بیستون، جاده تاریخی حاشیه سراب، فرهادتراش، بقایای بنای ساسانی، بقایای کاروانسرای اوایل دوره اسلامی، کاروانسرای صفوی، بقایای بنای ایلخانی، پل دوره ساسانی - پل خسرو، بقایای دیوار دوره ساسانی، بقایای سد دوره ساسانی و سنگ‌های تراش خورده ساسانی قرار دارد.كتيبه بيستون
سجاد علی ‌بیگی،کارشناس باستان‌شناسی می‌گوید: «پاییز و زمستان سال 88 این محوطه را کاوش کردیم و تاریخی بودن آن بارز و مشخص است، با این همه آن‌گونه که اعلام شده، قرار است در طرح ساماندهی این مجموعه‏، در این محل پارکی ساخته شود. بی‌گمان انجام این عمل در شرایطی که کاوش‌های صورت گرفته نیز ارزش تاریخی محوطه را تایید می‌کند‌، برای یک اثر جهانی و شناخته شده مناسب نیست و حتا خطرآفرین و آسیب‌زاست.»
سنگ‌نبشته‌ی نامدار داریوش در باختر(: غرب)  ایران را بسیاری، ملکه سنگ‌نبشته‌ها‌ی خاور باستان و آسیا می‌دانند. این سنگ‌نبشته، اثری است که در دی‌ماه سال1310 به شماره 70 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و 75 سال پس از آن در 22 تیرماه 1385 در سی‌امین اجلاس یونسکو در شهر ویلنیوس لیتوانی با شماره 1222 در فهرست میراث‌جهانی یونسکو وارد شد. وجود تپه‌ها و نشانه‌های فراوان موجود در دشت بیستون نیز گواه این است که این منطقه در پیش از تاریخ از مهم‌ترین مناطق سکونتی منطقه زاگرس و به طور کلی ایران بوده است.                                           
بیستون مکانی تاریخی است که در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه که داریوش هخامنشی در بلندای 100 متری بر روی صخره‌ای سنگ‌نبشته‌ی نامدار خود را کنده است. چشمه بیستون آسایشگاه کاروان‌ها در دوران‌های گوناگون بوده است برای همین مسافران زیادی سنگ‌نبشته‌ی داریوش را دیده‌اند و شرحی از آن را در سفرنامه‌ها یا خاطراتشان گفته‌اند.

 





تاريخ : یک شنبه 12 تير 1390برچسب:پارتی,بیستون,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
 
صبح، سکوت، کویر

 بزرگی و آرامش کویر، انسان را به اعماق سکوتی می‌برد که در هیاهوی زندگی شهری هرگز قابل دستیابی نیست.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

زیباترین پدیده و جاذبه طبیعی مشهد
شنیدن نام هفت حوض شاید تهرانی ها را تنها به یاد میدانی در یکی از محله های شرقی پایتخت بیاندازد.


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 1 تير 1390برچسب:عقرب,زایمان عقرب,عقرب ماده,,
ارسال توسط سورنا

 

 شهرستان تالش با مساحتی حدود ۲۳۷۳ کیلومتر مربع که در شمال غرب گیلان قرار دارد.تالش در اصل نام یکی از تیره‌های آریایی است که سکونتگاه اصلی آن‌ها در البرز غربی از جنوب شرقی جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل ادامه دارد.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

برگ‌هايی سمی و زيبا!

 

 ديفن باخيا از آن دسته گياهانی است كه بين ما ايرانيان چندان ناشناخته نيست اما شايد افراد كمی وجود داشته‌باشند كه روش نگهداری درست از اين گياه را می‌دانند...



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 1 تير 1390برچسب:اسکل,اسگل,بیشعور,بی شعور,بلاهت,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی